Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært i en dåp eller konfirmasjon med alkohol servering.

Virker det er rart når folk ikke vil ha barn i bryllup pga alkohol, men ska ha i barnedåp og konfirmasjon, da er det snakk om dobbelt morall

Anonymkode: 12684...6a4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker det er rart når folk ikke vil ha barn i bryllup pga alkohol, men ska ha i barnedåp og konfirmasjon, da er det snakk om dobbelt morall

Det er gjerne mer alkoholservering og voksenfest i et bryllup enn hva det eventuelt er i en dåp eller konfirmasjon da, så ikke akkurat sammenlignbart. 

Anonymkode: b3974...0a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjell på fest langt ut i de sene nattetimer og en middag noen timer på ettermiddag.

Anonymkode: 0fc87...9a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

godt poeng. dåp\konfirmasjon er barnas dag,  brylluper er di voksens dag 

Anonymkode: 29f9a...e30

• Liker 2
Skrevet

godt poeng. dåp\konfirmasjon er barnas dag,  brylluper er di voksens dag 

I motsetning til 17.mai, hvor mor, far onkler og tanter kan begynne å drikke før ungene står opp

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig inntrykk at det også er forskjeller i hva som er vanlig avhengig av hvor i Norge man bor.

Anonymkode: 5d68f...758

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verken vanlig eller nødvendig med alkohol i barnedåp.

Har aldri opplevd å få dette servert eller servert det selv. Jeg er glad i et glass vin til maten, men i denne sammenhengen har det ikke falt meg inn engang.

Det samme med konfirmasjon forresten. Vi hadde dette på restaurant, men serverte kun brus til maten. Ville noen kjøpe en øl eller vi var det fritt fram for det, men det ble for egen regning. Ingen gjorde det. 

Anonymkode: a97da...455

Syns egentlig det er et lite paradoks at man ikke kan servere alkohol i et selskap der man liksom skal feire at ungdommen er kommet inn i de voksnes rekker. Når det og er sagt er det og merkelig at vi konfirmerer barn når det skulle vært gjort året de faktisk blir voksne. Altså 18

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gå i baren under en tre-retters barnedåpsmiddag er veldig mye rarere enn at de få som ønsker et glass vin til hovedretten får det av servitøren. Ikke nødvendig med alkohol, men veldig vanlig med god vin til god middagsmat for de som ønsker det og ikke kjører hos oss. 
Men selvfølgelig er 40 gjester på hotell mange. Hvor mange er det som ville takket ja til vin da? 
Det er helt ok at dere ikke serverer det. Vi hadde tre-retters middag hjemme i våre dåper, "serverte alkohol", og noen som ikke kjørte takket ja til et glass. Ingen "drakk" eller har noen alkoholproblemer. Jeg som barnas mor ammet jo og var 100% avholdende, faren husker jeg ikke, alle barn var trygge. Jeg er vant til at det tilbys (tilbys, ikke kreves, er et must, at noen utnytter det eller må ha det) i alle bedre middager. 

Anonymkode: f2e25...941

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å gå i baren under en tre-retters barnedåpsmiddag er veldig mye rarere enn at de få som ønsker et glass vin til hovedretten får det av servitøren. Ikke nødvendig med alkohol, men veldig vanlig med god vin til god middagsmat for de som ønsker det og ikke kjører hos oss. 
Men selvfølgelig er 40 gjester på hotell mange. Hvor mange er det som ville takket ja til vin da? 
Det er helt ok at dere ikke serverer det. Vi hadde tre-retters middag hjemme i våre dåper, "serverte alkohol", og noen som ikke kjørte takket ja til et glass. Ingen "drakk" eller har noen alkoholproblemer. Jeg som barnas mor ammet jo og var 100% avholdende, faren husker jeg ikke, alle barn var trygge. Jeg er vant til at det tilbys (tilbys, ikke kreves, er et must, at noen utnytter det eller må ha det) i alle bedre middager. 

Anonymkode: f2e25...941

At barn er vant til at voksne drikker til maten, betyr ikke automatisk at det er en bra ting. Normalisering er ikke det samme som at noe er uproblematisk.

Jeg ser det selv hos svigers: én gang i året drikkes det det jeg vil kalle store mengder – sist jul ble en hel akevittflaske delt på tre voksne, i tillegg til øl. Fordi de voksne er vant til dette, oppleves det som helt greit. Sett fra barnets perspektiv er det likevel mye alkohol og tydelig endret voksenatferd.

Jeg sier ikke at de har alkoholproblemer, og jeg sier heller ikke at de ikke skal få lov til å drikke. Men når det gjelder barnet mitt, er det ikke noe jeg ønsker at skal oppleves eller normaliseres. Nettopp derfor mener jeg at anledninger som dåp, der barn står i sentrum, fint kan være uten alkohol.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi skal ha barnedåp. Det skal være ca 40 gjester, med 3 retters og kake på et hotell. Vi har bestillt brus og sånn fin juice. Hadde middag hos min tante i går med flere familie medlemmer og de reagerer på at jeg ikke skal ha øl og vin til?? Asså er ikke det rart å forvente alkohol i en barnedåp? Jeg sa at det er en bar der hvor de kan kjøpe seg hva de vil ha om de ønsker noe annet. Men de mente vist at det var merkelig at de måtte betale for egen drikke når de var invitert på middag? Jeg trodde oppriktig at dette bare var tull, men det virker som at de faktisk mente det?? Vi bruker masse penger på denne dåpen, og har ikke råd til å holde de med alkohol i tilegg, og det er en BARNEDÅP!! ikke et bryllup??

Håper virkelig ingen her er enig med de, men hvis dere er det så la meg høre hva søren det er dere tenker på? 😆 

(Ja dette er mest et klage innlegg)

Anonymkode: 2b0c3...9e0

Jeg er helt enig i at man ikke trenger alkohol i en dåp. Problemet her er at når dere har valgt å ha en 3-retters middag på hotell, blir det fort mer som en voksenmiddag enn en tradisjonell dåp. Jeg har aldri vært i en dåp med så stor middag eller så mange gjester – vanligvis skjer det midt på dagen, med færre folk til stede, og da forventes det heller ikke alkohol.

Jeg tenker enten må dere si til de som ønsker alkohol at de må være klar over at det er en dåp, ikke et bryllup som dere selv sier, eller så kan dere endre arrangementet til en lunsj som passer bedre med barnedåptradisjonene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri kommet på at det skulle serveres alkohol i barnedåp, ikke konfirmasjon heller. Hedersgjesten hverken kan eller skal drikke alkohol. Voksne folk må klare å feire et barn uten alkohol, tenker jeg. 

Anonymkode: f5138...354

Hedersgjesten drikker ikke juice heller, så hva er poenget?

Jeg er vant til at man serverer vin til et godt måltid på samme måte som det er utenkelig å servere kake uten kaffe.  Hedersgjesten drikker forresten ikke kaffe heller.

Det er faktisk mulig å drikke et glass vin til maten uten at det betyr at man har alkoholproblemer.

Anonymkode: 642ee...be7

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha barnedåp. Det skal være ca 40 gjester, med 3 retters og kake på et hotell. Vi har bestillt brus og sånn fin juice. Hadde middag hos min tante i går med flere familie medlemmer og de reagerer på at jeg ikke skal ha øl og vin til?? Asså er ikke det rart å forvente alkohol i en barnedåp? Jeg sa at det er en bar der hvor de kan kjøpe seg hva de vil ha om de ønsker noe annet. Men de mente vist at det var merkelig at de måtte betale for egen drikke når de var invitert på middag? Jeg trodde oppriktig at dette bare var tull, men det virker som at de faktisk mente det?? Vi bruker masse penger på denne dåpen, og har ikke råd til å holde de med alkohol i tilegg, og det er en BARNEDÅP!! ikke et bryllup??

Håper virkelig ingen her er enig med de, men hvis dere er det så la meg høre hva søren det er dere tenker på? 😆 

I noen kulturer er det helt vanlig med alkohol i barnedåp 😅 nå tar jeg utgangspunkt i at dere er norske, og da er det veldig spesielt å forvente alkoholservering i en dåp. 

Anonymkode: e5f51...a97

Skrevet

Utenkelig for de fleste, meg inkludert. 

Skrevet

I noen kulturer er det helt vanlig med alkohol i barnedåp 😅 nå tar jeg utgangspunkt i at dere er norske, og da er det veldig spesielt å forvente alkoholservering i en dåp. 

Anonymkode: e5f51...a97

Man skal ikke lenger enn til Danmark før dette er helt vanlig

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at så mange her på KG blir helt hysterisk hvis det er snakk om å servere alkohol til voksne mennesker?

Anonymkode: 0fc87...9a2

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg ville det vært unaturlig å servere alkohol i en barnedåp.  Og så lenge det serveres annen drikke så synes jeg ikke det er noe urimelig at de som absolutt skal ha noe alkoholholdig kjøper det selv (er jo bar der)

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt normalt å ikke ha alkohol i dåp. Samtidig så vet jeg at det er noe noen har, noe jeg heller ikke reagerer på. Da er det snakk om 1-2 små glass til maten ikke noe mer. Var i dåp i danmark blant annet å da var det et glass vin til de som ville ha det noe som er normalt der.

Anonymkode: a909e...dd5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

3 retters middag med brus og vann som eneste alternativ.. ja, jeg forstår at de tenker øl og vin hadde passet bedre 🙂 Skjønner ikke at det skal være et problem, man skal jo ikke drikke en flaske vin, det er vel snakk om et glass til maten.. 

Anonymkode: abf8d...d1a

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

I både min og mannens familie ble det servert alkohol til maten i den første barnedåpen i familien.  Absolutt alle gjestene var voksne. 

I de neste barnedåpene var det jo også småbarn, og etterhvert større barn, tilstede og da ble det ikke servert alkohol.  

Anonymkode: 138d4...1f8

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er barn tilstede så serverte jeg ikke alkohol. Jeg er ikke vant med det selv heller. Så for meg så er det helt fjernt. Jeg er glad i å ta meg et glass vin til maten selv. Men aldri når barna mine var der. Dem så ikke før dem ble voksen selv at jeg tok meg et glass. 

Anonymkode: ca3e8...116

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...