Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Man skal ikke lenger enn til Danmark før dette er helt vanlig

Ja, der er det alkohol både til dåp og konfirmasjon. Er liksom bare på berget en skal drikke brus og vann til en tre-retters, for alt annet er jo helt skandaløst skal man vite….

Anonymkode: 984da...112

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

I motsetning til 17.mai, hvor mor, far onkler og tanter kan begynne å drikke før ungene står opp

For meg virker det og helt rart.

Ingen i mitt miljø drikker på 17 mai , de sluttet med det da de fikk barn.

Festet nå ikke selv en gang 17 mai med alkohol i ungdommen en gang. 

Anonymkode: 12684...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vel aldri opplevd alkohol i noen dåp,er vel 8-10 stykker jeg har vært i.

Anonymkode: 57afc...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har vel aldri opplevd alkohol i noen dåp,er vel 8-10 stykker jeg har vært i.

Anonymkode: 57afc...eb6

Og jeg har aldri vært i dåp uten vin ( eller «alkohol» som det heter her inne, for det er jo såååååå skummelt) og jeg har også vært i minst 10.

Anonymkode: 34647...d11

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Her respekterer man foreldre sine ønsker. Ofte så leier man jo gjerne et lokale, og da styres utvalget deretter. Stort sett alkoholfritt etter min erfaring, selv om vi ikke er en avholdsslekt. Hadde vin blitt servert hadde jeg takket ja. Men det hadde ikke vært viktig med vin eller ei. 

Dere skal være på et hotell, om noen absolutt heller vil kjøpe et glass vin på egen regning, så la dem, jeg bestiller alltid vin til mat om jeg ikke skal kjøre eller er gravid, men hadde ikke gjort det i en setting der vertskapet ikke ønsket det. Synes ikke det passer seg da, og hadde heller tatt alkoholfritt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal ha barnedåp. Det skal være ca 40 gjester, med 3 retters og kake på et hotell. Vi har bestillt brus og sånn fin juice. Hadde middag hos min tante i går med flere familie medlemmer og de reagerer på at jeg ikke skal ha øl og vin til?? Asså er ikke det rart å forvente alkohol i en barnedåp? Jeg sa at det er en bar der hvor de kan kjøpe seg hva de vil ha om de ønsker noe annet. Men de mente vist at det var merkelig at de måtte betale for egen drikke når de var invitert på middag? Jeg trodde oppriktig at dette bare var tull, men det virker som at de faktisk mente det?? Vi bruker masse penger på denne dåpen, og har ikke råd til å holde de med alkohol i tilegg, og det er en BARNEDÅP!! ikke et bryllup??

Håper virkelig ingen her er enig med de, men hvis dere er det så la meg høre hva søren det er dere tenker på? 😆 

(Ja dette er mest et klage innlegg)

Anonymkode: 2b0c3...9e0

INGEN ALKOHOL I BARNEDÅP, HVA ER DET MED FOLK...!

Anonymkode: 84ccc...d0a

• Nyttig 1
Skrevet

Alkoholservering i barnedåp er vanlig i min familie - middagsservering er mindre vanlig (fordi det vanligvis er mer lunsjtid og man går for snitter eller koldtbord). Det jeg faktisk aldri tror jeg har vært borti, uansett anledning, er at man serverer treretters festmiddag uten vin. Det ville jeg også stusset på - selv om jeg ikke drikker vin...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol-tråder er hovedgrunnen til at jeg henger på KG - de blir alltid underholdende 😅

Anonymkode: e07e6...1c0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg serverte alkoholfritt både i dåp og konfirmasjon, både alkoholfri øl og musserende, samt mineralvann. Jeg vet at det er forventet med alkohol i spesielle miljøer, men ikke blant folk flest.

Anonymkode: 0f414...026

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De eneste JEG kjenner som vil ha alkohol i barnedåp er alkoholiserte… alle andre trekker på skuldrene og sier "nei takk, vi står over". 

Anonymkode: 3b86b...be9

Skrevet
Kelia skrev (3 timer siden):

Folk må da kunne klare en sosial sammenkomst uten alkohol?

Enig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Man skal ikke lenger enn til Danmark før dette er helt vanlig

Eller deler av vestkanten i Oslo. Vi serverte vin i både dåp og konfirmasjon, fordi vin passer med god mat. Et glass hvitvin til forretten, og et glass rødvin til hovedretten. Ingen fikk noe mer, det er ikke akkurat åpen bar ved sånne anledninger. Jammen er vi kjedelige og pietistiske i Norge 

Anonymkode: b751a...c66

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi har servert beskjedne menger alkohol i både dåp og konfirmasjon. Slutter aldri å forundre meg over alle som har så sterke meninger i forhold til dette.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært det samme for meg. Oftest kjører jeg så da er ikke alkohol aktuelt. Det er ikke akseptabelt med fyll, men det serveres jo gjerne et godt måltid i sånne selskaper så om noen vil ta et glass øl eller vin til maten er ikke det noe galt i det for min del.

Men jeg kan ikke huske å ha vært i barnedåp med alkohol. Har vært i konfirmasjon hvor det stod et par flasker vin fremme sammen med all brusen. Men aldri fyll. Så min erfaring er at det er vanligst med alkoholfritt i arrangementer der barn er «hovedgjesten», men i utgangspunktet opp til verten hva de vil.

Anonymkode: 43a3c...f57

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig i min krets. Har aldri vært i verken dåp eller konfirmasjon hvor det har blitt servert alkohol. 

Anonymkode: 04e43...d6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi skal ha barnedåp. Det skal være ca 40 gjester, med 3 retters og kake på et hotell. Vi har bestillt brus og sånn fin juice. Hadde middag hos min tante i går med flere familie medlemmer og de reagerer på at jeg ikke skal ha øl og vin til?? Asså er ikke det rart å forvente alkohol i en barnedåp? Jeg sa at det er en bar der hvor de kan kjøpe seg hva de vil ha om de ønsker noe annet. Men de mente vist at det var merkelig at de måtte betale for egen drikke når de var invitert på middag? Jeg trodde oppriktig at dette bare var tull, men det virker som at de faktisk mente det?? Vi bruker masse penger på denne dåpen, og har ikke råd til å holde de med alkohol i tilegg, og det er en BARNEDÅP!! ikke et bryllup??

Håper virkelig ingen her er enig med de, men hvis dere er det så la meg høre hva søren det er dere tenker på? 😆 

(Ja dette er mest et klage innlegg)

Anonymkode: 2b0c3...9e0

I min bok er det innafor med 1-2 enheter,i dåp, og når det er i leid lokale så er det naturlig at en betaler for det av egen lomme ikke vertens

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så utenfor Norges grenser finnes det knapt noen som er egnet som foreldre?

Anonymkode: 0fc87...9a2

Jupp, alle vi må jo være alkiser som evner å ta et-to glass til mat.

• Liker 1
Skrevet

Å gå i baren under en tre-retters barnedåpsmiddag er veldig mye rarere enn at de få som ønsker et glass vin til hovedretten får det av servitøren. Ikke nødvendig med alkohol, men veldig vanlig med god vin til god middagsmat for de som ønsker det og ikke kjører hos oss. 
Men selvfølgelig er 40 gjester på hotell mange. Hvor mange er det som ville takket ja til vin da? 
Det er helt ok at dere ikke serverer det. Vi hadde tre-retters middag hjemme i våre dåper, "serverte alkohol", og noen som ikke kjørte takket ja til et glass. Ingen "drakk" eller har noen alkoholproblemer. Jeg som barnas mor ammet jo og var 100% avholdende, faren husker jeg ikke, alle barn var trygge. Jeg er vant til at det tilbys (tilbys, ikke kreves, er et must, at noen utnytter det eller må ha det) i alle bedre middager. 

Anonymkode: f2e25...941

Samme her.

Skrevet

At barn er vant til at voksne drikker til maten, betyr ikke automatisk at det er en bra ting. Normalisering er ikke det samme som at noe er uproblematisk.

Jeg ser det selv hos svigers: én gang i året drikkes det det jeg vil kalle store mengder – sist jul ble en hel akevittflaske delt på tre voksne, i tillegg til øl. Fordi de voksne er vant til dette, oppleves det som helt greit. Sett fra barnets perspektiv er det likevel mye alkohol og tydelig endret voksenatferd.

Jeg sier ikke at de har alkoholproblemer, og jeg sier heller ikke at de ikke skal få lov til å drikke. Men når det gjelder barnet mitt, er det ikke noe jeg ønsker at skal oppleves eller normaliseres. Nettopp derfor mener jeg at anledninger som dåp, der barn står i sentrum, fint kan være uten alkohol.

Anonymkode: 29f9a...e30

Det er langt flere enheter enn jeg ville godkjent.

Aquavit 1/2l fl er 12,5 enheter så delt på 3 er det allerede 4 enheter som er min absolutte max i selskap.

Jeg serverer 6-12 cl vin pr rett (12 cl vin er en enhet) 

Skrevet

Alkohol har ingen ting i dåp å gjøre. (Eller Konf.)

Og nei, jeg er overhodet ikke avholds. 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...