Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til og med mine alkoholiserte foreldre forventer ikke alkohol i en barnedåp 😅 Det er på ingen måte vanlig der jeg kommer i fra ihvertfall. (liten bygd Vest i landet). 

Anonymkode: ab01f...a3d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om noen hadde kommet til meg med en forventning om at det skulle serveres alkohol til maten i BARNEdåp, dvs feiring av barnet for at det får et navn, så hadde jeg steilet og sagt at da forventer jeg at du ikke kommer! Det er en fest for BARNET, ikke de voksne! 

Anonymkode: 8885f...614

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om noen hadde kommet til meg med en forventning om at det skulle serveres alkohol til maten i BARNEdåp, dvs feiring av barnet for at det får et navn, så hadde jeg steilet og sagt at da forventer jeg at du ikke kommer! Det er en fest for BARNET, ikke de voksne! 

Da hadde du kanskje heller ikke invitert til treretters middag på et hotell med skjenkebevilling?

Anonymkode: 0fc87...9a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde du kanskje heller ikke invitert til treretters middag på et hotell med skjenkebevilling?

Hva vil du frem til? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til og med mine alkoholiserte foreldre forventer ikke alkohol i en barnedåp 😅 Det er på ingen måte vanlig der jeg kommer i fra ihvertfall. (liten bygd Vest i landet). 

Anonymkode: ab01f...a3d

De fleste dåper på vestlandet er på dagtid med gudstjeneste kl. 11 - 12 og samling med nærmeste familie og faddere rett etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At barn er vant til at voksne drikker til maten, betyr ikke automatisk at det er en bra ting. Normalisering er ikke det samme som at noe er uproblematisk.

Jeg ser det selv hos svigers: én gang i året drikkes det det jeg vil kalle store mengder – sist jul ble en hel akevittflaske delt på tre voksne, i tillegg til øl. Fordi de voksne er vant til dette, oppleves det som helt greit. Sett fra barnets perspektiv er det likevel mye alkohol og tydelig endret voksenatferd.

Jeg sier ikke at de har alkoholproblemer, og jeg sier heller ikke at de ikke skal få lov til å drikke. Men når det gjelder barnet mitt, er det ikke noe jeg ønsker at skal oppleves eller normaliseres. Nettopp derfor mener jeg at anledninger som dåp, der barn står i sentrum, fint kan være uten alkohol.

Anonymkode: 29f9a...e30

Hvis alkohol hos dere innebærer de mengdene du beskriver her skjønner jeg godt at du er skeptisk.

Hos oss klarer å holde oss til ett glass vin.

Anonymkode: 642ee...be7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen har vel tenkt å skjenke dåpsbarnet. Så ja til vin og øl til maten.

Respekter vertskapet. Det må jo kunne gå an å nyte et måltid uten alkohol. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er i utgangspunktet ikke i mot et par glass til maten i dåp, men det er jo en annerledes feiring enn bryllup. Men man må respektere vertskapet. 

Dere har sagt han kan bestille i baren. Det får holde. Tipper de fleste ikke drikker. Jeg hadde syns det var rart om jeg var en av få.

Anonymkode: 33197...c3b

AnonymBruker
Skrevet

De som høyest roper "men ett glass er jo heelt uproblematisk" er gjerne de som ironisk nok ikke slutter etter ett glass. 

Jeg er enig i at ett glass er uproblematisk (rart og upassende, ja. problematisk: nei), men de som messer om å ha det ene glasset drikker liksom ALLTID mer enn ett glass! 

Mamma og søster drikker alltid. ALLTID. Uansett anledning! Og så kommer det en barnedåp (eller barnebursdag!) - og så er det liksom en anledning for å lage seg en drink på verandaen! 

Et glass? Ikke et problem. Alltid ett glass? Et problem. Holder de seg bare til det ene glasset? Aldri. Hva har du da? Et stort problem. (Eller, det er jo JEG som har et problem med deres drikking. De har jo ingen problemer……….) 

Lyden av vin fra kartong i glass gjør meg kvalm. Jeg hater hva som kommer med den lyden. Selv når jeg står ved kjøleskapet og heller fra treliterskartong med EPLEJUICE reagerer kroppen min på lyden. 

Alkohol, alkohol, alkohol. "Dette er favorittbutikken min!" Sier søsteren min når hun tar med seg ungene sine på polet for å kjøpe vin!"  Alkohol her, alkohol der, alkohol alkohol alkohol. 

Finnes det ikke en eneste jævla sosial anledning vi kan la være å ruse seg på??!! 

Anonymkode: 3b86b...be9

• Nyttig 4
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og innlegg av bruker som utgir seg for å være flere personer, og svar til det.  

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet

Heihei, ser det var veldig delte menninger her, så tenker at familien min kanskje ikke var så på tryne som jeg først trodde 😂

Litt mer info:

Ca 15 av gjestene er småbarn, der bare 2 er over barnehage alder. Det er ikke så mye steder å velge mellom her i nærheten, så derfor ble det hotell. Mange av barna skal også hvile etter dåpen, så dåps festen blir litt senere og starter klokken 14, så sikert mat rundt 15. (Dette synes alle er helt greit) det er også gjester som kommer tilreisende, og skal overnatte så derfor blir det mer middag. Det er ikke en sånn veldig fin middag, men en enkel 3 retters 😊 Valget på hotellet var også enten snitter eller 3 retters, så da 😅 det blir sprudlende eple juice fra hardanger, diverse annen "fin juce" og brus til maten. Og kaffe selvsagt til kakene. Har ikke noe i mot at folk vil bestille seg alkohol så lenge de gjør det på egen regning. Jeg reagerer bare på at det var FORVENTET at vi serverte alkohol til middagen i en barnedåp 😆 jeg drikker ikke selv så kan være jeg er litt sær der, men min samboer som drikker nå og da synes også det var en rar ting å ha alkohol i barnedåp 😆

Anonymkode: 2b0c3...9e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe negativt med å ha dette. Veldig mange land og kulturer serverer vin i dåp. Selvsagt mener jeg ikke at man skal drikke tequila å danse på bordet.  Men vin og øl ser jeg på som harmløst🥰🥰 i konfirmasjon og bryllup og

Anonymkode: 3ce87...aef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

3 retters middag med brus og vann som eneste alternativ.. ja, jeg forstår at de tenker øl og vin hadde passet bedre 🙂 Skjønner ikke at det skal være et problem, man skal jo ikke drikke en flaske vin, det er vel snakk om et glass til maten.. 

Anonymkode: abf8d...d1a

Men da kjøper du deg et glass vin eller øl!

TS tilbyr et utvalg med drikke, er det ikke bra nok betaler du for det  du selv vil ha utenom.

Anonymkode: a97da...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ingenting rart med dette. Min samboer insisterte på å ha alkoholservering i konfirmasjonen til datteren sin når hun kings seg. Jeg synes det også var helt merkelig

Anonymkode: feb8a...cba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ingenting rart med dette. Min samboer insisterte på å ha alkoholservering i konfirmasjonen til datteren sin når hun kings seg. Jeg synes det også var helt merkelig

Konfa*

Skrevet

Man kan ikke forvente å få servert alkohol i en barnedåp. Det koster nok med pynt, lokale, mat, kake og brus. Trenger ikke bruke penger på alkohol også. Det er barnets dag, og da synes jeg ikke at alkohol har noe der å gjøre.

Respekter foreldrenes valg, eller la være å komme hvis alkohol er så viktig å få i seg. 
Makan til forventninger til visse mennesker. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol foran barn. Hadde ikke akseptert at noen gjorde det i en barnedåp jeg hadde heller, hvor det gjerne er mange barn tilstede. Har heller aldri vært verken i dåp,eller konfirmasjon for den saks skyld, med alkohol. Har sett en "velstående" venninne fra Oslo vest hvor det er med alkohol eneste, mulig vanlig i enkelte snobbete kretser. Tenker tanta di kan holde seg hjemme med flaska si. 

• Liker 1
Skrevet

Aldri vært i barnedåp med alkohol, men heller aldri vært i barnedåp med 3-retters 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men da kjøper du deg et glass vin eller øl!

TS tilbyr et utvalg med drikke, er det ikke bra nok betaler du for det  du selv vil ha utenom.

Anonymkode: a97da...455

Såkalte kan det løses slik. Men da må jo TS opplyse at for de som ønsker det, er det selvfølgelig fritt å kjøpe seg noe fra baren.

Anonymkode: 9be18...6b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blondinespørsmål:
Hvis festen først og fremst er for barnet:
hvorfor i all verden legges det til et tidspunkt hvor barnet gjerne er under ett år? 

Drit i alkoholen, men hvor stor glede har en tre måneder gammel baby av en treretters middag på et hotell?
Og hvor stor glede har barnet av de 40 menneskene av foreldrenes slektninger om venner? 

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...