Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt i helger og evt natt. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Komisk at dette er så sensasjonelt at flere medier melder dette som at det var noe ekstraordinært. Med rette så er det både ekstraordinært og sensasjonelt, langt unna jobb virkeligheten til flere kongehus i Skandinavia. 

Sant, viser hvor lite vi får av vårt. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (20 timer siden):

Absolutt ALLE ble ikke manipulert nei. Ingen ble tvunget til å seksuelt mishandle småjenter. Det gjorde de frivillig. Han tok film og bilder for å bruke det mot dem senere.

Blackmail/utpressing. 

Du begår en tankefeil her. Det var - som du korrekt stadfester - ingen som ble tvunget/manipulert til å forgripe seg på barn. Det var et selvstendig valg av de menn og kvinner som utførte/deltok i disse forferdelige aktivitetene. Men manipulasjon har mange ansikt og hensikter, som f.eks. i dette utsagnet fra fotografen Christopher  Anderson: 

Sitat

Epstein demanded an advance meeting, “to suss me out”, Anderson believes, and to negotiate buying the rights to the pictures for $20,000 (£15,000). Anderson remembers “quite an unnerving person. He played with the theatrics of intimidation. He wanted to impress upon me that he was somebody powerful that I wouldn’t want to cross.  

The magazine article fell through. According to Anderson, Epstein then started to demand the photos, and it’s the email exchanges between Anderson and Lesley Groff, Epstein’s long-time personal secretary, that feature among the 3.5m pages released by the US Department of Justice. Their back-and-forth culminated in Epstein sending a man called Merwin – “very large with very large, black leather-gloved hands”, Anderson remembers – over to the photographer’s studio. “It was very mafia-esque. He sent him to intimidate me and make sure he got the hard drive.

Kilde: https://www.theguardian.com/artanddesign/2026/apr/09/christopher-anderson-photographer-interview-index-jeffrey-epstein-trump-cabinet

Dette viser at Epstein benyttet seg av trusler om fysisk vold som igjen betyr at man må åpne for alternative former for manipulering utover kun seksuelt kompromitterende materiale.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Hunter7 skrev (1 minutt siden):

Dette viser at Epstein benyttet seg av trusler om fysisk vold som igjen betyr at man må åpne for alternative former for manipulering utover kun seksuelt kompromitterende materiale.

Hvis dette stemmer, så er det fullstendig hodeløst og hjernedødt at kronprinsessen valgte å holde PST unna når hun besøkte huset hans, og at hun fortsatt mener at ingen har noe med hva slags venner kronprinsparet velger seg. Det er visstnok en privat affære i følge henne selv. Selv minst et tiår etter denne tette relasjonen med en dømt pedofil seksual forbryter så har hun åpenbart ikke lært noe av denne erfaringen. Tvert i mot så er det «privatliv» og «integritet» som preger kommunikasjonen fra kronprinsessen. Er dårlig dømmekraft en ryggmargsrefleks hos henne?

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (19 timer siden):

At bondevik ikke lot seg manipulere, betyr ikke at han ikke prøvde på netopp det, antar det var en grunn til at bondevik ikke lot seg lokke.

Nettopp. Han gjorde en bakgrunnssjekk.

Så hvorfor skriver du at absolutt alle ble manipulert? 

Det du tydeligvis mente å si er at alle ble FORSØKT manipulert. Men det er det ingen som er uenig i og det fritar ikke MM for ansvar. Det du sier at hun er en del av den gruppen som lot seg manipulere, og det ble hun fordi hun lukket øynene for forhold hun burde undersøkt slik bl.a. Bondevik gjorde. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (27 minutter siden):

Hvis dette stemmer, så er det fullstendig hodeløst og hjernedødt at kronprinsessen valgte å holde PST unna når hun besøkte huset hans, og at hun fortsatt mener at ingen har noe med hva slags venner kronprinsparet velger seg. Det er visstnok en privat affære i følge henne selv. Selv minst et tiår etter denne tette relasjonen med en dømt pedofil seksual forbryter så har hun åpenbart ikke lært noe av denne erfaringen. Tvert i mot så er det «privatliv» og «integritet» som preger kommunikasjonen fra kronprinsessen. Er dårlig dømmekraft en ryggmargsrefleks hos henne?

Hendelsen referert over om fotografen var i 2015. Det kan hende at negativ atferd eksalterte etter 2013-14, det vet vi lite om. Det vi derimot vet var at heller ikke fotografen visste om JEs kriminelle rulleblad. 
. “What I knew was that this guy is a rich and powerful man connected to rich and powerful men.” (samme kilde som i innlegget til @Hunter7). Vi kan imidlertid mistenke at JE oppførte seg noe annerledes overfor en fotograf enn mot en kronprinsesse mht manipulerings-teknikk. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (15 timer siden):

Hun har vel gjort begge deler da? Fullført noe og avbrutt noe annet. Er vel ingen som har påstått at hun har fullført ingerniørstudier, men man er jo student mens man studerer, selv om man avbryter løpet senere.

Man er ikke byggingeniørstudent ved å ta deltidsstudier i kjemi og IKT ved Høgskolen i Agder på deltid. Det skjønner alle. 

Skal man bli ingeniør må man begynne på ingeniørstudiet. Enten rett på studiet eller begynne på forkurset (1 år) først, for deretter å starte på selve ingeniørstudiet etterpå. Om man da har stått på alle eksamener i selve forkurset. Hvis ikke kan man gå rett på ingeniørstudiet, men da må man ha nok studiepoeng/gode nok karakterer. 

Man får vanligvis heller ikke starte rett på et master-program med 70 studiepoeng. Det kreves minimum 180 studiepoeng for å begynne på en master, som tilsvarer bachelor (poeng). MM fikk begynne rett på master-programmet i Master of Management (Ledelse, makt og mening) på BI med så lite som 70 poeng. Det er vel første og siste gangen jeg hører om.  

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Hendelsen referert over om fotografen var i 2015. Det kan hende at negativ atferd eksalterte etter 2013-14, det vet vi lite om. Det vi derimot vet var at heller ikke fotografen visste om JEs kriminelle rulleblad. 
. “What I knew was that this guy is a rich and powerful man connected to rich and powerful men.” (samme kilde som i innlegget til @Hunter7). Vi kan imidlertid mistenke at JE oppførte seg noe annerledes overfor en fotograf enn mot en kronprinsesse mht manipulerings-teknikk. 

Ja, hva tenker du han gjorde? Hva kunne han bruke av teknikk for å manipulere en kronprinsesse? 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (1 time siden):

Veldig synd at de slipper MM til nå, Hun bør holde seg i bakgrunn ettersom hun ikke har vært særlig ansvarlig i et 

Jeg synes det er synd at MM faktisk deltar. Hun burde holdes helt unna slikt. Måten hun oppfører seg på og ber om tillit utfra de handlingene hun har utført er under kritikk. 

Og bare tenk så kjeeeeeeeeeedelig det må være for henne!

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Og bare tenk så kjeeeeeeeeeedelig det må være for henne!

Ja, absolutt. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Dagbladets kommentator Sigrid Hvidsten sier om mottagelsen for Paralympics deltagerne 

«Der er det fortsatt en mengde ubesvarte spørsmål og jeg merker at jeg blir irritert over at det ser ut som om kongefamilien nå bare durer videre uten engang å anerkjenne at spørsmålene fortsatt ulmer blant folket, sier Hvidsten»

https://www.dagbladet.no/kjendis/bekrefter-skal-vaere-med/84474471

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (15 minutter siden):

Ja, hva tenker du han gjorde? Hva kunne han bruke av teknikk for å manipulere en kronprinsesse? 

Det blir spekulasjoner. Jeg har ingen innsikt i hvordan en slik fyr vil tenke. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Manipulert meg her og manipulert meg der. Eksakt hva er det MM har blitt manipulert til? 

Manipulasjon innebærer som regel at noen bevisst påvirkes til å handle mot egne interesser eller verdier, ofte gjennom skjult press, bedrag eller utnyttelse.

I denne saken fremstår det ikke som at MM ble utsatt for en slik type påvirkning. Det som er beskrevet, er en relasjon der hun mottok goder, flørt, gaver, spennende kontakter og ferieopphold. 

Ja, vi vet at Jeffrey Epstein begikk alvorlige overgrep, og at han brukte nettverk og status aktivt til å manipulere. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle som hadde omgang med ham var manipulert.

Det er en viktig forskjell mellom å bli ført bak lyset om hvem en person egentlig er, og å bli aktivt manipulert til å gjøre noe man ellers ikke ville gjort.

Dersom enhver relasjon til en person som senere viser seg å være kriminell, skal forstås som manipulasjon, mister vi evnen til å skille mellom ulike grader av ansvar og påvirkning.

Det er også rimelig å forvente at personer i fremtredende posisjoner, slik MM er, utviser en viss bevissthet i møte med mennesker som søker nærhet til makt og status.

Kanskje hadde kronprinsessen en relasjon til en person hun ikke kjente den fulle sannheten om - det har nok mange av oss - men det er ikke det samme som å ha blitt "manipulert"! 

Nå er jeg av de som tror at MM visste, men synes dette forholdet var såpass spennende og nyttig for egen vinning at hun likevel  valgte å overse det som ikke var så bra. Manipulert til å motta gaver og ferier er hun i alle fall ikke. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

😁 De må nok melde MM seint for å unngå for mange reaksjoner. 

De melder henne sent fordi de tilpasser ift sykdommen. 

• Liker 4
Skrevet
Hunter7 skrev (1 time siden):

Du begår en tankefeil her. Det var - som du korrekt stadfester - ingen som ble tvunget/manipulert til å forgripe seg på barn. Det var et selvstendig valg av de menn og kvinner som utførte/deltok i disse forferdelige aktivitetene. Men manipulasjon har mange ansikt og hensikter, som f.eks. i dette utsagnet fra fotografen Christopher  Anderson: 

Kilde: https://www.theguardian.com/artanddesign/2026/apr/09/christopher-anderson-photographer-interview-index-jeffrey-epstein-trump-cabinet

Det stemmer veldig godt med den historien Morits Skaugen fortalte om da JE presset ham til å selge leiligheten sin for halv pris.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/overrasket-i-siste-liten-_-kronprinsfamilien-stiller-pa-mottakelse-1.17840016

Kort tid før de norske utøverne fra Paralympics skal hylles med mottakelse på Slottet, endret kongehuset programmet: I tillegg til kronprins Haakon, skal nå også kronprinsesse Mette-Marit, prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus delta.

Kanskje hun kan bli utøvernes "patron"? 

• Liker 3
Skrevet
Kollontaj skrev (32 minutter siden):

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Det blir spekulasjoner. Jeg har ingen innsikt i hvordan en slik fyr vil tenke. 

Du er jo i gang med å spekulere når du «mistenker at han oppførte seg annerledes…..mht manipulasjonsteknikk». Mistanker er også bare spekulasjon og som argumentasjon helt uten hold. 

Grunnen til at jeg spør er at det har vært stilt spørsmål om dette tidligere også, senest i går. Det forsøkes å gjøre MM til et offer for på den måten å flytte ansvaret bort fra henne, evt sidestille henne med andre ofre i saken. 
Samtidig er det ingen som vil forklare hvordan en kronprinsesse kan settes i en slik situasjon at hun blir manipulert. 

Og vi kommet da tilbake til det faktum at første bud burde være å ikke involvere seg med et menneske du ikke kjenner bakgrunnen til FORDI du nettopp som kronprinsesse står i fare. Alle skjønner det. Selv jeg, da jeg jobbet som vikar i staten i studietiden, ble drillet i det, hvor enn usannsynlig det er at jeg kunne bli et mål. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Reverend skrev (7 minutter siden):

Ja, Jeffrey Epstein manipulerte mennesker. Systematisk og kynisk. Men det betyr ikke at alle han hadde kontakt med var tanketomme marionetter uten egen vilje. Hvis det er nivået vi legger oss på, er jo halve verden "manipulert" i ettertid.

Realiteten er enklere og mindre dramatisk: Enten visste hun ikke hvem han var, noe mange ikke gjorde, eller så undervurderte hun det. Begge deler er menneskelig. Men å insistere på at hun er maktsyk, inkompetent og samtidig en sikkerhetstrussel… det begynner å ligne mer på fanfiction.

Tanketom, inkompetent og maktsyk er riktig i den forbindelsen. I samme liga som resten av gjengen som i ettertid påroper seg å ha blitt manipulert, men skinte som stjerner når de pleiet relasjonen med fyren. Det er påstander om at Epstein var en agent for fremmede makter, hvis det er tilfelle så er det langt unna fanfiction. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (2 timer siden):

Veldig synd at de slipper MM til nå, Hun bør holde seg i bakgrunn ettersom hun ikke har vært særlig ansvarlig i et 

Jeg synes det er synd at MM faktisk deltar. Hun burde holdes helt unna slikt. Måten hun oppfører seg på og ber om tillit utfra de handlingene hun har utført er under kritikk. 

Jeg synes det er flott at hun deltar. Hun burde ha deltatt på de fleste oppdrag, med nesekateter og evt rullestol om hun har mulighet. Det er mange tusen i Norge som har samme sykdom som kronprinsessen. (Både lungefibrose og KOLS). Noen deltar fortsatt i arbeidslivet, andre ikke. Alt beror på hvor alvorlig de er kommet i prosessen samt hvordan dagen deres er (uføre, men som fortsatt har restarbeidsevne). Hun står foran som et godt eksempel ved å delta på arrangementet i dag, for hun er syk selv. Da støtter jeg at hun deltar også. Det viser gjensidig respekt og både sympati og empati med deltagerne.

Har hun et sterkt ønske om å bidra i deres "prosjekt" og er motivert til å bli landets dronning sammen med kronprins Håkon Magnus, må hun bidra. Hun kan ikke skusles bort i et palass med en tiara på hodet. I så fall burde kanskje kongen vurdere om hun er rede for rollen som kommende dronning og kan takle den.  

Jeg er sikker på at dronning Sonja også har følt at rollen hennes har vært krevende til tider, men hun har stilt opp. Jeg kan nesten ikke huske at dronning Sonja har meldt avbud, selv om hun har vært syk. Og hun er nesten 90 år nå. (PS! Jeg sammenligner ikke MMs sykdom og Sonja her, men ansvaret med rollen som følger). Det må være en grense. Jeg tror faktisk de aller fleste kongelige i Europa, især de unge, synes det kan være svært krevende til tider å være født inn i en slik rolle. Kronprinsessen er ikke født i rollen, men inngiftet, så jeg håper de har ført samtaler på slottet om kronprinsparet virkelig er motivert for denne oppgaven og transparensen som følger med, for nå er alles øyne på de. Mediene følger med langt mer enn noen gang på grunn av alt som har skjedd de siste to årene. Det er vel knapt et kongehus i Europa som har flere skandaler gående på en og samme tid. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...