Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt i helger og evt natt. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

I kronprinsessens intervju forrige uke uttaler hun at hun ikke visste at han var en seksualforbryter eller en overgriper. Det er en uttalelse som er vanskelig å forstå sammenlignet med det hun sa i 2019, som gir inntrykk av at hun har visst noe (underforstått noe som kan ha vært gjenstand for bortforklaring/bagatellisering). 

Var hun bare litt unøyaktig i intervjuet, eller var dette en bevisst uttalelse?

Erik Stephansen i Nettavisen har en interessant teori om at grunnen til at svarene i intervjuet var svevende, og ingen detaljer ble gitt, kan være en langsiktig kommunikasjonsstrategi som bygger på at man ikke vil gjenta tabben fra 2001, der begrepet "utagerende festing" ble klistret til MM for evig tid.

Han tror dette kan være grunn til at ingen detaljer ble nevnt, og i forlengelse av det resonnementet tenker jeg at det kan være grunnen til at hun ikke sa noe som helst om hva hun muligens kan ha visst litt, eller burde skjønt. For hvis hun hadde sagt det, ville sitatet hengt ved henne for alltid. At det ville vært verre på lang sikt, enn at hun blir kritisert for ufullstendige svar akkurat nå:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-snakk-om-skilsmisse-for-kronprinsparet/s/5-95-2945423?fbclid=IwY2xjawQ3HrpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFycHlKRVozQWRpSVJBTmZhc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHqm_RYmdTGfu-QZ1qh5vbIoqEIXldKnEcpUcXdRwLDUIersYXprNplSWzyAU_aem_S5yc1se88qyRZDKl0pozFg

Ja. Tror ganske sikkert at strategien ved dette intervjuet med ulne, svevende svar var nettopp å unngå det hun er evig sint for etter at hun ble presset til å innrømme og unnskylde "utagerende festing", testing av grenser osv. på pressekonferansen før bryllupet.

Det uheldige for henne (og kongehuset), er at folk nå har sett dokumentert, og husker hva hun sa i 2019, og har uttalt tidligere i år, som er mer konkret.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Skrevet
Kanderehjelpe skrev (51 minutter siden):

Kongehuset har tidligere hatt svært lite privatliv, og svært lite rom for å henge med kriminelle. 

Dette har MM forandret. Og dette har hun forandret så til de grader.

Norge har forandret seg med henne. De godtok å ha en kronprinsesse som hadde levd på tvers av det som var akseptert (og også godtatt alt som har fulgt etter) 

Og nå, nå satt hun i et intervju og snakket om å ha vært venn over flere år med en overgrepsdømt mann, en mann som allerede hadde sonet, en mann som verden ropte var pedofil. 

To år, to ÅR før MM angivelig kuttet kontakten med JE, var Sara Ferguson i en avis og sa dette:

«I abhor paedophilia and any sexual abuse of children and know that this was a gigantic error of judgment on my behalf.

Dette var i 2012. Og artiklene var mange og også i Norske aviser ble lignende skrevet om. 

https://www.standard.co.uk/hp/front/duchess-of-york-apologises-for-gigantic-error-of-judgement-over-debt-6574623.html

Dette var snakk om kongelige… ikke bare kongelige, det er familie. 

Men MM visste ingenting… håper hun, eller tror hun… og om hun visste er det privat.

…den kommende dronningen går ut i et ullent intervju, legger lista så tett på løgner og sannheter at ingen kan ta henne for noe om det kommer flere filer… for denne gangen løy hun ikke. Hun var som vanlig, og nå normalt på slottet veldig, veldig privat. Men når hun legger seg rett under sannheten, som hun må, når det ligger tusenvis av filer som når som helst kan bli sluppet… ja da sier hun «Men jeg håper og tror at hvis jeg hadde funnet informasjon som gjorde at jeg skjønte at han var en overgriper, så hadde jeg ikke skrevet 'smilefjes' bak.»

https://www.tv2.no/nyheter/les-hele-intervjuet-om-epstein-kontakten/18678347/

Les kommentaren hennes en gang til… hva er det hun sier?

… «jeg HÅPER og TROR at hvis jeg hadde funnet informasjon som gjorde at jeg skjønte at han var en overgriper, så hadde jeg ikke skrevet 'smilefjes' bak»

Håper og tror? Det er å legge seg tett opp til sannheten, men nok svada til å vite at det kan komme mer.

En kronprinsesse, 40år, tre barn… er det godt nok for Norge, Kongen, Dronningen, KH, at hun sier HÅPER jeg ikke hadde satt smilefjes når jeg så at vennen min var en dømt sexovergriper? Er det nok at hun sier TROR ikke jeg hadde gjort det?

Er det virkelig nok?

Hun avslutter med å si «såpas godt kjenner jeg meg selv» man kan ikke si tro og håpe og så avslutte med å si at man kjenner seg selv. Det er ikke ord som er forenlig med hverandre.

Det skal en viss personlighet til for å sitte på Skaugum, i en gull og pastell stue, og legge seg fram som et manipulert offer, når du muligens har vært et trekkplaster i en av de verste pedofilisakene vi har sett, og forvente sympati. Og så forvente at folket vil ha en dronning som det? 

Hun avslutter intervjuet med disse ordene (linken lengre opp):

«… jeg har veldig stor tro på monarkiets betydning i Norge, også har jeg veldig stor tro på at tillit er noe av det som er den fineste verdien med samfunnet vårt. Og, jeg håper virkelig at dette over tid ikke svekker tillit til institusjonen, det ville vært veldig trist for meg»

Det var det med tillit da. 

Dette har svekket tilliten til institusjonen, og kommer for all tid til å svekke og muligens knuse den en dag. Og hva sier MM til det? Jo, hun sier det ville vært veldig trist for henne. Trist for HENNE! Merk dere disse ordene.

Normalt ville folk i den situasjonen hun er i nå ha tenkt at det var grusomt, og ikke for henne, men for de som har brukt et langt liv på å bygge opp tillit (les… de skjønne svigerforeldrene hennes (hennes ord)) 

Dette er av en annen verden galskap! 

MM husker ikke, vil ikke, og slenger ut, dette er privat. Men det hun gjentar i det kjedsommelige er ordet veldig… veldig stor tro på monarkiet, veldig stor tiltro på at tillit…. Hun glemte å si veldig stor tro på at den naive røkla i Norge glemmer alt dette snart. 

Jeg er veldig veldig lei av naivitet, forskjeller i samfunnet, de som glatter over/ignorerer overgrep så det kan fortsette! 

For med denne oppførselen, fortsetter det, hvert minutt, hver time, hver dag hele året… misbruk.
Og mennesker med makt og en viktig stemme sier «vet ikke, så ikke, husker ikke, vil ikke svare, det er lenge siden…osv» pedoringene  i verden klapper nok for dette, resten av oss må stå opp og bruke stemmene våre! 

Jeg gir blanke F i hvor mange smykker, Prada vesker, turer og luksus MM fikk. Jeg gir F i hva hun googlet, men nå vet hun, og jeg vil at hun skal stå opp og bruke stemmen sin for ofrene i verden! 

Godt skrive!

Blå kors har bestemt seg for å behalda beskyttarskapet hennar og grunngjev det her med:

«Det at hun også har gjort dumme ting hun angrer på, vil kunne være en ekstra støtte for mange. Vi jobber med mange som kjenner på, og bærer på stor skam gjennom livet.»

https://www.blakors.no/nyheter/fortsetter-beskytterskap/

Ho kunne ha redda seg sjølv ved å gjera det ho kunne for at både ofra til Epstein og framtidige ofre kunne bli redda. Om ho hadde gitt signal om det, vil eg tru at jamvel FOKUS hadde behalde henne som kongeleg beskyttar.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Det er  vel nettopp en indikasjon på at det googlesøket ikke genererte spesielt oppsiktsvekkende informasjon 🤷🏻‍♀️

Det kan jeg tro på. 
Men jeg kan likevel ikke forstå hvorfor hun ikke da kan si nøyaktig når hun forsto han var en pedofil overgriper. I mine øyne hadde en slik oppdagelse om en nær venn gjort like sterkt inntrykk på meg som 9/11 og Utøya. Med det mener jeg at jeg husker hvor jeg var og hva jeg tenkte da de hendelsene skjedde. 
Hvorfor hun ikke kan si det, har hun vel sine grunner til. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Godt skrive!

Blå kors har bestemt seg for å behalda beskyttarskapet hennar og grunngjev det her med:

«Det at hun også har gjort dumme ting hun angrer på, vil kunne være en ekstra støtte for mange. Vi jobber med mange som kjenner på, og bærer på stor skam gjennom livet.»

Ho kunne ha redda seg sjølv ved å gjera det ho kunne for at både ofra til Epstein og framtidige ofre kunne bli redda. Om ho hadde gitt signal om det, vil eg tru at jamvel FOKUS hadde behalde henne som kongeleg beskyttar.

Da måtte hun jo visst hva han egentlig drev med, både før, under og etter 2011-14. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Da måtte hun jo visst hva han egentlig drev med, både før, under og etter 2011-14. 

Eg snakkar om tida frå 2019 til nå. Ein gjer bot for ting som allereie er gjort og ikkje kan gjerast om.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 6
Skrevet

Vonbrotenrojalist skrev (7 minutter siden):

Eg snakkar om tida frå 2019 til nå. Ein gjer bot for ting som allereie er gjort og ikkje kan gjerast om.

Hun skal offentliggjøre at hun vil gjøre bot for det hun ikke visste noe om? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (14 minutter siden):

Godt skrive!

Jeg er ikke så sikker på at MM setter pris på å bli satt i bås med folk som bærer på stor skam. 

Forøvrig så stoler jeg på Blå kors vurdering av hva som gagner organisasjonen, på samme måte som jeg stoler på de andre som har kommet til andre konklusjoner.

• Liker 5
Skrevet
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Hun skal offentliggjøre at hun vil gjøre bot for det hun ikke visste noe om? 

Ja.  Ho har sjølv sagt at det er forferdeleg å tenka på at ho kan ha vore med på å legitimera overgrep, og ho har teke ansvaret for at ho burde ha sjekka betre. Dessutan var slike tema ein del av hjartesakene hennar på den tida…

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenhouse skrev (34 minutter siden):

Det kan jeg tro på. 
Men jeg kan likevel ikke forstå hvorfor hun ikke da kan si nøyaktig når hun forsto han var en pedofil overgriper. I mine øyne hadde en slik oppdagelse om en nær venn gjort like sterkt inntrykk på meg som 9/11 og Utøya. Med det mener jeg at jeg husker hvor jeg var og hva jeg tenkte da de hendelsene skjedde. 
Hvorfor hun ikke kan si det, har hun vel sine grunner til. 

Hun sier i intervjuet at det var i 2019

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (14 minutter siden):

Hun sier i intervjuet at det var i 2019

Nei, da sa hun at hun ville ikke hatt noe med ham å gjøre om hun visste om OMFANGET av hans kriminelle handlinger.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Ja.  Ho har sjølv sagt at det er forferdeleg å tenka på at ho kan ha vore med på å legitimera overgrep, og ho har teke ansvaret for at ho burde ha sjekka betre. Dessutan var slike tema ein del av hjartesakene hennar på den tida…

Hun uttalte:

«– Men det er viktig for meg å presisere at det ikke er noe synd på meg i denne situasjonen. Det er jo alle de ofrene som er blitt utsatt for de grove overgrepene som fortjener rettferdighet.»

«– Og det kjenner jeg et så stort sinne for at de ikke har fått. Samtidig er det viktig for meg å si at hvis jeg har gjort noe som har bidratt til å gi ham legitimitet på noe vis, er jo det forferdelig vanskelig for meg, selvfølgelig.»

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389#:~:text=I et intervju med NRK,til å føle seg utrygg.&text=– Jeg skulle selvfølgelig ønske at,%2C sier kronprinsesse Mette-Marit.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

METTE-MARIT ER GJESTEN INGEN VIL HA I KONGELIGE KRETSER. 

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/danskekongelige/frederik-og-marys-store-dilemma-mette-marit-er-gaesten-ingen-vil-have/11136739

På grunn av MM tette og intime relasjon til den pedofile og overgrepsdømte halliken så er ikke den norske kronprinsessen en person andre kongelige ønsker å bli sett sammen med. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/danskekongelige/frederik-og-marys-store-dilemma-mette-marit-er-gaesten-ingen-vil-have/11136739

På grunn av MM tette og intime relasjon til den pedofile og overgrepsdømte halliken så er ikke den norske kronprinsessen en person andre kongelige ønsker å bli sett sammen med. 

I Tyskland som trolig er det eneste landet hun har vært populær i så er hun nå:
01cb03169e51491060118fc271dc7651.jpg?t%5

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Det blir interessant å se framover hvordan andre kongelige kommer til å forholde seg til dette. 

Og så lurer jeg også på om kronprinsparet skjønner denne delen

Sitat

- Det er klart, at det ikke er en ønskesituation for kongeparret, når de står på en officiel opgave, og danske journalister står og råber efter Mette-Marit.

eller om de tror at andre lands journalister er like underdanige som norske. Hvis MM insisterer på å fortsette å representere og HM vil ha henne med, så må jeg si jeg er mildt sagt spent på å se reaksjonen hvis journalister roper til henne, eller til og med aktivister.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/udenlandskekongelige/kommentator-ingen-vej-tilbage-for-mette-marit/11136687

Det er mulig at MM og kronprinsen tenker at de bare kan fortsette som før. Det er imidlertid ikke riktig. 
Utrolig nok uttaler de seg begge i intervjuet som om det kun er opp til dem selv å ta et slikt valg. 
Intervjuet, hvor hun angivelig skulle oppklare og forklare seg ble kun en pinlig forestilling hvor hun ikke husker så mye, hun ønsker heller ikke å uttale seg av ulike grunner - generelt en lite imøtekommende holdning når det brenner på dass i kongehuset. 
I tillegg sitter kronprinsen der som om han er hennes alibi, og kommer med støttende uttalelser som på ingen måte skaper noen form for troverdighet eller tillit til denne regisserte forestillingen. 

Kronprinsen er at det ble løyet om saken i 2019, og det må ikke glemmes at det var ham, kronprinsen, som uttalte seg den gang. 
De sa den gang heller ingenting om at MM den gang var i Epsteins hus i flere dager den gang. 
Kronprinsen løy til det norske folk! 
Nå ser vi igjen at HM stiller flere ganger som MM sin pressetalsmann. Det er HAN som snakker til pressen, og ikke henne, før dette intetsigende intervjuet da. Det var ikke verdt fem flate øre. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
SVK skrev (16 minutter siden):

I Tyskland som trolig er det eneste landet hun har vært populær i så er hun nå:
01cb03169e51491060118fc271dc7651.jpg?t%5

Nettopp, hun har pådratt seg et evig stempel i pannen - Jeffrey Epsteins best friend. En i klubben, med ref. til teksten over. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (15 minutter siden):

Det blir interessant å se framover hvordan andre kongelige kommer til å forholde seg til dette. 

Og så lurer jeg også på om kronprinsparet skjønner denne delen

eller om de tror at andre lands journalister er like underdanige som norske. Hvis MM insisterer på å fortsette å representere og HM vil ha henne med, så må jeg si jeg er mildt sagt spent på å se reaksjonen hvis journalister roper til henne, eller til og med aktivister.

De kongelige vil alltid påregne å få spørsmål ved offentlige oppdrag. Selvsagt vil de det fordi dette pinlige intervjuet ga så og si ingen svar. MM er ikke populær i folket, hun har ikke den nødvendige oppslutningen som er behøvelig for å legitimere tilhørighet til kongehuset. 

Andre kongelige vil sky dem (som pe****) Hvem vil frivillig bli linket til disse to? Jeg inkluderer kronprinsen fordi han støtter MM, og har gjennom hele perioden vært hennes pressetalsmann. Helt utrolig, faktisk. Så, han har også plassert seg midt oppe i gjørmen til halsen. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (56 minutter siden):

Vel, en 67 år gammel kvinne som akkurat kalte kongen i Danmark for arrogant. Tja. Tror ikke akkurat hun er noe å stole på. 🤭

Endret av Kollontaj
  • Liker 7
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (5 timer siden):

Kongehuset har tidligere hatt svært lite privatliv, og svært lite rom for å henge med kriminelle. 

Dette har MM forandret. Og dette har hun forandret så til de grader.

Norge har forandret seg med henne. De godtok å ha en kronprinsesse som hadde levd på tvers av det som var akseptert (og også godtatt alt som har fulgt etter) 

Helt enig. Og ikke til det bedre. Det er dette som er så farlig med ikke å ha standarder. Standarden senkes. Og det blir ingen som sier: «Nei, dette er ikke greit,» lenger.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...