Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns middelmadig_tegner hadde et godt innlegg på Instagram om MM. Enig i alle hennes refleksjoner rundt situasjonen.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

Det sistnevnte; Ja, det er greit nok det, det er bare så underlig rart at det er så «absurd» for flere at kronprinsessen faktisk googla, fant kompromitterende info om JE og faktisk godtok det når det står svart på hvitt at det var det hun gjorde. 

Men det har niks og nada med "prinsesseglans" å gjøre. Det har med anvendelse av kritisk sans og ikke stupe rett til konklusjonene. Jeg ville ikke reagert annerledes om det var Stoltenberg eller sjefen min eller barnas rektor liksom. Og ingen av dem har tiara.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (23 minutter siden):

Men det utroligste er at det er ikke bare HUN som ikke visste. Heller ikke Haakon, ingen ved slottet - og ei heller hennes amerikanske meditasjonsvenninne ... Er det mulig at ingen der har lest om Epstein? Det virker helt umulig for mange av oss for dette er noe vi har fått med i nyhetene - og så sier MM og HM at de ikke visste? Høres nesten helt umulig ut. 

I Norge på den tiden kan vi tydelgvis ikke hatt hverken internett eller telefon 🙄

Mange visste så klart, pst var jo til og med på tur til Epstein.

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Lurer på hvor mange her som husker nøyaktig hva de skrev med sin partener i årene 2011 til 2014.

Eller din bestevenn. Jeg tenker så jeg knaker, og kommer ikke på noen ting. I tilegg har jeg fått opp noen fb status minner, jeg ikke helt husker grunnen til , ellee hva jeg egentlig kommenterer. 

Dette, uthevet. Sikkert fordi din bestevenn forhåpentligvis ikke regnes som en av verdens verste pedofile overgripere.

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (33 minutter siden):

Ingen er uenige i at hun burde ha visst. Selvsagt burde hun det, det sier hun jo selv også - hun har utvist dårlig dømmekraft og er lei seg for at hun ikke undersøkte bakgrunnen hans nøyere.

Men at hun burde visst er jo noe helt annet enn at hun faktisk visste, uavhengig av hvor mange grunner man kan se til at hun burde hatt alle muligheter til å vite, burde ha brukt dem osv. Dessverre gjorde hun ikke det, og det er absolutt kritikkverdig.

Handler ikke om dårlig dømmekraft, handler om dårlig karakter og 'vet best selv' 

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
blvck skrev (6 minutter siden):

I Norge på den tiden kan vi tydelgvis ikke hatt hverken internett eller telefon 🙄

Mange visste så klart, pst var jo til og med på tur til Epstein.

De hadde nok ikke gjort hjemmeleksene sine, eller så fortalte ikke kronprinsessen hvem hun skulle besøke? Det fremstår som et mysterie. Samme gjelder den skremmende episoden hun hadde hos Epstein, noen måneder etter opplevelsen var hun tilbake i USA for å dra på shopping med hans kredittkort. Var ikke alle de millionene i apanasje nok til å betale for shoppingen selv, og takke nei til denne turen? Eller ble hun tvunget til å være med på shopping?  

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Dette er interessante poenger. Takk for tankevekkende innspill.

Det er veldig interessant, og kanskje kan det ligge et svar i det der. 
Hun forteller at hun strevde i rollen sin på den tiden, og forteller til JE om en mann som fikk henne til å føle seg som den vakreste i verden. Mulig det dreide seg om HM, mulig det ikke gjorde det, det enkle er ofte det beste, som reklamen sier. Host.

Anyways, JE kommer inn i livet hennes, med et voldsomt og spennende nettverk og ufattelig, grenseløs luksus. Tidlig kommer det fram for henne at han har en appetitt på unge damer, kanskje er det dét hun konkluderer med av det hun leser, men siden hun får være med i gjengen med de virkelig store gutta, vekk fra alt trått og gørr i gamle Norge så ses det gjennom fingrene med det. Dette skal jo aldri frem i offentligheten likevel? Personell rundt prøver å gi råd, men MM er betatt og dypt fascinert og lar seg ikke realitetsorientere.

Dette scenarioet trenger ikke stå i motsetning til at hun i DAG ikke ville gjort det samme, at hun nå er sjokkert og forferdet. Hun trenger heller ikke ha psykopatiske trekk såklart, hun bare lot seg rive med i en stormflo av å bli blendet av makt, være forelsket litt hist og pist, kjenne på opprør og sinne og lete etter en mening i tilværelsen.

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

Røde Kors opprettholder kronprinsessens beskytterskap:

Røde Kors opprettholder kronprinsessens beskytterskap

"– Vi setter pris på at kronprinsesse Mette-Marit har gitt en redegjørelse for sin relasjon til Epstein. Kronprinsessen er tydelig på at hun ikke kjente til overgrep, hun tar sterkt avstand fra Epsteins handlinger og hun uttrykker dyp støtte til ofrene, sier kommunikasjons- og samfunnsdirektør Andreas Bjørnstad i Røde Kors.

Han sier dette har vært en sak organisasjonen har tatt på stort alvor.

– Det er viktig at vi har et samfunn med nulltoleranse for seksuelle overgrep. Barn og unge skal oppleve trygghet, og overgrepsofre skal møtes med støtte, respekt og omsorg, sier Bjørnstad."

Røde kors har lang historie med å stå på lag med makthavarar, så dette kjem ikkje som noko overrasking. For dei som ikkje veit det, var Slobodan Milosovic leiar for serbiske raude krossen. Dei har ofte blitt kritiserte for denne linja, men dette fylgjer ein lang tradisjon. Nokre kallar det å knefalla for makta, andre kallar det pragmatisme. I alle høve gjev det meining at akkurat dei ikkje gjev avkall på kongeleg beskyttarskap.

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
MissLucy skrev (27 minutter siden):

Men det har niks og nada med "prinsesseglans" å gjøre. Det har med anvendelse av kritisk sans og ikke stupe rett til konklusjonene. Jeg ville ikke reagert annerledes om det var Stoltenberg eller sjefen min eller barnas rektor liksom. Og ingen av dem har tiara.

Ser ut for at anvendelse av kritisk sans er mangelvare på Skaugum, men heldigvis er det mange tiara i skapet for å pynte på topplokket

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

De hadde nok ikke gjort hjemmeleksene sine, eller så fortalte ikke kronprinsessen hvem hun skulle besøke? Det fremstår som et mysterie. Samme gjelder den skremmende episoden hun hadde hos Epstein, noen måneder etter opplevelsen var hun tilbake i USA for å dra på shopping med hans kredittkort. Var ikke alle de millionene i apanasje nok til å betale for shoppingen selv, og takke nei til denne turen? Eller ble hun tvunget til å være med på shopping?  

Pst hadde en pressekonferanse hvor de gjentatte ganger forklarte at de er ikke rådgivere, men skal sikre den fysiske sikringen. Det ble gjentatt så mange ganger at det åpenbart var for å renvaske seg selv.

Uansett kan det umulig være slik at hvis pst oppdager at et medlem av kongefamilien eller statsminisgeren skal beøske noen som er dømt for en rekke overgrep ikke sier noe til noen. Hvis de vet hvor de jobber så er de ikke så blåst  

En tidligere poltimester er også inne på dette https://www.politiforum.no/meninger/epstein-besoket-det-er-merkelig-at-pst-ikke-fokuserte-pa-faren-for-utpressing/288419

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Buxus skrev (26 minutter siden):

Noe av det jeg nesten reagerer mest på i intervjuet, er følgende: 

"Jeg ønsker ikke uttale meg mer ang episoden om Luxemburgs kongefamilie, for det er for PRIVAT. Jeg ønsker ikke å gå så PRIVAT som du vil. "

Er det noe som IKKE er privat, er det da nettopp å tabbe seg ut overfor Luxemburgs kongefamilie?? Det er da virkelig det som er jobben hennes - å representere Norge overfor andre land? Det er sikkert mye som kan ønskes å holde privat, men dette var virkelig ikke en av de tingene. Hadde jeg tabbet meg ut i min jobb, så kunne jeg vel ikke sagt at det ønsker jeg ikke å uttale meg om, den tabben blir for privat?

Det jeg reagerte på var at hun rett etterpå sa noe om at dette hadde hun tatt opp med de i etterkant… så det har hun tydeligvis klart i de ukene det har vært «radio silence» i Norge.. jeg liker ikke den prioriteringen .. 

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Pst hadde en pressekonferanse hvor de gjentatte ganger forklarte at de er ikke rådgivere, men skal sikre den fysiske sikringen. Det ble gjentatt så mange ganger at det åpenbart var for å renvaske seg selv.

Uansett kan det umulig være slik at hvis pst oppdager at et medlem av kongefamilien eller statsminisgeren skal beøske noen som er dømt for en rekke overgrep ikke sier noe til noen. Hvis de vet hvor de jobber så er de ikke så blåst  

En tidligere poltimester er også inne på dette https://www.politiforum.no/meninger/epstein-besoket-det-er-merkelig-at-pst-ikke-fokuserte-pa-faren-for-utpressing/288419

Flott artikkel, takk!

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Dette er til dere som har fortalt meg at MM ikke kan trekke seg, og at det ikke er mulig å unngå at hun blir dronning.

Sitat

- Kronprinsesse Mette-Marit er ikke en del av monarkiet etter Grunnloven og står helt fritt til å bestemme om hun vil være en del av kongehuset eller ikke.

Sitat

Når kronprins Haakon blir monark, kan han og kronprinsesse Mette-Marit fritt bestemme om hun skal få tittelen dronning, få en annen tittel eller ingen tittel.

Da kan vi legge den død at MM ikke KAN si fra seg privilegiene og tittelen. At hun ikke ønsker å gi fra seg privilegier og at HM kommer til å gi henne dronningtittel er en helt annen sak. Det er et VALG ikke et påbud.

Professor Eirik Holmøyvik har spesialkompetanse på Grunnloven og konstitusjonell rett

https://www.dagbladet.no/nyheter/mette-marits-skjebne-dette-avgjor/84406177

Endret av Nymerïa
tillegg i sitat ang tittel
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)

For et par dager siden hadde VG en artikkel om hva som var synlig når man googlet Epstein i 2011. Både Wikipedia og Huffington posts artikkel om at Jeffrey Epstein var en dømt pedofil kommer opp på førstesiden, og i tillegg: 

"VG har funnet over 30 tilfeller av at norske aviser omtalte dommen og anklager mot Epstein i forkant av kronprinsessens googling.

Epstein dukker for første gang opp i norske medier i 2007, i en artikkel fra Se og Hør, som beskriver at han er beskyldt for å ha voldtatt en 16 år gammel jente."

Da kan vi legge ballen død om hvorvidt MM visste at Epstein var en dømt pedofil - dersom hun Googlet han (som hun selv har sagt hun gjorde) har hun ikke kunne ungått å se det. I tillegg: Jeg nekter å tro at hverken MM eller HM har åpnet en norsk avis (fysisk eller på nett) over flere år og dermed ikke fått med seg en eneste en av artiklene om Epstein. 

Link: https://www.vg.no/nyheter/i/2pp3e4/dette-fant-andre-da-de-googlet-epstein

Endret av viren
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet

Vet ikke om dette er nevnt før, men Avhørt har en episode nå med Tove Taalesen, "Kongens lakei". Interessante perspektiver på kongehuset og MM/Epstein files fra en som har vært tett på kongehuset. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

https://www.politiforum.no/meninger/epstein-besoket-det-er-merkelig-at-pst-ikke-fokuserte-pa-faren-for-utpressing/288419

Her kjem ein god kommentar til pressekonferansen til PST i Epstein-saka:

«PST burde ha fokusert på sikkerhetstrusler ved den aktuelle type reise – flere dagers opphold i privatbolig: Etterretningstrussel og risiko for kompromittering.  (…)

Kronprinsessens reise til Palm Beach i januar 2013 burde selvsagt ha vaert tatt opp med FBI. 

Hvorvidt det skjedde forventes at granskingen gir svar på. Hadde det skjedd, og hadde man fulgt de råd som da ville blitt gitt, hadde oppholdet i Epsteins villa aldri funnet sted.«

Endret av Vonbrotenrojalist
Ta med sitat
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
viren skrev (2 timer siden):

For et par dager siden hadde VG en artikkel om hva som var synlig når man googlet Epstein i 2011. Både Wikipedia og Huffington posts artikkel om at Jeffrey Epstein var en dømt pedofil kommer opp på førstesiden, og i tillegg: 

"VG har funnet over 30 tilfeller av at norske aviser omtalte dommen og anklager mot Epstein i forkant av kronprinsessens googling.

Epstein dukker for første gang opp i norske medier i 2007, i en artikkel fra Se og Hør, som beskriver at han er beskyldt for å ha voldtatt en 16 år gammel jente."

Da kan vi legge ballen død om hvorvidt MM visste at Epstein var en dømt pedofil - dersom hun Googlet han (som hun selv har sagt hun gjorde) har hun ikke kunne ungått å se det. I tillegg: Jeg nekter å tro at hverken MM eller HM har åpnet en norsk avis (fysisk eller på nett) over flere år og dermed ikke fått med seg en eneste en av artiklene om Epstein. 

Link: https://www.vg.no/nyheter/i/2pp3e4/dette-fant-andre-da-de-googlet-epstein

Jeg er en av de som fikk med meg artiklene som ble skrevet i norge. Og den ene artikkelen, var bastant på at han hadde gjort noe galt, den neste stikk motsatt. Så det var egentlig litt forvirrende. Jeg husker at dommen og ddt han ble dømt for var og ble retesnoren for sannheten, fordi media også den gang skrev feil ovrrskrifter for salg. Og da er det ikke lett å vite og stole på det de skrev, spesielt når de skrev det så variabelt. Det kom jo mer, men som da var i strid med hva han ble dømt for. 

Selv følte jeg på at dommen kanskje ikke var riktig. Men dette var ikke noe man fikk direkte bekreftet. Men som du ser i artikkrlen din, så ble det betalt for å endre treff på google, der de produserte han i bedre lys. Derfor ble det også ikke lett å vite hva som var sant eller ikke. Pga mye motstridene informasjon.

Den artikkelen bekrefter jo akkurat det jeg har tatt opp tidligere. At det i hovedsak står i positivt lys om han, paralelt med at han også innrømmet ting, men i en mindre skala, og bortforklaring  på bla at de hadde løyet på alder. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Kinder skrev (På 27.3.2026 den 22.16):

Syns middelmadig_tegner hadde et godt innlegg på Instagram om MM. Enig i alle hennes refleksjoner rundt situasjonen.

Har du lenke?🙏

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...