AnonymBruker Skrevet 1. februar #21 Skrevet 1. februar Vi har en ungdom med adhd/hyperkinetisk, tourettes, angst/tvang/OCD, samt mistanke om bipolar lidelse. Har gjennom år hatt hjelpebehov langt over hva som er normalt når det gjelder regulering av følelser, hyperaktivitet , impulsivitet, spising, depresjon, søvn, fokus på skolearbeid, hang ups, meltdowns, angst, bivirkninger av medisiner og så videre. Har grunnstønad og hjelpestønad sats 3 (6000 og noe), samt omsorgslønn fra kommunen (ca 4000,-). Anonymkode: 5f56b...0e7
AnonymBruker Skrevet 1. februar #22 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så vidt jeg kan se gjelder hjelpestønad økt omsorgsbehov. Er det noen som har fått innvilget dette, og kan si noe om bakgrunnen samt vurderingen av antall timer med økt omsorgsbehov? Vi har et barn som utredes for ADHD nå. Barnet klarer ikke sove alene om natten (våkner igjen med en gang vi går, så har vi hele regla med å få barnet til å sove igjen, så våkner barnet når vi går osv. osv.) Vi har per nå gitt helt opp og en av foreldrene må sove med barnet hver natt for at vi i det hele tatt skal få søvn. Barnet vil heller ikke gå til eller fra skolen alene, eller besøke venner uten at foreldrene er til stede. Barnet behøver mye regulering og kan være temmelig utagerende. Anonymkode: 6ed1f...e50 Siden barnet er under utredning (hvor gammelt er det?) vil dere lære mer om adhd, hva dere kan gjøre for å hjelpe og hvilken tilrettelegging barnet trenger. Vent litt med å søke om hjelpestønad til utredning er ferdig? Dere trenger uttalelse/dokumentasjon fra BUP. Hva sier BUP om søvn? Har dere fått prøve melatonin? Om barnet ikke er så veldig stort, ser jeg ikke noe galt i å samsove. Men det er min personlige mening og erfaring - noen barn trenger ekstra trygghet. Ellers er det ofte mye jobb som kreves av oss foreldre med barn med disse utfordringene. Tar ofte litt tid å akseptere det tror jeg. For det er ikke en hokus pokus løsning på det, hverken med medisiner eller tilrettelegginger. Det vil stadig endre seg med alderen - det som fungerte i fjor kan hende må justeres osv. Men, det er verdt å ta jobben. Forstå hvordan barnet har det, akseptere eventuell diagnose, se barnet uavhengig av den, bruke ekstra mye tid på å øve på verbal kommunikasjon med barnet (om følelser, om kroppslige plager osv), bruke ekstra mye tid på god atferd, men ikke bruke adhd som en unnskyldning. Anonymkode: 5f56b...0e7
AnonymBruker Skrevet 1. februar #23 Skrevet 1. februar Fikk forhøyet hjelpestønad sats 3. Bup skrev brev om problemene/utfordringene. Innvilget på noen uker og fikk tilbakebetalt for 3 mnd. Adhd/bipolar lidelse. Fikk også utbetaling på barneforsikringen 300000 kr. Har rett til det har du hjelpestønad. Anonymkode: 34b9c...053
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå