jegerikkesvensk Skrevet 31. januar #1 Skrevet 31. januar Har nettopp søkt hjelpestønad med bakgrunn i 10-åring med ADHD, som trenger mye oppfølging og veiledning i nødvendige daglige aktiviteter. Er det noen som har fått innvilget i slik situasjon, er det håp?
AnonymBruker Skrevet 31. januar #2 Skrevet 31. januar Det vil jeg tro? Har du beskrevet og begrunnet godt? Søkte selv for noen måneder siden på grunn av tenåringsdatter med Asperger. Fikk faktisk mye høyere sats en jeg søkte om. Ble veldig overrasket. Men jeg beskrev hjelpebehovet og tidsbruk nøye. Anonymkode: 75188...9f2
jegerikkesvensk Skrevet 31. januar Forfatter #3 Skrevet 31. januar Jeg synes selv jeg beskrev godt, håper det ble godt nok. Brukte du døgnhjul, eller bare bekrev i de tekstfeltene?
AnonymBruker Skrevet 31. januar #4 Skrevet 31. januar Ja, det kommer du til å få innvilget. Du kan få grunnstønad også, hvis barnet har diagnose F.90, dvs med hyperaktivitet. Anonymkode: 7a7ee...481
AnonymBruker Skrevet 31. januar #5 Skrevet 31. januar Hvilke ting kan få dekket som hjelper? MEMO-kalenderen kan som umulig være beregnet på folk med ADHD… Anonymkode: e6a79...f2f
AnonymBruker Skrevet 31. januar #6 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilke ting kan få dekket som hjelper? MEMO-kalenderen kan som umulig være beregnet på folk med ADHD… Anonymkode: e6a79...f2f Hva baserer du den meningen på? Anonymkode: e1265...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #7 Skrevet 1. februar jegerikkesvensk skrev (37 minutter siden): Jeg synes selv jeg beskrev godt, håper det ble godt nok. Brukte du døgnhjul, eller bare bekrev i de tekstfeltene? Bare beskrev i teksten. 🙂 Anonymkode: 75188...9f2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Skrevet 1. februar Vi fikk avslag på første, me annen diagnose. Søkte med samme tekst en gang til, innvilget. Tidsbruk sammenlignet jevngammel uten utfordringer er viktig. Anonymkode: da67b...a0b
AnonymBruker Skrevet 1. februar #9 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan få grunnstønad også, hvis barnet har diagnose F.90, dvs med hyperaktivitet. Anonymkode: 7a7ee...481 Vet du om det er mulig å få grunnstønad når man får diagnosen UTEN hyperaktivitet også? Her mistes det jakker og vannflasker++ ukentlig. Er det ett minihull ett sted så blir det fiklet med til det er så stort at det ikke kan repareres. Halvparten av klærne kan ikke brukes fordi de føles feil, selv om hun har valgt de selv og godkjent. Vet at de med hyperaktive barn får grunnstønad pga slitasje på klær++, men det betyr da ikke at det er noe dyrere for dem, føles litt urettferdig! Anonymkode: 940d6...6a1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #10 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvilke ting kan få dekket som hjelper? MEMO-kalenderen kan som umulig være beregnet på folk med ADHD… Anonymkode: e6a79...f2f Lurer hva du begrunnet det på. Kjenner mange med adhd som har fått dette . Årsak jo det er lettere å sette opp dagen osv, det å sortere ting osv. Hos oss ga vi lærer tilgang så der ble det lagt inn hvilke klasse rom, hvilke lærer som skulle være der og fag. Ga faktisk utrolig forutsigbarhet for barnet Anonymkode: e15e7...e6f
jegerikkesvensk Skrevet 1. februar Forfatter #11 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet du om det er mulig å få grunnstønad når man får diagnosen UTEN hyperaktivitet også? Her mistes det jakker og vannflasker++ ukentlig. Er det ett minihull ett sted så blir det fiklet med til det er så stort at det ikke kan repareres. Halvparten av klærne kan ikke brukes fordi de føles feil, selv om hun har valgt de selv og godkjent. Vet at de med hyperaktive barn får grunnstønad pga slitasje på klær++, men det betyr da ikke at det er noe dyrere for dem, føles litt urettferdig! Anonymkode: 940d6...6a1 Det er ikke noe som heter ADD lenger iallefall, vi fikk en veldig standard bekreftelse på diagnose fra fastlegen, og vedtak fra NAV på noen få dager. Tror de har skjønt at det er ikke bare hyperaktiv lek som sliter på klær, men også de andre aspektene med ADHD, fikling, og glemming av klær feks.
AnonymBruker Skrevet 1. februar #12 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lurer hva du begrunnet det på. Kjenner mange med adhd som har fått dette . Årsak jo det er lettere å sette opp dagen osv, det å sortere ting osv. Hos oss ga vi lærer tilgang så der ble det lagt inn hvilke klasse rom, hvilke lærer som skulle være der og fag. Ga faktisk utrolig forutsigbarhet for barnet Anonymkode: e15e7...e6f Den er veldig tungvint å bruke. En hvilken som helst kalenderapp er bedre. Anonymkode: e6a79...f2f
AnonymBruker Skrevet 1. februar #13 Skrevet 1. februar Hva skriver dere i søknaden, og hvilken sum er det mulig å få? Er det unormalt stor slitasje på klær og utstyr stønaden er ment å dekke? Anonymkode: 6ed1f...e50
jegerikkesvensk Skrevet 1. februar Forfatter #14 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva skriver dere i søknaden, og hvilken sum er det mulig å få? Er det unormalt stor slitasje på klær og utstyr stønaden er ment å dekke? Anonymkode: 6ed1f...e50 Nei, det er grunnstønaden, den blir automatisk innvilget omtrent, om du har bekreftelse på diagnose. Grunnstønaden har fast sum på rundt 750 kr pr mnd
AnonymBruker Skrevet 1. februar #15 Skrevet 1. februar jegerikkesvensk skrev (47 minutter siden): Nei, det er grunnstønaden, den blir automatisk innvilget omtrent, om du har bekreftelse på diagnose. Grunnstønaden har fast sum på rundt 750 kr pr mnd Så vidt jeg kan se gjelder hjelpestønad økt omsorgsbehov. Er det noen som har fått innvilget dette, og kan si noe om bakgrunnen samt vurderingen av antall timer med økt omsorgsbehov? Vi har et barn som utredes for ADHD nå. Barnet klarer ikke sove alene om natten (våkner igjen med en gang vi går, så har vi hele regla med å få barnet til å sove igjen, så våkner barnet når vi går osv. osv.) Vi har per nå gitt helt opp og en av foreldrene må sove med barnet hver natt for at vi i det hele tatt skal få søvn. Barnet vil heller ikke gå til eller fra skolen alene, eller besøke venner uten at foreldrene er til stede. Barnet behøver mye regulering og kan være temmelig utagerende. Anonymkode: 6ed1f...e50
AnonymBruker Skrevet 1. februar #16 Skrevet 1. februar jegerikkesvensk skrev (2 timer siden): Det er ikke noe som heter ADD lenger iallefall, vi fikk en veldig standard bekreftelse på diagnose fra fastlegen, og vedtak fra NAV på noen få dager. Tror de har skjønt at det er ikke bare hyperaktiv lek som sliter på klær, men også de andre aspektene med ADHD, fikling, og glemming av klær feks. Det vet jeg, men fikk vite nå denne uken at diagnosen satt er adhd uten hyperaktivitet. Har ikke fått brevet ennå, så vet ikke diagnose kode. Men regner med at det er forskjellige da? Synes egentlig at det er veldig rart at de ikke bruker ADD diagnosen lengre, da ADHD uten H er jo akkurat det 🙄 Skal iallefall prøve å søke om grunnstønad. Anonymkode: 940d6...6a1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #17 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den er veldig tungvint å bruke. En hvilken som helst kalenderapp er bedre. Anonymkode: e6a79...f2f Tvert imot her. Jeg er voksen med klassisk adhd, kalenderfunksjoner/apper har aldri fungert, som var noe av årsaken til at jeg ble henvist til ergo. Fikk memo planner, og det har revolusjonert hverdagen. Kanskje den ikke funker for deg fordi du ikke har adhd og skal bruke den på vegne av barnet ditt, i motsetning til oss som faktisk har adhd og bruker den selv… Anonymkode: ea73b...769
AnonymBruker Skrevet 1. februar #18 Skrevet 1. februar Vi fikk, sats 3 for gutt med adhd + autismespekter. Beskrev bare hjelpebehovet med antall timer i twksten. Tok 6 mnd, men da fikk vi etterbetalt for alle mnd som hadde gått siden vi sendte inn søknad. Anonymkode: acb0d...350
AnonymBruker Skrevet 1. februar #19 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den er veldig tungvint å bruke. En hvilken som helst kalenderapp er bedre. Anonymkode: e6a79...f2f Vi syns nå ikke den var det. Vi fikk nå opplæring fra leverandør, tips hvordan en brukte den og alt. Anonymkode: e15e7...e6f
AnonymBruker Skrevet 1. februar #20 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet du om det er mulig å få grunnstønad når man får diagnosen UTEN hyperaktivitet også? Her mistes det jakker og vannflasker++ ukentlig. Er det ett minihull ett sted så blir det fiklet med til det er så stort at det ikke kan repareres. Halvparten av klærne kan ikke brukes fordi de føles feil, selv om hun har valgt de selv og godkjent. Vet at de med hyperaktive barn får grunnstønad pga slitasje på klær++, men det betyr da ikke at det er noe dyrere for dem, føles litt urettferdig! Anonymkode: 940d6...6a1 Ja, det er mulig. Men da må du dokumenter økt forbruk med kvitteringer. Anonymkode: 7a7ee...481
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå