Gå til innhold

ADHD og hjelpestønad


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp søkt hjelpestønad med bakgrunn i 10-åring med ADHD, som trenger mye oppfølging og veiledning i nødvendige daglige aktiviteter. Er det noen som har fått innvilget i slik situasjon, er det håp? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro? Har du beskrevet og begrunnet godt? Søkte selv for noen måneder siden på grunn av tenåringsdatter med Asperger. Fikk faktisk mye høyere sats en jeg søkte om. Ble veldig overrasket. Men jeg beskrev hjelpebehovet og tidsbruk nøye. 

Anonymkode: 75188...9f2

Skrevet

Jeg synes selv jeg beskrev godt, håper det ble godt nok. Brukte du døgnhjul, eller bare bekrev i de tekstfeltene? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kommer du til å få innvilget. Du kan få grunnstønad også, hvis barnet har diagnose F.90, dvs med hyperaktivitet.

Anonymkode: 7a7ee...481

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke ting kan få dekket som hjelper? 
 

MEMO-kalenderen kan som umulig være beregnet på folk med ADHD…

Anonymkode: e6a79...f2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilke ting kan få dekket som hjelper? 
 

MEMO-kalenderen kan som umulig være beregnet på folk med ADHD…

Anonymkode: e6a79...f2f

Hva baserer du den meningen på?

Anonymkode: e1265...ba2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerikkesvensk skrev (37 minutter siden):

Jeg synes selv jeg beskrev godt, håper det ble godt nok. Brukte du døgnhjul, eller bare bekrev i de tekstfeltene? 

Bare beskrev i teksten. 🙂

Anonymkode: 75188...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk avslag på første, me annen diagnose. Søkte med samme tekst en gang til, innvilget. Tidsbruk sammenlignet jevngammel uten utfordringer er viktig.

Anonymkode: da67b...a0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 Du kan få grunnstønad også, hvis barnet har diagnose F.90, dvs med hyperaktivitet.

Anonymkode: 7a7ee...481

Vet du om det er mulig å få grunnstønad når man får diagnosen UTEN hyperaktivitet også? 

Her mistes det jakker og vannflasker++ ukentlig. Er det ett minihull ett sted så blir det fiklet med til det er så stort at det ikke kan repareres.  Halvparten av klærne kan ikke brukes fordi de føles feil, selv om hun har valgt de selv og godkjent. 

Vet at de med hyperaktive barn får grunnstønad pga slitasje på klær++, men det betyr da ikke at det er noe dyrere for dem, føles litt urettferdig! 

Anonymkode: 940d6...6a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke ting kan få dekket som hjelper? 
 

MEMO-kalenderen kan som umulig være beregnet på folk med ADHD

Anonymkode: e6a79...f2f

Lurer hva du begrunnet det på. Kjenner mange med adhd som har fått dette . Årsak jo det er lettere å sette opp dagen osv, det å sortere ting osv.

Hos oss ga vi lærer tilgang så der ble det lagt inn hvilke klasse rom, hvilke lærer som skulle være der og fag. Ga faktisk utrolig forutsigbarhet for barnet 

Anonymkode: e15e7...e6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du om det er mulig å få grunnstønad når man får diagnosen UTEN hyperaktivitet også? 

Her mistes det jakker og vannflasker++ ukentlig. Er det ett minihull ett sted så blir det fiklet med til det er så stort at det ikke kan repareres.  Halvparten av klærne kan ikke brukes fordi de føles feil, selv om hun har valgt de selv og godkjent. 

Vet at de med hyperaktive barn får grunnstønad pga slitasje på klær++, men det betyr da ikke at det er noe dyrere for dem, føles litt urettferdig! 

Anonymkode: 940d6...6a1

Det er ikke noe som heter ADD lenger iallefall, vi fikk en veldig standard bekreftelse på diagnose fra fastlegen, og vedtak fra NAV på noen få dager. Tror de har skjønt at det er ikke bare hyperaktiv lek som sliter på klær, men også de andre aspektene med ADHD, fikling, og glemming av klær feks. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer hva du begrunnet det på. Kjenner mange med adhd som har fått dette . Årsak jo det er lettere å sette opp dagen osv, det å sortere ting osv.

Hos oss ga vi lærer tilgang så der ble det lagt inn hvilke klasse rom, hvilke lærer som skulle være der og fag. Ga faktisk utrolig forutsigbarhet for barnet 

Anonymkode: e15e7...e6f

Den er veldig tungvint å bruke.

En hvilken som helst kalenderapp er bedre.

Anonymkode: e6a79...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Hva skriver dere i søknaden, og hvilken sum er det mulig å få? Er det unormalt stor slitasje på klær og utstyr stønaden er ment å dekke?

 

Anonymkode: 6ed1f...e50

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva skriver dere i søknaden, og hvilken sum er det mulig å få? Er det unormalt stor slitasje på klær og utstyr stønaden er ment å dekke?

 

Anonymkode: 6ed1f...e50

Nei, det er grunnstønaden, den blir automatisk innvilget omtrent, om du har bekreftelse på diagnose. Grunnstønaden har fast sum på rundt 750 kr pr mnd

AnonymBruker
Skrevet
jegerikkesvensk skrev (47 minutter siden):

Nei, det er grunnstønaden, den blir automatisk innvilget omtrent, om du har bekreftelse på diagnose. Grunnstønaden har fast sum på rundt 750 kr pr mnd

Så vidt jeg kan se gjelder hjelpestønad økt omsorgsbehov. Er det noen som har fått innvilget dette, og kan si noe om bakgrunnen samt vurderingen av antall timer med økt omsorgsbehov? 

Vi har et barn som utredes for ADHD nå. Barnet klarer ikke sove alene om natten (våkner igjen med en gang vi går, så har vi hele regla med å få barnet til å sove igjen, så våkner barnet når vi går osv. osv.) Vi har per nå gitt helt opp og en av foreldrene må sove med barnet hver natt for at vi i det hele tatt skal få søvn. Barnet vil heller ikke gå til eller fra skolen alene, eller besøke venner uten at foreldrene er til stede. Barnet behøver mye regulering og kan være temmelig utagerende.

Anonymkode: 6ed1f...e50

AnonymBruker
Skrevet
jegerikkesvensk skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe som heter ADD lenger iallefall, vi fikk en veldig standard bekreftelse på diagnose fra fastlegen, og vedtak fra NAV på noen få dager. Tror de har skjønt at det er ikke bare hyperaktiv lek som sliter på klær, men også de andre aspektene med ADHD, fikling, og glemming av klær feks. 

Det vet jeg, men fikk vite nå denne uken at diagnosen satt er adhd uten hyperaktivitet. Har ikke fått brevet ennå, så vet ikke diagnose kode. Men regner med at det er forskjellige da? Synes egentlig at det er veldig rart at de ikke bruker ADD diagnosen lengre, da ADHD uten H er jo akkurat det 🙄 

 

Skal iallefall prøve å søke om grunnstønad. 

Anonymkode: 940d6...6a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den er veldig tungvint å bruke.

En hvilken som helst kalenderapp er bedre.

Anonymkode: e6a79...f2f

Tvert imot her. Jeg er voksen med klassisk adhd, kalenderfunksjoner/apper har aldri fungert, som var noe av årsaken til at jeg ble henvist til ergo. Fikk memo planner, og det har revolusjonert hverdagen. Kanskje den ikke funker for deg fordi du ikke har adhd og skal bruke den på vegne av barnet ditt, i motsetning til oss som faktisk har adhd og bruker den selv… 

Anonymkode: ea73b...769

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk, sats 3 for gutt med adhd + autismespekter. Beskrev bare hjelpebehovet med antall timer i twksten. Tok 6 mnd, men da fikk vi etterbetalt for alle mnd som hadde gått siden vi sendte inn søknad.

Anonymkode: acb0d...350

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den er veldig tungvint å bruke.

En hvilken som helst kalenderapp er bedre.

Anonymkode: e6a79...f2f

Vi syns nå ikke den var det. Vi fikk nå opplæring fra leverandør, tips hvordan en brukte den og alt.

 

Anonymkode: e15e7...e6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet du om det er mulig å få grunnstønad når man får diagnosen UTEN hyperaktivitet også? 

Her mistes det jakker og vannflasker++ ukentlig. Er det ett minihull ett sted så blir det fiklet med til det er så stort at det ikke kan repareres.  Halvparten av klærne kan ikke brukes fordi de føles feil, selv om hun har valgt de selv og godkjent. 

Vet at de med hyperaktive barn får grunnstønad pga slitasje på klær++, men det betyr da ikke at det er noe dyrere for dem, føles litt urettferdig! 

Anonymkode: 940d6...6a1

Ja, det er mulig. Men da må du dokumenter økt forbruk med kvitteringer.

Anonymkode: 7a7ee...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...