Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 25, 27 og 34. Følt meg litt gammel med siste. 52 år når hun er 18. Men det er visst mer vanlig nå

Anonymkode: 6ffd5...8d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sjansen for å bli bestemor er ganske lav hvis avkommet gjør som sin mor, venter til 41.

Anonymkode: 0b84c...6b4

Godt poeng og et godt eksempel.. Men tror du de som har fått barn i den alderen aksepterer å bli gammel mor selv med dette eksempelet? 

Anonymkode: ffb20...d31

AnonymBruker
Skrevet

Sånne tråder gjør meg så trist. Man blir stemplet som en egoist som bare har festet bort sine beste år, om man får barn sent. Men det kan være så mange grunner til at det ble sånn.

Selv ble jeg alvorlig syk som 13åring (ikke av noe arvelig). Og jeg er først tilnærmet frisk nå som 34åring. Hele min ungdomstid og 20årene og halve 30årene ble tatt fra meg, og handlet kun om medisinering, sykehus, ulike behandlinger, masse hvile osv osv. Det er først nå i år jeg føler livet mitt faktisk har begynt, og jeg ønsker meg barn (og helst to) men er så redd for at jeg ikke burde pga alder. Mannen min er to år eldre. Er redd for at det ikke går lenger biologisk heller. Er så trist over dette. 

Anonymkode: 4b036...db4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg fikk siste da jeg var 35 år og anser meg selv som en gammel mor. Jeg er 50 år og yngste er 15, blir snart 16 år :) 

Men det er helt ok å være gammel. Jeg trives med det og er man født i 1975, ja, da er man gammel

Anonymkode: b8ab9...006

Nei, det er man ikke, herregud.

Anonymkode: 4be11...6d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

min personlig mening er at ja du er gammel mor, men sånn generelt så er du ikke det.

Helt normalt å få barn rundt 40.

Anonymkode: 2eb6f...508

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man er jo i øvre skikte av hva som er fysisk mulig, men det betyr jo ikke at det er unormalt. Mange som er eldre mødre nå i dag. 

Anonymkode: 06dab...319

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn da jeg var 21 og 24, nå er jeg 39 med to tenåringer, kunne ikke tenkt meg å begynt med småbarn nå. Jeg skjønner jo at det er forskjell på å være tenåringsmor og på å ikke ha barn i min alder, hadde jeg ikke hatt de så hadde jeg helt sikkert ønsket meg barn uavhengig av alder. 

Anonymkode: 7269e...09c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke gammel, fikk også barn når jeg var 38. Jada, sønnen kan riktignok synest jeg er gammel. 😅

Anonymkode: fb312...11a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det er man ikke, herregud.

Seriøst. Du mener vel også at transkvinner kan få barn?  😜

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke gammel, fikk også barn når jeg var 38. Jada, sønnen kan riktignok synest jeg er gammel. 😅

Anonymkode: fb312...11a

Fortsatt sent.

Anonymkode: e6abc...7e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Seriøst. Du mener vel også at transkvinner kan få barn?  😜

Hæ? Gammel for å bli mor ja, men ikke gammel generelt (som det var snakk om i innlegget jeg siterte).

Når noen har kommet seg over 80 år kan vi kanskje begynne å kalle dem gamle. Eller 90.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er du. Nå må geriatriske kvinnfolk slutte å få unger kun få år unna overgangsalderen. 
Dårlig gjort ovenfor ungene å ha en en mor i overgangsalderen når de er 10-15 år

Anonymkode: 6ac38...5da

Er vel en del forskning som tyder på at gammel mor er en fordel for avkommet.

Anonymkode: a4263...c47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det forskjell på å få barn tidlig vs "sent" er det tyngre siste gangen?

Anonymkode: c7e56...674

Dette er absolutt det tyngste svangerskapet. Vet ikke hvordan det blir når baby er født, kanskje jeg hadde mer overskudd som 25 åring. Men jeg har likevel en annen ro denne gangen enn med de andre. 

Anonymkode: 38c7f...4d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har to barn, fikk begge i 30 årene, den siste det året jeg fylte 39, men var 38 da jeg fødte.

Begge barna vil være voksne når jeg er 57. Altså sistemann er 18 år da. Pg de vil jo ha flyttet ut flere år før jeg pensjonerer meg.

Er jeg en gammel mor?

Anonymkode: c7e56...674

Hvorfor i alle verden spør du om det...

Anonymkode: a3701...851

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg synes ikke det. Jeg var 41 år når minsta mi ble 18. jeg er jo glad no for at jeg har store barn. Men jeg er kjempe glad for at mine barn ikke har fulgt meg. Jeg har ikke villa gjort det samme en gang til. 

Anonymkode: bcaaf...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge kroppen er i stand til å bli gravid og bære fram barnet (dvs gjennomgått menopause), er man ikke for gammel.

Selv ble jeg mamma da jeg var 35, og føler meg ikke gammel. 

Anonymkode: 1dd16...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 år og gravid med første. Gravid med spiral. Når jeg er såpass viril at jeg blir gravid på prevensjon - da er jeg ikke for gammel. Så får vi se om det blir en nr 2 😉 

Anonymkode: f36ce...910

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er en gammel mor. Men jeg tror også du er en god mor, en varm mor, en snill mor, en omsorgsfull mor, en morsom mor, en trygg mor, og en rettferdig mor. Så alder har jo egentlig ikke så mye å si❤️

Anonymkode: 401a0...9bb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i Norge.

Men i noen afrikanske land regnes 39 som sent å bli bestemor 🙂

Anonymkode: c29c6...c7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånne tråder gjør meg så trist. Man blir stemplet som en egoist som bare har festet bort sine beste år, om man får barn sent. Men det kan være så mange grunner til at det ble sånn.

Selv ble jeg alvorlig syk som 13åring (ikke av noe arvelig). Og jeg er først tilnærmet frisk nå som 34åring. Hele min ungdomstid og 20årene og halve 30årene ble tatt fra meg, og handlet kun om medisinering, sykehus, ulike behandlinger, masse hvile osv osv. Det er først nå i år jeg føler livet mitt faktisk har begynt, og jeg ønsker meg barn (og helst to) men er så redd for at jeg ikke burde pga alder. Mannen min er to år eldre. Er redd for at det ikke går lenger biologisk heller. Er så trist over dette. 

Anonymkode: 4b036...db4

Er jo ingen som påstår det.

TS spør «er jeg en gammel mor».

Mange vil oppfatte henne som det.

Ei venninne fikk første barn da hun var 41. 
Da barnet startet i barnehage var hun 42 & 1/2.

Hun er 20 år eldre enn mange av de andre foreldrene, og 10 år eldre enn de fleste andre foreldrene.

Hun er nærmere i alder barnas besteforeldre enn hva hun er foreldrene.

Hun likevel er supersprek, veltrent og mye sprekere enn mange 25-åringer. 
Jeg vil jo si at hun er «en gammel mor».

Men det betyr jo ikke at hun ikke er en god mor. 

Anonymkode: f12bb...c62

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...