Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk første som 25-åring, og tredje barnet som 37-åring. Med første var jeg så og si alltid yngste forelderen i barnehagen og på skolen. Med siste nå er jeg nok en av de eldste foreldrene i barnehagen. Tenker det er helt greit, føler meg slett ikke for gammel til å være forelder for en i barnehagen. 

For øvrig er jeg 39 år nå, og tenåringen ser på meg som gammel. Så de yngste kommer vel til å se på meg som eldgammel når de kommer i tenårene 😅 

Det viktigste er vel at man er en god forelder, ikke hvor gammel eller ung mor man er. 

Anonymkode: 9d155...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg fikk siste da jeg var 39 (fylte 40 senere samme år), og mener jeg er "gammel mor" til sistemann (fikk de eldste da jeg var i 20-åra). Men hva så? Det er helt vanlig (både i dagens samfunn og historisk) og helt naturlig for kvinner i slutten av 30-åra å få barn. Det er ingenting man behøver å skamme seg over.

At man er en "gammel mor" betyr jo ikke at man er gammel sånn generelt 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk første som 25-åring, og tredje barnet som 37-åring. Med første var jeg så og si alltid yngste forelderen i barnehagen og på skolen. Med siste nå er jeg nok en av de eldste foreldrene i barnehagen. Tenker det er helt greit, føler meg slett ikke for gammel til å være forelder for en i barnehagen. 

For øvrig er jeg 39 år nå, og tenåringen ser på meg som gammel. Så de yngste kommer vel til å se på meg som eldgammel når de kommer i tenårene 😅 

Det viktigste er vel at man er en god forelder, ikke hvor gammel eller ung mor man er. 

Anonymkode: 9d155...12e

Barn/ungdom ser nok på foreldrene og foreldregenerasjonen som gamle uansett. Mine foreldre var 23 og 24 da jeg ble født, jeg tenkte at de og de jevnaldrende vennene deres var steingamle da jeg var tenåring :ler: Det er helt normalt.

• Liker 3
Skrevet

I medisinsk forstand regnes alt fra 35 år og oppover som en eldre mor, men det bunner kun i at risiko for komplikasjoner statistisk sett øker etter den alderen. Det er ikke sånn at en 34 åring automatisk er ung og at det ene året i aldersforskjell har noe å si for hva man anser som gammel generelt sett. De færreste vil nok ikke betrakte en 32 åring som en gammel mor og det er jo ikke mer enn 7 år yngre enn deg. Når det gjelder fruktbarhet kan de årene selvfølgelig ha mye å si, men senere i livet betrakter man nok ikke 7 års aldersforskjell som veldig iøyenfallende. Det gjelder også andre veien - det hadde vært rart om en 13 åring datet en på 20 år, men at en 30 og 37 åring er sammen vil ikke heve noen bryn. Dette med betydningen av aldersforskjell endres med årene. 

For mange 18 åringer vil nok alt over 40 være fossiler, det syntes iallefall jeg da jeg var på den alderen. Jeg har ikke statistikk på det, men kan ikke skjønne at en 18 åring vil tenke at min mor på 57 er gammel mens kameratens på 50 er ung. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja det synes jeg men du vil nok ikke merke det før om kanskje 5-10 år. Jeg har 3 barn og yngste er 22 år og jeg er 50 år. Jeg føler meg gammel selv om fysisk form er bra og jeg blir tatt for å være rundt 40 år. Jeg er mye mer ungdommelig til sinns enn de fleste venninnene mine. Mange av de har barn som er 10-12 år og jeg ser at de synes det er tungt å være både mor til pre tenåringer og i overgangsalderen selv. Man skjønner nok ikke at man var for gammel til å få barn +/- 40 år før det har godt noen år til.. Jeg har heldigvis en god økonomi og mulighet til å gjøre det jeg vil, reise og kjøpe meg hjelp til tjenester og ting jeg vil ha til meg og barna.

Anonymkode: 5fffa...96c

Nysgjerrig på hva du legger i at du føler deg gammel når du skriver at du er i god fysisk form, ser mye yngre ut og er ungdommelig til sinns? Hvis du har en sykdom så behøver jeg selvfølgelig ikke å vite om det, men skjønte bare ikke hva du mente når alt du skrev etterpå taler for at du heller burde føle seg ung. Jeg syns forresten ikke 50 år er gammelt overhodet, innenfor helsevesenet vil jo du betraktes som bare ungdommen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har to barn, fikk begge i 30 årene, den siste det året jeg fylte 39, men var 38 da jeg fødte.

Begge barna vil være voksne når jeg er 57. Altså sistemann er 18 år da. Pg de vil jo ha flyttet ut flere år før jeg pensjonerer meg.

Er jeg en gammel mor?

Anonymkode: c7e56...674

hva sammenligner du med? For meg som ble mor første gang 19 år gammel og bestemor før jeg ble 50 så er du jo en gammel mor, men for de som selv ble mødre etter 40 er du innenfor deres normal. 

Anonymkode: a3d9f...291

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne, ja. 

Anonymkode: 37a1c...315

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir alltid litt provosert når folk påpeker at de "eldre" mødrene har valgt å vente med barn, for meg var det absolutt ikke et valg, skulle gjerne ha hatt de før, men det var ingen mulighet for det uten en mann å få de med. 

Helt enig med deg. Er selv en gammel mor. Det var ikke slik jeg planla livet, men det var sånn det ble til slutt etter en alvorlig hendelse i 20 årene. Ble heldigvis velsignet med barn sent i 30 årene likevel❤️ 

Anonymkode: be682...b04

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har to barn, fikk begge i 30 årene, den siste det året jeg fylte 39, men var 38 da jeg fødte.

Begge barna vil være voksne når jeg er 57. Altså sistemann er 18 år da. Pg de vil jo ha flyttet ut flere år før jeg pensjonerer meg.

Er jeg en gammel mor?

Ikke så gammel som meg

• Nyttig 1
Skrevet
Bokormsen skrev (19 timer siden):

If you have to ask..😉 Rent biologisk er du gammel fødende og har dermed øket risiko for fostermisdannelser og komplikasjoner rundt fødsel.

Kulturelt per i dag, særlig større byer, er du bare i øvre sjiktet av normalt, og gammelt gjelder først over 40 tenker jeg. 

Rent kronologisk er du som du sier 57 når yngste er myndig, ingen krise det, men du er ikke yngste mamma på russebussen. Hovedproblemet er vel heller hvor sprek du blir når det kommer barnebarn, og hvor mye du kan hjelpe til med det, men igjen, om du tar vare på deg selv burde det gå bra.

Mamma på russebussen? Har man med mammaen sin på russebussen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det er du. Nå må geriatriske kvinnfolk slutte å få unger kun få år unna overgangsalderen. 
Dårlig gjort ovenfor ungene å ha en en mor i overgangsalderen når de er 10-15 år

Anonymkode: 6ac38...5da

🤪

AnonymBruker
Skrevet

Fikk siste da jeg var 36 og føler meg ikke gammel i hodet, men merker jo at det ikke er den yngste kroppen som nå løper etter en vilter 3åring. 

Synes imidlertid at du har et optimistisk syn på verdensøkonomien når du antar at de har flyttet ut når du blir pensjonist.

Anonymkode: c2af6...e15

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikk siste da jeg var 36 og føler meg ikke gammel i hodet, men merker jo at det ikke er den yngste kroppen som nå løper etter en vilter 3åring. 

Synes imidlertid at du har et optimistisk syn på verdensøkonomien når du antar at de har flyttet ut når du blir pensjonist.

Men du har nå godt av å løpe etter den viltre treåringen... Det holder deg sprek lengre. Det verste man gjør for kroppen er å sette seg ned

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, der kommer en av fordelene ved å være eldre mor inn, jeg har midler til å hjelpe de over i egen bolig😉

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er ikke gammel, fikk også barn når jeg var 38. Jada, sønnen kan riktignok synest jeg er gammel. 😅

Anonymkode: fb312...11a

Men det er jo fordet du var gammel når du fikk barn, og det er greit det og

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært ung mor og gammel mor. Nå er jeg farmor mens jeg fortsatt har barn på barneskolen. Det er livet. Hva andre tror og mener om det er uvesentlig. 

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Men du har nå godt av å løpe etter den viltre treåringen... Det holder deg sprek lengre. Det verste man gjør for kroppen er å sette seg ned

Enig med alt du skriver. Kjenner jeg blir nysgjerrig på alderen til folk som kommenterer her jamf. kommentaren om mamma på russebuss og ikke minst hvordan de har behandlet kroppen sin når de allerede i 30-åra kjenner på alderen (forutsatt at man er frisk såklart).

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja det er du! Men det er helt normalt! Bare fordi det er blitt vanlig å få barn senere nå, og slutten av 30 årene anses som normalt å få barn i, betyr ikke at man plutselig blir yngre foreldre i den alderen. Fortsatt gamle foreldre, men mere normalt og sosialt akseptert. 

Jeg fikk barn året jeg fylte 25, og føler selv jeg akkurat bikket over til å anses som normal alder å starte å få barn i, og ikke ung mor. 

Endret av Kl.
  • Liker 1
Skrevet
HMK skrev (2 timer siden):

Jeg har vært ung mor og gammel mor. Nå er jeg farmor mens jeg fortsatt har barn på barneskolen. Det er livet. Hva andre tror og mener om det er uvesentlig. 

Prøvd litt av alt du. Gøy det og 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 19.23):

Jeg fikk siste da jeg var 35 år og anser meg selv som en gammel mor. Jeg er 50 år og yngste er 15, blir snart 16 år :) 

Men det er helt ok å være gammel. Jeg trives med det og er man født i 1975, ja, da er man gammel

Anonymkode: b8ab9...006

Jeg er 74 mod og fikk siste i 2016, de yngste var tante og onkel fra de kom ut. Ja jeg var gammel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...