Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 19.24):

Ja det er du. Nå må geriatriske kvinnfolk slutte å få unger kun få år unna overgangsalderen. 
Dårlig gjort ovenfor ungene å ha en en mor i overgangsalderen når de er 10-15 år

Anonymkode: 6ac38...5da

Det overlever barna helt fint

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 20.24):

Nei, det er man ikke, herregud.

Anonymkode: 4be11...6d7

Jeg er også 50 år og anser meg som gammel mor til mitt barn på 22 år. Jeg blir tatt for å være tidlig i 40 åra og er sprek, slank og mer ungdommelig enn de fleste venninnene mine. Allikevel tenker jeg at de eldre barna var heldigere med min alder.

Anonymkode: 5fffa...96c

AnonymBruker
Skrevet
Fizzypo skrev (6 timer siden):

Nysgjerrig på hva du legger i at du føler deg gammel når du skriver at du er i god fysisk form, ser mye yngre ut og er ungdommelig til sinns? Hvis du har en sykdom så behøver jeg selvfølgelig ikke å vite om det, men skjønte bare ikke hva du mente når alt du skrev etterpå taler for at du heller burde føle seg ung. Jeg syns forresten ikke 50 år er gammelt overhodet, innenfor helsevesenet vil jo du betraktes som bare ungdommen. 

Selv om jeg er i god form og frisk så kjenner man jo at kroppen er noe helt annet enn da man var 40 -år og i god form og frisk. I tillegg har er det overgangsalder på meg og de fleste andre på denne tiden som gir plager selv om man er sprek. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 22.07):

Jeg er 45 år og gravid med første. Gravid med spiral. Når jeg er såpass viril at jeg blir gravid på prevensjon - da er jeg ikke for gammel. Så får vi se om det blir en nr 2 😉 

Anonymkode: f36ce...910

Egoistisk.  Er en grunn til at mange land har en øvre aldersgrense når det kommer til adopsjon. Er ikke mye sjarm i at foreldrene er så gamle at andre barn lurer på om det er besteforeldre 

Endret av LilleMy_09
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 18.51):

Jeg har to barn, fikk begge i 30 årene, den siste det året jeg fylte 39, men var 38 da jeg fødte.

Begge barna vil være voksne når jeg er 57. Altså sistemann er 18 år da. Pg de vil jo ha flyttet ut flere år før jeg pensjonerer meg.

Er jeg en gammel mor?

Anonymkode: c7e56...674

Helt normalt i Oslo i hvert fall! Folk i 50-åra i dag er jo forholdsvis ungdommelige - går nok bra! 

Anonymkode: 77b79...e3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 19.38):

Ikke spesifikt av det du skrev, men det er gjerne slik eldre mødre blir møtt og det er provoserende for de fleste velger ikke med vilje å vente så lenge bare for å vente, for mange er det faktisk ikke mulig før. 

Samme her. Ble gravid som 35 og 39 åring.  Kunne ikke få tidligere da det ikke var noen mann å få med.

Anonymkode: 69262...7fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er en gammel mor! 
Jeg ble 43 det året yngste ble 18 her (og mannen var 52 - han er også en gammel far)

Men har man ikke fått barna sine før man er ‘gammel’, så må man bare spille med de kortene man har fått utdelt

Anonymkode: 4af4f...718

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du er en gammel mor! 
Jeg ble 43 det året yngste ble 18 her (og mannen var 52 - han er også en gammel far)

Men har man ikke fått barna sine før man er ‘gammel’, så må man bare spille med de kortene man har fått utdelt

Anonymkode: 4af4f...718

Enig. Hadde aldri ville fått barn etter 35 år 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 44. Eldste er 22, yngste 13. sprøtt, men jeg var blande de yngste mødrene i klassen til eldste; og trodde jeg ville være blandt de eldste mammaene i klassen til yngste. Men er jammen blandt de yngste der også 😂 så nei, du er ikke en gammel mor

Anonymkode: 26983...4f1

Skrevet
Maleficenta skrev (7 timer siden):

Mamma på russebussen? Har man med mammaen sin på russebussen?

Ja, på foreldrerulling 😉 

Skrevet (endret)

Jeg synes du er gammel. Jeg er 42, yngste er 16. Samtidig var jeg en ung mor med første, og møtte mye fordommer og fikk kommentarer på dey  selv.

Som jeg har snakket med en venninne som har tilsvarende alder som meg og barna mine; vi er sjeleglad for å være gjennom verste tenåringsfasen før overgangsalderen slo til. Og at vi nå har foreldre som er 65+ og begynner å få aldersskavanker og trenger bistand. Tenk for en perfekt storm å måtte ta seg av foreldrene sine, bleiebarn og være i overgangsalder selv 😬😬😬

Endret av Summeer
  • Liker 2
Skrevet
Summeer skrev (5 minutter siden):

Ja, på foreldrerulling 😉 

Er det en greie?

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Er det en greie?

Jupp🫠

AnonymBruker
Skrevet

Priser meg lykkelig for at jeg var "bare" 27 da jeg fikk min yngste. Jeg er nå som 45åring mor til kun "voksne" barn, og føler jeg har et helt liv igjen å leve uten ansvaret for "barn". Selv sier jeg til barna at de bør få unger mellom 24 og 30, for å faktisk kunne leve litt etter barn også. Men etter dagens standarder er du nok ikke gammel, alt er jo avhengig av hva du ønsker ut av livet. Selv er jeg altså sjeleglad for at jeg har et liv etter livet som heltids-mamma også ❤️

Anonymkode: 6b308...f1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Priser meg lykkelig for at jeg var "bare" 27 da jeg fikk min yngste. Jeg er nå som 45åring mor til kun "voksne" barn, og føler jeg har et helt liv igjen å leve uten ansvaret for "barn". Selv sier jeg til barna at de bør få unger mellom 24 og 30, for å faktisk kunne leve litt etter barn også. Men etter dagens standarder er du nok ikke gammel, alt er jo avhengig av hva du ønsker ut av livet. Selv er jeg altså sjeleglad for at jeg har et liv etter livet som heltids-mamma også ❤️

Anonymkode: 6b308...f1a

Mjæ.. Jeg hadde heller bedt dem vente. Levd livet som ung og fri før de får barn. 

Jeg opplever at jeg var/er en mye bedre mamma med de yngste enn de eldste. Jeg var mye mindre selvopptatt og hadde mye mer tålmodighet som mamma til smårollinger da, jeg var i 30-årene og 40-årene. I 20-årene var jeg langt mer umoden og selvopptatt. Jeg tålte også dårlig søvnunderskudd da jeg var ung. I det hele tatt tror jeg mine yngste har hatt enn langt bedre barndom enn de eldste hadde. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (5 timer siden):

Så du hadde da heller forblitt barnløs om det ikke var mulig før?

Summeer skrev (5 timer siden):

Jeg synes du er gammel. Jeg er 42, yngste er 16. Samtidig var jeg en ung mor med første, og møtte mye fordommer og fikk kommentarer på dey  selv.

Som jeg har snakket med en venninne som har tilsvarende alder som meg og barna mine; vi er sjeleglad for å være gjennom verste tenåringsfasen før overgangsalderen slo til. Og at vi nå har foreldre som er 65+ og begynner å få aldersskavanker og trenger bistand. Tenk for en perfekt storm å måtte ta seg av foreldrene sine, bleiebarn og være i overgangsalder selv 😬😬😬

Ikke alle har mulighet til "å ta seg av" gamle forledre, sånn er det bare, ser folk støtt og stadig skriver om det som en slevfølge, men det er det ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du hadde da heller forblitt barnløs om det ikke var mulig før?

Ikke alle har mulighet til "å ta seg av" gamle forledre, sånn er det bare, ser folk støtt og stadig skriver om det som en slevfølge, men det er det ikke. 

Det er jo en selvfølge at man tar seg av sine foreldre når de trenger det. Det er ikke noe man velger om man har mulighet til man skaper den mulighet fordi det er en selvfølge å gjøre det tilbake til de som har gitt deg livet og omsorg i oppveksten. (Snakker selvfølgelig ikke om de tilfeller hvor foreldrene ikke har vært foreldre)

AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (6 timer siden):

Egoistisk.  Er en grunn til at mange land har en øvre aldersgrense når det kommer til adopsjon. Er ikke mye sjarm i at foreldrene er så gamle at andre barn lurer på om det er besteforeldre 

Skjerp deg du da

Anonymkode: ff331...041

AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (6 timer siden):

Du om det, heldigvis sitter ikke du på fasiten for andre 

Anonymkode: ff331...041

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 29.1.2026 den 19.59):

Ja, det vil jeg si. 
Men hva så? 🤗

Det viktigste er at du er frisk og har friske barn.

Tror ikke barna hadde merket store forskjellen om du var 50 VS 57. 😅

Du er vel for ung til å gå av med pensjon før du er 70 år uansett 🤭

Jo barns merker selvfølgelig forskjell på om de har unge eller gamle foreldre, men det betyr jo ikke at det ene bare er bedre enn det andre. Det mest vesentlige for barn er jo trossalt at de er trygge og elsket. 

Så merker nok vi foreldre vår alder også. Jeg fikk første da jeg var 20 og siste da jeg var 29 år, og må vedkjenne at jeg har litt sympati med mine jevnaldrende venninner med barn i barne- og ungdomsskolen fremdeles, nå når vi er 50 år. De omtaler seg forøvrig selv som "gammelmødrene", og hevder det er mye tyngre å bli mødre selv. Det er vi "ungmødrene" som må påpeke at selv om vi nå har styrt våre ut i voksenlivet, og nyter stor frihet nå, så var det så absolutt heltisk og tungt å være mor for oss også ganske så ofte. Vi var bare i den situasjonen på et annet tidspunkt i livet, og at vi har det så behagelig nå... vel vi hadde småbarn da de levde livet uten barn. Vi har bare opplevd barnefri i ulike perioder, og de kommer gjennom de også. Relativt fort går det også. I andre enden føler man det gikk altfor fort. Plutselig var de voksne. 😅🥰

Anonymkode: 27f89...a50

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...