Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir alltid litt provosert når folk påpeker at de "eldre" mødrene har valgt å vente med barn, for meg var det absolutt ikke et valg, skulle gjerne ha hatt de før, men det var ingen mulighet for det uten en mann å få de med. 

Anonymkode: c7e56...674

Ble du provosert av det jeg skrev? Jeg skrev jo ikke noe om det var frivillig eller ufrivillig venting til de er i slutten av tredveårene eller 40 før de får barn. Begge deler forekommer ofte. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er gravid med min første nå som 41 og føler det er perfekt timing og med helt rett fyr (det jeg har ventet til følelsen om). Så nej, jeg synes du er ei ung mor 😂❤️

Det hjelper meg kanskje litt å være i veldig god fysisk form + at jeg blir tatt for å være «30ish», men aldri møtt noen fordommer på dette fra noen.

Anonymkode: a0d8d...a89

Men du er jo fryktelig gammel mor da. Mer bestemoralder

Anonymkode: eb220...3c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du det greit med deg selv? 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Ble du provosert av det jeg skrev? Jeg skrev jo ikke noe om det var frivillig eller ufrivillig venting til de er i slutten av tredveårene eller 40 før de får barn. Begge deler forekommer ofte. 

Ikke spesifikt av det du skrev, men det er gjerne slik eldre mødre blir møtt og det er provoserende for de fleste velger ikke med vilje å vente så lenge bare for å vente, for mange er det faktisk ikke mulig før. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk siste da jeg var 35 år og anser meg selv som en gammel mor. Jeg er 50 år og yngste er 15, blir snart 16 år :) 

Men det er helt ok å være gammel. Jeg trives med det og er man født i 1975, ja, da er man gammel

Anonymkode: b8ab9...006

Du er ikke GAMMEL når du er 50. Du har gjennomsnittlig over 30 år gjjen av livet. 

Anonymkode: a460a...97c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke spesifikt av det du skrev, men det er gjerne slik eldre mødre blir møtt og det er provoserende for de fleste velger ikke med vilje å vente så lenge bare for å vente, for mange er det faktisk ikke mulig før. 

Nettopp det + jeg tror barn som vokser opp i stabile og rolige hjem, med partnere som virkelig elsker hverandre og har valgt hverandre i voksen alder har det helt topp og vokser opp i kjærlighet 🥰

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som nevnt over var jeg nesten 33 da jeg fikk barn, og jeg vet veldig godt hva slags spørsmål og "mas" man kan bli møtt med av folk, ja. Jeg var jo ikke særlig gammel etter mitt syn da jeg ble gravid, men da hadde folk spurt og mast i minst to-tre år allerede. Startet vel da jeg nærmet meg 30 med å spørre og mase. Så ja, jeg kan forestille meg at dette maset og utidige spørsmålene bare øker på for hvert år i tredveårene.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Ja det synes jeg men du vil nok ikke merke det før om kanskje 5-10 år. Jeg har 3 barn og yngste er 22 år og jeg er 50 år. Jeg føler meg gammel selv om fysisk form er bra og jeg blir tatt for å være rundt 40 år. Jeg er mye mer ungdommelig til sinns enn de fleste venninnene mine. Mange av de har barn som er 10-12 år og jeg ser at de synes det er tungt å være både mor til pre tenåringer og i overgangsalderen selv. Man skjønner nok ikke at man var for gammel til å få barn +/- 40 år før det har godt noen år til.. Jeg har heldigvis en god økonomi og mulighet til å gjøre det jeg vil, reise og kjøpe meg hjelp til tjenester og ting jeg vil ha til meg og barna.

Anonymkode: 5fffa...96c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

41 er sjeldent bestemor alder. Det er jo kun om 2 generasjoner får barn veldig tidlig og blir gravide som rundt 19 år kanskje fortsatt på vgs. Føler 50 er større sjangse å være bestemor alder for folk flest. Da er det mer spenn, begge kunne fått som 25 eller ei 22, ei 27. Det er realistisk hvor jeg bor, liten by/bygd. Kun ei var gravid på vgs da jeg gikk der. Hun var da sikkert 18- 19 og på siste året. 

Anonymkode: 7fc36...565

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at mine venninner som er 37 og oppover enten har små barn eller babyer/er gravide... Så da er man vel gjennomsnittlig selv om noen synes det er gammelt?

Anonymkode: 6d6fe...5be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er gravid med min første nå som 41 og føler det er perfekt timing og med helt rett fyr (det jeg har ventet til følelsen om). Så nej, jeg synes du er ei ung mor 😂❤️

Det hjelper meg kanskje litt å være i veldig god fysisk form + at jeg blir tatt for å være «30ish», men aldri møtt noen fordommer på dette fra noen.

Det er veldig sent å få første nå. 

Anonymkode: e6abc...7e6

• Liker 7
Skrevet

Har det noe å si? Du får jo ikke stappet dem inn igjen og født dem tidligere uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, flere mødre føder i 40 årene 

Anonymkode: 293f5...734

Det vil da si at alle de er gamle mødre.. Helt ubeskrivelig at det er mulig å omskrive fakta på den måten.. 

36+ = gammel mor. Biologien går forann hva dere identifiserer deres som.. 

Anonymkode: ffb20...d31

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sjansen for å bli bestemor er ganske lav hvis avkommet gjør som sin mor, venter til 41.

Anonymkode: 0b84c...6b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja det er du. Nå må geriatriske kvinnfolk slutte å få unger kun få år unna overgangsalderen. 
Dårlig gjort ovenfor ungene å ha en en mor i overgangsalderen når de er 10-15 år

Anonymkode: 6ac38...5da

Det er jeg jammen enig i. Det er nok å takle overgangsalderen om man ikke har hormonelle tenåringer i tillegg! Det kan være heftig både for mor og barn. 

Anonymkode: ebef4...f42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder, hormonelle tenåringer og egne demente foreldre......supert opplegg 

Anonymkode: 0b84c...6b4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to barn, fikk begge i 30 årene, den siste det året jeg fylte 39, men var 38 da jeg fødte.

Begge barna vil være voksne når jeg er 57. Altså sistemann er 18 år da. Pg de vil jo ha flyttet ut flere år før jeg pensjonerer meg.

Er jeg en gammel mor?

Ja, det vil jeg si. 
Men hva så? 🤗

Det viktigste er at du er frisk og har friske barn.

Tror ikke barna hadde merket store forskjellen om du var 50 VS 57. 😅

Du er vel for ung til å gå av med pensjon før du er 70 år uansett 🤭

• Liker 2
Skrevet

spørs hvor du bor og vennekrets.

her er de fleste ferdige før fylte 32 ish, men jeg bor på bygda. 

ønsker selv å være ferdig innen fylte 35, og ligger godt an til det. Men syntes ikke 39 er gammelt heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det er du. Nå må geriatriske kvinnfolk slutte å få unger kun få år unna overgangsalderen. 
Dårlig gjort ovenfor ungene å ha en en mor i overgangsalderen når de er 10-15 år

Anonymkode: 6ac38...5da

Når overgangsalderen kommer varierer jo fra 25 år til nærmere 60 da, så skal man unngå det spennet må man jo få barn på videregående mer eller mindre. 

Forresten så fikk min mor meg da hun var over 30. Hun er ikke i overgangsalderen før nå, som jeg er godt voksen og hun er bestemor til to ;) 

TS: tja, det spørs jo på øyet som ser. Du er jo ikke ung mor, det vet du jo, men du klarte jo å bli gravid så ergo er du ung nok 🥰 Jeg fikk første barn da jeg var 24 år. Biologisk ideelt sikkert, men jeg ble da og blir fortsatt ansett som en drittunge av både lærere og helsestasjon og det som er. Husker så godt da jeg lå på barsel og ble snakket til som om jeg var et lite barn, til og med hun i senga ved siden av reagerte på det. Jeg ville heller vært godt voksen og blitt behandlet som det, for dette var ikke så kult 😅 Fikk andremann nå som 30-åring og merker STOR forskjell i hvordan folk ser på meg...

Anonymkode: aa7ae...fcd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to barn, fikk begge i 30 årene, den siste det året jeg fylte 39, men var 38 da jeg fødte.

Begge barna vil være voksne når jeg er 57. Altså sistemann er 18 år da. Pg de vil jo ha flyttet ut flere år før jeg pensjonerer meg.

Er jeg en gammel mor?

Ja du er gammel mor, og det er helt ok

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...