Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann er heldigvis så oppegående og i tilegg glad i meg at han ikke vil jeg skal få blodpropp og dø, så han steriliserte seg.

Nøyansert, p-piller og død, eller sterilisering, er de eneste valgene mulige?

Anonymkode: 0afdb...085

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo en smule forskjell på det, et permanent, kiurgisk inngrep, eller p-piller. :himle:

Ja det har du rett i. Forskjellen er at du kan dø av p-piller. Du dør ikke av sterilisering. 

Anonymkode: 97714...f70

• Liker 26
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ville reagert nøyaktig likt hvis menn hadde sagt at de forventet at kvinner steriliserte seg når de var ferdige med barn.

For meg handler det om å respektere alles rett til å bestemme over egen kropp.

Anonymkode: cf5cb...049

De fleste menn forventer at kona bruker hormonell prevensjon i mange år.

Anonymkode: 8703d...2e9

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nøyansert, p-piller og død, eller sterilisering, er de eneste valgene mulige?

Det finnes også pessar og kondom.

Anonymkode: 8703d...2e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det fins faktisk hormonprevensjon for menn, men det fins tydeligvis ikke noe marked for det. Det er jo så mye enklere og bedre at kvinner utsetter kroppen sin for det. 

Anonymkode: 3e0d3...ef0

Ja fins det det? For det får man ikke vite. Jeg visste det ikke så vil tro de fleste ikke vet

Skrevet
herzeleid skrev (59 minutter siden):

Det er et valg han må ta og her virker det som det ligger gode refleksjoner bak. Jeg er likevel enig i at å forvente at noen skal gjøre er slikt inngrep er helt feil inngang, og det er noe uggent over å paradere sine steriliserte menn som har oppfylt influensernes ‘forventninger’.

Syns ikke det er verre enn å forvente at dama bruker p piller eller er med på analsex

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Her ønsket jeg å sterilisere meg i forbindelse med keisersnitt, men mannen ville ikke det for han syntes jeg ble mindre "kvinne" da og var usikker på h ordan han kom til å "se meg etterpå"🙄🙄🙄 Han nekter også å sterilisere seg, men begge er enige om at vi ikke skal ha flere barn🤦🏻‍♀️ Nei forholdet er ikke akkurat det jeg så for meg at det skulle bli....

Anonymkode: 9ebb3...e46

Herregud jeg hadde da sterilisert meg på trass. Æsj ass dette høres ut som han mannen på fb som ville skille seg dersom kona tok ks fordi hans mor hadde født åtte barn vaginalt, og det på tross av at gynekologen sa det var for risikofylt med vaginal fødsel pga medisinske årsaker

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min lege tok den praten med min mann uten at jeg visste det, min lege informerte at neste svangerskap vil bli farlig for meg, at kroppen min ikke tålte mer. Hormonprevensjon  var utelukket da jeg hadde ekstremt dårlig livskvalitet og tenkte mye på å dø. 
Vi hadde blitt gravide på spiral, og p-piller, så mannen var helt enig i legen. 
Jo er man i forhold, begge er enige om aldri flere barn så kan man forvente at mannen tar dette ansvaret. 
Det er mye større påkjenning for kvinner å stå på hormoner hele tiden, ikke minst opereres for å bli steril. 
Vil mannen da kun bruke kondom, så får han finne noen andre enn meg for det reagerer jeg voldsomt på. 

Anonymkode: a481d...633

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi var enige om å ikke få flere barn ville mannen min gjerne sterilisere seg. Eget initiativ, eget valg. Vi er veldig glade for det begge to og har et blomstrende sexliv.

Anonymkode: 062b6...03f

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke forvente en slik operasjon av andre, uansett kjønn. Det må være 100% ens eget valg. Og så skal man aldri, under noen omstendigheter, legge noe som helst vekt på hva tilfeldige "influensere" mener - uansett emne.

Anonymkode: 39576...bb4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ca 8 % av steriliserte menn får vedvarende konstante smerter eller smerter ved utløsning så med min konstante uflaks i livet på alle felt så er en slik operasjon utelukket. Gift i 20 år. To barn. Ingen her har brukt noen form for prevensjon noensinne. Det går an å ha kontroll på hvor sædcellene havner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan selvfølgelig ikke kreve at andre går gjennom et inngrep. Men så kan jo heller ikke mannen kreve at kvinnen går på hormonprevansjon hele sitt voksne liv. Jeg har tatt p-piller i 20 år, og måtte lære meg selv og kroppen min å kjenne i en alder av 35 år. Jeg har ikke tenkt å fortsette med det lenger. Hvilke alternativer er igjen da? Jeg kunne nok hatt et barn nummer 3, mannen vil ikke det. 

Anonymkode: ed1a9...b5f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle har rett til å bestemme over egen kropp.

Bak en forventning om at mannen skal sterilisere seg ligger gjerne en felles enighet om at man er ferdig med barn, hvor kvinnen gjerne har gått gravid flere ganger, født og ammet, gått på hormonpreparater i årevis med mye bivirkninger, noen har tatt keisersnitt eller IVF behandlinger. Det er ikke en urimelig forventning. Man kan ikke kreve nei, men bli skuffet kan man absolutt og med rette.

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Influensere klarer på finurlig vis å ta dumskapen til nye høyder hele tiden. Denne gangen snakker de om prevensjon, og om deres menn som har vært så flinke at de har sterilisert seg, slik at de kan slutte med hormonell prevensjon.

De går så langt som å si at dette er noe de faktisk forventer av mennene sine. Det er jo helt ekstremt egoistisk. Hvis mannen vil dette selv - og vet med sikkerhet at han er ferdig med barn - så er jo dette helt greit, all den tid det er 100% hans eget valg.

Men ingen vet hva livet og fremtiden bringer. Forhold tar slutt - av mange årsaker - og man går videre. Kvinner skal på ingen måte forvente noe som helst over sin manns kropp. En mann i et nytt forhold kan få helt andre tanker og ønsker om barn, og han risikerer å havne i veldig trist situasjon om han skulle ønske seg barn med en ny partner, og er steril. 

Å forvente at mannen skal sterilisere seg, blir det samme som at en mann skal forvente at kvinnen skal ta abort/beholde et barn når hun har blitt gravid med han. Som selvsagt er totalt uakseptabelt. Det er hennes fulle og hele valg. Det er hennes kropp.

Én sak er å ha samtaler rundt disse temaene, som jeg vil tro mange har, en annen ting er å forvente noe som helst. Kvinner har jo i mange år kjempet om rett til å bestemme over egen kropp. Kanskje greit å la menn bestemme over sin også......

image.thumb.png.3e6d98103570f144f4e632380cf87019.png

https://www.vg.no/rampelys/i/431LJo/menn-som-steriliserer-seg-noe-kvinner-boer-kunne-forvente-av-mennene-vaare

Anonymkode: f9c47...74e

Det er det minste man kan forvente av mannen sin tenker jeg! Kvinner går på hormon prevensjon i mange år, i tillegg til å føde barn. Litt må de gi tilbake skal det bli noe på dem. Min mann utsatte sterilisering hele tiden, selv om det var hans forslag.  Det ble ikke mer sex på han. Blir ikke kåt på en mann som ikke kan ta det ansvaret. Så ja jeg gikk fra han. For meg en stor gåte hvordan damer klarer å ligge med slike egoistiske menn! 

Anonymkode: c8ba2...3c0

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Trøndere1 skrev (8 minutter siden):

Ca 8 % av steriliserte menn får vedvarende konstante smerter eller smerter ved utløsning så med min konstante uflaks i livet på alle felt så er en slik operasjon utelukket. Gift i 20 år. To barn. Ingen her har brukt noen form for prevensjon noensinne. Det går an å ha kontroll på hvor sædcellene havner. 

8 prosent er ikke mye. Og det at du har hatt uflaks med andre ting i livet gir ingen garanti for at du har uflaks med det også

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

8 prosent er ikke mye. Og det at du har hatt uflaks med andre ting i livet gir ingen garanti for at du har uflaks med det også

Jeg tar ikke den risikoen. Jeg havner garantert i de 8 %. Har hatt sex jevnlig i 35 år. Uten prevensjon. Som sagt. Det er mulig å kontrollere hvor disse sædcellene havner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det minste man kan forvente av mannen sin tenker jeg! Kvinner går på hormon prevensjon i mange år, i tillegg til å føde barn. Litt må de gi tilbake skal det bli noe på dem. Min mann utsatte sterilisering hele tiden, selv om det var hans forslag.  Det ble ikke mer sex på han. Blir ikke kåt på en mann som ikke kan ta det ansvaret. Så ja jeg gikk fra han. For meg en stor gåte hvordan damer klarer å ligge med slike egoistiske menn! 

Anonymkode: c8ba2...3c0

Tror du faktisk må tilhøre rødstrømpe foreningen.

Får håpe at du med slike teite meninger aldri mer finner en mann. Hvis en stakkar har komet ut for deg, så er du i vertfal ikke verdig han, noe han vil oppdage, det trenger du ikke være redd for😉

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde praten hjemme, og jeg la frem min forventning om at han steriliserer seg når vi er enige om ikke å få flere barn. Mannen vil ikke. Greit nok. Jeg ønsker heller ikke mer hormonell prevensjon eller å bære alt ansvar mtp. syklus osv. Så da må mannen bruke  kondom. Det vil han heller ikke, unntatt de mest risikable dagene. Da faller igjen ansvaret tilbake på meg. 

Guess what? Jeg ble gravid. Det var helt forferdelig, for selv om jeg ikke ønsket flere barn, ønsket jeg heller ikke abort. Mannen var ikke støttende i det hele tatt. Hak skulle ikke ha flere barn. Følte meg presset til abort.

Og mannen vil fortsatt ikke snippe seg, og ansvar ligger fortsatt fullt og helt på meg. Men risikoen er liten, fordi jeg ikke gidder særlig sex mer. 

Hans ansvarsløshet er avtennende og min ansvarsbyrde utmattende. 

Anonymkode: ec49a...512

• Liker 5
  • Hjerte 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør mye for familien. Men ikke alt. Sterilisering inngår der. Smerte i pung ved minste tegn på kåthet. Kondom er for å brukes.

Anonymkode: 8fcbc...74f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør mye for familien. Men ikke alt. Sterilisering inngår der. Smerte i pung ved minste tegn på kåthet. Kondom er for å brukes.

Anonymkode: 8fcbc...74f

Bra du bruker det iallefall. Du har de mennene som nekter det og...

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...