Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat vært hos gynekolog og snakket om dette og jeg er overbevist om at østrogen har mest positive effekter. Brystkreft er hovedgrunnen til at noen er skeptiske/negative til å ta østrogen. Gynekologen sa at 23 av 1000 kvinner får brystkreft. Hvis samtlige hadde tatt østrogen, ville 27 av 1000 fått brystkreft. Økningen er altså i promille. Og så er faktisk ikke brystkreft en dødsdom, godt over 9/10 overlever.

Hva dør flest i Norge av? Hjerte- og karsykdommer. Der har østrogen en hemmende effekt. Det samme gjelder for benskjørhet og demens. Bare disse tingene gjør at jeg ikke ville nølt med å ta østrogen. 

Det viktigste må likevel være livskvaliteten her og nå. Er man plaget med søvnvansker, hetetokter, hjernetåke, sinneutbrudd m m, ville jeg heller ikke nølt med å ta tilskudd av østrogen. Jeg mener virkelig at livskvaliteten her og nå bør prioriteres fremfor å være livredd for  få brystkreft en eller annen gang i livet, som tross alt er ganske sjeldent og få, langt sjeldnere å dø av. Flertallet burde heller være opptatt å spise sunt og passe vekten. 

Anonymkode: 24d93...650

• Liker 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forstår at dette er individuelt, men hvor stor dose østrogen tar dere?

Jeg har spiral (Minerva) og tar Lenzetto spray (en sprut). Lurer på om skal prøve to spruter… 

Anonymkode: 2bb64...6ef

har også Minerva, og bruker to sprut av sprayen. Vær obs på at du ikke skal dusje eller slik innen tre timer etter du Har tatt på sprayen. Jeg hadde litt dårlig effekt i starten (helt til jeg leste pakningsvedlegget.). Tok sprayen når jeg stod opp, trente så dusjet.. Nå tar jeg sprayen etter dusj.

Anonymkode: c9c89...24c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2026 den 12.07):

har også Minerva, og bruker to sprut av sprayen. Vær obs på at du ikke skal dusje eller slik innen tre timer etter du Har tatt på sprayen. Jeg hadde litt dårlig effekt i starten (helt til jeg leste pakningsvedlegget.). Tok sprayen når jeg stod opp, trente så dusjet.. Nå tar jeg sprayen etter dusj.

Anonymkode: c9c89...24c

Tusen takk for svar. Jeg skal prøve to spruter fra imorgen av. Pleier å stå opp, dusje, sprute, la tørke og til slutt kle på☺️ 

Tusen takk alle som deler - det er veldig nyttig🥰

Anonymkode: 2bb64...6ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2026 den 16.31):

Har du tips om behandlere? Bor også i nord, lite sted men kan kanskje bestille privat eller få henvisning til Tromsø f.eks.

Anonymkode: bffdc...bf7

Jeg går til Ida på Aleris i Bodø :) Veldig fornøyd!

Anonymkode: 626fd...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2026 den 19.25):

To spørsmål til dere som bruker hormonplaster (Sequidot)

1. Det står at man får en blødning. Er dette som en mens? Mtp mengde og smerter. 

2. Hvor kaster dere bruke plaster? Jeg tolker pakningsvedlegget som at det ikke skal i husholdningsavfall?

Anonymkode: 57271...fbc

Anyone? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Når bør man egentlig begynne med HRT?Må man vente helt til man får masse symptomer eller kan man begynne tidligere?Jeg er plaget med kraftig pms, men er ikke 40 enda.

Anonymkode: e5ff5...767

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 17.08):

Anyone? 🤷‍♀️

Jeg bruker en annen type plaster og kjenner ikke til det om blødninger. Men jeg har som deg forstått at plasteret ikke skal kastes i husholdningsavfallet. Jeg samler brukte plastre i en tom plasterpakning og tenker å levere de på apoteket etter hvert.

Anonymkode: 0fc37...293

• Liker 1
Skrevet

Morsomt med alle dere som "å jeg kommer ikke til å putte en masse medisiner inn i kroppen min, jeg skal leve så naturlig som mulig". Hormoner er noe av det naturligste i verden, og det er mangelen på disse som gjør at man får symptomer på perimenopause og menopause. Akkurat det samme som vitaminer, man tar tilskudd når man ikke selv har nok i kroppen "naturlig".

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 17.08):

Anyone? 🤷‍♀️

Brett det sammen og samle i en pose. Du kan levere det inn på apoteket sammen med andre gamle medisiner.

Anonymkode: d4ff3...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når bør man egentlig begynne med HRT?Må man vente helt til man får masse symptomer eller kan man begynne tidligere?Jeg er plaget med kraftig pms, men er ikke 40 enda.

Så snart du får symptomer.  Men gjerne før. Ikke usannsynlig at du har symptomer som du ikke har tenkt over. 

https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

Anonymkode: e2abf...0e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gikk til gynekolog pga kraftig pms (PMDD) da jeg var 39. Hadde også litt hetetokter, men ikke noe annet som gjorde at jeg tenkte overgangsalder.

Gynekologen så imidlertid på ultralyd at jeg hadde få egg igjen, og jeg fikk starte med hormonbehandling. Hetetoktene forsvant, og det gjorde jammen leddsmerter og søvnproblemer også, som jeg ikke hadde tenkt over kunne skyldes hormonforstyrrelser. Sexlysten fikk jeg også tilbake da jeg startet på testosteron i tillegg.

PMS’en har imidlertid ikke blitt så mye bedre da 🙈 dvs, ketaminbehandling har hjulpet mot depresjonen, men utmattelse, irritasjon, vann i kroppen osv er like ille som før.

Anonymkode: 06434...0c9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 23.27):

Hvor mange konsultasjoner måtte du ha totalt ift utredning, oppfølging og resepter? Kan man gå dit og så få videre oppfølging og fornyelse av resepter hos fastlegen? Hvor mye koster det sånn ca å få hjelp via Volvat?

Anonymkode: c1777...81a

Jeg gikk til en gyn på Aleris på Frogner. Voksen dame det også. AS med to mellomnavn. Betalte ca 2500 for en konsultasjon. De sendte over journal til fastlegen og jeg tar oppfølgingen videre der. Har kvinnelig fastlege også

Anonymkode: 8634a...112

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 21.10):

Nå vet jeg ikke om jeg er heldig, eller om det er det jeg gjør som virker.

Men jeg går ned i vekt, blir i bedre form, har masse energi, sover hele natta, plages ikke av tørre slimhinner og har økt sexlyst. Har litt hetetokter, men ikke ille. Huden er fin.
Da ser jeg ikke poenget med hormoner for min del.

Jeg trener kardio og tung styrke. Spiser ren mat lagd fra bunnen med fokus på proteiner. Mye fisk og kylling. Grønnsaker og bær og nøtter.

Anonymkode: 697c2...daf

Du er genetisk heldig. 

Jeg trener tung styrke. Spiser rene råvarer, som deg. Fokuserer på proteiner. Tar ekstra magnesium. Drikker ikke alkohol eller kaffe.

Jeg har det helt jævlig. Hetetokter, fatigue, sover dårlig, vondt i muskler og ledd, irritabel, oppblåst, hjernetåke. Jeg fungerer dårlig i jobb og på hjemmebane.

Jeg er "bare" 43 år. Har vært hos tre gynekologer + fastlegen. Jeg er for ung, og har fortsatt egg. Da er det ingen som ønsker å gi meg hormoner som faktisk kan hjelpe. De tilbyr meg vanedannende sovemedisin, anti depressiva og diverse prevensjonsmidler.

En periode hadde jeg mirena hormonspiral og tok slinda i tillegg. Det er det jævligste jeg har vært med på. Jeg måtte trygle om å få tatt ut spiralen. Jeg blødde daglig i to år og hadde sinnsyke smerter.

Har fått time hos en fjerde gynekolog om 3 måneder. Ønsker meg selv lykke til 🤞

Anonymkode: ed186...37b

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke vært gift

Jeg hadde ikke hatt jobb

Og jeg hadde ikke hatt familieliv med barn.

Livet mitt ble totalt forandre etter at jeg begynte på hormoner

Anonymkode: a50bb...700

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hormonene hjalp mot alt. Og er forbyggende for hjerte-kar-sykdommer, demens, osvosv. Hormonene til kvinner stuper etter 35 og man bør fylle på. 

Anonymkode: 66120...2bf

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er genetisk heldig. 

Jeg trener tung styrke. Spiser rene råvarer, som deg. Fokuserer på proteiner. Tar ekstra magnesium. Drikker ikke alkohol eller kaffe.

Jeg har det helt jævlig. Hetetokter, fatigue, sover dårlig, vondt i muskler og ledd, irritabel, oppblåst, hjernetåke. Jeg fungerer dårlig i jobb og på hjemmebane.

Jeg er "bare" 43 år. Har vært hos tre gynekologer + fastlegen. Jeg er for ung, og har fortsatt egg. Da er det ingen som ønsker å gi meg hormoner som faktisk kan hjelpe. De tilbyr meg vanedannende sovemedisin, anti depressiva og diverse prevensjonsmidler.

En periode hadde jeg mirena hormonspiral og tok slinda i tillegg. Det er det jævligste jeg har vært med på. Jeg måtte trygle om å få tatt ut spiralen. Jeg blødde daglig i to år og hadde sinnsyke smerter.

Har fått time hos en fjerde gynekolog om 3 måneder. Ønsker meg selv lykke til 🤞

Anonymkode: ed186...37b

Hæ. Gå til hun i Asker. Hun vet...

Endret av Jann111
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som er tilhørende andre underforum.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 6.2.2026 den 22.48):

Morsomt med alle dere som "å jeg kommer ikke til å putte en masse medisiner inn i kroppen min, jeg skal leve så naturlig som mulig". Hormoner er noe av det naturligste i verden, og det er mangelen på disse som gjør at man får symptomer på perimenopause og menopause. Akkurat det samme som vitaminer, man tar tilskudd når man ikke selv har nok i kroppen "naturlig".

Hvorfor får mange bivirkninger av hormonbehandling da?

Kvalme, hodepine, hjertebank osv

Anonymkode: d10fe...85b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hormonene hjalp mot alt. Og er forbyggende for hjerte-kar-sykdommer, demens, osvosv. Hormonene til kvinner stuper etter 35 og man bør fylle på. 

Anonymkode: 66120...2bf

Dette er udokumentert spekulasjon. Farlig!

Anonymkode: 6ade6...a28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor får mange bivirkninger av hormonbehandling da?

Kvalme, hodepine, hjertebank osv

Anonymkode: d10fe...85b

Og brystkreft, blodpropp, hjerneslag..

Anonymkode: 6ade6...a28

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...