Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 19.43):

Erfaringer, anyone?

Og hvor stor bør plagene være for å prøve ut hormoner?

Jeg er nå i overgangsalderen. Verste symptomet er hjernetåke, men også muskelvondt og mulig depresjon (som egentlig bare forsterkes av østrogenmangel). Det er snakk om at jeg skal prøve ut østrogen (har veldig lave verdier). 

Jeg er spent på om dette har noe for seg eller ei...🤔

Anonymkode: e7857...1d4

Uten hormoner hadde jeg hatt hetetokter hvert kvarter 24/7, sovet 1 time i slengen på natta, kjentes ut som jeg hadde urinveis infeksjon hele tiden men det også var overgangsalder, tørre slimhinner, mindre lyst (spiller ingen rolle er single). Nå kan jeg leve som normalt å jobbe som normalt, det hadde jeg ikke klart uten. Trener også styrke 2 ganger  i uka og sykler en del. 

Anonymkode: 55f5d...cd1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler virkelig bioidentiske hormoner for perimenopause ! Ingen grunn til å ikke prøve om man har symptomer. Så må alle fastleger få mer kunnskap om dette og perimenopause. HRT har så mange positive effekter , og gjør at de som trenger det kan jobbe (lenger) og få økt livskvalitet ! Noe samfunnet og alle rundt dem tjener på. blå resept for de som trenger det bør absolutt bli en realitet . 

Anonymkode: f0cfe...878

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 20.36):

Så bra for dere om dere slipper. Nå er det stor forskjell på hvordan vi damer reagerer på denne perioden, og jeg synes det  er viktig å få frem for de 2/3 som blir rammet og ikke minst de 1/3 som blir hardt rammet, at det finnes alternativ med hormoner, som mange kan benytte. Og hvem som trenger hjelp i denne perioden ikke vet man ikke på forhånd. Nå gir overgangsalderen mange plager som dessverre forsatt alt for sjelden blir nevnt i denne sammenhengen også, som psykiske plager, angst uro og uforklarlige smerter som fører til at enkelte faller ut av arbeidslivet. Hvis bare noe av disse kan bli hjulpet til så stå i jobb, så tenker jeg jeg har gjort min misjon. 

Anonymkode: e2abf...0e0

Helt enig med deg! Jeg kommer i allefall til å ta så mye hormoner jeg kan for å lindre plager. 😁 Hva er vitsen med å lide unødvendig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...