Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvilke produkter anbefales om en ikke ønsker hrt? Jeg har begynnende rosacea og synes rynkene blir flere og flere. Blir veldig varm flere ganger daglig. Våkner kl.3 hver natt og får ikke sove igjen. 

Anonymkode: 59ad6...74d

Du ødelegger jo livet ditt allerede nå ved å ikke ta hormoner. Du skulle jo begynt før du fikk alle disse plagene. Hormoner beskytter mot så mange aldersrelaterte sykdommer og plager du kan få fremover så ikke utsett det lenger. Hvis man starter for sent vil man ikke få alle disse gode helseeffektene fordi det allerede er for sent.

Anonymkode: cd1dd...a47

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk dere hormonene fra fastlegen på resept? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Erfaringer, anyone?

Og hvor stor bør plagene være for å prøve ut hormoner?

Jeg er nå i overgangsalderen. Verste symptomet er hjernetåke, men også muskelvondt og mulig depresjon (som egentlig bare forsterkes av østrogenmangel). Det er snakk om at jeg skal prøve ut østrogen (har veldig lave verdier). 

Jeg er spent på om dette har noe for seg eller ei...🤔

Anonymkode: e7857...1d4

Mot hetetokter tok jeg nattlysolje da jeg kom i overgangsalderen. Fx fra Vita sin egen er rimeligst. Begynte md noe dyre soya-woman-greier, men ble imunn raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer, anyone?

Og hvor stor bør plagene være for å prøve ut hormoner?

Jeg er nå i overgangsalderen. Verste symptomet er hjernetåke, men også muskelvondt og mulig depresjon (som egentlig bare forsterkes av østrogenmangel). Det er snakk om at jeg skal prøve ut østrogen (har veldig lave verdier). 

Jeg er spent på om dette har noe for seg eller ei...🤔

Anonymkode: e7857...1d4

Du bør ikke ha noen plager fordi starter på hormoner, da har du allerede genet for lenge. Skal man gå alle de gode helseeffektene hormoner gir må man begynne tidlig nok. Ta kontakt med en god privat gynekolog så får du hjelp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om jeg er heldig, eller om det er det jeg gjør som virker.

Men jeg går ned i vekt, blir i bedre form, har masse energi, sover hele natta, plages ikke av tørre slimhinner og har økt sexlyst. Har litt hetetokter, men ikke ille. Huden er fin.
Da ser jeg ikke poenget med hormoner for min del.

Jeg trener kardio og tung styrke. Spiser ren mat lagd fra bunnen med fokus på proteiner. Mye fisk og kylling. Grønnsaker og bær og nøtter.

Anonymkode: 697c2...daf

Det er så JÆVLIG arrogant og rett og slett nedtrykking av andre kvinner å svare som du gjør i spesielt første inlegget ditt her i tråden, at du lever sunt så da trengs ikke tilskudd fortenk. Det du skriver kan ikke sees i beste mening heller, det er rein skjær antagelse om at de som sliter ikke er flinke nok, sunne nok, de er selv skyldige i plagene sine.

Jeg har nøyaktig null plager så øangt selv forøvrig men er heldigvis oppegående nok til å skjønne at min historie ikke er relevant for de som plages.

Anonymkode: 994cb...b4b

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har nettopp vært hos kardiolog på sykehuset og han fortalte at alle kvinner som kan burde gå på hormoner da det beskytter mot mange typer kreft som ofte oppdages for sent til at man kan behandle godt. I tillegg til at det selvfølgelig tar bort plager i overgangsalderen, minsker sjansen for demens, diabetes, benskjørhet og mange flere aldersrelaterte sykdommer og plager. Deg er en bitte liten forhøyet risiko for brystkreft men den er ikke i nærheten av å komme opp mot alle beskyttende effekter. I tillegg kan du fortsette å ha sex, noe mange kvinner ikke kan etter hvert pga tørre slimhinner som er skadet for resten av livet. De som kan bør ta både østrogen, progresteron og testosteron i følge han. Man bør bruke vagifem vaginalt i tillegg. Det samme har den private gynekologen min på det sterkeste anbefalt av samme grunner. Dere må tenke på at dere ødelegger kroppen deres og utsetter dere for stor helsefare og mange helseplager som kan unngås hvis dere ikke benytter dere av dette.

Akkurat det samme sier gynekologen min også og at det er faktisk mye større fare for brystkreft ved å drikke alkohol enn ved ppiller feks.

Anonymkode: afcc8...ef5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat det samme sier gynekologen min også og at det er faktisk mye større fare for brystkreft ved å drikke alkohol enn ved ppiller feks.

Anonymkode: afcc8...ef5

Ja synd at så få vet dette og tror det er en negativ ting å bruke hormoner når det så å si bare gir fordeler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du burde virkelig vurdere det på nytt og starte opp med det så snart som mulig så er det større sjanse for at du beholder den gode helsen din.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er så JÆVLIG arrogant og rett og slett nedtrykking av andre kvinner å svare som du gjør i spesielt første inlegget ditt her i tråden, at du lever sunt så da trengs ikke tilskudd fortenk. Det du skriver kan ikke sees i beste mening heller, det er rein skjær antagelse om at de som sliter ikke er flinke nok, sunne nok, de er selv skyldige i plagene sine.

Jeg har nøyaktig null plager så øangt selv forøvrig men er heldigvis oppegående nok til å skjønne at min historie ikke er relevant for de som plages.

Anonymkode: 994cb...b4b

Det er utrolig spesielt at det å dele en positiv erfaring med livsstil tolkes som «arrogant nedtrykking». La meg være helt tydelig: Jeg mener på ingen måte at de som plages eller må ta hormoner ikke er «flinke nok». Vi er alle biologisk forskjellige, og for mange er hormoner en nødvendig livredder. Men det må være lov å si at man har det bra uten at det gjøres skamfullt. Jeg nekter å be om unnskyldning for at hardt arbeid med kosthold og tung styrke bærer frukter for min del.

Når det gjelder påstanden om at jeg «må» ha hormoner for fremtidig helse, viser forskning at sunn vekt og fysisk aktivitet er blant de viktigste faktorene for å forebygge brystkreft, hjerte- og karsykdommer og demens etter overgangsalderen. Ved å redusere fettmasse og øke muskelstyrken regulerer jeg hormonmiljøet naturlig, forbedrer vaskulær helse og reduserer betennelse i kroppen – tiltak som har en massiv forebyggende effekt på hjernen og kognitiv helse.

Ingenting trigger dessuten skjeletthelse bedre enn tung styrketrening, så å medisinere en frisk kropp i toppform strider mot prinsippet om å ikke overmedisinere. Jeg lytter til min egen kropp og mine egne målinger fremfor anonyme misjonærer som mener at medisinering er den eneste rette vei for alle uansett symptombilde.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ti år etter menopause, og nei, jeg tar ikke hormoner. 

Anonymkode: 6ade6...a28

Så heldig du er!!!

Anonymkode: c1777...81a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så heldig du er!!!

Det er jo bare trist når man vet at hormontilskudd  er sterkt helsefremmende i denne alderen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er utrolig spesielt at det å dele en positiv erfaring med livsstil tolkes som «arrogant nedtrykking». La meg være helt tydelig: Jeg mener på ingen måte at de som plages eller må ta hormoner ikke er «flinke nok». Vi er alle biologisk forskjellige, og for mange er hormoner en nødvendig livredder. Men det må være lov å si at man har det bra uten at det gjøres skamfullt. Jeg nekter å be om unnskyldning for at hardt arbeid med kosthold og tung styrke bærer frukter for min del.

Når det gjelder påstanden om at jeg «må» ha hormoner for fremtidig helse, viser forskning at sunn vekt og fysisk aktivitet er blant de viktigste faktorene for å forebygge brystkreft, hjerte- og karsykdommer og demens etter overgangsalderen. Ved å redusere fettmasse og øke muskelstyrken regulerer jeg hormonmiljøet naturlig, forbedrer vaskulær helse og reduserer betennelse i kroppen – tiltak som har en massiv forebyggende effekt på hjernen og kognitiv helse.

Ingenting trigger dessuten skjeletthelse bedre enn tung styrketrening, så å medisinere en frisk kropp i toppform strider mot prinsippet om å ikke overmedisinere. Jeg lytter til min egen kropp og mine egne målinger fremfor anonyme misjonærer som mener at medisinering er den eneste rette vei for alle uansett symptombilde.

Jeg trener tung styrke, er slank, drikker svært lite, lager maten fra grunnen, spiser sunt, tar vitaminer,  aldri hatt plager eller vært syk.  Jeg har lederjobb, tre barn og et lykkelig ekteskap.

Jeg fikk plutselige søvnvansker, konsentrasjonproblemer, hjernetåke, nattsvette, konstant trøtt, som 48-åring. jeg var ikke meg selv og kunne ikke ha forsatt som CEO i en slik tilstand.

Jeg gikk til gynekolog. Hormoner gav meg rett og slett livet mitt tilbake. For å si det slik: ikke en brokkolikvast, magnesium eller kettlebells kunne ha fiksa dette. 

Jeg har vært skeptisk til hormoner og ment at noen av de kjenner med slike plager overdriver. Jeg har lært.

Overgangsalder rammer svært ulikt og kan virkelig være helt ødeleggende. Hadde

Anonymkode: 75162...3a5

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal definitivt ta østrogen. Hadde akkurat en lang samtale med gynekolog om dette nå nylig og fordi mine foreldre tror at man nærmest automatisk får brystkreft ved å tilføre kroppen østrogen ,kan dette avkreftes med en gang. Han sa at av 1000 kvinner som ikke tar østrogen får 23 damer brystkreft. Blant 1000 kvinne på østrogenbehandling får 27 kvinner brystkreft, altså er forskjellen på gruppen nær ubetydelig. Brystkreft har i tillegg en overlevelseskvote på over 90%. Brystkreft er ikke kvinners problem. I Norge dør flest av hjerte- og karsykdommer, ikke kreft og hvertfall ikke brystkreft. Og vet du hva som reduserer risikoen fra hjerte-og karsykdommer og demens hos kvinner? Jo, nettopp tilførsel av østrogen, som også hjelper for overgangsplager som søvnproblemene, tørr underliv m m. Litt rasjonell tankegang tilsier at de positive effektene er vesentlig høyere enn de negative. Fokuserer man på en ørliten økning i sjansen for å få brystkreft er man rett og slett dum. Folk flest dør av hjerte/karsykdommer, ikke brystkreft. Sikt mot den største faren.

Anonymkode: 24d93...650

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er utrolig spesielt at det å dele en positiv erfaring med livsstil tolkes som «arrogant nedtrykking».  La meg være helt tydelig: Jeg mener på ingen måte at de som plages eller må ta hormoner ikke er «flinke nok». Vi er alle biologisk forskjellige, og for mange er hormoner en nødvendig livredder. Men det må være lov å si at man har det bra uten at det gjøres skamfullt. Jeg nekter å be om unnskyldning for at hardt arbeid med kosthold og tung styrke bærer frukter for min del.

Nei, det var ikke spesielt at vedkommende svarte deg som hun gjorde. Tråden handler om erfaringer med hormoner i overgangsalderen, og du burde fint latt være å kommentere når du verken har erfaring med plager relatert til overgangsalderen eller bruk av hormoner for dette. Innlegget ditt oppfattes som ren selvskryt og totalt irrelevant for TS og andre i samme situasjon. Tråden handler ikke om å medisinere en frisk kropp i toppform. Hvor i all verden henter du det fra? Du er faktisk helt på vidda med innlegget ditt. Lag heller din egen tråd om å hvor sunn, veltrent og flink du er og at du ved å holde deg i toppform mener å kunne unngå alle plager knyttet til overgangsalderen så du aldri vil trenge hormonbehandling for dette. Husk å oppdatere når du kommer i overgangsaldereren og ikke minst om det skulle dukke opp noen uventede symptomer. Til info er vi flere som har vært i toppform hele livet, men det er faktisk ingen garanti for at du ikke får plager med overgangsalderen. Faktisk vil det føles klart verst om du har vært i toppform og så ender opp med ikke å gjenkjenne verken egen psyke eller kropp pga hormoner i ubalanse. Da er det i grunn ikke spesielt smart å skulle være prinsippfast om du egentlig ønsker å finne formen tilbake igjen.

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo bare trist når man vet at hormontilskudd  er sterkt helsefremmende i denne alderen

Jeg mente det litt ironisk. Hva er poenget med alle kommentarene fra folk som ikke erfaring med hormoner mot plager i overgangsalderen, men som likevel synes det er nødvendig å stadfeste at de av prinsipp er imot bruken? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (1 time siden):

Fikk dere hormonene fra fastlegen på resept? 

Dette er et svært relevant spørsmål. Jeg har hørt at de som klart er best på feltet er gynekologer eller endokrinologer. Ønsker ikke å kuppe tråden til TS, men tror vi er mange som lurer på hvor vi kan få god hjelp. Hvis de som har fått livet tilbake kunne skrive hvem som hjalp dem hadde det vært svært nyttig for oss som trenger å finne eksperthjelp. Jeg hadde blitt svært glad om de som har noen spesielle å anbefale ulike steder i landet vil gjøre nettopp det når de likevel svarer på TS sine spørsmål 😉 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har nettopp vært hos kardiolog på sykehuset og han fortalte at alle kvinner som kan burde gå på hormoner da det beskytter mot mange typer kreft som ofte oppdages for sent til at man kan behandle godt. I tillegg til at det selvfølgelig tar bort plager i overgangsalderen, minsker sjansen for demens, diabetes, benskjørhet og mange flere aldersrelaterte sykdommer og plager. Deg er en bitte liten forhøyet risiko for brystkreft men den er ikke i nærheten av å komme opp mot alle beskyttende effekter. I tillegg kan du fortsette å ha sex, noe mange kvinner ikke kan etter hvert pga tørre slimhinner som er skadet for resten av livet. De som kan bør ta både østrogen, progresteron og testosteron i følge han. Man bør bruke vagifem vaginalt i tillegg. Det samme har den private gynekologen min på det sterkeste anbefalt av samme grunner. Dere må tenke på at dere ødelegger kroppen deres og utsetter dere for stor helsefare og mange helseplager som kan unngås hvis dere ikke benytter dere av dette.

Helt aldeles riktig!

Anbefaler medsøstre å se dokumentaren "Hjernen i overgangsalderen" på NRK. Om endringer i kvinners hjerne (og kropp for øvrig) ved hormonubalanse ifb perimenopause og menopause. Jeg mener å huske det ble fortalt at man kunne SE endringer på kvinners hjerne før og etter overgangsalder, og endringene begynte allerede flere år før (ved perimenopause). Demens er visst noe som kan forebygges med hormonterapi, og om jeg ikke husker feil så anbefales også kvinner uten plager å ta tilskudd av hormoner.

Jeg har hatt en teori...som sikkert ikke er evidensbasert... Jeg tenkte at (den biologiske) meningen med livet vårt er å formere oss. I dag lever vi lenge etter overgangen, sikkert av flere grunner som høyere levestandard, medisiner, vaksiner, lavere barnedødelighet, tryggere fødsler osv.  Men rent biologisk -uten moderne medisin og god hygiene osv - er det kanskje slik at kroppen til oss kvinner "stenger av", at systemet tørker bokstavelig talt ut fordi jobben til kroppen vår, formeringen, var gjort? At vi egentlig ikke skulle bli veldig gamle? Teorien min gjør det at vi lever lenge etter overgangsalderen til et evolusjonært mysterium. Motvekten, "bestemorhypotesen", som mener vi kvinner skulle bli gamle og kloke for å hjelpe til våre døtre med barnebarn osv. er mye finere å lene oss på 😃🫶

Poenget: kanskje bør vi ta litt tilskudd for å demme opp for det biologiske forfallet den tid vi helst skal leve mange gode år etter overgangen? 🌸

Anonymkode: 79af3...de2

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar Lanzetto spray og Progesteron  tablett. Beklager om jeg ikke har fått med meg at jeg har svart på denne tråden. Det er flere tråder jeg har svart på om dette tema. 
Jeg kunne nok ikke levd et normalt liv overhode, uten disse. De har vært life saver for meg. Jeg startet i fjor høst. Og etter det, så har jeg fått til så mye. Mindre angst, ingen depresjon, ingen søvnproblemer, ingen hetetokter, ingen problemer med leddene som dermed har ført til MYE større fysisk aktivitet, større konsentrasjon. Kommer jeg på noe mer, så skal jeg skrive det. 

Anonymkode: 60360...d6b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig pussig å være MOT bruk av bioidentiske hormoner i dag, da det beskytter mot aldersrelaterte sykdommer og egentlig alt aldersrelatert av endringer, inkludert utseende.

Jeg begynte med hormoner før overgangsalder ved 51 års alder, satte meg godt inn i forskningen, og det er absolutt ingen som tror jeg er i 50-årene. Det holder kroppen vital, holdingen (benmasse) og huden (kollagen) er god - men det viktigste er helseeffektene. Jeg har lavere risiko for hjerte-/karsykdom, mange kreftformer og en lang rekke andre sykdommer. Risiko for brystkreft er for lengst tilbakevist.

Hva er egentlig grunnene til å la være…? Jeg synes det virker uopplyst i dag å ikke ta det, hvis man kan. 

Anonymkode: 0fbf3...ea7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er et svært relevant spørsmål. Jeg har hørt at de som klart er best på feltet er gynekologer eller endokrinologer. Ønsker ikke å kuppe tråden til TS, men tror vi er mange som lurer på hvor vi kan få god hjelp. Hvis de som har fått livet tilbake kunne skrive hvem som hjalp dem hadde det vært svært nyttig for oss som trenger å finne eksperthjelp. Jeg hadde blitt svært glad om de som har noen spesielle å anbefale ulike steder i landet vil gjøre nettopp det når de likevel svarer på TS sine spørsmål 😉 

Jeg gikk til privat gynekolog først. Så oppfølging hos fastlege etter det. Men tror man kan ta det rett med fastlegen (men her er det varierende kunnskap) Marianne Natvik er en informativ kilde på insta

Anonymkode: 8634a...112

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gikk til Volvat, til en av de mest erfarne kvinnelige gynekologene der. De jobber på Volvat Borgen og Nationaltheatret. Spesielt to godt voksne kvinnelige gynekologer der kan jeg trygt anbefale.

Anonymkode: 0fbf3...ea7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...