Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Anbefaler å søke opp

Menopause by Anita (Norge) 

Dr Louise Newson (UK)

Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til hormonterapi. I tillegg tenkte jeg at overgangsalderen "kun" handler om hetetokter - og at hormonterapi hadde stor risiko for brystkreft.

Begynte å lese meg opp ca. 1 år etter siste menstruasjon. Hadde ingen hetetokter, men mange rare symptomer (leddsmerter, munntørrhet, tørre slimhinner, fatigue etc.) som jeg i utgangspunktet tenkte var alderen (er 54 nå). Tenkte aldri at det var tegn på overgangsalder! 

Jeg har nå brukt hormonplaster i 2 mnd. og de rare symptomene forsvinner/har forsvunnet.

Nå som jeg vet mer om risikoer og fordeler med hormonterapi (som flere andre innlegg nevner) - og jeg kjenner meg selv/kroppen igjen er jeg glad for at jeg oppsøkte gynekolog for råd.

Jeg kommer til å gjennomføre ultralyd av brystene (koster 2000 privat her jeg bor) årlig, i og med at det er en liten risiko. 

Jeg kjenner meg frustrert over at vi kvinner har fått begrenset informasjon om symptomer (hetetokter) og informasjon basert på et dårlig studie fra tidlig 2000-tallet.

Anbefaler alle å lese seg opp og ta diffuse symptomer på alvor. Det trenger ikke være aldring eller alvorlig sykdom. Det kan handle om endret hormonnivå! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ingen hormoner her. Sunn mat og trening. Fokus på proteiner. Minimalt med plager.

Anonymkode: 697c2...daf

Sunn mat og trening her også (lager mat , laget av rene råvarer hver enste dag, trener tung styrke tre ganger i uken, samt Kardio), det hjelper dog ikke mot hormonmangel. Det er ikke alle som er like plaget, så selv med dårlig kosthold og lite trening kunne du hatt minimalt med plager ;)

TS jeg har fått et nytt liv med hormoner. Helt nydelig, og angrer på at jeg ikke tok tak tidligere! Og ser ikke en eneste grunn til å ikke skulle ta tilførsel. Jeg bruker spray, og har satt inn hormonspiral. Fantastisk godt å slippe den hjernetåken, få tilbake nattesøvnen, humøret og meg selv.

Anonymkode: c9c89...24c

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mange konsultasjoner måtte du ha totalt ift utredning, oppfølging og resepter? Kan man gå dit og så få videre oppfølging og fornyelse av resepter hos fastlegen? Hvor mye koster det sånn ca å få hjelp via Volvat?

Anonymkode: c1777...81a

Nå gikk ikke jeg dit, men Aleris (tipper det er det samme). Fikk resepter på hormoner etter første konsultasjon. Første oppfølging der etter fire mnd, så en gang i året. Når jeg var der sist så fornyet hun resepten min slik at jeg har nok frem til neste gang. Koster rundt 2000kr.

AnonymBruker
Skrevet

bruker østrogen, progesteron og testosteron. ett helt nytt liv! jeg er ganske ung, men merket plagene lenge før jeg gjorde noe med det, for fastlegen så ikke på det som en mulighet.. måtte til privat gynekolog for å få hjelp. sykemeldt i lang tid for utbrenthet, men det var nok overgangsalderen gitt... testosteron var siste boosten jeg trengte for å bli kvitt hjernetåke, få tilbake libido og overeskudd! er mange fordeler inn i resten av livet å gi kroppen tilskudd av disse når kroppen trenger dem.

Anonymkode: d7b54...04b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Må si jeg gleder meg til å få hetetokter, for jeg fryser stort sett hele tiden!

Anonymkode: 46662...373

At man begynner å fryse mer enn vanlig kan også være et tegn på overgangsalderen. Det handler om at hormonendringene sender den indre termostaten på bærtur 😄

Anonymkode: 06434...0c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (På 28.1.2026 den 21.31):

Fikk dere hormonene fra fastlegen på resept? 

Ja, jeg har så langt bare vært til fastlegen og har gått på hormoner i 2 år (K52) 

AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 22.46):

Må si jeg gleder meg til å få hetetokter, for jeg fryser stort sett hele tiden!

Anonymkode: 46662...373

se nedenfor

AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 9.19):

At man begynner å fryse mer enn vanlig kan også være et tegn på overgangsalderen. Det handler om at hormonendringene sender den indre termostaten på bærtur 😄

Jeg skulle til å svare akkurat dette

Ellers er noen av de viktigste punktene, men ikke uttømmende liste her https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

Anonymkode: e2abf...0e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 7.26):

Ts igjen...glemte å si at jeg selv går til gynekolog. Tar det ikke via fastlegen. Bor nord i landet, i en litt mindre by. Men føler meg veldig godt ivaretatt, og han jeg går hos er veldig dyktig. 

Anonymkode: e7857...1d4

Har du tips om behandlere? Bor også i nord, lite sted men kan kanskje bestille privat eller få henvisning til Tromsø f.eks.

Anonymkode: bffdc...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar østrogen ( estradot 50 plaster)  og progesteron utrogestan 200 syklisk) og har fått en nytt og bedre liv. Jeg er 53 år, og ble sykmeldt pga utbrenthet i mars. Jeg ble ikke noe bedre, og var redd uføretrygd pga plagene mine. Men etter oppstart av hormoner ble jeg mye bedre. Da hadde jeg slitt med plager i 3-4 år, men ante ikke at plagene kunne knyttes til overgangsalderen. Jeg har for eksempel aldri hatt hetetokter eller nattesvette. 

Jeg anbefaler å melde seg inn i en av gruppene på Facebook som handler om overgangsalder. Mye nyttig kunnskap og kjekt med søkefelt for tidligere temaer. Skriv overgangsalder for å finne gruppene. 

Anonymkode: 49989...b3d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 8.46):

Sunn mat og trening her også (lager mat , laget av rene råvarer hver enste dag, trener tung styrke tre ganger i uken, samt Kardio), det hjelper dog ikke mot hormonmangel. Det er ikke alle som er like plaget, så selv med dårlig kosthold og lite trening kunne du hatt minimalt med plager ;)

TS jeg har fått et nytt liv med hormoner. Helt nydelig, og angrer på at jeg ikke tok tak tidligere! Og ser ikke en eneste grunn til å ikke skulle ta tilførsel. Jeg bruker spray, og har satt inn hormonspiral. Fantastisk godt å slippe den hjernetåken, få tilbake nattesøvnen, humøret og meg selv.

Samme her! Røyker ikke, drikker ikke alkohol, trener tung styrketrening tre ganger per uke, har et sunt kosthold med tilstrekkelig med proteiner og fiber etc. Men det har ikke forhindret at egglagrene har krympet som bare det, hormoner som progesteron og østradiol har kjørt berg og dalbane i en nedadgående spiral. Det har gitt symptomer som kraftig nattesvette med hyppige oppvåkninger, hårtap, knusktørre slimhinner, leddbetennelser, evnen til å takle stress betydelig redusert, tinnitus, humørsvingninger osv. 

Derfor oppsøkte jeg gynekolog, etter oppstart av østradiol gel, progesteron kapsel, testosteron gel og DHEA-kapsler er jeg "som født på ny". Jeg har klart å opprettholde en god livsstil og ikke gå til grunne (som det føltes ut som jeg var på vei til å gjøre en stund). Jobber i et stressende yrke i spesialisthelsetjenesten og jeg hadde ikke "overlevd" den jobben uten hjelp av HRT. 

Masse lykke til 😊

Anonymkode: e3cb6...16d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her! Røyker ikke, drikker ikke alkohol, trener tung styrketrening tre ganger per uke, har et sunt kosthold med tilstrekkelig med proteiner og fiber etc. Men det har ikke forhindret at egglagrene har krympet som bare det, hormoner som progesteron og østradiol har kjørt berg og dalbane i en nedadgående spiral. Det har gitt symptomer som kraftig nattesvette med hyppige oppvåkninger, hårtap, knusktørre slimhinner, leddbetennelser, evnen til å takle stress betydelig redusert, tinnitus, humørsvingninger osv. 

Derfor oppsøkte jeg gynekolog, etter oppstart av østradiol gel, progesteron kapsel, testosteron gel og DHEA-kapsler er jeg "som født på ny". Jeg har klart å opprettholde en god livsstil og ikke gå til grunne (som det føltes ut som jeg var på vei til å gjøre en stund). Jobber i et stressende yrke i spesialisthelsetjenesten og jeg hadde ikke "overlevd" den jobben uten hjelp av HRT. 

Masse lykke til 😊

Hvor gikk du til gynekolog for å få hjelp? 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor gikk du til gynekolog for å få hjelp? 🙂 

Gikk først til gynekolog med avtale (kun egenandel), ble avfeid med å være for ung (da 39). Ett år senere var jeg mye dårligere og oppsøkte privat gynekolog. Går nå til Vibeke ved virogyn i Asker sentrum. Er nå 43 og I tidlig overgangsalder. Så jeg lærte at man ikke må høre på første og beste, men lytt til kroppen og ikke gi opp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 20.36):

Så bra for dere om dere slipper. Nå er det stor forskjell på hvordan vi damer reagerer på denne perioden, og jeg synes det  er viktig å få frem for de 2/3 som blir rammet og ikke minst de 1/3 som blir hardt rammet, at det finnes alternativ med hormoner, som mange kan benytte. Og hvem som trenger hjelp i denne perioden ikke vet man ikke på forhånd. Nå gir overgangsalderen mange plager som dessverre forsatt alt for sjelden blir nevnt i denne sammenhengen også, som psykiske plager, angst uro og uforklarlige smerter som fører til at enkelte faller ut av arbeidslivet. Hvis bare noe av disse kan bli hjulpet til så stå i jobb, så tenker jeg jeg har gjort min misjon. 

Anonymkode: e2abf...0e0

Det går an å ta et valg om å ikke ta hormoner selv om man er plaget. Jeg tar minst mulig medisiner og har valgt bort hormoner og. 

Anonymkode: cd941...d47

AnonymBruker
Skrevet

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/hhs-advances-womens-health-removes-misleading-fda-warnings-hormone-replacement-therapy#:~:text=Randomized studies show that women,fractures by 50 to 60%

Det er flere helsefordeler for den langsiktige helsa for kvinner ved å, både starte tidlig nok med HRT, samt å bruke dette i postmenopause. Nyere forskning peker på flere ting. Vi må ikke forveksle bioidentiske hormoner som vi får tilgang til nå, med andre typer hormoner som p-piller og liknende. Det tok mer enn 20 år å reversere feilaktige påstander om at HRT var farlig, men det er det altså ikke. Det kan derimot bedre leveutsiktene for mange kvinner på flere områder. Og ikke minst forbedre livskvaliteten for de som er hardt rammet av plager i perimenopausen og menopausen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går an å ta et valg om å ikke ta hormoner selv om man er plaget. Jeg tar minst mulig medisiner og har valgt bort hormoner og. 

Så synd for deg å ta et så dårlig valg. Først gå å være plaget så ikke få de beskyttende helsefordelene det gir å ta hormoner. Du burde lese deg opp på seriøs ny forskning om dette.

Anonymkode: cd1dd...a47

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ok, noen er heldige og har ikke behov for hormoner. Andre er litt plaget og velger å ikke ta hormoner. Du har rett i at dette for noen er et valg og ingen her inne er ute etter å diskutere dette valget med deg. Du velger selvsagt dette helt selv. Men hvorfor i alle dager må man inn og kommentere om sånt i en tråd der TS spør om råd fra de som har erfaringer med bruk av hormoner i overgangsalderen? Du har virkelig ingenting å bidra med av interesse for TS og oss andre som lurer på det samme. Kan du ikke bare la være å ta hormoner og slite med overgangssymptomene dine i fred uten å måtte utbasunere for hele verden at du ikke akter å ta hormoner. Det er faktisk helt ok at du velger dette, men det betyr null niks nada for oss. Vi driter rett og slett i det!

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

To spørsmål til dere som bruker hormonplaster (Sequidot)

1. Det står at man får en blødning. Er dette som en mens? Mtp mengde og smerter. 

2. Hvor kaster dere bruke plaster? Jeg tolker pakningsvedlegget som at det ikke skal i husholdningsavfall?

Anonymkode: 57271...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke vært i tvil om å prøve det , altså!

jeg har vært i ekstremt dårlig form etter jeg fikk barn, og har prøvd antidepressiva , medisiner for PMDD, ja det meste. Men med østrogen og progesteron fikk jeg livet tilbake, jeg er meg selv igjen endelig og det er fantastisk! Så takknemlig . Er forresten 39. 

Anonymkode: f0cfe...878

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville ikke vært i tvil om å prøve det , altså!

jeg har vært i ekstremt dårlig form etter jeg fikk barn, og har prøvd antidepressiva , medisiner for PMDD, ja det meste. Men med østrogen og progesteron fikk jeg livet tilbake, jeg er meg selv igjen endelig og det er fantastisk! Så takknemlig . Er forresten 39. 

Kan jeg spørre hvilke medisiner du fikk mot PMDD? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilke medisiner du fikk mot PMDD? 😊

Gestagener/cerazette, synarela, ja og ulike antidepressiva som bare sluttet å virke og ga bivirkninger. Har og prøvd progesteronkrem og kun utrogestan, men det som virkelig hjalp var når jeg fikk østrogen (i tillegg til utrogestan). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at dette er individuelt, men hvor stor dose østrogen tar dere?

Jeg har spiral (Minerva) og tar Lenzetto spray (en sprut). Lurer på om skal prøve to spruter… 

Anonymkode: 2bb64...6ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...