Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar Lanzetto spray og Progesteron  tablett. Beklager om jeg ikke har fått med meg at jeg har svart på denne tråden. Det er flere tråder jeg har svart på om dette tema. 
Jeg kunne nok ikke levd et normalt liv overhode, uten disse. De har vært life saver for meg. Jeg startet i fjor høst. Og etter det, så har jeg fått til så mye. Mindre angst, ingen depresjon, ingen søvnproblemer, ingen hetetokter, ingen problemer med leddene som dermed har ført til MYE større fysisk aktivitet, større konsentrasjon. Kommer jeg på noe mer, så skal jeg skrive det. 

Anonymkode: 60360...d6b

Jeg har akkurat samme erfaring. Men bruker Estrogel i stedet for Lenzetto, bare litt enklere å dosere synes jeg, pluss at den kan brukes i ansiktet for rynker.

Anonymkode: 0fbf3...ea7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar østrogen og progesteron. Fikk det av gynekologen. Fastlegen ville ikke gi meg hormoner fordi jeg har hatt blodpropp tidligere. 

Anonymkode: 85d22...c8b

AnonymBruker
Skrevet

Hva men oss som ikke tåler hormoner no særlig godt, vil vi kunne tåle det i overgangsalderen? Noen som har erfaringer med det? 

Anonymkode: b284b...99c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg gleder meg til å få hetetokter, for jeg fryser stort sett hele tiden!

Anonymkode: 46662...373

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hahaha, det går faktisk begge veier. Du fryser som faen når hetetoktene har lagt seg, for da gjør svetten deg iskald. Så rett i dusjen og gled deg til å bytte sengetøy daglig

Anonymkode: 60360...d6b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er utrolig spesielt at det å dele en positiv erfaring med livsstil tolkes som «arrogant nedtrykking». La meg være helt tydelig: Jeg mener på ingen måte at de som plages eller må ta hormoner ikke er «flinke nok». Vi er alle biologisk forskjellige, og for mange er hormoner en nødvendig livredder. Men det må være lov å si at man har det bra uten at det gjøres skamfullt. Jeg nekter å be om unnskyldning for at hardt arbeid med kosthold og tung styrke bærer frukter for min del.

Når det gjelder påstanden om at jeg «må» ha hormoner for fremtidig helse, viser forskning at sunn vekt og fysisk aktivitet er blant de viktigste faktorene for å forebygge brystkreft, hjerte- og karsykdommer og demens etter overgangsalderen. Ved å redusere fettmasse og øke muskelstyrken regulerer jeg hormonmiljøet naturlig, forbedrer vaskulær helse og reduserer betennelse i kroppen – tiltak som har en massiv forebyggende effekt på hjernen og kognitiv helse.

Ingenting trigger dessuten skjeletthelse bedre enn tung styrketrening, så å medisinere en frisk kropp i toppform strider mot prinsippet om å ikke overmedisinere. Jeg lytter til min egen kropp og mine egne målinger fremfor anonyme misjonærer som mener at medisinering er den eneste rette vei for alle uansett symptombilde.

Anonymkode: 697c2...daf

Når du er såpass opptatt av helse og trener mye er det litt rart at du ikke vil ta hormoner. Da ville jo situasjonen din vært enda bedre inn mot den uunngåelige aldringen. Du virker litt fastlåst i at din metode er best for deg, og det er jo selvsagt greit for oss andre at du ikke vil ta hormoner. Men vi andre trener selvsagt også, og lever sunt.

Jeg for min del ønsker de helsebeskyttende effektene av hormoner. Trening har overhodet ingen beskyttende faktor mot mange kreftformer, f.eks. Og man kan leve som den sunneste asket og likevel streve med kolesterol og andre uheldige markører når man blir eldre. Kroppens egne systemer overstyrer etter hvert effektene av trening. Hormoner holder cellene yngre mye lengre, og det er dette som gir den sykdomsbeskyttende effekten. Noen forskere mener faktisk også at visse typer trening gir belastninger som gjør at kroppens celler eldes raskere. Det er bare å se på eldre dansere, fitnessutøvere og idrettsutøvere at det kan ha noe for seg. Anbefaler å revurdere helsegevinstene ved bioidentiske hormoner.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo bare trist når man vet at hormontilskudd  er sterkt helsefremmende i denne alderen

Anonymkode: cd1dd...a47

Slapp av du da, så alfa og omega er det ikke med hormonbehandling. Jeg kan uansett ikke ta noe pga genetikk. Gå og predik til en stein. 

Anonymkode: 61d97...d03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg gikk til Volvat, til en av de mest erfarne kvinnelige gynekologene der. De jobber på Volvat Borgen og Nationaltheatret. Spesielt to godt voksne kvinnelige gynekologer der kan jeg trygt anbefale.

Hva er initialene? 

Anonymkode: bc797...b46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er initialene? 

Anonymkode: bc797...b46

T.T. og A.S. Har vært hos førstnevnte ang. hormonterapi, og sistnevnte tidligere om andre ting. Vil tro de begge muligens snart skal gå av (alder), de er flinke og nøye og tar vare på deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingenting trigger dessuten skjeletthelse bedre enn tung styrketrening, så å medisinere en frisk kropp i toppform strider mot prinsippet om å ikke overmedisinere. Jeg lytter til min egen kropp og mine egne målinger fremfor anonyme misjonærer som mener at medisinering er den eneste rette vei for alle uansett symptombilde.

Anonymkode: 697c2...daf

Å starte på hormonterapi er ikke å medisinere seg, det er å erstatte noe kroppen mangler fordi den ikke lenger kan produsere det selv.  
Mange kvinner får nedsatt helse, både fysisk og psyksk, fordi hormonnivåene stuper og flater ut på et svært lavt nivå. Stadig flere leger ser dette som en mangeltilstand istedet for noe kvinner bare må leve med. De fleste skjønner at en med lavt stoffskifte må ha levaxin for å fungere/overleve og at en med diabetes 1 må ha insulin for å overleve, men veldig mange har en rar vrangforestilling om at hormontilskudd er unaturlig og overmedisinering. Det er jo åpenbart at mange kvinner mister seg selv helt i menopausen, mange allerede i perimenopausen, og at livskvaliteten blir betydelig dårligere. Med hormontilskudd får de bedre helse og vil dermed fungere bedre i jobb også. Med all fokus på sykefravær, burde definitivt hormoner være et stort tema.

Jeg startet på HRT som 46-åring etter flere år med ikkeeksisterende syklus og diffuse symptomer jeg ikke visste var knyttet til hormonmangel. Jeg visste ikke en gang at det var noe som het perimenopause. Jeg gikk til privat gynekolog og fikk vite at jeg allerede var postmenopausal, og ble da sterkt anbefalt hormonterapi i hvertfall frem til jeg fyller 50. Jeg har snakket med flere leger som mener at jeg ikke bør stoppe da heller. Én lege sa at hormoner bør man stoppe med først når man ligger i grava. :P 

Etter halvannet år på hormoner har jeg gradvis begynt å føle meg mer som meg selv. Nå irriterer jeg meg bare over at jeg ikke startet med hormoner før. Jeg har ikke hatt veldig utpregede OA-plager, men i ettertid ser jeg jo at mange av plagene mine kunne vært dempet eller helt unngått med hormoner. Kanskje hadde jeg unngått å utvikle autoimmun sykdom også...

Anonymkode: 626fd...3ea

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan hjelpe meg med så mangt, men all hjelp med underlivet, hormoner osv. går jeg til spesialist for. 

Anbefaler på det sterkeste å gå til gynekolog/spesialist, damer!

Det er heldigvis mange dyktige. Bor man i Bergen kan Dr Mortensen (Sentrumslegene) varmt anbefales. Faglig dyktig, behagelig vesen, åpningstider og tilgjengelighet topp med mange kveldsvakter for oss som er på jobb på dagtid. Koster litt mer som privat helsetilbud, men jeg er der en gang i året for oppfølging. Årsprisen er dermed levelig 😃

Anonymkode: 79af3...de2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hormonplaster hjelper meg mye. Ble kvitt hetetoktene. Jeg kunne ikke gått på jobb om ikke jeg får behandling. Hetetoktene kom flere ganger i timen og jeg var nødt til å legge meg ned og puste meg gjennom det. Noe som ikke er mulig på jobb. 

Anonymkode: c380c...f01

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

T.T. og A.S. Har vært hos førstnevnte ang. hormonterapi, og sistnevnte tidligere om andre ting. Vil tro de begge muligens snart skal gå av (alder), de er flinke og nøye og tar vare på deg.

Hvor mange konsultasjoner måtte du ha totalt ift utredning, oppfølging og resepter? Kan man gå dit og så få videre oppfølging og fornyelse av resepter hos fastlegen? Hvor mye koster det sånn ca å få hjelp via Volvat?

Anonymkode: c1777...81a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mange konsultasjoner måtte du ha totalt ift utredning, oppfølging og resepter? Kan man gå dit og så få videre oppfølging og fornyelse av resepter hos fastlegen? Hvor mye koster det sånn ca å få hjelp via Volvat?

Anonymkode: c1777...81a

Det er en ganske høy kostnad, ca 3500 pr konsultasjon. Jeg er medlem, så det er litt lavere. Første konsultasjon er en grundig undersøkelse, inkl gynekologisk, med prøver av bla. livmorhals, som jo uansett er bra å få tatt jevnlig, samt sykdomshistorikk og relevant familiehistorikk. Neste konsultasjon var diskusjon rundt hormoner og dosering/opplæring i dette. Så ny kontroll for å vurdere virkning etter 3 mnd. Så årlig oppfølging deretter. Fastlege kan helt sikkert ta over etter at medisiner er startet opp, men du får resepter for lang tid så det er kanskje ikke helt nødvendig.

Jeg foretrekker å gå til alt helserelatert privat, og jeg vet jeg er priviligert som har mulighet til det. Av private foretak foretrekker jeg Volvat og Dr. Dropin. Blir godt ivaretatt av leger der.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også alle som lurer på noe angående hormoner, virking og ny forskning å høre på podcast-episoden om hormoner med Vanessa og Synnøve, fra sommeren 2025.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva men oss som ikke tåler hormoner no særlig godt, vil vi kunne tåle det i overgangsalderen? Noen som har erfaringer med det? 

Anonymkode: b284b...99c

Ja, det er sannsynlig at du tåler det godt, da dette er snakk om bioidentiske hormoner som skal erstatte en mangel, ikke syntetiske hormoner som endrer den naturlige hormonbalansen din (som p-piller gjør). På hvilken måte tåler du ikke hormoner?

Spør fordi jeg har heller aldri tålt hormonprevensjon, det har gjort meg nedstemt, engstelig, null sexlyst osv. Men hormonbehandling mot perimenopause har hatt helt motsatt effekt, det har veldig god virkning. 

Unntaket er progesteron, det reagerte jeg negativt på også denne gangen, så det tar jeg ikke. Dette må gjøres i samråd med gynekolog, da det kan være et viktig hormon å ta for å beskytte livmorslimhinnen dersom man tar østrogen men ikke har nok progesteron i kroppen selv.

Så har du noen som ikke kan gå på hormoner pga økt risiko for kreft - der skal ikke jeg uttale meg, for det vet jeg ikke noe om. Hører noen si at de da ikke får hormonbehandling for overgangsalder, mens andre sier de har fått grønt lys til å prøve. 

Anonymkode: 06434...0c9

Skrevet

Jeg trente jo da på sats. Merket at det hjalp å trene kondis, det liksom jage ting på dør samt holde seg til sunn mat og unna varme drikker.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Takk for mange gode svar 🤗 Nå ser jeg nesten litt frem til å begynne på hormoner, må ærlig innrømme at overgangsalderen kom litt "plumps " på (jeg er jo så ung ennå 🤪🤭). 

Gjerne "kupp" tråden og del gode behandlere.  Dess flere som får god hjelp, dess bedre. Jeg merket selv for rundt 2,5 år siden en drastisk endring på kroppen min. Men også psyken. Jeg pleier å spøke om at jeg har demens, det kan nesten føles slik. Jeg har også alltid trent, spist mat fra bunnen av, og levd sunt. Men det hold ikke gitt ... Nå håper jeg hormoner kan gi meg litt av "mitt gamle jeg" tilbake 🤞🤞

Anonymkode: e7857...1d4

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen...glemte å si at jeg selv går til gynekolog. Tar det ikke via fastlegen. Bor nord i landet, i en litt mindre by. Men føler meg veldig godt ivaretatt, og han jeg går hos er veldig dyktig. 

Anonymkode: e7857...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hehe... jeg var også optimistisk, for jeg er en frossenpinn. Nå er jeg 55 og har ikke vært i nærheten av hetetokter ennå. Trodde jeg fikk det en gang, men det viste seg å være feber pga influensa.

Anonymkode: ff0a9...994

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...