Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er stor forskjell på å BE om en timeout og å drive på med silent treatment. En timeout er et løfte om at vi kommer tilbake til dette, men akkurat nå må jeg samle tankene mine så jeg ikke sier noe jeg aldri får tatt tilbake. En timeout er kommunikasjon om et behov for å regulere følelsene man sitter med. Jeg lurer jo på hva din form for kommunikasjon er, når du omtaler timeout som pisspreik og mishandling. Selv psykologer og parterapeuter anbefaler å ta i bruk timeout hvis en konflikt er i ferd med å eskalere. 

Anonymkode: d7851...1a0

Jepp, tror man må skille de to tingene: timeout og silent treatment er i mine øyne 2 vidt forskjellige ting. Timeout er en sivilisert måte å kommunisere på. Da ber man om respekt og forståelse for at denne diskusjonen eller problematikken tar vi på ett senere tidspunkt, når vi begge ikke er fulle av følelser. Silent treatment er psykisk vold; blikking,  bevisst unnvikelse av å prate eller kommunisere, som straff for å kontrollere eller bryte ned partneren sin, for å hevde seg og bevisst ødelegge for den andre. Som stryker på dør eller unnviker partneren sin dagesvis slik at det går utover alle i familien. Ikke skal bare partneren få kjenne på det, men også barn og kjæledyr. Sykt.

Jeg kan selv bli stille,men det er fordi jeg blir full av tanker på hva som nettopp kanskje har blitt sagt og må på en måte fordøye det. Og da kan jo partneren reagere og spør hva jeg tenker eller hvorfor jeg ikke responderer. Da sier jeg at jeg må tenke på dette før jeg i det hele tatt klarer eller vil svare. Men da er vi jo midt i en diskusjon. Hadde jeg unnlatt å svare, bare blikket han og gått min vei, unngått han i timer og dager, så hadde det vært Silent treatment. 

Anonymkode: 4d391...678

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, men du bør i det minste klare å være så voksen at du sier tydelig at du trenger litt tid for deg selv. Det er et minimum man må klare å so fra om. Du skriver at du sier fra om det, og akkurat, da bedriver du ikke silent treatment. 

Anonymkode: 0b563...ffe

og noen ganger kan man "være voksen" og si fra at man trenger ROM og TID og den andre bare kjører på med hva DE trenger.. Da er det HELT GREIT å være stille, trekke seg tilbake og ikke respondere fordi den andre tydelig viser at du ikke er viktig fordi de ser seg selv som viktere - hva kaller du dette da?? 

Anonymkode: 75d37...060

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok både drevet med silent treatment, utskjelling og truet med at jeg skulle forlate han. Alt på en gang liksom. Og det endte opp med at han var utro, så jeg vil ikke anbefale å behandle kjæresten som en dritt. 
Anbefaler boken til Sissel Gran, "kjærlighetens 3 porter", for alle som har en evig "kjærlighetskamp" gående med partneren sin. For min del skulle jeg ønske at det hadde vært pensum på ungdomsskolen. 😄

https://bookis.com/no/books/sissel-gran-kjaerlighetens-tre-porter-2011?gad_source=1&gad_campaignid=21245948767&gclid=CjwKCAiAs4HMBhBJEiwACrfNZWl9U5IGi8vRORaKfdVSgwa0MMxJ5rIAmqwnm5ioHzGFaFzK4CXShBoCv-8QAvD_BwE

Anonymkode: a2b76...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har nok både drevet med silent treatment, utskjelling og truet med at jeg skulle forlate han. Alt på en gang liksom. Og det endte opp med at han var utro, så jeg vil ikke anbefale å behandle kjæresten som en dritt. 
Anbefaler boken til Sissel Gran, "kjærlighetens 3 porter", for alle som har en evig "kjærlighetskamp" gående med partneren sin. For min del skulle jeg ønske at det hadde vært pensum på ungdomsskolen. 😄

https://bookis.com/no/books/sissel-gran-kjaerlighetens-tre-porter-2011?gad_source=1&gad_campaignid=21245948767&gclid=CjwKCAiAs4HMBhBJEiwACrfNZWl9U5IGi8vRORaKfdVSgwa0MMxJ5rIAmqwnm5ioHzGFaFzK4CXShBoCv-8QAvD_BwE

Men forsto det mens du holdt på sånn at du var veldig slem, eller skjønte du det ikke før han var utro? 

Anonymkode: 1f769...178

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod ikke at han tok det så inn på seg som han faktisk gjorde dessverre. 

Det ble veldig klart for meg først når jeg leste Sissel Grans bok. Når jeg i et overopphetet øyeblikk for eksempel sa "jeg hater deg", så tenkte han "hun hater meg", mens for meg var det mer en stygg bruk av ord for å få en reaksjon. Les/lytt på første kapittel av boken så skjønner du hva jeg mener. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 22.49):

Tja… Jeg blir ofte veldig stille hjemme. Jeg har en mann som sukker høylytt og himler med øynene hvis jeg eller ungene prater for mye, for høyt eller ler mer enn han liker. Da kjenner jeg at jeg fort blir veldig, veldig stille. Jeg tar meg i å ikke være så mye i samme rom som han egentlig. Men det defineres vel ikke som silence treatment..? Det er vel heller en konsekvens av hans oppførsel i så måte. 
For jeg er mer meg selv på jobb! Der er jeg alltid i godt humør og humøret mitt blir verdsatt 🥰

Anonymkode: e70fa...fc1

Kjenner meg igjen i den. Min har i perioder veldig lav selvtillit, hvis det klaffer samtidig som jeg har en deadline på jobb eller annet som gjør at jeg er litt distansert, da er det full evaluering av ekteskapet. Jeg er ikke oppmerksom nok, ser han ikke nok, sier ikke jeg elsker deg nok. 

Har stått i tykt og tynt i mange år, lytter til alle mulige tanker og problemer, jobb. Men et par dager hvor jeg er sliten eller hodet er fullt av annet, bom! Det kommer som passiv aggressiv statements. Et helt vanlig spørsmål blir møtt med: slutt å vær så nedlatende, selv om det aldri var ment som et helt vanlig spørsmål om en bagatell. Orker ikke de rundene mer, nå svare jeg bare at dette orker jeg ikke/gidder jeg ikke. Da er det stille i flere dager. 

Anonymkode: 9a946...bcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 12.03):

Men hva har du gjort på forhånd som gjør at personen ikke ønsker å snakke med deg?

Jeg bruker sjeldent silent treatment, men de gangene det skjer så er det fordi jeg er utslitt mentalt og må ha rom for å få puste og tenke. For ja, ditt "behov for å snakke" oppleves konfliktfylt og som å gå i sirkel. Jeg ønsker ikke å ha den samme samtalen om og om igjen, jeg har sagt det jeg har å si. Gi meg rom til å lande i situasjonen.

Kanskje du heller skal fikse din angstfylte tilknytningsstil og slutte å legge ansvaret over på en person som ikke ønsker å prate med deg?

Anonymkode: 59220...2b2

Et par eksempler herfra. 

En gang jeg og ungene kom til han, hadde ikke ungene sagt hei skikkelig til ham. Det var julaften og der var forferdelige vibber i rommet hele dagen! Gikk rundt med en svær klump i magen, og skjønte jeg hadde gjort noe galt, men han sa liksom ingenting. På slutten av kvelden konfronterte jeg ham, og nekta å gi meg før han sa hva som var galt. Først ville han ikke si det fordi da kom jeg til å grine. Og så sa han det, at ungene ikke hadde hilst skikkelig i det vi kom.

Så neste eksempel. Da var det ferieplanlegging. Jeg sa at jeg og barna kom til å reise bort noen dager på besøk til min familie. Han sa at gikk ut over felles ferie med han og sønnen hans. Jeg sa at vi kunne gjøre begge deler. Det var akutt skifte i stemning, går ikke an å beskrive med ord. Han var kald og jævlig. Så ned med blikket og oste av.. ja.. sikkert sinne og skuffelse. Han var slik i flere uker.

Og som tilleggsinfo: Året etter sa han at jeg hadde ødelagt fjorårets ferie med mine valg.

Fy faen jeg er så glad for at jeg slipper å forholde meg til dette lenger.

Anonymkode: a983f...8a4

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et par eksempler herfra. 

En gang jeg og ungene kom til han, hadde ikke ungene sagt hei skikkelig til ham. Det var julaften og der var forferdelige vibber i rommet hele dagen! Gikk rundt med en svær klump i magen, og skjønte jeg hadde gjort noe galt, men han sa liksom ingenting. På slutten av kvelden konfronterte jeg ham, og nekta å gi meg før han sa hva som var galt. Først ville han ikke si det fordi da kom jeg til å grine. Og så sa han det, at ungene ikke hadde hilst skikkelig i det vi kom.

Så neste eksempel. Da var det ferieplanlegging. Jeg sa at jeg og barna kom til å reise bort noen dager på besøk til min familie. Han sa at gikk ut over felles ferie med han og sønnen hans. Jeg sa at vi kunne gjøre begge deler. Det var akutt skifte i stemning, går ikke an å beskrive med ord. Han var kald og jævlig. Så ned med blikket og oste av.. ja.. sikkert sinne og skuffelse. Han var slik i flere uker.

Og som tilleggsinfo: Året etter sa han at jeg hadde ødelagt fjorårets ferie med mine valg.

Fy faen jeg er så glad for at jeg slipper å forholde meg til dette lenger.

Anonymkode: a983f...8a4

Dette er et tilfelle for psykiatrien. 

Anonymkode: 300e8...7ed

• Nyttig 2
Gjest Margo
Skrevet (endret)

Det virker som mange ikke helt har forstått konseptet med Silent Treatment. Mitt forslag er å lese seg opp på hva det er, og hva det brukes til - før man uttaler seg.

Silent Treatment er å bruke stillhet som straff. Det er å bruke emosjonell manipulering og nedpsyking for å få det resultatet man ønsker i f.eks. en diskusjon. 
Å trenge stillhet eller ro etter en diskusjon er noe helt annet enn Silent Treatment. Å stå i en diskusjon - og si «Nå trenger jeg en time-out, jeg trenger ro til å prosessere det vi har diskutert, og stillhet for å unngå å si noe jeg angrer på - men jeg kommer tilbake igjen om en stund» er ikke Silent Treatment..da går man inn for å trygge partner. 

Å la være å snakke med partner i flere dager, bevisst ignorere henne/han, men behandle alle andre normalt, å avvise alle forsøk på dialog - ja rett og slett utestenge partner, dèt er Silent Treatment. Det psyker ut den andre parten i den grad at det kan kalles psykisk vold. Resultatet er at partner vil miste tillit og trygghet..partner vil alltid gå med en utrygghet og en redsel for når det vil «smelle» neste gang. Silent Treatment er en av de styggeste metodene man kan bruke mot en partner. Det handler ikke om kjærlighet, det handler om kontroll. 

Mennesker som må ty til Silent Treatment er ofte mennesker som ikke har evnen til selvregulering i f.eks. en konflikt. De kjenner tap av kontroll - og prøver desperat å gjenvinne kontroll ved å straffe den andre.

Hvis du bruker denne metoden - slutt med det, før din partner mister all tillit og kjærlighet til deg. 

Endret av Vera
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er barnslig. Hvis man ikke vil være snill og grei mot noen, så kutter man kontakten. Hvorfor skal man holde kontakt med noen man ikke liker.

Anonymkode: 9a2c9...41d

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det en god del i mine tidligere forhold. da jeg var yngre. Vokst opp og skjønt at det er veldig slemt gjort. Gjør det ikke mer.

Anonymkode: af498...f5c

Skrevet
Mei88 skrev (På 28.1.2026 den 16.07):

Lurer på hvorfor det at folk er narsissist har blitt svaret hver gang det er noe, skulle jo tro annenhver nordmann var narsissist nå om dagen

Alles eksmann er jo en narsissist. Eller psykopat.

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Ja har skjønt dette 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva har du gjort på forhånd som gjør at personen ikke ønsker å snakke med deg?

Jeg bruker sjeldent silent treatment, men de gangene det skjer så er det fordi jeg er utslitt mentalt og må ha rom for å få puste og tenke. For ja, ditt "behov for å snakke" oppleves konfliktfylt og som å gå i sirkel. Jeg ønsker ikke å ha den samme samtalen om og om igjen, jeg har sagt det jeg har å si. Gi meg rom til å lande i situasjonen.

Kanskje du heller skal fikse din angstfylte tilknytningsstil og slutte å legge ansvaret over på en person som ikke ønsker å prate med deg?

Samme her. Jeg blir så mentalt sliten at hjernen og kroppen slår seg av. 

Jeg gir ikke noen "silenct treatment" for å være slem, straffe eller lignende. 

Når jeg tar opp noe med mannen min går han rett i forsvar, avledet eller unngår.

Har han gjort noe som ikke er greit, så ender det ofte opp med at han enten blir irritert på meg, går i offerrollen eller bare går å legger seg så skal alt være bra igjen dagen etter. Og forstår ikke hvis det ikke er det. 

Jeg blir så ufattelig sliten og tappet av dette. Jeg blir stille og må hvile mye. Samtidig innse at jeg ikke kommer noen vei, og må finne en måte å håndtere det på egenhånd. Det blir som en slags sorg jeg må igjennom hver gang, som igjen gjør at jeg distanserer meg. 

Det er ensomt og skulle heller ønske at vi kunne prate ut om ting. Omså vi er uenige, så ihvertfall prate om det fra ulike perspektiver. 

Ståa i dag er at jeg ikke deler ting med han. Vi er venner som bor sammen, og han tror alt er bra fordi jeg ikke tar opp ting og holder det overfldisk. Trist egentlig. 

Han mener jeg gir han silent treatment for å straffe. Selv om jeg har forklart han flere ganger hvorfor. 

Anonymkode: c7884...030

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja. De rundt meg vet at jeg trenger tid for meg selv. Det har jeg gitt beskjed om. Jeg har adhd og fyrer meg fort opp. Det kan komme ting jeg ikke mener i kampens hete. Da går jeg for meg selv. Man kan si unnskyld. Man kan si man ikke mente det men ord kan kan skade. Og selv om jeg ikke mente det skulle komme ut på den måten så har jeg sett hvor såra andre kan bli. Derfor har jeg vagt å trekke meg unna og heller ta en samtale i fredstid. Det funker for meg og mine. Men jeg har vært åpen om hva som funker for meg. 

Anonymkode: 4d7e4...9f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva har du gjort på forhånd som gjør at personen ønsket å slå deg?

"Silent treatment", er ikke en "time out". Silent treatment kan gå over dager. Hvor personen du bor med overser både deg og barna over lengre tid. Det skaper usikkerhet, forvirring og angst. Det er psykisk mishandling og svært skadelig. Ingen gjør noe på forhånd for å fortjene psykisk mishandling.

En "time out" for å samle tankene, er noe helt annet. Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 5a949...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt forskjell på å si fra og ikke. «Nå går jeg meg en tur, snakkes etterpå» eller «Nå må jeg gå en tur i furtebua, sees om en times tid». 

Men det man vanligvis mener med silent treatment, er at man ignorerer, overser og ikke svarer. Gjerne etter en uenighet som kanskje ikke oppfattes som en krangel, uten forvarsel blir personen stum.  «Vil du ha en kaffekopp?» Taushet. 

Anonymkode: e51fe...577

AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (På 5.2.2026 den 14.45):

Ikke alles eksmann 

Alles ekser

Tenker at de fleste har noen svin på skogen, både damer og menn.

Det kan være dynamikken mellom de to som trigger oppførselen. Og som til slutt gjør at forholdet ryker. Eller en av de får nok. Kvinnen kan være psykopat og mannen tilpasser seg henne med utføre annen psykisk vold. Like barn leker best. 

Det kan også være at man kopierer oppførselen til hverandre. 

Jeg tenker at hvis mannen utfører Silent treatment, så kan det få kvinnen til å gjøre lignende tilbake. Snakke nedlatende, vise tydelig forakt og den dårlige stemningen får sette seg. Hvis det ikke lenger er vilje til å være ydmyke og rause mot hverandre, gi av seg, strekke ut en hånd, men bare gå sin vei og furte, så er ikke lenger forholdet liv laga.

Anonymkode: 4d391...678

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner og menn er forskjellige. Kvinner elsker drama og kommunikasjon, men vil ha fred og ro. Når kvinnfolk ikke klarer å ta en ting for det som det er men må spinne på det, tolke det I 4 forskjellige retninger og lage et helvete, så holder vi menn heller kjeft. Dere legger opp til det sjøl. Kommuniser på en normal måte og vi er med. Lag drama, vi gidder ikke. Skal dere skravle så bruk venninnene. Skal du klage så gjør det på en nøytral og oppbyggende måte, slutt og kjefte. Vi orker ikke konfliktskapene diskusjoner som er mest for å straffe ennå løse situasjonen. Hilsen en mann som var gift i 18 år 

Anonymkode: fc196...154

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner og menn er forskjellige. Kvinner elsker drama og kommunikasjon, men vil ha fred og ro. Når kvinnfolk ikke klarer å ta en ting for det som det er men må spinne på det, tolke det I 4 forskjellige retninger og lage et helvete, så holder vi menn heller kjeft. Dere legger opp til det sjøl. Kommuniser på en normal måte og vi er med. Lag drama, vi gidder ikke. Skal dere skravle så bruk venninnene. Skal du klage så gjør det på en nøytral og oppbyggende måte, slutt og kjefte. Vi orker ikke konfliktskapene diskusjoner som er mest for å straffe ennå løse situasjonen. Hilsen en mann som var gift i 18 år.

PS: Silent treatment brukes også av menn for å roe seg ned, dempe aggresjon. 

Anonymkode: fc196...154

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...