Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 13.15):

Hei,

Lurer på hva dere som utsetter partner for silent treatment tenker?
Hvorfor synes dere det er greit å mishandle en partner psykisk?

Hvorfor oppsøker dere ikke profesjonell hjelp når dere ser hvor mye dere skader et annet menneske? Eller bare snakker om det som plager dere som et normalt menneske?

Dere som omtaler det som time-out for å tenke kan la være å svare, for det skjønner alle at er pisspreik. Dere mishandler og dere vet det godt. 

Anonymkode: 3f514...e67

Det skulle jeg virkelig ønske at jeg fikk til, problemet er at man er alt for imøtekommende, gjennom et langt liv.

Anonymkode: b04e1...8d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det helt bevist hvis en kollega behandler meg dårlig. Rett og slett fordi jeg ikke aksepterer oppførselen og ønsker å vise deg uten å lage drama. 

Anonymkode: 32cea...42e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en grøft på begge sider her? For å nekte å la den andre være i fred, og mase og mase og gnage i vei hele tiden, er jo også psykisk mishandling.

Anonymkode: aa1f6...7b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må ALT snakkes ihjel anno 2026!!! Jeg bedriver ikke ST men trekker meg glatt tilbake om jeg føler meg urettferdig behandlet. Man kan tross alt bare stole på seg selv i dagens samfunn og sin egen integritet!! Gud bedre jeg har hatt noen meningsløse "diskusjoner" på mld etter å ha sagt takk for meg etter dating... Forstår ikke helt hvorfor vi er blitt ett samfunn hvor alt skal kunne henges på en knagg!!! Må da være rom for å trekke seg tilbake og pleie egentlig!!!!

Anonymkode: 830e8...35b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 8672e...2dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 14.56):

folk holder på med "silent treatment" driter selvfølgelig en lang marsj i at denne oppførselen deres kan være ubehagelig for noen andre. 

det er vel nettopp derfor de holder på sånn? for å  vise at de ikke liker en person, og de mener vel at det er positivt dersom noen andre ikke liker denne oppførselen.       

Anonymkode: 750f0...844

Men hvorfor har den med behov for å snakke (overtale, krangle, være ekkel) alltid rett på å få dekket det behovet? 

Mannen min er av den typen og jeg orker ikke den dritten. Jeg ber ham stanse mange ganger, sier at vi kan snakke om det senere når det er ro. Han fortsetter. Han får den advarselen et par ganger og etter det så blir jeg stille. Det kommer ikke noe konstruktivt ut av det å snakke på det tidspunktet, han nekter å forlate rommet og han nekter meg å gå/følger etter meg. Da får han stillhet når det blir nok for meg.

Det er helt tydelig ubehagelig for ham, men som jeg sier mange ganger: jan har ikke rett på publikum. 

Anonymkode: 05d55...0cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kun opplevd dette fra mennesker med sterke narsissistiske trekk. At jeg vet at de gjør det som 'straff' og manipulerin...Men gir totalt f nå npr jeg vet hva disse menneskene holder på med. Sist det skjedde så var det en befrielse å slippe å snakke med vedkommende og gjett hvem som kom krypende tilbake etter noen uker og ville skjære opp. PS: letg merke til at disse menneskene aldri sier ekte umnskyld eller tar ansvar, aldri..

Anonymkode: f67e7...9c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kun opplevd dette fra mennesker med sterke narsissistiske trekk. At jeg vet at de gjør det som 'straff' og manipulerin...Men gir totalt f nå npr jeg vet hva disse menneskene holder på med. Sist det skjedde så var det en befrielse å slippe å snakke med vedkommende og gjett hvem som kom krypende tilbake etter noen uker og ville skjære opp. PS: letg merke til at disse menneskene aldri sier ekte umnskyld eller tar ansvar, aldri..

Anonymkode: f67e7...9c2

Heter ikke skjære opp.

Anonymkode: 60097...e61

Skrevet

Pleier bare å overse sånne forsøk på silent treatment,  viktig å ikke mate det trollet 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å kommunisere tydelig og trenge litt tid og det å drive silent treatment.

Herregud så mange følelsesmessig avstumpa som ble butthurt her og går på defensiven. Dette gjelder ikke det å være stille generelt, men å bruke det som et våpen.

Og jo det er faktisk helt forjævlig. Og psykisk vold. Jævlig stygt og barnslig gjort. Trassalderopplegg og oppførsel man legger fra seg som barn.

Men nei du trenger ikke være narsissist. Men du forstår deg ikke på mennesker, konsekvens av dine handlinger, og mangler kanskje noe empati. 

Selv om du trenger tid så må det gå an å klare å ha to tanker i hodet samtidig og se partneren din for faen. Den du har valgt å leve med. Skjerp dere. 

Anonymkode: 983ed...4cb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bevisst gjorde jeg det ovenfor min ektemann i noen måneder. Hvorfor? Fordi vi hadde gått i samtaleterapi over fryktelig mange år der han bare jattet med uten egentlig å gjøre en innsats. Når han så endret personlighet fullstendig og jeg ba han flytte ut (jeg eide huset) uten at han reagerte og han ikke ville snakke med meg om hva som plaget han/hva han holdt på med gadd jeg ikke forsøke mer. Etter en stund kom det frem at han var alkoholiker, skjult drikkingen en god stund, men derav personlighetsforandringen. Jeg mistenkte det og hadde spurt om det også, men fikk bare løgner / ikke svart. Vel, jeg beklager, men det er litt vanskelig å ha dårlig samvittighet! 

Anonymkode: b36ab...3fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 18.04):

Men hvorfor har den med behov for å snakke (overtale, krangle, være ekkel) alltid rett på å få dekket det behovet? 

Mannen min er av den typen og jeg orker ikke den dritten. Jeg ber ham stanse mange ganger, sier at vi kan snakke om det senere når det er ro. Han fortsetter. Han får den advarselen et par ganger og etter det så blir jeg stille. Det kommer ikke noe konstruktivt ut av det å snakke på det tidspunktet, han nekter å forlate rommet og han nekter meg å gå/følger etter meg. Da får han stillhet når det blir nok for meg.

Det er helt tydelig ubehagelig for ham, men som jeg sier mange ganger: jan har ikke rett på publikum. 

Anonymkode: 05d55...0cc

Dette tror jeg ikke du er alene om. Man føler seg overkjørt og da er man hjelpesløs og slår av.

Anonymkode: 8203e...9f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 13.15):

Hei,

Lurer på hva dere som utsetter partner for silent treatment tenker?
Hvorfor synes dere det er greit å mishandle en partner psykisk?

Hvorfor oppsøker dere ikke profesjonell hjelp når dere ser hvor mye dere skader et annet menneske? Eller bare snakker om det som plager dere som et normalt menneske?

Dere som omtaler det som time-out for å tenke kan la være å svare, for det skjønner alle at er pisspreik. Dere mishandler og dere vet det godt. 

Anonymkode: 3f514...e67

Det, og i tillegg utføre vold mot kjæreste og barn er heilt ødeleggande. Dei forstår ikkje kva dei styrer med. Dei ødelegger personen totalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 10.29):

Silent treatment kan være fryktelig skadelig, men man må huske på at de fleste som er slik mot partner ikke planlegger det. De klarer ikke håndtere egne følelser, og reagerer med å oppføre seg på en måte som ikke er ok. Det nytter ikke å si at «dette må du slutte med», det blir som å si til en som slår, at han ikke må gjøre det igjen og forvente at han klarer å ikke gjøre det. Slike mennesker må i terapi, og lære seg å håndtere følelser. De har lært silent treatment fra barneår. 

Bare for å understreke dette, jeg forsvarer ikke dette på noen måte! Det er ikke ok, og man må komme seg ut dersom man føler at det er skadelig. Det er mer for å poengtere at de faktisk ikke klarer å håndtere seg selv, og klarer ikke sette seg inn i hvordan det påvirker den andre personen. Skal du være i et sånt forhold må du kreve terapi, og samtidig minne deg selv på at det er deres følelser som forårsaker dette, ikke deg. 

Anonymkode: e0655...556

Er enig i mye, men man kan ikke sende noen som bruker silent treatment til psykolog, det har ikke helsevesenet kapasitet til, og denne tjenesten er forbeholdt mennesker med store psykiske vansker. På et tidspunkt i livet må man ta ansvar for egen oppførsel, og slike tråder er geniale i forhold til dette. Heldigvis kan dette jobbes med, men det krever en innsats.

Anonymkode: ed3ba...aca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lur Venn skrev (På 7.2.2026 den 21.43):

Pleier bare å overse sånne forsøk på silent treatment,  viktig å ikke mate det trollet 

Samme her. Jeg har faktisk ikke rom i livet mitt for slik oppførsel, og sier i fra dersom det er mennesker jeg er glad i. Dersom det ikke blir bedring så bruker jeg heller tiden min på de menneskene rundt meg som klarer å regulere følelseslivet sitt og kommunisere på en OK måte. 

Anonymkode: ed3ba...aca

• Nyttig 1
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (På 5.2.2026 den 14.45):

Alles eksmann er jo en narsissist. Eller psykopat.

Min eksmann er hverken psykopat eller narsissist. Han er en veldig trivelig mann som jeg kan mange gode minner fra. Vi ble skilt etter 25 år fordi det kun var vennskap igjen. Er veldig takknemlig for tiden sammen og er glad vi fortsatt har ett godt vennskap. En annen eks er fortsatt en av mine beste venner. 

Skrevet

Å bruke silent treatment som straff er psykisk vold. En veldig umoden måte å reagere på. Og ikke akseptabel oppførsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...