Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 10.04):

Genialt når det kommer til å lage natta eventyr til barna.. i jobbsammenheng er ChatGPT fortsatt litt for dum 👍

Anonymkode: ef7ea...ce2

Hvorfor ikke lese allerede eksisterende eventyr som nok er en million ganger bedre?

Anonymkode: ba15b...c3b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste er kanskje å teste de ulike AI (med er A bedre enn B greier) litt på egenhånd, gjennom https://arena.ai/ eller den danske https://ai-arenaen.dk/ (sponset av danske regjeringen) - da kan en selv finne ut hva som er best, i alle mulige domenere (chat, kode...etc)

Klart, etter noe frem og til bake, å bli dum nok til at IT bedrifter vil plage en sånn fremtidig ai-arena.no (som sikkert kommer); hvor IT bedrifter kan få tilgang til alle AI modeller (lokalt), for så å gjøre en lovable.dev eller v0.dev (generere react kode) for å komme frem til riktig design. I bytte, så får universieter (som er formålet med de sidene), samlet inn statistikk om både "er A bedre enn B opp mot design" og "er A bedre enn B, gitt AI" 😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️

Anonymkode: c176b...d44

AnonymBruker
Skrevet

Beste er kanskje å teste de ulike AI (med er A bedre enn B greier) litt på egenhånd, gjennom https://arena.ai/ eller den danske https://ai-arenaen.dk/ (sponset av danske regjeringen) - da kan en selv finne ut hva som er best, i alle mulige domenere (chat, kode...etc)

Klart, etter noe frem og til bake, å bli dum nok til tro/akseptere at IT bedrifter vil plage en sånn fremtidig ai-arena.no (som sikkert kommer); hvor IT bedrifter kan få tilgang til alle AI modeller (lokalt), for så å gjøre en lovable.dev eller v0.dev (generere react kode) for å komme frem til riktig design. I bytte, så får universieter (som er formålet med de sidene), samlet inn statistikk om både "er A bedre enn B opp mot design" og "er A bedre enn B, gitt AI" 😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️

Skrevet

Ja takk ! Såklart ta mye av det som bøir skrevet med en klype salt... men eller - oh yes !

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 9.13):

Men det jo ingen der. Det er en maskin med en algoritme som liksom “forstår“ deg. 

Anonymkode: 38c6a...e8b

Nettopp. Alt av KI rettet mot massene er et ekkokkammer som det kan bli vanskelig å komme seg ut av. 

• Liker 1
Skrevet

Det finnes andre modeller som er såpass mye bedre enn ChatGPT nå at det er sjelden jeg bruker det. AI er generelt et fantastisk verktøy og fungerer særdeles på en del områder, mens det på andre områder ikke er mer enn en hype

Skrevet
Jdz skrev (13 timer siden):

Det finnes andre modeller som er såpass mye bedre enn ChatGPT nå at det er sjelden jeg bruker det. AI er generelt et fantastisk verktøy og fungerer særdeles på en del områder, mens det på andre områder ikke er mer enn en hype

Har du forslag til konkret andre modeller enn chat gpt ??

AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (1 time siden):

Allround synes jeg Gemini er den beste, Thinking eller Pro. For koding synes jeg fortsatt Claude er den beste

Anonymkode: 7e856...8f2

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp brukt det. Har kost meg med å manipulere bilder og litt oversetting. Skummelt, en får lett feilinformasjon gjennom falske bilder.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bruker den mest for å lage oppsett av informasjon jeg allerede har, og det fungerer den greit til. 

Anonymkode: 82d93...360

• Liker 1
Skrevet

Bruker det til alt mulig forskjellig. 

- Tips til opplegg for teambuilding/fest

- Forslag til reisetips for en dag i en spesiell by f.eks

- Menyer eller endringer på oppskrifter om jeg ønsker noe litt annet

- Forslag til en treningsøkt eller alternativer om jeg ikke har utsyret tilgjengelig.

- Omformulering på tekst jeg syns ikke får helt til å flyte bra nok

- Oppussing.  F.eks tatt bilde av noe jeg kjøpte på Finn og ba om forslag til farge på rommet og mock up bilde på hvordan det kunne bli.

Pluss mye annet rart.  Det er ikke alltid at første forslaget er det man vil ha, men med litt sparring så har det alltid blitt veldig bra.  Og selvsagt så er det min oppgave og kvalitetssikre det den kommer med.  Men den åpner opp for så mange muligheter jeg ikke automatisk selv ville tenkt på.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Internasjoanlt (og mange norske arbeidsplasser også) så bruker frontend utviklere (og designere), i hovedsak  https://dev.animaapp.com/. En får AI til å lære seg brandet (generelle utsende på siden) på pagen en er i, dvs en lager context først ved å la den analysere ting som en har tilgang til når en ikke er logget inn (pga sikkerhets hensyn); deretter kan en lage lister, tabeller og nesten absolutt hva det måtte være ved prompting (som da er i samsvar med brandet). De har ikke støtte for ulike design systemer enda, men da tror jeg veldig mye kommer til å kollapse her i verden... Viktige at en kan sende ting mellom designer og programmer verden, mellom figma (design verktøy) og koding -- slik at frontend kan komme med forslag til endringer på sin måte... new age frontend utvikling 😶‍🌫️😶‍🌫️

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 9.03):

Blir sprø av den måten ChatGPT har begynt å snakke til meg på. «Det er ikke deg, du er ikke feil, du er trygg, du har ikke gjort noe galt, det er systemet», omtrent hele føkkings tiden. Og alltid hundre forsiktige forbehold for ikke å støte noen som ikke er meg sånn i tillfelle. Og pust. PUST! For all del, PUST! 

Den hører ikke på innstillinger lenger heller. Den sier bare «oops, jeg skulle visst ikke bruke det haha!». 

Anonymkode: 96123...2de

Ja dette er jo litt spesielt ar den skylder på systemfeil hele tiden

Har du eksempler på hva du skriver om når den skriver tilbake at det er systemet og ikke deg? 

Endret av galaxii
Skrevet

Jeg er allerede drittlei av å lese masse tekst som er platt, polert og tydelig skrevet med ChatGPT.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg ELSKER den. 

Anonymkode: 0fe80...f5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (29 minutter siden):

Jeg er allerede drittlei av å lese masse tekst som er platt, polert og tydelig skrevet med ChatGPT.

De fleste som kan grunnleggende skriving bruker ikke chatGPT (er dessverre noen som må kompensere for at en ikke kan skrive).

I arbeidslivet så vet jeg en bruker GPT i de situasjoner hvor en ønsker å gi psykologisk effekt av å være robot aktig - å være rettferdig, kald, veldig logisk - slik at en slipper hat og alt dette 😊

Ellers er jo AI en god sækreter - en som samler opp og forberedere opplysninger til de en egentlig skal snakke med, samt filtrere vekk folk som ikke burde snakke med enkelte.

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (39 minutter siden):

Og de hersens emojiene. 

AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (45 minutter siden):

Ja dette er jo litt spesielt ar den skylder på systemfeil hele tiden

Har du eksempler på hva du skriver om når den skriver tilbake at det er systemet og ikke deg? 

Jeg husker ikke lenger. Sluttet å bruke ChatGPT for noen måneder siden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 1.35):

Jdz skrev (På 22.2.2026 den 3.57):

galaxii skrev (På 22.2.2026 den 17.20):

Det er dumt at ChatGPT har blitt "standarden" for de fleste, akkurat som Gmail og Windows. Det er så mye å velge mellom, og man kan heldigvis velge noen som er mindre sensurert og bedre på personvern.

www.duck.ai og www.venice.ai for eksempel. Og nettleseren Brave har også en som er ganske god.

Anonymkode: bf94c...36f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 9.44):

Jeg bruker Chat mye (betalingsversjon) innenfor retningslinjene til høyskolen jeg studerer ved. En helt ny verden har opnet seg for meg der jeg får god hjelp til å lage gode setninger og strukturere teksten min. Det er min sparringspartner. 

Anonymkode: bc0c3...8ff

Jeg har samme erfaring. Har lært mye å bruke det som sparringspartner i forhold til studie. 

Jeg bruker det også som sparringspartner i forhold til en del private utfordringer, ikke som psykolog.

Har fått tips i forhold til oppussing hjemme. 

Jeg bruker det som et verktøy og ikke som en fasit.

Anonymkode: 9c825...f94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...