Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mulig, vi får se. Det er uansett ikke så viktig. I verste fall får vi bare leie inn noen. 

ts

Anonymkode: 26196...e2b

Det vil være svært vanskelig å få dette til å lønne seg. Ved et raskt overslag vil du/dere sitte igjen med ca 200.000 kr, om du gjør det sånn du ønsker. Tar du utbytte av det igjen, nå du betale skatt. Skal dette bli lønnsomt må du nok tenke større, samt drifte barnehagen selv. 

Anonymkode: ea338...a6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange jobber som barnehagelærer på dispensasjon. Enten sosionomer, spesialpedagoger eller annet. Jeg må sjekke med kommunen ja. 

Du kan ikke starte opp med disp. Disp er noe kommunen kan gi for kortere perioder dersom etablerte barnehager ikke får søkere til pedagogstillinger.  

Anonymkode: adfea...06e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (8 timer siden):

Det er jo sant. Du må iallefall ha 2 assistenter som kan fordeles på 1 dag. De skal ha pauser etc. Forsikringen etc

Og du kan jo ikke bare ansette noen assistenter..du nå jo finne noen som er kvalifisert... ikke har barn. 

De som har familie barnehager jobber jo faktisk der selv 

Nei du må ikke det, det spørs på åpningstiden. Skal man ha to assistenter må man selvsagt ha dobbel gruppe, og da blir jo inntjeningen høyere. 

Hvorfor i all verden må assistenten man ansetter ikke ha barn? 

Det er ikke et krav at man selv må jobbe i familiebarnehagen nei, men nå håper jeg jo på det da. Kunne gjerne tenke meg å ha det pedagogiske ansvaret og jobbe der noen timer i uka. 

Det er så rart med KG, man bare svarer i hytt og pine på tråder man ikke har peiling på. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det vil være svært vanskelig å få dette til å lønne seg. Ved et raskt overslag vil du/dere sitte igjen med ca 200.000 kr, om du gjør det sånn du ønsker. Tar du utbytte av det igjen, nå du betale skatt. Skal dette bli lønnsomt må du nok tenke større, samt drifte barnehagen selv. 

Anonymkode: ea338...a6e

Jeg skal drifte den selv, jeg skal ikke sette bort styreransvaret, jeg vet ikke hvor du får 200 000 fra…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan ikke starte opp med disp. Disp er noe kommunen kan gi for kortere perioder dersom etablerte barnehager ikke får søkere til pedagogstillinger.  

Anonymkode: adfea...06e

Du kan få disp om du ikke får søkere, så vi får bare se… Det er uansett ikke det som velter lasset.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser dette er jeg glad de snevrer inn friheten til private barnehager, selv om det dessverre også rammer de ideelle private barnehagene. 

Anonymkode: 7c78c...a2e

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når jeg leser dette er jeg glad de snevrer inn friheten til private barnehager, selv om det dessverre også rammer de ideelle private barnehagene. 

Anonymkode: 7c78c...a2e

Hvem kjenner du som jobber gratis? Bare fordi jobben er en barnehage så skal man leve på luft og snørrete klemmer? Hadde det ikke vært for familiebarnehager så hadde man ikke hatt full barnehagedekning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lite Ferrari, men jeg har forhørt meg rundt oppstart av familiebarnehage en gang. Jeg er utdanner barnehagelærer, og det må man være. Det er jo regelverk rundt dette og det er ikke sikkert du får noe velvilje på det. Jeg fikk mye motgang fra kommunen der jeg bor og fikk ikke godkjent oppstart av barnehage til tross for at jeg både oppfylte kravene til utdanning og lokaler. Det er uansett mange utfordringer med å være en bitteliten barnehage, og det er mange som legger ned sånn drift rett og slett fordi det er veldig krevende å drive. 
Men ønsker du å starte opp barnehage ville jeg tatt kontakt med kommunen med en plan. Du kan samarbeide med en annen barnehage for å dekke pedagogkravet og det er greit å ha ordna på forhånd. Det er også en del papirer du må ha før barnehagen kan godkjennes som vedtekter og årsplan. Og godkjent politiattest må være klar. 

Anonymkode: 941ae...f7b

• Nyttig 1
Skrevet

Du må jo ha mer enn en ansatt? Det er ikke forsvarlig å bare ha 1. Hva om den ansatte skader seg eller blir syk? Hva når den ansatte trenger pause?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Imposta skrev (2 minutter siden):

Du må jo ha mer enn en ansatt? Det er ikke forsvarlig å bare ha 1. Hva om den ansatte skader seg eller blir syk? Hva når den ansatte trenger pause?

For ikke snakke om at ts vurdere en ansatt sin lønn til 400 000. Det er rimelig lavt for en hun forventer skal jobbe 07-1630 eller noe, skal hun kun 1 en så begrenser det åpningstidene veldig, og den ansatte har krav på pauser . Snakk om kun tenke kroner og inntjening. Har nok lest om disse som driver stort i det private og tjener millioner

Anonymkode: 42da2...1e0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For ikke snakke om at ts vurdere en ansatt sin lønn til 400 000. Det er rimelig lavt for en hun forventer skal jobbe 07-1630 eller noe, skal hun kun 1 en så begrenser det åpningstidene veldig, og den ansatte har krav på pauser . Snakk om kun tenke kroner og inntjening. Har nok lest om disse som driver stort i det private og tjener millioner

Anonymkode: 42da2...1e0

Ja det er helt sinnsykt. Jeg kjenner flere som jobber innen barnehage som assistent som tjener mer enn dette. Samtidig er 07-1630 alt for lenge for en ansatt å jobbe 5 dager i uken. I tillegg kan ikke barna bli fulgt opp skikkelig ved kun 1 ansatt. I vanlige barnehager er det krav om alltid å ha 2 ansatte på jobb selv om det bare er et par barn igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Imposta skrev (1 time siden):

Er det fire barn blir det én ansatt, med tilpasset åpningstid. Hvis det er marked for dobbel gruppe blir det to ansatte, og åpningstiden kan utvides. 

Hvis ansatte blir syk må vi bruke vikar. Det finnes vikarbaser med vikarer som kan stille opp på dagen. Pauser blir avviklet når barna sover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hehe, godt DU ikke driver familiebarnehage😅

ts

Kjenner mange som driver : og vet de tjener bra. Men her blir ingen nye godtatt . Har å veiledet flere . Og ja man kan ansette en 19 åring og sitte igjen men 3-400.000 selv. 

Anonymkode: b5dce...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Ei som driver selv som er barnehagelærer har jo 1.2 mill i lønn. Så er jo greit sånn 

Anonymkode: b5dce...cd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det fire barn blir det én ansatt, med tilpasset åpningstid. Hvis det er marked for dobbel gruppe blir det to ansatte, og åpningstiden kan utvides. 

Hvis ansatte blir syk må vi bruke vikar. Det finnes vikarbaser med vikarer som kan stille opp på dagen. Pauser blir avviklet når barna sover. 

Det å passe på sovende barn er ikke en pause. Den ansatte må jo fremdeles følge med og "være på jobb" selv om barna sover. Og det er ikke en selvfølge at barna sover heller. Det kommer jo helt an på alder og om det passer. Og når den ansatte skal på do osv, skal barna være alene da? Det sier seg selv at det ikke er forsvarlig med 4 barn alene på 1 ansatt. 

Og når det kommer til vikarer. Forventer du at en helt ny vikar skal ta vare på 4 ukjente barn uten hjelp? Og at barna skal være komfortabel med dette?

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Imposta skrev (2 timer siden):

Det å passe på sovende barn er ikke en pause. Den ansatte må jo fremdeles følge med og "være på jobb" selv om barna sover. Og det er ikke en selvfølge at barna sover heller. Det kommer jo helt an på alder og om det passer. Og når den ansatte skal på do osv, skal barna være alene da? Det sier seg selv at det ikke er forsvarlig med 4 barn alene på 1 ansatt. 

Og når det kommer til vikarer. Forventer du at en helt ny vikar skal ta vare på 4 ukjente barn uten hjelp? Og at barna skal være komfortabel med dette?

Det var slik de løste det i den barnehagen mine gikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det her må jo være tull? Pedagogikkutdanning er ikke det samme som barnehagelærerutdanning og skal du ha flere enn 3 barn i alderen 0-3 år må du ha to ansatte. Hva skal du gjøre om den ansatte må på do? Skal hen ha med seg alle på do? Jeg hadde aldri sendt barnet mitt i en barnehage hvor det kun jobbet en ufaglært assistent. 

Det her får du aldri godkjent, heldigvis.  

Anonymkode: 42c16...cd7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det her må jo være tull? Pedagogikkutdanning er ikke det samme som barnehagelærerutdanning og skal du ha flere enn 3 barn i alderen 0-3 år må du ha to ansatte. Hva skal du gjøre om den ansatte må på do? Skal hen ha med seg alle på do? Jeg hadde aldri sendt barnet mitt i en barnehage hvor det kun jobbet en ufaglært assistent. 

Enig!

Men hadde jo vært litt komisk når 19-åringen ble nedspydd og måtte dra hjem, og TS satt med skjegget i postkassa, og en annen fulltidsjobb og tre andre foreldrepar som forventet en barnehageplass. Eller hvis assistenten hadde egne barn, og ble borte i to uker med sykt barn med vannkopper.

Anonymkode: f33a3...f3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan ha 4 småbarn per assistent. Enig i at det ideelt sett burde være to ansatte, men usikker på om det er marked for så mye som 8 barn i området. Realistisk sett blir det nok i så tilfelle å starte med én. 

Det drives familiebarnehager her i området med 4 barn og én assistent, så lovlig er det jo. Om jeg kan ha det pedagogiske ansvaret eller ikke får vi se, hvis ikke er det ikke Børre enn å leie inn noen. Det finnes en service for det her jeg bor. Det er ikke et problem. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig!

Men hadde jo vært litt komisk når 19-åringen ble nedspydd og måtte dra hjem, og TS satt med skjegget i postkassa, og en annen fulltidsjobb og tre andre foreldrepar som forventet en barnehageplass. Eller hvis assistenten hadde egne barn, og ble borte i to uker med sykt barn med vannkopper.

Anonymkode: f33a3...f3d

Hvis assistenten blir akutt syk på jobb får foreldrene hente da, sånn er det jo. Er det langtidssykdom finnes vikarsentraler. Det er ikke et problem. Dog ser jeg at det ideelle hadde vært to assistenter og 8 barn. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...