mommyaka Skrevet 27. januar #61 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det fire barn blir det én ansatt, med tilpasset åpningstid. Hvis det er marked for dobbel gruppe blir det to ansatte, og åpningstiden kan utvides. Hvis ansatte blir syk må vi bruke vikar. Det finnes vikarbaser med vikarer som kan stille opp på dagen. Pauser blir avviklet når barna sover. Anonymkode: 26196...e2b Du må jo da finni en fast vikar.. ikke Adecco el....jeg ville aldri latt mitt barn møtt opp til en eller flere fremmede ( om eks det er 2 forskjellige vikarer på 1 uke) 2
mommyaka Skrevet 27. januar #62 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis assistenten blir akutt syk på jobb får foreldrene hente da, sånn er det jo. Er det langtidssykdom finnes vikarsentraler. Det er ikke et problem. Dog ser jeg at det ideelle hadde vært to assistenter og 8 barn. ts Anonymkode: 26196...e2b Her det jo også stort problem. Om noen ansatte blir syke i vanlig barnehage så stenges ikke barnehagen Om din assistent blir syk ( som kan skje ofte) så må jo foreldre hele tiden komme og hente og ta fri fra jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #63 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 17.43): Det er vanlig lønn ja. Må nok plusse på noe for pensjon etc. så litt mer blir det jo, tok et rundt tall. ts Anonymkode: 26196...e2b Nja… det stemmer vel ikke helt. Kommer helt an på utdanning, ansiennitet, ansvar osv. Og du planlegger jo å drive rovdrift på vedkommende, så lønnen bør jo være bra for at assistenten skal orke å stå i dette over tid. Og jeg fatter ikke at dette er noe du tørr å ha ansvaret for. Anonymkode: 2ad7a...f37 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #64 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis assistenten blir akutt syk på jobb får foreldrene hente da, sånn er det jo. Er det langtidssykdom finnes vikarsentraler. Det er ikke et problem. Dog ser jeg at det ideelle hadde vært to assistenter og 8 barn. ts Anonymkode: 26196...e2b Vannkopper på et barn er ikke «langtidssykdom», og det er ikke bare-bare med vikarsentraler, er jo en grunn til at det konstant underbemanning i bhg, selv der hvor det er penger til vikar, så er de ofte umulig å oppdrive. Du virker ekstremt useriøs, men jeg antar dette er en tulletråd for å hisse på deg småbarnsmødre. Anonymkode: f33a3...f3d 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #65 Skrevet 27. januar Mange som driver familiebarnehage selv med 4 barn. Men da jobber man selv og terskelen for å være syk/stenge/bruke vikar er høy. Ansetter man noen må man jo bare ha et vikarbudsjett. Anonymkode: b5dce...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #66 Skrevet 27. januar mommyaka skrev (1 time siden): Her det jo også stort problem. Om noen ansatte blir syke i vanlig barnehage så stenges ikke barnehagen Om din assistent blir syk ( som kan skje ofte) så må jo foreldre hele tiden komme og hente og ta fri fra jobben. Det er vel ikke SÅ ofte at man blir syk i løpet av arbeidsdagen, klart det kan skje, men de fleste er jo syk fra morgenen av, og da løser det seg jo… Anonymkode: 26196...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #67 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja… det stemmer vel ikke helt. Kommer helt an på utdanning, ansiennitet, ansvar osv. Og du planlegger jo å drive rovdrift på vedkommende, så lønnen bør jo være bra for at assistenten skal orke å stå i dette over tid. Og jeg fatter ikke at dette er noe du tørr å ha ansvaret for. Anonymkode: 2ad7a...f37 I all verden! Jeg planlegger ikke noe rovdrift nei. Hva snakker du om. ts Anonymkode: 26196...e2b
AnonymBruker Skrevet 27. januar #68 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vannkopper på et barn er ikke «langtidssykdom», og det er ikke bare-bare med vikarsentraler, er jo en grunn til at det konstant underbemanning i bhg, selv der hvor det er penger til vikar, så er de ofte umulig å oppdrive. Du virker ekstremt useriøs, men jeg antar dette er en tulletråd for å hisse på deg småbarnsmødre. Anonymkode: f33a3...f3d Det finnes flere slike sentraler her jeg bor, så er ikke så bekymret for det. Jeg skulle ønske jeg fikk råd fra folk med erfaring, og ikke bare masse folk som synser rundt tilgang de ikke har peiling på… Anonymkode: 26196...e2b
AnonymBruker Skrevet 27. januar #69 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mange som driver familiebarnehage selv med 4 barn. Men da jobber man selv og terskelen for å være syk/stenge/bruke vikar er høy. Ansetter man noen må man jo bare ha et vikarbudsjett. Anonymkode: b5dce...cd9 Ja, selvsagt! Anonymkode: 26196...e2b
AnonymBruker Skrevet 27. januar #70 Skrevet 27. januar Du er rimelig kørka ts, det ser alle her. Heldigvis blir aldri dette godkjent. Du burde skamme deg. Flaut som faen. Anonymkode: c46ad...bec 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar #71 Skrevet 27. januar Jeg antar du ikke har barn selv? Det å planlegge å hente inn en vilkårlig vikar til småbarn ved fravær er en utopi. Altså, min eldste var avhengig av at en av de tre faste på hans avdeling var på jobb, hele det første året hans i barnehagen. Det er faktisk bare nå, første året på store barn, at det er helt likegyldig for oss, og han, hvilke voksne som er på jobb. Å drifte en barnehage med én ansatt, uten faste vikarer. Jeg kan faktisk ikke se for meg noen foreldre jeg kjenner som ville ønsket dette. Og du tar veldig lett på at foreldre bare skal ta sykt barn dag hvis barnehagen må stenge. Som om vi ikke har få nok dager til barnas faktiske sykdom. Anonymkode: 1d68c...a08 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar #72 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg antar du ikke har barn selv? Det å planlegge å hente inn en vilkårlig vikar til småbarn ved fravær er en utopi. Altså, min eldste var avhengig av at en av de tre faste på hans avdeling var på jobb, hele det første året hans i barnehagen. Det er faktisk bare nå, første året på store barn, at det er helt likegyldig for oss, og han, hvilke voksne som er på jobb. Å drifte en barnehage med én ansatt, uten faste vikarer. Jeg kan faktisk ikke se for meg noen foreldre jeg kjenner som ville ønsket dette. Og du tar veldig lett på at foreldre bare skal ta sykt barn dag hvis barnehagen må stenge. Som om vi ikke har få nok dager til barnas faktiske sykdom. Anonymkode: 1d68c...a08 Ikke bare har jeg barn, jeg har hatt barn i familiebarnehage selv. Jeg spør etter erfaring med det å drive familiebarnehage, det har du tydeligvis ikke. Anonymkode: 26196...e2b
AnonymBruker Skrevet 28. januar #73 Skrevet 28. januar Hvem tenker du skal benytte seg av plassene når du ikke kan tilby fagfolk, kun assistent? Mulig du kan klare deg i 1 år og så vil ryktet innhente deg....... Anonymkode: 9931b...902 1
mommyaka Skrevet 28. januar #74 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det finnes flere slike sentraler her jeg bor, så er ikke så bekymret for det. Jeg skulle ønske jeg fikk råd fra folk med erfaring, og ikke bare masse folk som synser rundt tilgang de ikke har peiling på… Anonymkode: 26196...e2b Jeg er førskolelærer og jobbet i familien barnehagen. Det at du tenker så enkelt at...jeg ringer bare et vikar byrå så fikser alt seg gjør at jeg tenker at du ikke skjønner hva vi mener Jeg og flere foreldre vil ikke levere til en plutselig ny vikar. Vikarbyrå vil gi deg tilfeldig vikarer hele tiden og det skal du IKKE ha i en familie barnehagen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #75 Skrevet 28. januar Er det ikke tre barn pr voksen? Dette kommer du aldri til å få godkjent! Heldigvis! Anonymkode: 596fc...4d9
Ugline Skrevet 28. januar #76 Skrevet 28. januar To spørsmål til Ts: - vet du om noen (19 eller ikke) som ville tatt en sånn jobb, med de ræva betingelsene du skisserer: ingen pauser, 400 i året i lønn, og ansvar alene for 4 barn alene? - vet du om noen foreldre som ville synes det var ok å levere det lille barnet sitt til en 19-åring uten erfaring med barn, som skal være alene med 4 barn? Dette kan du bare slå fra deg. Du kommer ikke til å få søkere til den jobben (eller om du får noen som er desperat, vil de flytte videre så fort en mulighet byr seg pga de dårlige vilkårene. Du kommer heller ikke til å få søkere til plassene. 2
Kålrota Skrevet 28. januar #77 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du er rimelig kørka ts, det ser alle her. Heldigvis blir aldri dette godkjent. Du burde skamme deg. Flaut som faen. Anonymkode: c46ad...bec Eller i beste fall naiv og lite i kontakt med virkeligheten. De aller fleste foreldre er ute etter mer enn en oppbevaringsplass for barna. De vil ha et godt pedagogisk opplegg, trygge voksne og et godt miljø. Med løsningen som skisseres her, vil jo ingen av disse kravene bli oppfylt?
AnonymBruker Skrevet 28. januar #78 Skrevet 28. januar Synes det ble mye negativitet i denne tråde. Det er flere som påpeker konkrete utfordringer du må tenke på, men også mye overdrivelser og risikoaversjon. Livet er en risiko. Hvis ingen startet private bedrifter på grunn av en teoretisk risiko for at man kan bli syk en gang i fremtiden, hadde det ikke vært mye verdiskaping her i landet. Hvis du mener alvor med planene, ville jeg foreslå å melde deg inn i Private Barnehagers Landsforbund. De har en del ressurser tilgjengelig hvor du kan lese om hvilke ting som må være på plass for å starte en familiebarnehage. De har også gode tilbud på de nødvendige forsikringene. Kanskje du også burde spandere på deg noen timers gjennomgang med en erfaren regnskapsfører som har erfaring fra denne typen drift, for å få vurdert realiteten i det økonomiske. For å være ærlig tror jeg ditt største problem er at vi har en regjering som er sterkt imot private barnehager, og som jobber for å legge mest mulig hindringer i veien. En del kommuner tar også disse signalene fra regjeringen og gjør seg veldig vanskelige. Den politiske situasjonen i kommunen din har en del å si, er det rød side som har flertall kan du forvente motarbeidelse. Anonymkode: 1ae6d...d09
AnonymBruker Skrevet 28. januar #79 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke bare har jeg barn, jeg har hatt barn i familiebarnehage selv. Jeg spør etter erfaring med det å drive familiebarnehage, det har du tydeligvis ikke. Anonymkode: 26196...e2b Du høres ut som min tante, som hadde barn i barnehage på nittitallet, og tror derfor hun er ekspert på området. Heldigvis er alt annerledes i dag, så at du har hatt barn i familiebarnehage for 30 år siden, er helt irrelevant. Anonymkode: f33a3...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #80 Skrevet 28. januar Når man driver og jobber i egen familiebarnehage kan man jobbe lenger enn de 8 timene som er lovlig arbeidstid. Om du ansetter en assistent er du arbeidsgiver og må forholde deg til arbeidslivets regler. Arbeidstid, pausetid osv. Ift økonomi har jeg ikke lest alle innleggene men Lønn etter tariff, forsikring, arb.giversvgift, feriepenger, vikarutgifter (blir den faste syk må du dekke hennes lønn 16 første dagene i tilegg til vikar), ped.leder x antall timer pr.barn pr.uke, tror det er 1time og 15 min pr. barn så 5 t. Leiligheten må barnesikres, myye regler i bhg, uteområdet må sikres. Leker og utstyr som høystoler osv må kjøpes inn. Strøm- må være godt og varmt og spesielt langs gulvet hvor barna stort sett er. Daglig renhold. Soveplass, har du oppbevaringsplass til vogner inne ? Foreldrene kan ikke måtte ta med hver dag. Garderobeløsning ? Bad/stellebord ? Ja jeg har drevet selv og det koster mer enn det smaker Anonymkode: 56d1d...16c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå