AnonymBruker Skrevet 20. januar #41 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Joda, men nei. Jeg hadde ingen familie, venner eller utenforstående jeg kunne lene meg på. Jeg flyttet for meg selv som 16 åring og klarte meg selv fra da. Anonymkode: 1b829...f01 Som sagt kan det være helt andre ting enn sosial støtte. Så bra at du har det bra og klarte deg så bra. 😊 Anonymkode: eb39e...ea3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #42 Skrevet 20. januar BareMay skrev (1 time siden): Ble du sendt velstelt og ren på skolen? Lærte du elemtær hygiene som barn? Hadde du det du trengte av klær og utstyr? Kom du gjennom de første årene med tennene i behold? Lærte du elemtær kommunikasjon? Er dette fasiten på en god barndom? Jeg hadde foreldre som var veldig opptatt av fasade. Så jeg var jo ren og pen, og hadde klær og utstyr. Men fra jeg var baby ble jeg utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold, av begge mine foreldre. Det eksisterte ikke kjærlighet eller omsorg. Var bare hat. Jeg vet barnevernet ble kontaktet første gang da jeg var 3 mnd. Og fortsatte etter det. Jeg selv meldte de da jeg var 11 år. Men barnevernet gjorde ikke noe. Jeg flyttet ut som 16 åring og. Hadde da jobbet siden jeg var 13 år, og spart. Men droppet ut av videregående for å kunne jobbe 100%. Anonymkode: 383aa...768 2
Rosa Dartle Skrevet 20. januar #43 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Der har jeg vært ekstremt heldig i livet. Og det vet jeg å sette pris på. Også et påskrudd hode. Og en fantastisk mann. Men egne barn viste det seg at jeg ikke kunne få. Blant annet... De fleste har sitt. Det er når man fokuserer på det, i stedet for å ta eierskap til eget liv og lykke, at man blir miserabel i dette livet. Anonymkode: b234b...561 Ja ❤️ Jeg hadde ingen god barndom, men egne barn har den beste ❤️ Min beskyttende faktor har vært ett av mine søsken. Ofte trengs bare den ene. Vi har stått i det samme, snakket oss gjennom alt sammen, og validert hverandres historie. Livsvitner. Ekstremt viktig. Jeg tror jeg hadde vært et annet sted uten. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #44 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt kan det være helt andre ting enn sosial støtte. Så bra at du har det bra og klarte deg så bra. 😊 Anonymkode: eb39e...ea3 Vel, null støtte fra noen hold. Er derimot opptatt av at barna mine får alt de trenger av omsorg, kjærlighet, støtte og vokser opp til å bli selvstendige individer. Anonymkode: 1b829...f01
AnonymBruker Skrevet 23. januar #45 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 11.37): Men hadde du fine år i fosterhjemmet, eller var det dritt? Jeg har vokst opp under lignende kår som ts, og har stadig drømt om at bv kom og tok meg da jeg var barn. Anonymkode: 6f4a6...420 Nei, det var mye misbruk i det ene hjemmet, og ble hasteomplassering som da medførte beredskapshjem, tid i "barnehjem" (mindre hus med noen få unge). Det å vokse opp så alene, med en tro at det eneste jeg hadde av biologisk familie var en alkoholisert mor som ikke ville ha meg, var tungt og medførte mye vansker. Barnevernet er (var i hvert fall) relativt dårlig på å ha omsorgen i dette tilfellet. Det er noen grunner til det, blant annet at dette er en del tiår siden, og særdeles uheldig. Det finnes dessverre fosterhjem som ser utgiftsdekning og forsterket fosterhjem pga. veldig små barn som en mulighet som kan utnyttes økonomisk. Anonymkode: 847cb...c45
AnonymBruker Skrevet 23. januar #46 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 12.54): Hvorfor «dere»? Du vet INGENTING om oss Anonymkode: d77c5...ece ts henvender seg jo med all tydelighet til de som har hatt en god barndom. De som ikke har hatt en god barndom behover ikke velge føle seg ekskludert av ts fordi hen henvender seg til en gruppe og ikke en annen. Føler du deg ekskludert om helsevesenet ber folk over 50 om å ta avføringsprøve og du er i gruppen 40-50? Det er en helt tilsvarende greie. Ikke alt handler om deg. Ikke alle innlegg henvender seg til deg. Anonymkode: ff435...e4c 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #47 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 20.06): Alle har sitt ts ❤️ Anonymkode: d3eda...081 Noen har faktisk mer. Jeg er så forbanna lei av «alle har sitt»!!!! Anonymkode: e3031...648 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #48 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Noen har faktisk mer. Jeg er så forbanna lei av «alle har sitt»!!!! Anonymkode: e3031...648 Det er ingen konkurranse. Du vet heller hva folk sliter med. Det handler om å få litt perspektiv og se at selv om noen har noe du ikke har, så kan de slite med noe som du har fått til. Anonymkode: 65229...873 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #49 Skrevet 23. januar Gaia skrev (På 20.1.2026 den 18.34): Det er ikke gitt at man ikke utvikler resiliens på tross av en barndom der man ikke får god nok omsorg i barneårene. Det er som flere her sier, at man har utviklet seg til å bli robust uansett. blir man født mer resilient, eller utvikler man det? Jeg er selv en av dem som klarer seg bedre enn forutsetningene skulle tilsi, og det jeg har lest av forskning peker mot at resiliens er en medfødt egenskap. Under rette omstendigheter er kanskje resiliens noe man utvikler under stressende forhold? BareMay skrev (På 20.1.2026 den 18.39): Ble du sendt velstelt og ren på skolen? Lærte du elemtær hygiene som barn? Hadde du det du trengte av klær og utstyr? Kom du gjennom de første årene med tennene i behold? Lærte du elemtær kommunikasjon? Dette er en god sjekkliste. Jeg sliter fremdeles med å lære "normal" hygiene. Mye av det en forelder burde lært meg har jeg lært gjennom sosiale medier. Da jeg selv fikk barn var jeg ekstremt nøye på å være tilstede og kommunisere med dem. Lære dem dem helt grunnleggende kunnskap. Hvorfor klemmer er viktig, hvorfor vi har middag sammen og snakker om hva vi tenker på. Hvorfor du tørker bakover etter du har vært på toalettet. Anonymkode: e62e2...852 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #50 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen konkurranse. Du vet heller hva folk sliter med. Det handler om å få litt perspektiv og se at selv om noen har noe du ikke har, så kan de slite med noe som du har fått til. Anonymkode: 65229...873 Mange av oss lever daglig med at folk klager over ting som er bagateller når du har vokst opp i en krigssone. Det er vanskelig for folk flest å forstå hvordan er virkelig ræva barndom ser ut, og det er fullstendig forståelig. Som du sa - det er ingen konkurranse. Men samtidig er det noen av oss som objektivt har hatt det betydelig verre. Det er ikke noe jeg ville nevnt utenom anonyme forum, og jeg forstår at det du opplevde føltes forferdelig for deg. Men noen av oss sliter betydelig mer enn vi tør fortelle til noen. Anonymkode: e62e2...852 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #51 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mange av oss lever daglig med at folk klager over ting som er bagateller når du har vokst opp i en krigssone. Det er vanskelig for folk flest å forstå hvordan er virkelig ræva barndom ser ut, og det er fullstendig forståelig. Som du sa - det er ingen konkurranse. Men samtidig er det noen av oss som objektivt har hatt det betydelig verre. Det er ikke noe jeg ville nevnt utenom anonyme forum, og jeg forstår at det du opplevde føltes forferdelig for deg. Men noen av oss sliter betydelig mer enn vi tør fortelle til noen. Anonymkode: e62e2...852 Og du har de som sliter mer enn deg. Det er ikke en konkurranse om å ha det verst. Anonymkode: 5e8b2...ac2 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #52 Skrevet 23. januar BareMay skrev (På 20.1.2026 den 11.05): Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet... Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare. Dere som fikk bygget et indre som gjorde dere robuste og trygge i dere selv. Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. Jo, jeg vet hvor heldig jeg er, det er ingen selvfølge, og jeg tar det imot med takk. Anonymkode: fe72e...526
AnonymBruker Skrevet 23. januar #53 Skrevet 23. januar Da er jeg dessverre ikke en av de heldige... Anonymkode: 38519...689 1
BareMay Skrevet 23. januar Forfatter #54 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ingen konkurranse. Du vet heller hva folk sliter med. Det handler om å få litt perspektiv og se at selv om noen har noe du ikke har, så kan de slite med noe som du har fått til. Anonymkode: 65229...873 Mange som har vokst opp med grov omsorgssvikt sliter ikke med "noe", men det meste.. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #55 Skrevet 23. januar BareMay skrev (På 20.1.2026 den 11.05): Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet... Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare. Dere som fikk bygget et indre som gjorde dere robuste og trygge i dere selv. Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. Jeg er 58 og vokste opp med en dyssosial mor og bror og alkoholiker som far for deretter å være gift med en dyssosial mann i over 35 år. Jeg går nå i terapi etter endelig å ha klart å bryte. Jeg har hatt et liv preget av å utslette meg selv. Nå får jeg hjelp i terapi og jeg kjenner på en gryende frihet og livsglede. Jeg har mange mål og strategier og ett av de viktigste er å ikke sammenligne meg med andre. Jeg unner av hele mitt hjerte alle som har hatt et trygt liv. Det du skriver i siste avsnitt er selve nøkkelen. Raus og tolerant. Nervesystemet er fleksibelt og reparerbart. Grip sjansen! Bare at du skriver her viser at du ikke har stivnet i rigide mønstre. Heier på deg! Anonymkode: d0497...3cd 3
BareMay Skrevet 23. januar Forfatter #56 Skrevet 23. januar (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er 58 og vokste opp med en dyssosial mor og bror og alkoholiker som far for deretter å være gift med en dyssosial mann i over 35 år. Jeg går nå i terapi etter endelig å ha klart å bryte. Jeg har hatt et liv preget av å utslette meg selv. Nå får jeg hjelp i terapi og jeg kjenner på en gryende frihet og livsglede. Jeg har mange mål og strategier og ett av de viktigste er å ikke sammenligne meg med andre. Jeg unner av hele mitt hjerte alle som har hatt et trygt liv. Det du skriver i siste avsnitt er selve nøkkelen. Raus og tolerant. Nervesystemet er fleksibelt og reparerbart. Grip sjansen! Bare at du skriver her viser at du ikke har stivnet i rigide mønstre. Heier på deg! Anonymkode: d0497...3cd Jeg er glad på dine vegne for at du nå kjenner på frihet og livsglede livsglede❤️ Jeg er omtrent på din alder og er nok i en periode hvor jeg på en måte "blar igjennom" livet og ser "tråder" .. Min start i livet ligner veldig på din.. Endret 23. januar av BareMay 1
Stacy__ Skrevet 23. januar #57 Skrevet 23. januar BareMay skrev (På 20.1.2026 den 11.05): Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet... Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare. Dere som fikk bygget et indre som gjorde dere robuste og trygge i dere selv. Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. Ja, jeg har vært veldig heldig, med både familie og oppvekst. Men må legge til at vi alle har vårt, og man bestemmer fremtiden selv. Det er aldri for sent å bygge opp seg selv og livet sitt, og bli akkurat det menneske man vil være
AnonymBruker Skrevet 23. januar #58 Skrevet 23. januar BareMay skrev (På 20.1.2026 den 11.05): Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet... Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare. Dere som fikk bygget et indre som gjorde dere robuste og trygge i dere selv. Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. Jeg har selv opplevd litt av begge deler, både trygghet og omsorg, men også utrygghet og mye alkohol. Likevel så står jeg støtt på bena og har et veldig godt forhold til alle mine tre søsken, og er trygg og har god psyke. Mulig det er fordi jeg har opplevd begge deler? Min aller beste venninne hadde kjernefamilien og var trygg, hun har ikke samme psyke som meg og sliter. Tror vi bare er forskjellige. Anonymkode: df278...576
Gaia Skrevet 24. januar #59 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2026 den 17.44): blir man født mer resilient, eller utvikler man det? Jeg er selv en av dem som klarer seg bedre enn forutsetningene skulle tilsi, og det jeg har lest av forskning peker mot at resiliens er en medfødt egenskap. Under rette omstendigheter er kanskje resiliens noe man utvikler under stressende forhold? Dette er en god sjekkliste. Jeg sliter fremdeles med å lære "normal" hygiene. Mye av det en forelder burde lært meg har jeg lært gjennom sosiale medier. Da jeg selv fikk barn var jeg ekstremt nøye på å være tilstede og kommunisere med dem. Lære dem dem helt grunnleggende kunnskap. Hvorfor klemmer er viktig, hvorfor vi har middag sammen og snakker om hva vi tenker på. Hvorfor du tørker bakover etter du har vært på toalettet. Anonymkode: e62e2...852 Da er du mer resilient enn mange andre. Man er nok disponert for resiliens eller ikke, men det meste vil jeg tro har med oppvekst å gjøre. Noen knekker, mens andre vokser opp som løvetannbarn. Veldig fint å høre at du har greid deg og at du evner å ta godt vare på dine barn. ❤️
Chantielle Skrevet 25. januar #60 Skrevet 25. januar Ryddet for brukerdebatt, samt svar til dette. Chantielle mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå