Gå til innhold

Dere aner ikke hvor heldige dere er..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (42 minutter siden):

At du hadde minst en person i livet ditt som så deg, oppfattet deg rett og som sto på for deg. Kan være en lærer som tar tak i deg.. En eller annen..

Nope.

Jeg ble derimot klippen til de fleste rundt meg.

Anonymkode: 1b829...f01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Der har jeg vært ekstremt heldig i livet. Og det vet jeg å sette pris på. Også et påskrudd hode. Og en fantastisk mann. 

Men egne barn viste det seg at jeg ikke kunne få. Blant annet... 

De fleste har sitt. Det er når man fokuserer på det, i stedet for å ta eierskap til eget liv og lykke, at man blir miserabel i dette livet. 

Anonymkode: b234b...561

Poenget gikk deg litt hus forbi, men ikke så rart siden du har den stabile grunnmuren.

Ts prøver forklare at med en god grunnmur så går det faktisk an å bygge et pent hus, mens med en vond barndom blir det som å bygge et sandslott på stranda som blir vasket bort så fort bølgene kommer. Du kan bygge så mange du bare vil eller orker, men det fører ingen vei. 

Anonymkode: e8ae4...9d8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Poenget gikk deg litt hus forbi, men ikke så rart siden du har den stabile grunnmuren.

Ts prøver forklare at med en god grunnmur så går det faktisk an å bygge et pent hus, mens med en vond barndom blir det som å bygge et sandslott på stranda som blir vasket bort så fort bølgene kommer. Du kan bygge så mange du bare vil eller orker, men det fører ingen vei. 

Anonymkode: e8ae4...9d8

Hvis man er på en strand, må man flytte seg vekk til et bedre underlag. 

Anonymkode: 1d1f8...cac

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man er på en strand, må man flytte seg vekk til et bedre underlag. 

Anonymkode: 1d1f8...cac

Word.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nope.

Jeg ble derimot klippen til de fleste rundt meg.

Det trenger ikke nødvendigvis å være sosial støtte, det kan også være andre ting i livet som oppleves som positive. 

Anonymkode: eb39e...ea3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyktes i livet på de fleste områder, god utdannelse, fin mann og venner, romslig økonomi og harmoniske, flotte barn, til tross for null drahjelp i form av en lykkelig barndom.

Anonymkode: 827dc...c4f

Skrevet

Det er ikke gitt at man ikke utvikler resiliens på tross av en barndom der man ikke får god nok omsorg i barneårene. Det er som flere her sier, at man har utviklet seg til å bli robust uansett. 

Jeg er fullstendig klar over at jeg stort sett har vært heldig, men har likevel kjent på en del opplevelser i barndommen som ikke har vært så greie, blant annet mye helgefyll; noe som var vanlig på den tiden jeg vokste opp. Jeg har derfor vært særdeles måteholden opp mot eget barn på grunn av dette. Barnet mitt skulle ikke kjenne på at noe var utrygt hjemme hos oss. 

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (8 timer siden):

Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet...

Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare.

Dere som fikk bygget et indre som gjorde dere robuste og trygge i dere selv.

Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. 

Føler meg ikke heldig som har den oppveksten jeg har hatt, mine søsken har endt opp som narkoman og alkoholiker. Men jeg er veldig tålmodig og tolerant ovenfor andre, jeg dømmer ikke svart/hvitt for det kan være så mangt med et menneske sine valg. 

Jeg har måttet jobbe meg opp fra ingenting og det har gjort at jeg setter stor pris på de små tingene. Alt jeg har, har jeg bygget opp helt selv. Den jeg har blitt er utfra erfaringer. Jeg er generelt ganske fornøyd med eget liv og bygger stadig veien videre. 

Man kan lære seg å håndtere de største krisene selv uten en god oppvekst. Verken vold, overgrep, spontanabort, kronisk sykt barn, hevnmeldinger til barnevernet, mistet jobb og inntekt, utsatt for trusler, trakassering og løgner har knekt meg. 

Anonymkode: ca77b...075

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det trenger ikke nødvendigvis å være sosial støtte, det kan også være andre ting i livet som oppleves som positive. 

Anonymkode: eb39e...ea3

Joda, men nei.

Jeg hadde ingen familie, venner eller utenforstående jeg kunne lene meg på.

Jeg flyttet for meg selv som 16 åring og klarte meg selv fra da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har lyktes i livet på de fleste områder, god utdannelse, fin mann og venner, romslig økonomi og harmoniske, flotte barn, til tross for null drahjelp i form av en lykkelig barndom.

Anonymkode: 827dc...c4f

Ble du sendt velstelt og ren på skolen?

Lærte du elemtær hygiene som barn?

Hadde du det du trengte av klær og utstyr?

Kom du gjennom de første årene med tennene i behold?

Lærte du elemtær kommunikasjon?

• Hjerte 1
Skrevet
Gaia skrev (5 minutter siden):

Det er ikke gitt at man ikke utvikler resiliens på tross av en barndom der man ikke får god nok omsorg i barneårene. Det er som flere her sier, at man har utviklet seg til å bli robust uansett. 

Jeg er fullstendig klar over at jeg stort sett har vært heldig, men har likevel kjent på en del opplevelser i barndommen som ikke har vært så greie, blant annet mye helgefyll; noe som var vanlig på den tiden jeg vokste opp. Jeg har derfor vært særdeles måteholden opp mot eget barn på grunn av dette. Barnet mitt skulle ikke kjenne på at noe var utrygt hjemme hos oss. 

Finnes mange eksempler på løvetannbarn..

Og det finnes mange orkidé-barn..

• Liker 2
Skrevet
BareMay skrev (1 minutt siden):

Finnes mange eksempler på løvetannbarn..

Og det finnes mange orkidé-barn..

Nettopp. 👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, men nei.

Jeg hadde ingen familie, venner eller utenforstående jeg kunne lene meg på.

Jeg flyttet for meg selv som 16 åring og klarte meg selv fra da.

Hvem fikk du penger til hybel, da du kun var 16 år og skoleelev?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heldig fordi jeg har skapt det livet jeg ønsker. Jeg kan ikke bestemme fortiden, men fremtiden er helt og holdent min. 

Anonymkode: f7bbf...541

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan ikke gjøre noe med fortiden vår, men vi kan derimot velge hvordan det påvirker fremtiden vår. Man kan få et godt liv, tross mye utrygghet i barndommen. Da må man derimot jobbe for en endring.

Det er mange resiliens barn der ute.

Anonymkode: a3150...e87

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (5 minutter siden):

Lånekassen sikkert

Anonymkode: a3150...e87

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dere opplevd som ikke er bra? Voldelige foreldre? Foreldre som ruser seg? Ignorante foreldre? 

Anonymkode: 64bf2...77b

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (11 minutter siden):

Barnevernet var pliktig å betale for hybel og livsopphold. Fikk også lån fra Lånekassen.

Etter jeg fylte 18 nektet jeg ettervern.

Fikk lån via Lånekassen og ble totalt uavhengig da jeg ble myndig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle har sitt ts ❤️ 

Anonymkode: d3eda...081

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså mitt liv har vært litt både og. Mange bra ting, mange dårlige. Det er de samme foreldrene som har hatt seg av meg og elsket meg som la til rette for at andre kunne seksuelt misbrukte meg.

Jeg tror ikke jeg er alene om at det er både fine saker og veldig triste saker. Voksenlivet mitt er preget av at jeg har en sensitivitet på miljøene rundt meg, der stresset jeg har opplevd som barn hittil har blitt opplevd som en gjentagende grunn til at jeg sliter med å hvile, være i flyt og fullt ut ha tilgang på mitt fulle potensiale. Jeg har i dag en av mine skjeldnere dager, hvor jeg tenker jeg er i en mer regulert versjon av meg. Det er identitetsmessig forvirrende å sist ha kjent dette i meg som 5 åring. Jeg plages en del med kroppen og traumer, og har nylig søkt hjelp - jeg får oppstart i løpet av den neste måneden. Heldigvis (?) har jeg ingen kjente sykdommer og det antas at plagene jeg har vil stabiliseres ved at livet mitt er bra og med noe støtte på strategiske tidspunkt.

Anonymkode: bcc4e...4e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...