Gå til innhold

Dere aner ikke hvor heldige dere er..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet...

Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare.

Dere som fikk bygget et indre som gjorde dere robuste og trygge i dere selv.

Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. 

• Liker 6
  • Hjerte 31
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de har vært heldige. Jeg kan ikke gjøre noe med fortiden, men fremtiden med mine barn, og de har og skal få en trygg og kjærlig base av meg. 

Anonymkode: 8abd9...ce5

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt TS. ❤️ De sier vel at de første 8 årene er de viktigste når det kommer til resiliens. 

Anonymkode: eb39e...ea3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de er heldige, men heldigvis for "oss andre" kan vi og ha fine liv uten å ha dette i ryggen.. Vi må finne styrken i oss selv! 

Anonymkode: 28c41...4f0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Der har jeg vært ekstremt heldig i livet. Og det vet jeg å sette pris på. Også et påskrudd hode. Og en fantastisk mann. 

Men egne barn viste det seg at jeg ikke kunne få. Blant annet... 

De fleste har sitt. Det er når man fokuserer på det, i stedet for å ta eierskap til eget liv og lykke, at man blir miserabel i dette livet. 

Anonymkode: b234b...561

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (21 minutter siden):

Som har minner om en mor og en far som tok vare på dere som barn og gav dere en trygg plattform å bygge livet på. En platform solid nok til å flakse ut og gripe livet...

Dere som kom fra en base hvor det ble bygget bånd mellom søsken. Sterke nok til å vare.

Dere som utviklet et system i dere selv som gjorde dere rause og tolerante mot mennesker rundt dere som har og har hatt andre utgangspunkt. 

Vokst opp i fosterhjem og barnehjem, under BVs omsorg siden 2 års alder. Jeg tror det i stor grad har motivert meg til å stå på enda litt mer, og jeg sitter i dag og anser meg som både heldig og et resultat av mye jobbing og vilje.

Vi kommer alle fra ulike kår, og de fleste har sitt å stri med. Jeg tror det viktigste er å ikke sette seg på bakbena og gjøre et offer av seg.

Anonymkode: 847cb...c45

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye av det du nevner i min bakgrunn. Samtidig har jeg en medfødt, kronisk sykdom som fortsatt påvirker meg hver dag. Jeg ble mobbet gjennom hele grunnskolen som ga meg sosial angst.

Vi har alle vårt. Noen vil misunne deg og anse deg som heldig for noe du har som de selv ikke har.

Anonymkode: 65229...873

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (26 minutter siden):

Jeg er både raus og tolerant mot mennesker som har andre utgangspunkt enn meg.

Finnes verken bitter eller sjalu på hva andre har.

Er født inn i systemet og hadde en for jævlig barndom.

Jeg bygget meg selv opp til å bli robust og trygg i meg selv.

Tolererer ikke bullshit, løgn, urettferdighet, mobbing etc.

Er idag 3 barnsmor, eier hus og er lykkelig, snart, gift.

Anonymkode: 1b829...f01

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vokst opp i fosterhjem og barnehjem, under BVs omsorg siden 2 års alder. Jeg tror det i stor grad har motivert meg til å stå på enda litt mer, og jeg sitter i dag og anser meg som både heldig og et resultat av mye jobbing og vilje.

Vi kommer alle fra ulike kår, og de fleste har sitt å stri med. Jeg tror det viktigste er å ikke sette seg på bakbena og gjøre et offer av seg.

Anonymkode: 847cb...c45

Men hadde du fine år i fosterhjemmet, eller var det dritt? 

Jeg har vokst opp under lignende kår som ts, og har stadig drømt om at bv kom og tok meg da jeg var barn. 

Anonymkode: 6f4a6...420

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hadde du fine år i fosterhjemmet, eller var det dritt? 

Jeg har vokst opp under lignende kår som ts, og har stadig drømt om at bv kom og tok meg da jeg var barn. 

Anonymkode: 6f4a6...420

Ja, dette tror jeg er viktig. Jeg havnet ikke i fosterhjem før jeg ble 17 og da var skaden for det meste gjort. Så er det jo dem også som havner i forferdelige fosterhjem..

Anonymkode: eb39e...ea3

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor «dere»? Du vet INGENTING om oss 

Anonymkode: d77c5...ece

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor «dere»? Du vet INGENTING om oss 

Anonymkode: d77c5...ece

Nei, det gjør jeg ikke..

Endret av BareMay
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker veldig ofte det samme, ikke minst hvor mye penger jeg ville spart på terapi oppgjennom 😅😮‍💨

Samtidig er jeg oppegående, fikk tatt master, har en godt betalt jobb, fornøyd med utseendet mitt, er godt trent og har hatt nydelige og kjekke kjærester ila livet. Og gode venninner.

Jeg har også en kronisk sykdom og problemer med å få barn.

Alle har sine ting, absolutt alle.

Anonymkode: 7822b...ffd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg hadde ikke slike foreldre og hadde en vanskelig oppvekst, men er allikevel veldig mye mer robust enn de fleste rundt meg. Folk får angst, depresjon, blir utbrent, går på en smell osv som fort livet butter litt imot.

Jeg kan også føle at jeg går i kjelleren, men jeg blir ikke der lenge. Jeg vet hvordan jeg skal fokusere for å komme meg opp igjen. Glasset er alltid halvfullt, aldri halvtomt. Jeg klarer å holde hodet klart under press. Jeg fungerer under umenneskelige tilstander. Dette er styrker jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde hatt om jeg hadde en lett oppvekst. 

Anonymkode: 2baa9...95c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ser ofte at i slike tråder kommer det mange; "jeg hadde en fæl barndom, men pga viljestyrke etc fikk jeg et flott liv allikevel. Sannheten er jo at disse oftest har hatt beskyttende faktorer som gjør at de til en viss grad kommer seg bedre ut av det. Man kan (og bør) alltids gjøre det beste av kortene man har for tildelt, men det er jo ikke til å legge skjul på at man blir begrenset om man har vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt hele livet uten noe støtte fra noe hold. 

Anonymkode: f537c...791

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, jeg hadde ikke slike foreldre og hadde en vanskelig oppvekst, men er allikevel veldig mye mer robust enn de fleste rundt meg. Folk får angst, depresjon, blir utbrent, går på en smell osv som fort livet butter litt imot.

Jeg kan også føle at jeg går i kjelleren, men jeg blir ikke der lenge. Jeg vet hvordan jeg skal fokusere for å komme meg opp igjen. Glasset er alltid halvfullt, aldri halvtomt. Jeg klarer å holde hodet klart under press. Jeg fungerer under umenneskelige tilstander. Dette er styrker jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde hatt om jeg hadde en lett oppvekst. 

Anonymkode: 2baa9...95c

Ja, det er aldri så galt at det ikke er godt for noe ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, de har vært heldige. Jeg kan ikke gjøre noe med fortiden, men fremtiden med mine barn, og de har og skal få en trygg og kjærlig base av meg. 

Anonymkode: 8abd9...ce5

Er du bevisst på hva du ikke vil føre videre og hvordan unngå det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig takknemlig for det, og jeg aner noe om hvor viktig og avgjørende det har vært. Nå har har jeg barn selv, og strekker meg veldig langt for å gi mine barn det samme. Samtidig vet jeg at det ikke er spesielt vanskelig og krevende for meg, nettopp fordi jeg hadde en flott barndom med støttende, kjærlige og trygge foreldre som ga (og gir den dag i dag) meg og mine søsken det beste utgangspunktet for å danne en god familie selv. Og å leve et godt liv. Så dvs at jeg tenker på ofte, og vet jeg er heldig. Mannen min er også heldig. Og barna våre, heldigvis det også. Alle har det ikke, og har ikke hatt det slik. 

Anonymkode: 36f46...c02

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, jeg ser ofte at i slike tråder kommer det mange; "jeg hadde en fæl barndom, men pga viljestyrke etc fikk jeg et flott liv allikevel. Sannheten er jo at disse oftest har hatt beskyttende faktorer som gjør at de til en viss grad kommer seg bedre ut av det. Man kan (og bør) alltids gjøre det beste av kortene man har for tildelt, men det er jo ikke til å legge skjul på at man blir begrenset om man har vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt hele livet uten noe støtte fra noe hold. 

Anonymkode: f537c...791

Ikke mye beskyttende faktorer jeg husker akkurat.

Hva legger du egentlig i det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke mye beskyttende faktorer jeg husker akkurat.

Hva legger du egentlig i det?

At du hadde minst en person i livet ditt som så deg, oppfattet deg rett og som sto på for deg. Kan være en lærer som tar tak i deg.. En eller annen..

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...