AnonymBruker Skrevet 21. januar #21 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan klarte du å få igjennom 14 overført?? Her kan vi kun søke om å overføre Max 12!! Anonymkode: 44b5d...e52 Tariffavtale kan gi bedre ordning enn minstekravet i loven Anonymkode: 7afd3...f12 3
Fjaselina Skrevet 21. januar #22 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke lov det arbeidsgiver har gjort… du har rett på 27 feriedager (siden du ikke har brukt 2 i fjor). Anonymkode: 5e62b...40b Enig i at det ikkje er lov. Men ts har ikkje automatisk krav på 27 i år, for dei ubrukte dagane må du som oftast søke om å få overført til neste år. Derimot har ts krav på 25 dagar. Kunne kanskje søke om å få betalt i staden for å ta ut feriedager? Usikker på reglane... 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #23 Skrevet 21. januar Fjaselina skrev (5 minutter siden): Enig i at det ikkje er lov. Men ts har ikkje automatisk krav på 27 i år, for dei ubrukte dagane må du som oftast søke om å få overført til neste år. Derimot har ts krav på 25 dagar. Kunne kanskje søke om å få betalt i staden for å ta ut feriedager? Usikker på reglane... Tidligere år har det vært nok å bare stikke innom kontoret på senhøsten/tidligvinteren for å gi beskjed om at x antall dager skal overføres til neste år, og det gjorde jeg i fjor som vanlig. Ingenting om at det ikke var ok eller påkrevd å gjøres skriftlig… (jeg prøver å alltid ha 3-5 dager å gå på, i tilfelle lege/tannlege om jeg ikke har nok avspaseringstimer, eller begavelse eller andre viktige ting) Vi får ikke lov å ta ut ubrukt ferie i penger dessverre…. Anonymkode: 44b5d...e52 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 21. januar #24 Skrevet 21. januar Fjaselina skrev (40 minutter siden): Enig i at det ikkje er lov. Men ts har ikkje automatisk krav på 27 i år, for dei ubrukte dagane må du som oftast søke om å få overført til neste år. Derimot har ts krav på 25 dagar. Kunne kanskje søke om å få betalt i staden for å ta ut feriedager? Usikker på reglane... Feriedager som ikke er brukt overføres til neste år. Det er ikke lov å utbetale ubrukte feriedager i andre tilfelle enn når arbeidsforholdet avsluttes. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/ferie/feriepenger/#:~:text=Ferie må tas ut i feriedager%2C ikke,opphører ifølge ferieloven § 11 tredje 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #25 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): § 5.Feriefritidens lengde Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. § 7.Tiden for ferie Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Anonymkode: 7afd3...f12 Hos COOP fikk man ikke overføre ferie til neste år. Dvs at en kunne søke om maks en uke utsatt, men de var skikkelig vanskelig på det. Kunne heller ikke få "betalt for ferien" som en kunne før. Året etter ville de også være vanskelig på når du kunne ta ut den ekstra uken. De gjorde alt de kunne for at det "bare forsvant". Anonymkode: b8d02...d68 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #26 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 19.29): Hvor lenge har vedkommende person vært på ferie? Kanskje nettopp fordi du ikke brukte opp dagene dine ifjor tar din behandling lengre tid? Eller det er bare lagt inn med minus i stedet for pluss, var det 5 dager du hadde igjen fra i fjor? Uansett, ro ned, du får feriedagene dine. Anonymkode: 2f612...488 Ts sier hun hadde 25 dager ferie og brukte 23, så det blir 2 i rest og ikke 5 (!)😉. Anonymkode: d5e13...d7d
AnonymBruker Skrevet 21. januar #27 Skrevet 21. januar Fjaselina skrev (1 time siden): Enig i at det ikkje er lov. Men ts har ikkje automatisk krav på 27 i år, for dei ubrukte dagane må du som oftast søke om å få overført til neste år. Derimot har ts krav på 25 dagar. Kunne kanskje søke om å få betalt i staden for å ta ut feriedager? Usikker på reglane... Dersom man er trukket i lønn for ferien kan ikke arbeidsgiver slette restverdien uten å utbetale ferietrekket for disse dagene. Arbeidsgiver har kun lov til å utbetale de avtalefestede dagene, ikke den lovfestede ferien (4 uker og 1 dag) Arbeidsgiver har plikt til å påse at arbeidstaker får avviklet den lovfestede feriefritiden i ferieåret. Arbeidstaker har plikt til å ta ut ferien. Anonymkode: 4f181...04f 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #28 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts sier hun hadde 25 dager ferie og brukte 23, så det blir 2 i rest og ikke 5 (!)😉. Anonymkode: d5e13...d7d Egentlig så er det 7… Jeg sparte 5 dager i 2024, og fikk nye 25 dager 1/1-25. men brukte bare 23… var heldig i 2025 med ingen sykdom eller begravelser , men det er pr def pirk i denne sammenhengen, jeg bare stusser på at jeg får 5 dager mindre ferie enn de andre heltidsansatte… Anonymkode: 44b5d...e52 1
grillkylling Skrevet 21. januar #29 Skrevet 21. januar (endret) I henhold til loven har alle krav på 5 ukers ferie. Men ofte i det private utnyttes systemet. Så spørsmålet mitt er hvordan trekkes du for ferie ? Trekkes du i lønn per hver dag, eller har dere trekk i juni for full ferie ? Sjekk lønnsslippen for juni i fjor f.eks. Så lenge du ikke er trukket for full ferie, har du heller ikke krav på 25 feriedager. Om det er slik at du kun får 20 feriedager i år, skal du også bare trekkes for bare 20 feriedager. Ingenting er gratis, du betaler per feriedag. Endret 21. januar av grillkylling
AnonymBruker Skrevet 22. januar #30 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): jeg bare stusser på at jeg får 5 dager mindre ferie enn de andre heltidsansatte… Du må sende ferieloven til arbeidsgiver og fortelle at de bryter den. Retter de ikke opp i det, kontakter du arbeidstilsynet https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/ Anonymkode: 7afd3...f12 3
Jostepop Skrevet 22. januar #31 Skrevet 22. januar Vi kan søke HR om å kun ta ut 21 dager, og få de resterende 4 som lønn. Men det må skje skriftlig, og innen en gitt dato. Dersom det er noe lignende hos deg- kan det være at din HR avdeling har antatt at du ønsker det slik, og dermed "kun" snytt deg for en dag? Det jeg og stusser på er det du sier om at du må bruke feire/avspasering på lege/begravelser og lignende. Har dere ingen ordning for korte velferdspermisjoner her, eller kanskje dere har skiftordning og dere blir pålaget å legge dette til dager dere jobber kveld? Men jeg stusser også på begrunnelsen de har gitt rundt det med feilføring av avsparsering/ferie. Det er fullt mulig å korrigere dette i etterkant, jeg tror faktisk det kan gjøres lettvint innen 12 måneder i det systemet, og mer tungvint etter 12 måneder har gått, men fullt mulig. Her virker det mest som en vrang HR person som muligens er litt maktglad og elsker å styre etter eget hode??? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #32 Skrevet 22. januar Vi og kan søke om 4 dager i lønn i stedet for ferie, men vi må sende mail til personalsjefen før 10 januar, og det har jeg ikke gjort. Og hun sa eksplisitt at siden jeg ikke brukte all ferien i fjor fikk det holde med 20 i år (med muligheter for å søke om å bruke noen dager fra 2027 kvoten) vi jobber 8-16, med enkelte travle perioder som gir mulighet for overtid, men ingen ordning med velferdspermisjon. Det må bruke ferie eller om vi er uheldige å ha brukt opp ferien så trekkes vi i lønn om det er f.eks. begravelse. Et unntak og det er om barn må til lege- da kan vi få fri uten lønn den tiden det tar, man må bare ha bekreftelse fra legekontor at man har vært der, og ikke mer enn en gitt mengde timer pr år… Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 22. januar #33 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi og kan søke om 4 dager i lønn i stedet for ferie, men vi må sende mail til personalsjefen før 10 januar, og det har jeg ikke gjort. Og hun sa eksplisitt at siden jeg ikke brukte all ferien i fjor fikk det holde med 20 i år (med muligheter for å søke om å bruke noen dager fra 2027 kvoten) vi jobber 8-16, med enkelte travle perioder som gir mulighet for overtid, men ingen ordning med velferdspermisjon. Det må bruke ferie eller om vi er uheldige å ha brukt opp ferien så trekkes vi i lønn om det er f.eks. begravelse. Et unntak og det er om barn må til lege- da kan vi få fri uten lønn den tiden det tar, man må bare ha bekreftelse fra legekontor at man har vært der, og ikke mer enn en gitt mengde timer pr år… Anonymkode: 44b5d...e52 Dette er absolutt ikke lov. Du må ta det opp med leder, er det en kjedebutikk tar du det videre opp i systemet. Det er ikke adgang til å «tildele» ansatte ferie på denne måten. Anonymkode: 46f72...b11 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar #34 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dersom man er trukket i lønn for ferien kan ikke arbeidsgiver slette restverdien uten å utbetale ferietrekket for disse dagene. Arbeidsgiver har kun lov til å utbetale de avtalefestede dagene, ikke den lovfestede ferien (4 uker og 1 dag) Arbeidsgiver har plikt til å påse at arbeidstaker får avviklet den lovfestede feriefritiden i ferieåret. Arbeidstaker har plikt til å ta ut ferien. Anonymkode: 4f181...04f Her ble «restferien» autocorrected til «restverdien», men poenget står. TS: Har du fast månedslønn og trekkes for ferie, typisk i juni? I så fall har du vel blitt trukket for 5 uker ferie, og arbeidsgiver kan ikke slette restferie uten å utbetale det du har blitt trukket for disse dagene. Da har du jobbet uten å motta lønn… I henhold til ferieloven har alle arbeidstakere rett på 4 uker og 1 dag ferie, uansett stillingsprosent. De avtalefestede feriedagene kan arbeidsgiver og arbeidstaker avtale å utbetale, dersom evt. tariffavtale åpner for dette. Så for å oppsummere så har du krav på full årlig ferie på lik linje med de øvrige ansatte. At du ikke tok ut full ferie året før har ingenting med dette å gjøre. Og dersom du har blitt trukket for 5 uker ferie i fjor kan ikke arbeidsgiver slette den avtalefestede ferien uten å utbetale det de har trukket deg i ferie for disse dagene. At det ikke går an å korrigere mellom ferie og avspasering i etterkant er tull. Og da har du vel også flere timer til avspasering til gode enn du opprinnelig trodde? Anonymkode: 4f181...04f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #35 Skrevet 25. januar Du må følge opp alt dette skriftlig, TS. Du skal ha de to dagene overført (det er ikke lov å slette ferie), du skal ha 25 dager i år, og de skal rette opp i avspaseringen de har ført inn som ferie. Du har gjort alt etter boka. Sørg for at alt er skriftlig og eskaler oppover i kjeden om nødvendig. Er du organisert? Handel og kontor kan hjelpe deg. Anonymkode: 90b05...dee 1 1
Huldraisør Skrevet 25. januar #36 Skrevet 25. januar Her er det så mye feil fra arbeidsgiver at jeg absolutt anbefaler deg å organisere deg! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå