AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Skrevet 18. januar Jeg skal selvfølgelig sjekke opp med arbeidsgiver, men det blir først mot slutten av uken når vedkommende person er tilbake fra ferie. Men oppdaget at i systemet (avonova) vi bruker for ferie/fravær osv der står jeg kun oppført med 20 dager ferie i år. Jobber i 100% stilling, og har vært hos samme arbeidsgiver i flere år, og trodde at selv vi som ikke har noen tariffavtale har 25 dager ferie fremdeles og at det ikke hadde blitt noen lovendring der? Har snakket med noen andre på jobb, og de har fått 25-30 dager… I fjor fikk jeg tildelt 25 dager, og brukte 23 av dem, så jeg er ikke på minussiden der heller (vi kan søke om å få bruke noen dager av neste års ferie om det er noe spesielt), så skjønner ikke helt hva som er greia her? Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Skrevet 18. januar Har du bedt om å ikke bli trukket for den 5.ferieuka? Anonymkode: 5583e...ef8
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du bedt om å ikke bli trukket for den 5.ferieuka? Anonymkode: 5583e...ef8 Nei- har ikke snakket med noen om ferie siden i fjor faktisk! (Da var det om å flytte en halv uke ferie fra en uke til en annen uke bare, ikke noe om trekk eller planer for 2026…. Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Skrevet 18. januar Ikke alle HR-systemer/ansatte er raske med å oppdatere feriedagsaldoen, de må jo se på fjoråret og kontrollere for alle ansatte. Der jeg jobber sier de alltid i fra i januar, nettopp for å unngå at folk stresser. Og så er alle saldoer oppdatert i februar ca. Anonymkode: 2f612...488 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle HR-systemer/ansatte er raske med å oppdatere feriedagsaldoen, de må jo se på fjoråret og kontrollere for alle ansatte. Der jeg jobber sier de alltid i fra i januar, nettopp for å unngå at folk stresser. Og så er alle saldoer oppdatert i februar ca. Anonymkode: 2f612...488 Vi et en forholdsvis liten bedrift (under 20 ansatte). Ferie/fravær føres i systemet hvert måned og er oppdatert ca 3. dagen i ny måned, unntaket er januar - da er fjorårets fravær/ferie som regel ferdig registrert i rundt 7-8. januar. Jeg oppdaget det tilfeldig på fredag ettermiddag når jeg skulle inn på avonova systemet for å registrere et planlagt fravær (pålagt jobbkurs) i februar at jeg kun var tildelt 20 dager ferie i 2026, (og andre kolleger har fått 25!)og stusser veldig når jeg endatil brukte færre feriedager i fjor, og ikke hadde noe sykefravær eller annet fravær… Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): vedkommende person er tilbake fra ferie Hvor lenge har vedkommende person vært på ferie? Kanskje nettopp fordi du ikke brukte opp dagene dine ifjor tar din behandling lengre tid? Eller det er bare lagt inn med minus i stedet for pluss, var det 5 dager du hadde igjen fra i fjor? Uansett, ro ned, du får feriedagene dine. Anonymkode: 2f612...488
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Skrevet 21. januar Jeg har snakket med den som er ansvarlig for dette på jobb nå, og joda- alle ferier/fravær osv for i fjor er ført riktig. Jeg har fått 20 dager på årets feriekvote fordi jeg ikke brukte opp all ferie i fjor. Men om jeg virkelig har behov for noen dager ekstra, så kan jeg søke om å få bruke av ferikvoten i 2027 i år, (men at det ikke kunne garantere at de kunne innvilges!) Altså ta ut ferie forskudd, men jeg må være klar over at om jeg f.eks. skulle slutte så må jeg tilbakebetale disse feriedagene her. Jeg føler meg snytt her- er det virkelig sånn? Grunnen til at jeg ikke fikk tatt ut all ferien var sykdom på jobb så jeg steppet inn på to dager, siden jeg likevel var hjemme… jeg har og oppdaget i Avonova systemet at de to halve dagene jeg avspaserte i fjor er registrert som ferie! (Jeg var hos tannlegen og jobbet inn timer på forhånd for dette) når jeg kommenterte på at det var feilført som ferie og ikke avspasering så fikk jeg beskjed om at det kun kunne rettes inneværende måned og ikke senere. Men hva med det faktum at vi ikke ser hva sjefa gjør i det systemet før måneden etterpå?! Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Skrevet 21. januar Jobber du ikke i Norge? I Norge har man minimum rett til ferie iht. ferieloven. Feriedager er ubetalt. Du får sjekke at du har fått betalt riktig for ferien som skulle vært avspasering. Anonymkode: f15ee...785 2
Luckiness Skrevet 21. januar #9 Skrevet 21. januar Dette høres jo useriøst ut fra arbeidsgivers side. Samtidig så lurer jeg litt på hva du jobber med? Og hvorfor du ikke sjekker fraværet jevnlig? Altså at det er korrekt ført? Regner med du også selv må legge inn feks avspasering? Kan du ha valgt ferie ved en feil for de gangene du hadde jobbet inn? Skjønner likevel ikke hvorfor det skal være ulikt antall feriedager. Hvorfor man skal kun få 20 istedenfor 25 kun fordi man ikke brukte alt i fjor. Det bør jo være likt. Arbeidsgiver har vel ansvar for å sørge for at arbeidstakere får tatt ut ferie også. Men igjen har man jo også litt ansvar selv. Altså å melde fra om i god tid før nytt år om at man har gjenstående dager og evt be om å få overført. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Skrevet 21. januar Hva står det i arbeidsavtalen om ferie? Du har krav på ferie i samsvar med loven, 25 dager. Arbeidsgiver kan selvsagt ikke inndra dager fra årets ferie fordi du ikke brukte opp fjorårets. Dersom du måtte jobbe når du egentlig skulle hatt ferie i fjor skal du jo fått anledning til å ta igjen disse dagene. det mest naturlige hadde vært at de dagene ble overført til i år slik at du i år skulle hatt 27 feriedager. Er det en personal/lønnsansvarlig som har formidlet dette til deg eller leder? Anonymkode: 46f72...b11 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Skrevet 21. januar Luckiness skrev (18 minutter siden): Dette høres jo useriøst ut fra arbeidsgivers side. Samtidig så lurer jeg litt på hva du jobber med? Og hvorfor du ikke sjekker fraværet jevnlig? Altså at det er korrekt ført? Regner med du også selv må legge inn feks avspasering? Kan du ha valgt ferie ved en feil for de gangene du hadde jobbet inn? Skjønner likevel ikke hvorfor det skal være ulikt antall feriedager. Hvorfor man skal kun få 20 istedenfor 25 kun fordi man ikke brukte alt i fjor. Det bør jo være likt. Arbeidsgiver har vel ansvar for å sørge for at arbeidstakere får tatt ut ferie også. Men igjen har man jo også litt ansvar selv. Altså å melde fra om i god tid før nytt år om at man har gjenstående dager og evt be om å få overført. Jeg jobber i Norge ja, i butikk. jeg har ikke hatt behov for å sjekke fravær jevnlig, siden jeg ikke har hatt annet fravær enn den avspaseringen jeg nevnte tidligere. Vi gjør det slik hos oss at vi har et ark på oppslagstavlen på pauserommet der vi skriver opp alt fravær, (enten det er ferie, avspasering, begravelser, eller sykdom). Sjefen kvitterer med godkjent/ikke godkjent. Den første neste måned så blir listen tatt ned av personalansvarlig og ført inn i datasystemet til avonova. Jeg vet at jeg skrev opp avspasering for de to tannlegetimene, og sjefen kvitterte med «ok godkjent» og det var derfor jeg tok det jeg kunne av ekstrajobbing for å ha nok timer til dette, og det var nå i desember… Jeg snakket og med vedkommende i november og sa at jeg gjerne ville ha overført ubrukt ferie fra 2025 over til 2026. Vi snakket ingenting om at jeg ikke skulle ha full ferie i år, for det regnet jeg med var helt vanlig og ikke noe man måtte gi beskjed om…. Anonymkode: 44b5d...e52 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva står det i arbeidsavtalen om ferie? Du har krav på ferie i samsvar med loven, 25 dager. Arbeidsgiver kan selvsagt ikke inndra dager fra årets ferie fordi du ikke brukte opp fjorårets. Dersom du måtte jobbe når du egentlig skulle hatt ferie i fjor skal du jo fått anledning til å ta igjen disse dagene. det mest naturlige hadde vært at de dagene ble overført til i år slik at du i år skulle hatt 27 feriedager. Er det en personal/lønnsansvarlig som har formidlet dette til deg eller leder? Anonymkode: 46f72...b11 I kontakten så står det bare «feie i hht loven». Alt dette kommer fra personalsjefen vår for øvrig… Anonymkode: 44b5d...e52
Luckiness Skrevet 21. januar #13 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i Norge ja, i butikk. jeg har ikke hatt behov for å sjekke fravær jevnlig, siden jeg ikke har hatt annet fravær enn den avspaseringen jeg nevnte tidligere. Vi gjør det slik hos oss at vi har et ark på oppslagstavlen på pauserommet der vi skriver opp alt fravær, (enten det er ferie, avspasering, begravelser, eller sykdom). Sjefen kvitterer med godkjent/ikke godkjent. Den første neste måned så blir listen tatt ned av personalansvarlig og ført inn i datasystemet til avonova. Jeg vet at jeg skrev opp avspasering for de to tannlegetimene, og sjefen kvitterte med «ok godkjent» og det var derfor jeg tok det jeg kunne av ekstrajobbing for å ha nok timer til dette, og det var nå i desember… Jeg snakket og med vedkommende i november og sa at jeg gjerne ville ha overført ubrukt ferie fra 2025 over til 2026. Vi snakket ingenting om at jeg ikke skulle ha full ferie i år, for det regnet jeg med var helt vanlig og ikke noe man måtte gi beskjed om…. Anonymkode: 44b5d...e52 Hva står i kontrakten din om feriedager? Er du fagorganisert? Ta kontakt med tillitsvalgt. og fra nå av sørg for at all kommunikasjon forgår skriftlig. Aldri lag avtaler bare muntlig. Det er alltid rom for misforståelser. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Skrevet 21. januar Har vært masse surr med våre feriesystemer også, men jeg har null innsyn i dette, så er det sant at man ikke kan rette opp i dette når det har gått mer enn en måned? Det må jo gjelde samme år? I mitt tilfelle så hadde jeg nesten fått dobbelt antall feriedager i fjor, selv om jeg bare hadde 14 dager som kunne overføres fra året før. Mens en kollega hadde mistet like mange antall feriedager som jeg hadde fått ekstra. Så det var åpenbart gjort en feil her, men ingen klarte å kontrollere det, da vi hadde hatt flere ulike ledere i løpet av det året + mye endringer i bedriften og ledelsen over der igjen. Jeg hadde veldig lite lyst til å bli tvunget ut i ubetalt ferie for å si det sånn, men heldigvis så ble jeg ikke det, og det ordnet seg på et vis. Systemet kan jo ikke være så rigid når man vanligvis ikke har noe særlig innsyn i hva som ledelsen har ført opp. Så håper det ordner seg for deg også. De må i alle fall ha bevis for at du bare har krav på 20 dager... Anonymkode: f0c0d...563
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Skrevet 21. januar Luckiness skrev (6 minutter siden): Hva står i kontrakten din om feriedager? Er du fagorganisert? Ta kontakt med tillitsvalgt. og fra nå av sørg for at all kommunikasjon forgår skriftlig. Aldri lag avtaler bare muntlig. Det er alltid rom for misforståelser. I kontakten er det kun skrevet ferie hhv loven. Ikke fagorganisert, og har ingen tillitsvalgt på jobb dessverre. Men det viser seg at alle andre kollegaer har fått 25 dager i år, så kun jeg som blir «straffet» for å ikke bruke all ferien min. Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har vært masse surr med våre feriesystemer også, men jeg har null innsyn i dette, så er det sant at man ikke kan rette opp i dette når det har gått mer enn en måned? Det må jo gjelde samme år? I mitt tilfelle så hadde jeg nesten fått dobbelt antall feriedager i fjor, selv om jeg bare hadde 14 dager som kunne overføres fra året før. Mens en kollega hadde mistet like mange antall feriedager som jeg hadde fått ekstra. Så det var åpenbart gjort en feil her, men ingen klarte å kontrollere det, da vi hadde hatt flere ulike ledere i løpet av det året + mye endringer i bedriften og ledelsen over der igjen. Jeg hadde veldig lite lyst til å bli tvunget ut i ubetalt ferie for å si det sånn, men heldigvis så ble jeg ikke det, og det ordnet seg på et vis. Systemet kan jo ikke være så rigid når man vanligvis ikke har noe særlig innsyn i hva som ledelsen har ført opp. Så håper det ordner seg for deg også. De må i alle fall ha bevis for at du bare har krav på 20 dager... Anonymkode: f0c0d...563 Hvordan klarte du å få igjennom 14 overført?? Her kan vi kun søke om å overføre Max 12!! Anonymkode: 44b5d...e52
AnonymBruker Skrevet 21. januar #17 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan klarte du å få igjennom 14 overført?? Her kan vi kun søke om å overføre Max 12!! Anonymkode: 44b5d...e52 Vi har 6-dagers arbeidsuke. Så i vårt tilfelle har vi faktisk 30 feriedager per år Anonymkode: f0c0d...563 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har fått 20 dager på årets feriekvote fordi jeg ikke brukte opp all ferie i fjor. Seriøst? Dette er jo helt ulogisk og ikke lov. Det er ikke lov å slette ubrukte feriedager og det er ihvertfall ikke lov å gi deg færre dager ferie fordi du ikke brukte opp alle dagene i fjor. Anonymkode: 7afd3...f12 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Skrevet 21. januar Det er ikke lov det arbeidsgiver har gjort… du har rett på 27 feriedager (siden du ikke har brukt 2 i fjor). Anonymkode: 5e62b...40b 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Seriøst? Dette er jo helt ulogisk og ikke lov. Det er ikke lov å slette ubrukte feriedager og det er ihvertfall ikke lov å gi deg færre dager ferie fordi du ikke brukte opp alle dagene i fjor. Anonymkode: 7afd3...f12 § 5.Feriefritidens lengde Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. § 7.Tiden for ferie Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Anonymkode: 7afd3...f12 1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå