Gå til innhold

Uenighet om pasta bolognese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men, hvorfor kalte du det vannkjelen?

Kok pasta, sett kjelen på bordet. Heller du ikke av vannet holder pastaen seg varm og klebefri. Det finnes egne ting til å ta pasta med på kjøkkenutstyrsbutikker. Enkelt og greit.

Anonymkode: 81cb8...48c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kok pasta, sett kjelen på bordet. Heller du ikke av vannet holder pastaen seg varm og klebefri. Det finnes egne ting til å ta pasta med på kjøkkenutstyrsbutikker. Enkelt og greit.

Da får du med en masse vann når du skal ta pastaen ut av kjelen. Dette er så rare preferanser alt du skriver om at jeg mistenker tulletråd.

Anonymkode: 4a5cd...014

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tidsklemmen skrev (1 time siden):

Man kan ikke ha rødbeter i. Det smaker jord. 

Jeg drikker rødbetejuice hver dag, men hadde aldri bladet rødbeter i mat. 

Rødbeter er jo mat. Her i Norge bruker vi mest bare syltede rødbeter, men det bruker vi til gjengjeld til mye. Og så har vi rødbetsalat, og rødbetsuppen borsjt som kommer fra Ukraina, som kanskje en del også bruker i Norge.

Anonymkode: 4a5cd...014

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

:dåne:

Finner ikke ord

Anonymkode: dc475...67c

• Liker 11
Skrevet

Da ere kjøttdeig og dolmio Classico som gjelder om du ikke gjør som på 1970 tallet tomatpuré 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men blir ikke pastaen vassen/overkokt? Selv kan jeg ikke fordra soggy pasta, så jeg tar den heller av varmen litt før koketiden er ferdig :) Foretrekker den al dente.

Anonymkode: a7a45...8af

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men blir ikke pastaen vassen/overkokt? Selv kan jeg ikke fordra soggy pasta, så jeg tar den heller av varmen litt før koketiden er ferdig :) Foretrekker den al dente.

Selvfølgelig blir den det, TS har de mest ubrukelige og rare "triksene" jeg noensinne har lest. KLarer ikke å tro på dette lenger.

Anonymkode: 7848e...f8f

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis du tar av litt av kokevannet og heller over avrent pasta (en øse eller to), så kleber den ikke, og du slipper soggy, overkokt pasta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig blir den det, TS har de mest ubrukelige og rare "triksene" jeg noensinne har lest. KLarer ikke å tro på dette lenger.

Anonymkode: 7848e...f8f

Nei, du sier noe....får uansett være glad vi slipper middagsinvitasjon dit 🤭

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts minner meg om en frivillig som ikke kunne lage mat, men noen ganger måtte, da prøvde vi alltid å finne mat hun ikke under noen omstendigheter kunne kødde til. En av de var pasta. Jeg kommer på jobb og vedkommende sier "pastaen har kokt en halvtime nå, stod 10 min på pakka og jeg brukte 3". 🤯

Anonymkode: c1030...29e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (6 timer siden):

Tomat innholder også unami, rødbeter har nada i en rød pasta saus å gjøre hadde det vært det minste bittelitt godt hadde veggisene hatt det i sausen sin. Rødbeter har en utpreget jordsmak som ikke egner seg i en tomatsaus den vil gi en ubalansert og dirkete vond saus, tomatsaus skal balanseres mellom salt, søtt og syre 

Jeg er enig, om du leser svarene mine! Jeg lager alltid bolognese med soffritto som base. 

Jeg påpekte bare at det du kaller jordsmak kalles unami. 

Anonymkode: 47351...204

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å mose sausen gjør den jo bare tynn, og noe skal jo drysses over bolognesen: Ost, kanskje hakket persille eller koriander, det man liker. Da kan jo også krydder tas på sånn. Løk også, ikke alle liker løk i pasta bolignese og da kan man ha en skål med finhakket løk med en skje i. Sånn får alle det som de vil. Fungerer flott hvis man har gjester.

Jeg har heldigvis aldri vært ute for  gjester som ikke liker løk som er surret i en rett over lang tid. Rå løk er det flere som kan ha problem med, og en hvilken som helst rett der løk er ment å koke med fra starten av blir noe helt annet ved å drysse rå løk over ved servering. 🥴

Drysse krydder over? Hvor dekonstruert skal man lage en rett, og hva har koriander i en bolognese å gjøre?

Anonymkode: d7c96...ff4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er enig, om du leser svarene mine! Jeg lager alltid bolognese med soffritto som base. 

Haha nei det er ikke umami 🤣

Anonymkode: c680c...ac8

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da lager man annenhver gang og så spiser man det man blir tilbudt..? 

Anonymkode: 22f9d...89f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Så det du serverer er en slags crossover mellom pasta og taco?

Anonymkode: d7c96...ff4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Er dette trolling?
Nei, det er ikke rødbeter i bolognese. Heller ikke ingefær og chili som jeg ser du nevner.

Man starter med en sofritto/mirepoix bestående av stangselleri, løk og gulrot og så fortsetter man...

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Da ere kjøttdeig og dolmio Classico som gjelder om du ikke gjør som på 1970 tallet tomatpuré 

Nei, må ha med et glass rødbeter . Uten er så 2025. 

Anonymkode: 608c4...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, umami (ikke unami) smaker ikke jord. 

Anonymkode: 0b353...1d1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Tidsklemmen skrev (2 timer siden):

Jeg kjøper rå rødbeter og du får kjøpt ferdig kokte/bakte og det spises faktisk med sild, av mange nordmenn. Jeg drikker det fordi det er sunt, men det smaker dritt. Jeg liker faktisk Soil og Soilwork, men smaken av jord før jeg blir aske eller jord sjæl, trenger jeg like eller forsvare. 

Jordsmak?? Rødbeter smaker da ikke jord?? Har du huska å skrelle de? 😂

Er dette som med koriander, som noen mener smaker såpe, mens andre elsker det? 

• Liker 1
Skrevet
Tidsklemmen skrev (2 minutter siden):

Det smaker skikkelig jord. Vasker, skrubber, skyller og skreller faktisk. Det smaker jord. Trøffel smaker dritt. Og koriander passer med avokado, ikke tomater. 

Og tilbereder du den skikkelig? 

Godt bakte rødbeter er helt nydelig. Ingen jordsmak. 😋

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...