Gå til innhold

Uenighet om pasta bolognese

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så dere fjerner næring, og tilsetter noe næringsfattig isteden?

Gir jo ikke mening.

Anonymkode: 7f618...08e

Hvem sier næringsfattig? Linser, bønner, mer løk og andre grønnsaker.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold rødbeter langt unna 🤮

Anonymkode: 08385...ce6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan kanskje være forskjell på spaghettien? Jeg liker de korte, litt tykke spaghetti-rørene. Men like ofte har vi sånn lang, flat spaghetti, men den er dyrere. "Vanlig" spaghetti låser seg liksom i endend hvis man ikke knekker bunten før man legger den i vannet og skrur på varmen.

Anonymkode: 81cb8...48c

Du skal jo ikke legge pasta/spaghetti i kaldt vann og koke den opp, ikke rart at endene klistrer seg sammen da! Den riktige måten å koke pasta på, er å legge den i godt saltet, kokende vann, og helle av vannet når pastaen er ferdigkokt. Litt olje eller smør i den ferdigkokte pastaen hindrer den i å klistre seg sammen. Unnskyld at jeg sier det, men den pastaen din høres ut som en smakløs, overkokt melrøre.

Anonymkode: a7a45...8af

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette må være troll, ingen putter rødbeter i kjøttsausen 😬

Anonymkode: 59983...d39

Jeg lo godt. En av de bedre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere er begge like sære, når dere ender opp med å lage to sauser og måtte krydre sausen selv. 

Det er vel ikke akkurat rødbeter i en klassisk bolognese. Jeg skjønner argumentet ditt med å drøye kjøttet og å få inn mer grønnsaker, men italienere har vel ikke rødbeter i bollgnesen sin. 

Anonymkode: 94248...28f

Nei. De bruker gulrøtter.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du  kan jo ikke koke pasta. Alt du gjør med denne bolognesen er helligbrøde. Man knekker selvsagt aldri spaghetti.

Anonymkode: 4a5cd...014

Nesten, så ikke salt

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du skal jo ikke legge pasta/spaghetti i kaldt vann og koke den opp, ikke rart at endene klistrer seg sammen da! Den riktige måten å koke pasta på, er å legge den i godt saltet, kokende vann, og helle av vannet når pastaen er ferdigkokt. Litt olje eller smør i den ferdigkokte pastaen hindrer den i å klistre seg sammen. Unnskyld at jeg sier det, men den pastaen din høres ut som en smakløs, overkokt melrøre.

Nei, ikke olje/smør 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Mitt tips til deg er å aldri servere dette til gjester!!!

Anonymkode: e6f7b...9b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Nei, ikke olje/smør 

Hvorfor ikke? Det er snakk om små mengder for å unngå klebing, og på den ferdigkokte pastaen, ikke i pastavannet. Hvis jeg kun skal spise pasta med parmesan og pepper, så synes jeg dessuten at litt smør gir god smak. Det er sikkert helligbrøde hvis man skal være mest mulig "autentisk", da ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Mannen din har helt rett.

Anonymkode: 4cca2...04b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Det er snakk om små mengder for å unngå klebing, og på den ferdigkokte pastaen, ikke i pastavannet. Hvis jeg kun skal spise pasta med parmesan og pepper, så synes jeg dessuten at litt smør gir god smak. Det er sikkert helligbrøde hvis man skal være mest mulig "autentisk", da ;) 

Man skal ha på litt av kokevannet. Da kleber den ikke. Smør/olje gjør at sausen ikke fester seg like godt til pastaen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Personlig synes jeg det høres ut som barnefakter. Jeg spiser det mannen lager å han spiser det jeg lager. Hadde kanskje gjort det til et barn

Men nå er det vel ikke pasta bolognese med rødbeten med kjøttsaus med rødbeter.

Anonymkode: bf4bd...59f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo åpenbart et troll, som kommer med mer og mer ting folk skal reagere på for hvert innlegg.

Anonymkode: 28cde...66c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du testet? Når du blander dette med en boks med hakkede tomater synes jeg den får en veldig bra sødme, som er langt fra for søt. Jeg liker ikke å sukre sausen for mye, og noen ganger er ikke gulrøttene spesielt søte og jeg har heller ikke tid til å la den stå i flere timer på ovnen. Da funker det veldig bra med en boks med tomatbønner. Prøv det :)

Anonymkode: 5aec7...4a1

Haha! Tomatbønner inneholder masse sukker, så jo, du sukrer sausen om du har i tomatbønner. 🤣

Mange som mener alt mulig nå. Kritikk mot at vi bruker ingefær og rødbeter i, mens det også er rart å overlate rødløkdryss, ost og koriander til den enkelte. Skjønner heller ikke at det skal være feil å holde pastaen varm ved å sette vannkjelen på bordet. Ananas og selleri må da være like rart. Som noen sier, folk liker bolognesen sin forskjellig.

Selleri er jo en av de grunnleggende ingrediensene i bolognese. :roll: 

Anonymkode: 3ea1f...f00

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (24 minutter siden):

Man skal ha på litt av kokevannet. Da kleber den ikke. Smør/olje gjør at sausen ikke fester seg like godt til pastaen.

Bruker kokevann også, ja :) Det var forøvrig mest ment som et tips til TS, til og med smør/olje må jo være bedre enn å la pastaen ligge i kokevannet ved servering, tenker jeg ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som mener alt mulig nå. Kritikk mot at vi bruker ingefær og rødbeter i, mens det også er rart å overlate rødløkdryss, ost og koriander til den enkelte. Skjønner heller ikke at det skal være feil å holde pastaen varm ved å sette vannkjelen på bordet. Ananas og selleri må da være like rart. Som noen sier, folk liker bolognesen sin forskjellig.

Mange av oss synes smakskombinasjonene du beskriver høres helt grusomme ut, det er nok mye av årsaken. Men om dere liker det, og utvannet, overkokt pasta, så er det jo ingen som kan nekte dere det. Jeg hadde ikke villet spist den pastaen og sausen slik du beskriver det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bruker kokevann også, ja :) Det var forøvrig mest ment som et tips til TS, til og med smør/olje må jo være bedre enn å la pastaen ligge i kokevannet ved servering, tenker jeg ;) 

Ja, absolutt! :)

"Bolognesen" orker jeg ikke en gang kommentere. Det har andre allerede adressert til fulle. :hoho:

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men om dere liker det, og utvannet, overkokt pasta, så er det jo ingen som kan nekte dere det. Jeg hadde ikke villet spist den pastaen og sausen slik du beskriver det.

Det går fint an unngå det der ved å lage Spaghetti Bolognese "søritaliensk", som vi kaller det hjemme, ved å erstatte spaghettirørene med ris som blandes inn. Alt er mulig og mye er godt! 😃👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går fint an unngå det der ved å lage Spaghetti Bolognese "søritaliensk", som vi kaller det hjemme, ved å erstatte spaghettirørene med ris som blandes inn. Alt er mulig og mye er godt! 😃👍

Nuvel. Kan ikke si at noe av det du har kommet med så langt høres godt ut. En kjøttsaus med ris er dette du nevner her. En italiener ville nok gå så langt å kalle det du lager fôr blasfemi. 

For en bolognese kan du åpnenbart ikke lage. Anbefaler deg å sjekke ut oppskrifter på internett, alternativt at du melder deg på et kurs om matlaging.

Anonymkode: bbd06...1e2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er helt ubegripelig sære som vurderer å lage to forskjellige bolognesesauser. 

Rødbeter høres helt grusomt ut, og å ha som mål å drøye kjøttet høres også utrolig spesielt ut. 

Din bolognese virker som den klart rareste av de to. Men jeg hadde selvfølgelig, hvis kona likte det sånn, holdt kjeft og spist den. Så hadde jeg kanskje prøvd å stort sett ta bologneseansvaret selv. 

Anonymkode: 2b784...cdc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...