Gå til innhold

Uenighet om pasta bolognese


Fremhevede innlegg

Skrevet
Tidsklemmen skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke ha rødbeter i. Det smaker jord. 
 

Jeg drikker rødbetejuice hver dag, men hadde aldri bladet rødbeter i mat. 

Jaja ts syns tydeligvis det smaker godt

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Den klebrer ikke lenger når man blander i sausen da

  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Dette blir ikke mindre rart jo mer som kommer frem iallfall 😁

Anonymkode: 02ed1...f52

  • Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er halvt italiener og rødbeter i bolognese er virkelig en spin off må jeg si. Det kan da umulig være godt? Tror jeg skal spørre pappa om det på tull en dag😅

Anonymkode: 72794...a6f

Det er jeg også. 🙂 Lager veldig tradisjonell italiensk mat, når det står på menyen. Det blir vel sånn utenfor Italia, når folk eksperimenterer med maten.

Anonymkode: 85833...00b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Du kan jo absolutt ingenting om matlaging

Anonymkode: 7848e...f8f

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

For en elendig kokk du er. Hva blir det neste? At osten er G35? 

Anonymkode: bbd06...1e2

  • Liker 9
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Hahahahahhahhahahahaha, jeg ler så jeg griner! Dette er årets! 

Anonymkode: 1ac0b...de2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Du kan holde pastaen varm og "klebefri" uten at den blir overkokt/utvannet ved å blande inn litt olje (f.eks. en nøytral olivenolje) etter at du har helt av kokevannet og deretter legge pastaen over i en oppvarmet skål/bolle med lokk, alternativt aluminiumsfolie.

Anonymkode: a7a45...8af

  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

En liten klatt smør og pastan både smaker bedre og kleber ikke. Lar du den ligge i vannet blir den jo soggy og ekkel.

Anonymkode: b765a...422

  • Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (3 timer siden):

En tradisjonell ragu alla bolognese starter med en "soffritto", som er en base av finnhakket løk, gulrot og selleri stekt i olivenolje, så vet du det 🙂 

👆👆👆

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å mose sausen gjør den jo bare tynn, og noe skal jo drysses over bolognesen: Ost, kanskje hakket persille eller koriander, det man liker. Da kan jo også krydder tas på sånn. Løk også, ikke alle liker løk i pasta bolignese og da kan man ha en skål med finhakket løk med en skje i. Sånn får alle det som de vil. Fungerer flott hvis man har gjester.

Anonymkode: 81cb8...48c

Nei den blir ikke tynn, jeg har en tjukk og god saus. Du kan koke den inn vettu.

Anonymkode: c92d7...63d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du kan jo absolutt ingenting om matlaging

Anonymkode: 7848e...f8f

Jeg begynner å ane ugler i mosen her, eller "ulver i myra" som det danske ordtaket opprinnelig het (myr på dansk heter mose)....

Driver ts og tuller med oss og forteller at hun gjør det ene sprø matlagings-trikset etter det andre her, for å erte opp folk som blir opprørt over at hun "ødelegger pastaretter som bolognese" osv?

Endret av Million
  • Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk flest har evnene til å sette seg inn i smaks komboer ja, mulig du er på spekteret siden du ikke klarer det 😅

Anonymkode: 1fee2...079

Kan du og alle andre idioter slutte å bruke på spekteret som forklaring og skjellsord på alt?

Jeg kaller deg en idiot for det er det du er når du ikke engang kjenner til noe så grunnleggende som at spekteret nettop er et spekter og de fleste på spekteret greier mer enn deg.

Anonymkode: 5d56c...eb4

  • Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt ordentlig skuffet hvis jeg fikk rødbeter i pastasausen min, så jeg skjønner mannen din godt. Spe heller ut kjøttet med gulrøtter eller selleri, som nevnt før. Det er jo faktisk to viktigste ingredienser i en bolognese - for den sausen du og mannen din lager til middag er jo ikke det. Dere lager en kjøttsaus, og der er det jo bare fantasien som setter grensen - men både rødbeter og ingefær høres rart ut til pasta.

Anonymkode: 27ef4...c26

  • Liker 4
Skrevet

Hadde aldri servert røbeter i pastaen min- Æsj

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Tidsklemmen skrev (1 time siden):

Man kan ikke ha rødbeter i. Det smaker jord. 
 

Jeg drikker rødbetejuice hver dag, men hadde aldri bladet rødbeter i mat. 

Rødbetsuppe - russisk borsjtj - er nydelig. Så, der kan det brukes - til og med som hovedingrediens. :) 

Rent personlig liker jeg selleristenger i mat mye dårligere enn jeg tror jeg hadde med rødbeter. Vet det liksom hører med i bolognese og/eller lasagne, men….

og, faktisk, hakket rå løk til kjøttsausen, (som også ble slaktet her) tror jeg at hadde likt (men har aldri tenkt på det) - liker blanding av varm/kokt, mør mat og rå grønnsaker.

Endret av Andrea59
Tillegg
Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

Jeg begynner å ane ugler i mosen her, eller "ulver i myra" som det danske ordtaket opprinnelig het (myr på dansk heter mose)....

Driver ts og tuller med oss og forteller at hun gjør det ene sprø matlagings-trikset etter det andre her, for å erte opp folk som blir opprørt over at hun "ødelegger pastaretter som bolognese" osv?

Godt mulig :D 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Jeg begynner å ane ugler i mosen her, eller "ulver i myra" som det danske ordtaket opprinnelig het (myr på dansk heter mose)....

Driver ts og tuller med oss og forteller at hun gjør det ene sprø matlagings-trikset etter det andre her, for å erte opp folk som blir opprørt over at hun "ødelegger pastaretter som bolognese" osv?

Det får vi jo nesten håpe, for alle gjester og mannens skyld!

Anonymkode: 7848e...f8f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kald pasta klebrer sånn at man må spise den med kniv og gaffel ved siden av bolognesen. Bedre å holde den varm i kjelen har vi funnet ut, men det ser ikke så pent ut. Så når vi har gjester serveres pastaen på et fat, bolognesen i en egen bolle med pent dryss av persille eller koriander, og så løk, ost og sånn på skåler man kan ta fra og drysse over. Krydder tar man etter eget ønske.

Anonymkode: 81cb8...48c

Men, hvorfor kalte du det vannkjelen?

Anonymkode: dc475...67c

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud rå hakka løk til å drysse over er da ikke det samme som å ha den i sausen juck!

Anonymkode: 1fee2...079

Viser virkelig lite om kjemi, smak og mat. Kutting, steking, koking, varme, syre, løktype og ev rå gir helt ulik smak, og ikke nevne hva det blandes med. 

Store biter gir mer bitterhet og følelse av løk. Knust/most gir mer svovelsmak, finhakket gjør at det smelter mer inn. 

Så hvordan løk tilsettes. Stor forskjell om rå rett i sausen eller stekes først.  Mer bittert om rå ned i sausen.  Stekes løken først blir den mildere og sødme, men steking på for høy varme gir brent bitter smak. 

Så tenk på hva løken stekes i, mer løksmak dess mindre fett. Smør gir søtere smak.  

tomater, kraft, eddik, vin gir syre og reagerer med blant annet løken.  For mye syre gir sterk løksmak, så derfor tilsetter man syre etter at løken er stekt. 

Noen krydder kan også forsterke løksmaken og hvis de blir satt i for tidlig så blir det for mye løksmak.  

Så det å si tilsett rå løk etterpå er det dummeste jeg har hørt i tråden. Selv etter det med rødbeter.

Men jeg forstår om noen bruker rødbeter, den er god til å skjule løk og tomatsmak og skjule at man har brukt lite tomater. Til gjengjeld gir den en jordaktig smak som kan være vanskelig å håndtere og gi litt kvalm sødme. Kan føles som vond saus med det i  om rødbetene ikke er ordentlig stekt, de er kokt rå i saus og kombineres med mye løk (og spesiell rå løk) Så hadde du hatt store biter rødbeter i sausen og kombinert med rå løk i sausen så ville den for en del vært uspiselig. Det har ingenting med hvor ekte den er, det har med smsksløker å gjøre. 

Anonymkode: 8e993...6f0

  • Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...