DesmondMiles Skrevet 14. januar #61 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hadde virkelig vurdert andre grønnsaker fremfor rødbeter. F.eks gulrot og selleri. Eller paprika. Alt annet passer jo bedre enn rødbeter. Og ingefær har jo ikke noe i en bolognese å gjøre. Anonymkode: 6c7c9...b0e Dette er jo selve basen for en ragu alla bolognese... 7 1 1
Gjest Queen19 Skrevet 14. januar #62 Skrevet 14. januar Maleficenta skrev (1 time siden): Hm jeg tenker når du lager bolognese til middag lager du din saus og når det er hans tur da lager han sin. Så holder man kjeft og spiser det som står på bordet Støtter denne.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #63 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er dette et forsøk på å kopiere en av KGs mest legendariske Anonymkode: 6740e...27a Han hadde iallefall vett nok til å ikke si bolognese. Anonymkode: bbd06...1e2 4 2
Daria Skrevet 14. januar #64 Skrevet 14. januar NoaideBiehtar skrev (10 minutter siden): Jeg er vant med ananas i kjøttsausen, men det har mannen min lagt ned veto mot. 😤 Broren min bruker banan ved siden av (!), det lærte han av en afrikaner. Ananas høres ut som noe jeg kan prøve Banan er jeg litt mer skeptisk til, men spørsmålet er jo hva slags banan - den vanlige fra fruktdisken eller plantain? Min største særhet er rosiner i tomatsaus...
NoaideBiehtar Skrevet 14. januar #65 Skrevet 14. januar Daria skrev (1 minutt siden): Ananas høres ut som noe jeg kan prøve Banan er jeg litt mer skeptisk til, men spørsmålet er jo hva slags banan - den vanlige fra fruktdisken eller plantain? Min største særhet er rosiner i tomatsaus... Helt vanlig banan fra fruktdisken. Ikke i selve sausen, men du spiser den ved siden av, som et tilbehør. Jeg ble ikke helt frelst... 😅 Kan godt være at det opprinnelig er kokebanan denne afrikaneren var vant med, men det var vel umulig å oppdrive i Norge på 90-tallet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #66 Skrevet 14. januar Vi prøver å lage mat som alle liker. Er det bare litt preferanse for det ene eller andre så bytter vi på. En gang iblant lager vi flere varianter samtidig, om det går greit uten for mye styr. Mannen er litt mer uvillig til å gjøre kompromiss enn meg vil jeg si feks vil jeg gjerne ha mer bønner i kjøttdeigen i taco men han vil helst ikke det så vi har det sjeldent. Samtidig er det noen ting jeg virkelig ikke liker som han liker godt som vi da aldri har når vi spiser sammen. Anonymkode: 90f4a...151
Maleficenta Skrevet 14. januar #67 Skrevet 14. januar NoaideBiehtar skrev (5 minutter siden): Helt vanlig banan fra fruktdisken. Ikke i selve sausen, men du spiser den ved siden av, som et tilbehør. Jeg ble ikke helt frelst... 😅 Kan godt være at det opprinnelig er kokebanan denne afrikaneren var vant med, men det var vel umulig å oppdrive i Norge på 90-tallet. Snakker vi ennå om bolognese her? Blir rarere og rarere denne sausen 😂 4
NoaideBiehtar Skrevet 14. januar #68 Skrevet 14. januar Maleficenta skrev (28 minutter siden): Snakker vi ennå om bolognese her? Blir rarere og rarere denne sausen 😂 Kjøttsaus snakker jeg om. Eller som vi kaller det hjemme, "kjøttdeig og spagetti". Da er alt lov (men ikke nødvendigvis godt). Ekte bolognese liker jeg ikke, utrolig oppskrytt rett etter min smak. 🤐 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #69 Skrevet 14. januar DesmondMiles skrev (1 time siden): Og jeg har utrolig med vanskeligheter med å forstå tomatbønner i en pastasaus. For all del, jeg elsker tomatbønner til egg og bacon, men det er jo altfor søtt til en pastasaus. Har du testet? Når du blander dette med en boks med hakkede tomater synes jeg den får en veldig bra sødme, som er langt fra for søt. Jeg liker ikke å sukre sausen for mye, og noen ganger er ikke gulrøttene spesielt søte og jeg har heller ikke tid til å la den stå i flere timer på ovnen. Da funker det veldig bra med en boks med tomatbønner. Prøv det Anonymkode: 5aec7...4a1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #70 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du testet? Når du blander dette med en boks med hakkede tomater synes jeg den får en veldig bra sødme, som er langt fra for søt. Jeg liker ikke å sukre sausen for mye, og noen ganger er ikke gulrøttene spesielt søte og jeg har heller ikke tid til å la den stå i flere timer på ovnen. Da funker det veldig bra med en boks med tomatbønner. Prøv det Anonymkode: 5aec7...4a1 ....og bare så det er sagt; jeg hevder ikke at dette er en bolognaise, men det har vi vel beveget oss et godt stykke unna med utgangspunktet for denne tråden. Anonymkode: 5aec7...4a1 1
BobbySocks Skrevet 14. januar #71 Skrevet 14. januar Her i huset heter det rød spagetti eller hvit, men aldri har jeg hatt rødbeter, ingefær, tomatbønner eller banan til. Det ville nok blitt et helt eget navn aka; «fy faen, hva har du gjort med spagettien-spagetti». 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #72 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det? Anonymkode: 81cb8...48c Mannen din har i hvertfall rett i at det du lager, ikke er Bolognese-saus. Anonymkode: a7a45...8af 3 2
Maleficenta Skrevet 14. januar #73 Skrevet 14. januar NoaideBiehtar skrev (20 minutter siden): Kjøttsaus snakker jeg om. Eller som vi kaller det hjemme, "kjøttdeig og spagetti". Da er alt lov (men ikke nødvendigvis godt). Ekte bolognese liker jeg ikke, utrolig oppskrytt rett etter min smak. 🤐 Ja den er ikke då spennende. Liker den jeg men.. den er helt enkel
AnonymBruker Skrevet 14. januar #74 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dere veldig fattige siden det er et behov for å spe ut kjøttet? personlig hadde jeg ikke hatt lyst å ha rødbeter i sausen med mindre vi snakker om sånn en teskje hakket rødbete. Det smaker jord og er veldig dominerende og tar over hele retten. Men det mest fornuftige er jo om den som lager maten den dagen bestemmer, så får heller den andre velge å droppe middag eller spise et annet sted em gjemme den dagen hvis det er for ille. Jeg faster heller enn å spise vond mat. Anonymkode: 3f615...cb3 Hun skriver at det er slik hun fikk servert retten da hun var barn. Så det har vel trolig startet som en måte å spare penger på da hun var barn og så har hun vent seg til den smaken og vil ha den fortsatt. Mat handler ofte mye om nostalgi. At man enten kan elske maten fordi den bringer frem gode minner fra barndommen eller omvendt at man hater maten fordi den bringer frem vonde minner fra barndommen. Anonymkode: 99856...483 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #75 Skrevet 14. januar Jeg synes det høres forferdelig sært ut og lage 2middager. Allikevel, når noen begynner å putte rødbeter i pastasausen hadde jeg kanskje laget min egen, det høres ikke godt ut. aldri vært borti noe sånt nei. Anonymkode: 608c4...97b 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar #76 Skrevet 14. januar Mange som mener alt mulig nå. Kritikk mot at vi bruker ingefær og rødbeter i, mens det også er rart å overlate rødløkdryss, ost og koriander til den enkelte. Skjønner heller ikke at det skal være feil å holde pastaen varm ved å sette vannkjelen på bordet. Ananas og selleri må da være like rart. Som noen sier, folk liker bolognesen sin forskjellig. Anonymkode: 81cb8...48c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #77 Skrevet 14. januar Så denne nå. Spennende! https://www.reddit.com/r/tonightsdinner/comments/5wh2np/easy_weeknight_pasta_bolognese_with_cornichons/?tl=no Anonymkode: 81cb8...48c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #78 Skrevet 14. januar Hvis jeg hadde blitt invitert på bolognese og gått rødbeter i sausen, hadde jeg blitt skuffet. Man kan gjerne kalle det en kjøttsaus, men bolognese er det ikke. Jeg bruker gulrot og stangselleri. Gir god smak og blir litt ekstra fyll. Lar den putre lenge. Er slik jeg serverer gjester. Men i hverdagen kan vi ta en vri, feks tilsette kidneybønner (mindre kjøtt), rester av sopp, squash, purre, diverse andre grønnsaker. Men jeg bruker kun hvitløk, oregano, basilikum. Helst fersk. Ingefær syns jeg ikke passer. Generelt mener jeg at man lager maten om den klassiske måten, og heller tilsetter andre ting man ønsker. Da ødelegges ikke basen. Rødbeter kan hakkes eller deles i terninger og blandes inn etterpå. Eller dere kan ha to små gryter, så tilsetter du dine ting etter basen er ferdig. Anonymkode: 6a0aa...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #79 Skrevet 14. januar Lag basen sammen og del sausen i to ulike gryter og så tilsetter dere det dere vil 😊 Anonymkode: cd590...805 1
hvalstad45 Skrevet 14. januar #80 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mange som mener alt mulig nå. Kritikk mot at vi bruker ingefær og rødbeter i, mens det også er rart å overlate rødløkdryss, ost og koriander til den enkelte. Skjønner heller ikke at det skal være feil å holde pastaen varm ved å sette vannkjelen på bordet. Ananas og selleri må da være like rart. Som noen sier, folk liker bolognesen sin forskjellig. Anonymkode: 81cb8...48c Du tar ikke pastaen ut av vannet når den er ferdigkokt men lar den forbli i vannet?? 14
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå