AnonymBruker Skrevet 14. januar #41 Skrevet 14. januar skal du drøye kjøttet så bruk gulrøtter i det minste. Billigere er det også. Hold rødbeter langt unna. Anonymkode: 6aa72...d9d 2 1 1
DesmondMiles Skrevet 14. januar #42 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er en sånn galning som søter min tomatsaus til pasta med revne gulrøtter, som da kokes godt inn. Jeg antar jo at revne gulrøtter i tomatsausen ikke er noe som er spesielt utbredt i Italia, men jeg foretrekker å ha det i min saus likevel. (Men nå kaller ikke jeg dette for annet enn pastasaus eller tomatsaus da. Jeg er ikke så opptatt av hva ting heter, egentlig.) Anonymkode: 2fd94...996 En tradisjonell ragu alla bolognese starter med en "soffritto", som er en base av finnhakket løk, gulrot og selleri stekt i olivenolje, så vet du det 🙂 7 2 2
hvalstad45 Skrevet 14. januar #43 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For de av oss som ikke synes rødbeter er der verste i verden, så er det ikke umulig at langtidskokte rødbeter i tomatsausen faktisk tilfører en del sødme og rødfarge, og dermed gir en ganske god og balansert saus. Jeg er en sånn galning som søter min tomatsaus til pasta med revne gulrøtter, som da kokes godt inn. Jeg antar jo at revne gulrøtter i tomatsausen ikke er noe som er spesielt utbredt i Italia, men jeg foretrekker å ha det i min saus likevel. (Men nå kaller ikke jeg dette for annet enn pastasaus eller tomatsaus da. Jeg er ikke så opptatt av hva ting heter, egentlig.) Anonymkode: 2fd94...996 Gulrøtter er jo en fast bestanddel i tomatsauser, så at du bruker revne gulrøtter er ikke milevis fra å bruke rødbeter! 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #44 Skrevet 14. januar Dette må være troll, ingen putter rødbeter i kjøttsausen 😬 Anonymkode: 59983...d39 5 2
Kaneel Skrevet 14. januar #45 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For de av oss som ikke synes rødbeter er der verste i verden, så er det ikke umulig at langtidskokte rødbeter i tomatsausen faktisk tilfører en del sødme og rødfarge, og dermed gir en ganske god og balansert saus. Jeg er en sånn galning som søter min tomatsaus til pasta med revne gulrøtter, som da kokes godt inn. Jeg antar jo at revne gulrøtter i tomatsausen ikke er noe som er spesielt utbredt i Italia, men jeg foretrekker å ha det i min saus likevel. (Men nå kaller ikke jeg dette for annet enn pastasaus eller tomatsaus da. Jeg er ikke så opptatt av hva ting heter, egentlig.) Anonymkode: 2fd94...996 Rødbeter smaker jord og gir ikke sødme. For øvrig er gulrot klassiske i boligens da i terning gjerne men revet i stemor gir liten forskjell i smak 4 1
DesmondMiles Skrevet 14. januar #46 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du vil drøye sausen så er en boks med tomatbønner en god løsning. Ikke bare er det sunt med tomatbønner har en sødme som gjør at du ikke trenger sukre sausen for at den ikke skal bli for syrlig. Revede gulrøtter funker også. Har litt vanskeligheter med å forestille meg hvordan det blir med rødbeter. Anonymkode: 5aec7...4a1 Og jeg har utrolig med vanskeligheter med å forstå tomatbønner i en pastasaus. For all del, jeg elsker tomatbønner til egg og bacon, men det er jo altfor søtt til en pastasaus. 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #47 Skrevet 14. januar Rødbeter skal ikke i bolognese. Og urter skal man selvfølgelig ha i tidlig i prosessen - smaken skal jobbe seg godt inn i sausen, ikke bare ligge på toppen. Anonymkode: 47351...204 5 2
Elle Melle Skrevet 14. januar #48 Skrevet 14. januar Da tar dere en fridag, lager to store porsjoner av hver deres saus, og fryser ned i porsjonspakker. Så kan dere alltid ha hver deres saus når dere har pasta. 6 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #49 Skrevet 14. januar Kaneel skrev (4 minutter siden): Rødbeter smaker jord og gir ikke sødme. For øvrig er gulrot klassiske i boligens da i terning gjerne men revet i stemor gir liten forskjell i smak Unami. Og rett - gulrøtter gir sødme og hever smaken. Anonymkode: 47351...204
Andrea59 Skrevet 14. januar #50 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Grønnsaker er jo ofte dyrere enn kjøttdeig, særlig per kalori. Så kommer det jo an på om familien trenger kalorier eller om dere egentlig trenger å begrense det. Vi bruker masse grønnsaker i fordi det smaker godt, ikke for å «spe på». Det får det til å høres ut som noe negativt og kjipt. Anonymkode: 3f615...cb3 Ingen motsetning i å tilsette ingredienser både for å drøye kjøtt (som ikke er spesielt sunt i store mengder) og for å endre/høyne smaken.
Andrea59 Skrevet 14. januar #51 Skrevet 14. januar hvalstad45 skrev (15 minutter siden): Jeg tenker vel at TS antagelig er en ganske så dårlig kokk ut i fra det hun skriver, hun beskriver jo ting som ikke passer sammen og total ødelegging av paste. Dette er kanskje ikke den eneste retten dere ikke er enige om? Siden jeg ikke har prøvd denne komboen av ingredienser/krydder kan jeg ikke påstå at det smaker vondt. Men det kan visst de fleste andre her 😅 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #52 Skrevet 14. januar Er dette et forsøk på å kopiere en av KGs mest legendariske Anonymkode: 6740e...27a 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #53 Skrevet 14. januar Hadde virkelig vurdert andre grønnsaker fremfor rødbeter. F.eks gulrot og selleri. Eller paprika. Alt annet passer jo bedre enn rødbeter. Og ingefær har jo ikke noe i en bolognese å gjøre. Anonymkode: 6c7c9...b0e 3 1
Kaneel Skrevet 14. januar #54 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Unami. Og rett - gulrøtter gir sødme og hever smaken. Anonymkode: 47351...204 Tomat innholder også unami, rødbeter har nada i en rød pasta saus å gjøre hadde det vært det minste bittelitt godt hadde veggisene hatt det i sausen sin. Rødbeter har en utpreget jordsmak som ikke egner seg i en tomatsaus den vil gi en ubalansert og dirkete vond saus, tomatsaus skal balanseres mellom salt, søtt og syre 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #55 Skrevet 14. januar Andrea59 skrev (8 minutter siden): Siden jeg ikke har prøvd denne komboen av ingredienser/krydder kan jeg ikke påstå at det smaker vondt. Men det kan visst de fleste andre her 😅 Folk flest har evnene til å sette seg inn i smaks komboer ja, mulig du er på spekteret siden du ikke klarer det 😅 Anonymkode: 1fee2...079 3 1
Andrea59 Skrevet 14. januar #56 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Folk flest har evnene til å sette seg inn i smaks komboer ja, mulig du er på spekteret siden du ikke klarer det 😅 Anonymkode: 1fee2...079 Wow, skikkelig hyggelige svar her 😛 - whatever…. 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #57 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det? Anonymkode: 81cb8...48c Altså hvis denne uenigheten er noe som lager dårlig stemning så foreslår jeg en av to løsninger 😅 1. Lag hver deres saus. 2. Bli enig om å lage annenhver gang. Anonymkode: 1bb3e...60d 1
NoaideBiehtar Skrevet 14. januar #58 Skrevet 14. januar (endret) Denne tråden har potensiale til å bli legendarisk. 😎👌 Vannkjele med pasta "til lunk", rødbeter i kjøttsausen, tomatbønner (!?) i sausen - og en bruker som serverer rå løk til gjestene som erstatning for løk i sausen?! Og påstand om at man er på spekteret hvis man ikke automatisk avslår muligheten for at rødbeter er godt i sausen. Konge! Det er jo bare morsomt, håper flere bidrar med sine rariteter. Jeg er vant med ananas i kjøttsausen, men det har mannen min lagt ned veto mot. 😤 Broren min bruker banan ved siden av (!), det lærte han av en afrikaner. Endret 14. januar av NoaideBiehtar 10 3
Andrea59 Skrevet 14. januar #59 Skrevet 14. januar NoaideBiehtar skrev (Akkurat nå): Denne tråden har potensiale til å bli legendarisk. 😎👌 Vannkjele med pasta "til lunk", rødbeter i kjøttsausen, tomatbønner (!?) i sausen - og en bruker som serverer rå løk til gjestene som erstatning for løk i sausen?! Det er jo bare morsomt, håper flere bidrar med sine rariteter. Jeg er vant med ananas i kjøttsausen, men det har mannen min lagt ned veto mot. 😤 Broren min bruker banan ved siden av (!), det lærte han av en afrikaner. Og folk som spør om man er veldig fattig som vil drøye kjøttet og antyder at man er på spekteret fordi man ikke vil avskrive smakskomboer uten å prøve, jo dette er skikkelig KG på sitt «beste» 😂 2
NoaideBiehtar Skrevet 14. januar #60 Skrevet 14. januar Andrea59 skrev (Akkurat nå): Og folk som spør om man er veldig fattig som vil drøye kjøttet og antyder at man er på spekteret fordi man ikke vil avskrive smakskomboer uten å prøve, jo dette er skikkelig KG på sitt «beste» 😂 Ja. Veldig fattig faktisk,holder ikke med bare fattig. 😂❤️ 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå