Gå til innhold

Hvor mye skal man forandre seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet ei dame i noen måneder, men hun kommer stadig med nye ting hun ønsker at jeg skal forandre meg. Jeg har vært singel i 8 år og er helt klar over at man må gjøre noen forandringer, men jeg føler at det begynner å nærme seg en grense for hvor langt jeg er villig til å gå. Kjemien er god, men jeg er mer av den oppfatningen av at man bør godta personen for den vedkommende er, spesielt når man har noen år på baken. Jeg akseptere henne for den hun er på tross av en del røde flagg, men pga god kjemi godtar jeg henne som hun er, men hun vil forandre mer på stadig flere område. Jeg begynner å lure på om jeg i det hele tatt er den rette for henne når hun ikke kan godta meg for den jeg er.

Anonymkode: 6b2e5...685

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man legger jo alltid vekk noe gammelt. Jeg for eksempel sluttet med rollespill. Vi hadde spilt i den samme gruppa siden gikk på ungdomsskolen en gang i uka. Men hun ønsket mer fokus på oss og den virkelige verden. Da jeg sluttet med det barnslige, ble vi begge mer oppmerksomme. Ingen er den gamle hele tiden. 

Anonymkode: d337d...70d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har datet ei dame i noen måneder, men hun kommer stadig med nye ting hun ønsker at jeg skal forandre meg. Jeg har vært singel i 8 år og er helt klar over at man må gjøre noen forandringer, men jeg føler at det begynner å nærme seg en grense for hvor langt jeg er villig til å gå. Kjemien er god, men jeg er mer av den oppfatningen av at man bør godta personen for den vedkommende er, spesielt når man har noen år på baken. Jeg akseptere henne for den hun er på tross av en del røde flagg, men pga god kjemi godtar jeg henne som hun er, men hun vil forandre mer på stadig flere område. Jeg begynner å lure på om jeg i det hele tatt er den rette for henne når hun ikke kan godta meg for den jeg er.

Kan du spesifisere? Gi noen eksempler?

Hva må du endre til tross røde flagg (dette er ett signal om mulige problemer) og du kan ikke si nei?

Endret av Frøkensmprippen
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg akseptere henne for den hun er på tross av en del røde flagg

Kanskje på tide å vurdere om de er til å leve med..

Anonymkode: 3ac66...f28

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare du som vet hvor grensen går i hensyn til hvor mye du kan endre deg for en partner. Mange tolererer å endre alt fra klesstil og omgangskrets til personlighet og familie for den de er sammen med. Mens andre ikke ønsker å endre en eneste rutine. Det er kun du som sitter på fasiten der. 

Så kommer det jo også ann på hva hun ønsker å endre ved deg. Er det hygiene, ønske om bli møtt mer på kjærlighetsspråkene sitt eller at du skal droppe å ha eksen sin som bestevenn er dette helt valide ønsker å ha i et forhold. 
Men om hun ønsker å endre hele personligheten din så er jo ikke det så lett. 

Har du snakket med henne om din opplevelser rundt dette?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig å endre seg når man får kjæreste. Både kjæresten min og jeg har endret oss de tre årene vi har vært sammen. Fordi vi vil. Du skal ikke gå på kompromiss med deg selv. Ønsker du ikke å endre deg, så ikke gjør det. Så må du håndtere konsekvensene 

Anonymkode: ceddb...ca7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde aldri godtatt at en partner hadde krevd at jeg skulle forandre meg. Hvis man ikke kan godtatt hverandre som man er, er ikke forholdet liv laga 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ting som man bare må regne med, er mindre ting, som:

Sende god natt melding 

Droppe barbeque saus på felles mat

Skjegg/ikke skjegg

Bruke mer tid med henne og mindre på hobby/kompiser

Søppelkasse på do

Litt nye klær

Osv… 

Å be deg endre personlighet er noe annet. 

Anonymkode: f9028...833

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette hørtes ikke sunt ut i det hele tatt. Nesten som jeg tror at det hun liker ved deg er at du lar deg forme, lar deg bli en annen enn den du er. Nå tar jeg det for gitt at du alene har skapt et liv du trives med, at du liker deg selv, og at du som alle mennesker har sine feil og mangler. Ikke alle feil er av et onde, noen trives du kanskje med - ikke alle mangler skal fylles, noen ting er man bare ikke skapt for. Man liker ulike ting - noen liker rollespill, og det ville være utrolig trist å måtte gi opp noe som tilfører ens eget liv så mye bra. Og det ville være en et svik mot en selv å falle for et annet menneske som lever fint med å ta bort sider ved en selv - interesser, egenskaper, personlighet osv, som gjør livet ditt godt å leve

Anonymkode: 911f6...392

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du fortsetter med henne til tross for røde flagg... Really?? Er vi enige om hva røde flagg er? Og, ser du litt ned på dama di? 

Det er mange ting en som har vært singel i 8 kan endre på. Jeg tenker at å være singel så lenge er et rødt flagg i seg selv. Da har man glemt hva tosomhet er for noe og hva som bygger et forhold. 

På dette punktet kan det være mange ting å endre på. Som for eksempel å ikke la hobbier og "gutta" ta så mye plass i livet at dama føler seg som et tilbehør og ikke noe annet. 

Andre ting kan gå på hygiene, klesstil, klesvask, boevne, normal folkeskikk og andre ting einstøinger ofte lar skli ut. 

Men det kan være ting man aldri bør endre på: personlighet, grunnleggende verdier, egenverd, livsambisjoner. Osv. 

Anonymkode: 79583...326

• Nyttig 2
Skrevet

Man kan ta hensyn til hverandre. Å skulle endre ens personlighet tror jeg ikke er bra.

Virker ikke som om dere har en sunn dynamikk...

Synes ikke man kan bli sammen med noen, i håp om å endre den du er sammen med..

Vil man endre seg selv for sin egen del, så blir det noe helt annet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må spesifisere litt mer, komme med litt eksempler.

En annen ting: At du allerede ser røde flagg i datingsprosessen etter noen måneder, bør få deg til å reflektere om dette er noe du ønsker å fortsette. Tenk hvor ille ting kan bli.

Anonymkode: a725a...8f9

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva har hun krevd? Og hvordan? 

Jeg og mannen tilpasset jo oss hverandre over tid, når vi merket at noe var viktig for den andre. Men uten krav og dårlig stemning, men for å glede den andre når vi så det betydde mye. Og så var det selvfølgelig ikke de store tingene. Ikke noe drastisk med utseende, karrierevalg, regler for hvem man skal møte, den type ting. 

Anonymkode: 88081...9be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du fortsetter med henne til tross for røde flagg... Really?? Er vi enige om hva røde flagg er? Og, ser du litt ned på dama di? 

Det er mange ting en som har vært singel i 8 kan endre på. Jeg tenker at å være singel så lenge er et rødt flagg i seg selv. Da har man glemt hva tosomhet er for noe og hva som bygger et forhold. 

På dette punktet kan det være mange ting å endre på. Som for eksempel å ikke la hobbier og "gutta" ta så mye plass i livet at dama føler seg som et tilbehør og ikke noe annet. 

Andre ting kan gå på hygiene, klesstil, klesvask, boevne, normal folkeskikk og andre ting einstøinger ofte lar skli ut. 

Men det kan være ting man aldri bør endre på: personlighet, grunnleggende verdier, egenverd, livsambisjoner. Osv. 

Anonymkode: 79583...326

Du har mange gode poenger her, men jeg stusser på dette røde flagget du ser i nettopp det å være langvarig singel. Det perspektivet synes jeg er veldig spesielt. 
Jeg tenker at langvarig singel er et stort pluss, fordi dette ofte viser seg i mennesker som har jobbet mye med seg selv, har formet et liv de liker, og når de først finner en kjæreste skjer det fordi begge velger hverandre - ikke fordi de ønsker/trenger en kjæreste. Et rødt flagg for meg er en person som alltid er i et forhold, noe som for meg tyder på at dette er en person som ikke er i stand til å velge - det holder med å bli valgt. Men men, vi er alle forskjellige

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har mange gode poenger her, men jeg stusser på dette røde flagget du ser i nettopp det å være langvarig singel. Det perspektivet synes jeg er veldig spesielt. 
Jeg tenker at langvarig singel er et stort pluss, fordi dette ofte viser seg i mennesker som har jobbet mye med seg selv, har formet et liv de liker, og når de først finner en kjæreste skjer det fordi begge velger hverandre - ikke fordi de ønsker/trenger en kjæreste. Et rødt flagg for meg er en person som alltid er i et forhold, noe som for meg tyder på at dette er en person som ikke er i stand til å velge - det holder med å bli valgt. Men men, vi er alle forskjellige

Nesten hele innlegget du siterer forklarer konkret hva som er faren med å være langvarig singel. 

Det å være langvarig singel betyr ikke at man har jobbet med seg selv, selvom det kan stemme i noen tilfeller. 

Å ha mange partnere og aldri klare å slå seg til ro med noen eller ha mange sexpartnere uten å klare å forplikte seg med noen, er jeg enig i at også er et rødt flagg. Vær klar over at folk som omtaler seg som langvarig singel ofte i realiteten har levd nettopp på den måten, mens andre har vært regelrett einstøinger. Ingen av delene er bra CV hvis man vil inn i et seriøst forhold. 

Endret av BobTheNoob
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
BobTheNoob skrev (5 minutter siden):

Nesten hele innlegget du siterer forklarer konkret hva som er faren med å være langvarig singel. 

Det å være langvarig singel betyr ikke at man har jobbet med seg selv, selvom det kan stemme i noen tilfeller. 

Å ha mange partnere og aldri klare å slå seg til ro med noen eller ha mange sexpartnere uten å klare å forplikte seg med noen, er jeg enig i at også er et rødt flagg. Vær klar over at folk som omtaler seg som langvarig singel ofte i realiteten har levd nettopp på den måten, mens andre har vært regelrett einstøinger. Ingen av delene er bra CV hvis man vil inn i et seriøst forhold. 

Jeg er nysgjerrig på hvilke farer du ser i mitt innlegg kontra det å være i forhold etter forhold - for det er alternativet, alt handler om nyanser.

Det røde flagget jeg påpeker er dem som kjenner trangen til å være i et forhold, som kjenner at livet er tomt alene og som derfor ikke klarer å gå singel den tiden det tar å finne den «riktige». 

Slik jeg forstår deg, så ser du langtidssingle som mennesker som bare vil ligge rundt, fremfor å finne en partner. Jeg er enig at disse menneskene også er røde flagg. Men det er grunnen til at man velger som man gjør som er viktig her, ikke at noen har gått lenge eller kort singel. Så jeg retter på meg selv. 
Disse grunnene vil i alle fall få meg til å lese denne CV’en som du kaller det med litt færre fordommer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette også en sånn «bitre-seg-over-hersens-kvinner-tråd» igjen??? Hvor ble TS av for å forklare HVORDAN og på HVA ønsker hun han skal forandre seg?? 

Er det at han må dusje daglig og plukke opp sokkene fra gulvet? Eller forandre personlighet?

Hovedinnlegget sier jo ingenting.

Anonymkode: c8693...40a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Menn er opplært fra barnehagen at de skal være snille og imøtekommende mot jenter/kvinner.
Jenter tror fra tidlig alder at de er prinsesser og at menn er der for dem, de er jevnt over veldig dårlig på å selv reflektere.
Det er grunnen til at du føler dette er en "one way street". Jenter/kvinner har aldri fått spørsmålet hva de kan gjøre for sin mann!

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva hun ønsker at du skal endre. Hvis du har dprlig hygiene, hullete klær, skifter på senga hvert skuddår, har pistrete skjegg, rotete leilighet, bråkete bil pga store hjulstillingsfeil, stjeler i butikker osv så har hun rett i at du burde endre dette. Men handler det om at du er innadvendt og ikke så opptatt av fyll og fest og ønsker at du drar på fylle 5 dager i uka, så vis henne fingeren.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må jo vurdere om noe handler om din identitet eller om det er småplukk. Eller, om det er noe som objektivt er et pluss uansett hvem du er med.

Hvis en slik endring f.eks. er at en person som bare sitter i sofaen med en øl faktisk kommer seg ut døra og beveger seg, er det en endring du uansett burde gjøre av andre grunner enn at dama ber om det. For eksempel. Eller stumpe røyken, om så er. Jeg vet mange liker å snuse, og jeg ville ikke redflagget noen over det i en innledende fase - men det er nok en slik endring jeg ville ønsket hos noen som ellers var mer enn god nok til å få en sjans. Så blir det forsåvidt opp til den personen om hun vil etterkomme det ønsket, men jeg kan ikke se for meg at jeg skulle f.eks. latt noen styre skjeggfasongen min (siden det er nevnt i tråden) uten å møte meg på det der.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...