AnonymBruker Skrevet 3. januar #101 Skrevet 3. januar Jeg tar om dagen fly til tannlegen hver 14 dag. Sånn er det når de bygger ned alt utenfor hovedstaden. Anonymkode: f47e6...ac7
AnonymBruker Skrevet 3. januar #102 Skrevet 3. januar Hvorfor skal jeg ha flyskam? Mine flyvninger utgjør ikke så stor del, hvis man ser på hvordan massive land som f.eks. Kina, India osv, påvirker klimaet. Syns det er helt tullete hvor vi i lille Norge, skal ta ansvar for hele verdens klimakrise. Anonymkode: 6cb03...963 2
Fru Uperfekt Skrevet 3. januar #103 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hehe ja, jeg misunner ikke småbarnsforeldre på noe som helst vis. Selv sender jeg ikke julekort, men jeg deler bilder fra reisene mine på instagram. Har ikke dårlig samvittighet verken for reisingen eller delingen, for jeg deler og forurenser uansett mindre enn de fleste med barn (og mange av dem flyr jo i tillegg). Anonymkode: aaaa0...16e Vi må fly skulle vi brukt båt, bil, tog for å besøke familien så hadde det tatt ukesvis å reise til og fra
AnonymBruker Skrevet 3. januar #104 Skrevet 3. januar 15 hours ago, Kålrota said: De fleste evner jo å forstå at å fly i et reinspikka underholdningsperspektiv er svært lite bærekraftig miljømessig. Who cares.. Hjernevasket symbolpolitikk deluxe kan du tørke deg langt opp i... Lille Norge skal redde verden.. Fly er best. Anonymkode: ab33f...19f 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #105 Skrevet 4. januar Jeg har ikke antydning til flyskam. I 2025 var jeg og mannen på 4 utenlandsturer, samtlige med fly. Jeg fløy også innenlands to ganger. Alle i privat øyemed. I 2026 skal vi først på weekendtur til Paris, så på cruise til blant annet mexico. Vi har hverken bil, barn eller dyr og handler omtrent alt utenom mat, undertøy, sokker og seng brukt. Selv om vi hadde hatt dårlige forbruksvaner vil vi fortsatt aldri ta igjen gjennomsnittet selv med et år eller to med mye reising. Før fjordåret hadde vi ikke reist på fem år. Anonymkode: b81b1...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #106 Skrevet 4. januar Jeg kjenner ingen som holder på sånn, sminket kommer på. Får heller ikke så mange julekort. Fikk ingen i år. Og hadde jeg fått et par, så hadde det neppe vært slik at «alle» har reise så mye…. Anonymkode: 6b159...c62
AnonymBruker Skrevet 4. januar #107 Skrevet 4. januar Reiser nesten aldri med fly. Ikke først og fremst av miljøhensyn, jeg har ørlite flyskrekk. I tillegg klarer jeg ikke varme, så ferie i "Syden " utgår for meg, og siste del er økonomi. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan folk har mulighet til flere turer i året. Ok, jeg skjønner det litt, dere som bor litt mer sentralt betaler vel ikke så mye for en tur. Og i tillegg til at jeg bor der flybilletter koster skjorta, så tjener jeg ikke en million 🤷♀️ Stopper seg mye selv da. 😆 Anonymkode: 83718...f02
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #108 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg sitter og leser over julekortene som jeg har fått til jul, der mange skriver hvor de har vært på ferie i 2025, og for noen er det ikke måte på hvor mange flyturer de har hatt. Feks fra Kari: - Vi startet det nye året med 7 dagers tur i Barcelona -I April var jeg på jentetur til New York -I juli var jeg og mamma i Hellas i 10 dager -I høstferien dro jeg og Kåre til Berlin - Juleferien tilbringes på Maldivene Kort fra Per og Pål: - Per har begynt å pendle og tar fly hver søndag / torsdag mellom Trondheim og Oslo - Var på 4 ukers rundreise i Asia i sommer, der vi brukte mye fly istedenfor tog, slik at vi fikk sett mest mulig på kortrest mulig tid. - I høstferien reiste vi til København - Flyr hjem til Påls familie i Kristiansund til jul Er dette vanlig blant folk nå? Anonymkode: 488a3...a12 Noen skrev på julekort at de brukte fly fremfor tog? Var det ett brev eller mellom God Jul og Hilsen? Høres litt overdrevet ut. Du nevner også mange plasser man ikke trenger å fly til. Ingen av mine kort inneholdt informasjon om transsportsmiddel bortsett fra at nevøen min insisterer på å ha med den nye gravemaskinen inn på soverommet. Endret 4. januar av Frøkensmprippen 2
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #109 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor skal jeg ha flyskam? Mine flyvninger utgjør ikke så stor del, hvis man ser på hvordan massive land som f.eks. Kina, India osv, påvirker klimaet. Syns det er helt tullete hvor vi i lille Norge, skal ta ansvar for hele verdens klimakrise. Anonymkode: 6cb03...963 Alle må dra lasset. Men flyskam i seg selv er jeg uenig i. Det finnes mange måter å leve mer miljøvennlig. Det står og faller ikke på fly. Anbefaler å lese om Almenningens tragedie.
AnonymBruker Skrevet 4. januar #110 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, det har jeg ikke. Det man burde skamme seg over er overforbruk av klær og duppeditter man absolutt ikke trenger. Har du sett hvor mye klesindustrien forurenser i løpet av et år? MYE mer enn hva flytransporten gjør. Anonymkode: ca077...993 Tror ikke noen er i posisjon til å rette pekefingeren mot andre når det gjelder privatliv og miljø i Norge. Være seg fly, hytte i hyttefelt, kosthold med importert mat langveisfra, utekatt, bruk og kast osv. Folk er fryktelig flinke til å fortelle hva andre bør forsake da... Anonymkode: 1cd5b...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #111 Skrevet 4. januar 21 hours ago, AnonymBruker said: Trist, men sant. Det er nok ikke alle som er med på et felles ansvar å få ned utslippene flytrafikken gjør, mange er dessverre egoistiske. Anonymkode: 23082...bf3 Bare fordi man ikke vil slite seg ut og bruke hele ferien sin på buss? (hvis det går) Anonymkode: ab33f...19f 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #112 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tror flyskam har blitt litt borte etter gebyrer og høyere priser. Folk flest har ikke råd til å holde på som Kari, Per og Pål. Synes Per og Pål er snodige som presiserer i julekortet at de fløy rundt i Thailand i stedenfor og ta tog presiserer at per pendler med fly. De gjør jo et nummer av hvor mye de flyr på en helt unaturlig måte . Anonymkode: 4dd33...00f Tipper TS overdrev for å få frem poenget sitt Anonymkode: 6efda...797
AnonymBruker Skrevet 4. januar #113 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da får jeg føle på skam, hender vi flyr turer under 2timer privat siden vi har flysertifikat for småfly. Anonymkode: f55b9...eb7 Hva går det med av fuel på en slik tur, da? Anonymkode: 3c99e...f37
AnonymBruker Skrevet 4. januar #114 Skrevet 4. januar Null flyskam. Flyr med glede, både i jobbsammenheng og som privatperson. Fly er fint, bra og effektivt. Jeg sier også dette for å provosere litt - Skal du redde miljøet er det andre tiltak som er like viktig og mer viktig. Færre folk på jorden (forbrukere) er vel det største tiltaket. Anonymkode: d4c23...3ab 3
Mr&Ro Skrevet 4. januar #115 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Leste for noen år siden at hun og mannen tok tog når de skulle på ferie i Europa og ikke fly Ts Anonymkode: 488a3...a12 Eh,,,, nei. https://www.vg.no/nyheter/i/dKyRo/frp-kritiserer-mdg-lan-for-aa-fly-til-tyskland-for-aa-motta-miljoepris
AnonymBruker Skrevet 4. januar #116 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg tar aldri fly så jeg tillater meg å ikke kildesortere. Anonymkode: 2d825...2d4 Det er mye verre enn å fly litt. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Reiser nesten aldri med fly. Ikke først og fremst av miljøhensyn, jeg har ørlite flyskrekk. I tillegg klarer jeg ikke varme, så ferie i "Syden " utgår for meg, og siste del er økonomi. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan folk har mulighet til flere turer i året. Ok, jeg skjønner det litt, dere som bor litt mer sentralt betaler vel ikke så mye for en tur. Og i tillegg til at jeg bor der flybilletter koster skjorta, så tjener jeg ikke en million 🤷♀️ Stopper seg mye selv da. 😆 Anonymkode: 83718...f02 Det trenger ikke å være dyrt å reise. Om noen uker skal jeg til London f.eks., 450 kroner hver vei med fly, bor hos en venn. Bruker mao kanskje mindre penger enn om jeg var hjemme. Tjener under 500 000 i året men flyr flere ganger i året likevel, både innenlands og utenlands. Men drar ikke på charterferie. Anonymkode: 1df35...4b5 1
LilleMy_09 Skrevet 4. januar #117 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvorfor skal jeg ha flyskam? Mine flyvninger utgjør ikke så stor del, hvis man ser på hvordan massive land som f.eks. Kina, India osv, påvirker klimaet. Syns det er helt tullete hvor vi i lille Norge, skal ta ansvar for hele verdens klimakrise. Anonymkode: 6cb03...963 Helt enig med deg. I den globale sammenhengen betyr vi null og niks
AnonymBruker Skrevet 4. januar #118 Skrevet 4. januar 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva går det med av fuel på en slik tur, da? Anonymkode: 3c99e...f37 Aner ikke. Tenker ikke over det. Det får @Kålrota regne ut. Anonymkode: ab33f...19f
AnonymBruker Skrevet 5. januar #119 Skrevet 5. januar Jeg har valgt å ikke få barn, så jeg belaster kloden mindre enn mange. Jeg har overhodet ingen flyskam. Anonymkode: 14442...b39 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #120 Skrevet 5. januar Flyr når jeg trenger det. Bryr meg ikke. Anonymkode: 2f183...2e5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå