AnonymBruker Skrevet 3. januar #81 Skrevet 3. januar Kjenner ikke snev av flyskam. Det pinlige i eksemplene dine er ikke at de flyr, men at de sender yt julekort der de ramser opp alle stedene de har vært - herregud så kleint 🤣 Så nei, ingen flyskam, ingen kjøttskam, men en del skam over at jeg daglig trener i lycra-klær som avgir mikroplast, over at det er så vanskelig (umulig?) å unngå plast, pluss skam over at jeg har for mange ting og klær og kjøper for mye ting og klær 😶 Overforbruk og bruk og kast er sannsynligvis den største årsaken til at miljøet kollapser. Anonymkode: 1df35...4b5 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #82 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig i det.. Norge skal ikke ha olje, vi skal ikke skal spise kjøtt, vi får inn masse innvandrere som går på trygd, strøm-systemet vårt ødelegges, det sendes masse penger ut av landet i bistand osv. Kronekursen i Norge er veldig dårlig. Norge blir da tilslutt bare et kaldt mørkt og fattig land fullt av mennesker med jern mangel og ingen som driver business og heller ingen olje. Anonymkode: 94bd5...eb6 Nesten så man snart burde stemme ja til EU, sånn at man med enkelhet kan emigrere til varmere strøk når Norge har blitt et fattig muslimsk land. AnonymBruker skrev (5 timer siden): AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det har gått over og blitt erstattet med Temu-skam. I 2026 er det ultraprosessert mat du skal skamme deg over. Anonymkode: 6abcc...573 Heldigvis, for både Temu og UP-mat er faktisk virkelig skammelig og noe som burde få mye mer fokus enn noen flyturer. Tenk hvor mye man hadde spart miljøet om alle spiste råvarebasert så man slapp å frakte maten og «maten» på kryss og tvers, og det hadde spart enorme ressurser om ikke 90 % av helsevesenet var oversvømt av folk med livsstilssykdommer, både i import av medisiner og medisinsk utstyr, og utgifter for lønn etc til helsepersonell til å ta vare på disse menneskene. Og Temu og alt lignende burde bare forbys. Anonymkode: 1df35...4b5 3
Fru Uperfekt Skrevet 3. januar #83 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg sitter og leser over julekortene som jeg har fått til jul, der mange skriver hvor de har vært på ferie i 2025, og for noen er det ikke måte på hvor mange flyturer de har hatt. Feks fra Kari: - Vi startet det nye året med 7 dagers tur i Barcelona -I April var jeg på jentetur til New York -I juli var jeg og mamma i Hellas i 10 dager -I høstferien dro jeg og Kåre til Berlin - Juleferien tilbringes på Maldivene Kort fra Per og Pål: - Per har begynt å pendle og tar fly hver søndag / torsdag mellom Trondheim og Oslo - Var på 4 ukers rundreise i Asia i sommer, der vi brukte mye fly istedenfor tog, slik at vi fikk sett mest mulig på kortrest mulig tid. - I høstferien reiste vi til København - Flyr hjem til Påls familie i Kristiansund til jul Er dette vanlig blant folk nå? Anonymkode: 488a3...a12 Sånne julekort får jeg ikke, heldigvis, mer nå går det slik og slik i heimen ungene gjør sånn og sånn
Fant80 Skrevet 3. januar #84 Skrevet 3. januar (endret) Ingen flyskam overhodet. Jeg flyr ikke så mye at jeg tjener nok poeng til å ha gratis lounge engang. Dvs jeg flyr når jeg har lysst,og når jeg flyr er det langdistanser,men kjenner ikke på fnugg av skam. Men må si jeg er GLAD for at jeg ikke er mottaker av slike kort som det der. Men det er blitt fryktelig vanlig å reise nå. Jeg kjenner folk som er borte HVER helg. Det er alltid et nytt land,eller en ny by. Det er slitsomt å følge med,men sån er det jo når folk har for mye penger. Noe må de jo bruke de på. Det er gjerne økende fattigdom i dette landet,men de som har noe har jaggu mer en nok. Endret 3. januar av Fant80 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #85 Skrevet 3. januar Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Sånne julekort får jeg ikke, heldigvis, mer nå går det slik og slik i heimen ungene gjør sånn og sånn Ja kan være like kleint det. I år har Leander lært seg å sykle og fått ny bamse og Isabell har solgt 12 000 doruller. Anonymkode: aaaa0...16e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #86 Skrevet 3. januar Tror flyskam har blitt litt borte etter gebyrer og høyere priser. Folk flest har ikke råd til å holde på som Kari, Per og Pål. Synes Per og Pål er snodige som presiserer i julekortet at de fløy rundt i Thailand i stedenfor og ta tog presiserer at per pendler med fly. De gjør jo et nummer av hvor mye de flyr på en helt unaturlig måte . Anonymkode: 4dd33...00f
AnonymBruker Skrevet 3. januar #87 Skrevet 3. januar Jeg tar aldri fly så jeg tillater meg å ikke kildesortere. Anonymkode: 2d825...2d4 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #88 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor skal jeg ha flyskam? Jeg tenker dem som reiser med privatfly skal føle på skam før jeg gjør det. Anonymkode: a366c...a73 Da får jeg føle på skam, hender vi flyr turer under 2timer privat siden vi har flysertifikat for småfly. Anonymkode: f55b9...eb7
AnonymBruker Skrevet 3. januar #89 Skrevet 3. januar Jeg eier ikke fly skam. Ingen planer med å slutte min reise virksomhet. Håpløst å skulle gi vanlige folk flyskam samtidig som man gjennom mange år har tenkt at det er bra å hente folk fra andre siden av jordkloden som flyktninger og arbeidsinnvandrere. Disse har jo familie de ønsker å se med jevnlig. Selv har jeg familie noen timer unna med fly og noen på et annet kontinent. I tillegg til min oppdager og reise trang har jeg behov for å møte min familie så blir en del fly og jeg eier ingen skam over dette. Anonymkode: c85af...213 2
Fru Uperfekt Skrevet 3. januar #90 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja kan være like kleint det. I år har Leander lært seg å sykle og fått ny bamse og Isabell har solgt 12 000 doruller. Anonymkode: aaaa0...16e Joda skrytete de og men litt mindre flashy Her i heimen så er det mer å skrive at vi overlevde nok et år
AnonymBruker Skrevet 3. januar #91 Skrevet 3. januar Bor i nord og mistrives max, men kan ikke flytte grunnet delt omsorg for barn. Hvis jeg ikke får komme meg bort et par ganger i året, så vil jeg bli deprimert. Eldstemann driver med idrett der de har turneringer rundt Finnmark og Troms. Fra Hammerfest til Kirkenes er det vel rundt 8 timer å kjøre, hver vei, på vinterveier. Da tar man fly i stedet. Anonymkode: 681c2...113 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #92 Skrevet 3. januar Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Joda skrytete de og men litt mindre flashy Her i heimen så er det mer å skrive at vi overlevde nok et år Hehe ja, jeg misunner ikke småbarnsforeldre på noe som helst vis. Selv sender jeg ikke julekort, men jeg deler bilder fra reisene mine på instagram. Har ikke dårlig samvittighet verken for reisingen eller delingen, for jeg deler og forurenser uansett mindre enn de fleste med barn (og mange av dem flyr jo i tillegg). Anonymkode: aaaa0...16e
AnonymBruker Skrevet 3. januar #93 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror flyskam har blitt litt borte etter gebyrer og høyere priser. Folk flest har ikke råd til å holde på som Kari, Per og Pål. Synes Per og Pål er snodige som presiserer i julekortet at de fløy rundt i Thailand i stedenfor og ta tog presiserer at per pendler med fly. De gjør jo et nummer av hvor mye de flyr på en helt unaturlig måte . Anonymkode: 4dd33...00f Hadde de hatt tog i Nord-Norge, ville jeg ha tatt tog. Men de har det ikke. Da blir det fly. Anonymkode: 681c2...113
AnonymBruker Skrevet 3. januar #94 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): For noe tull! Det vil selvfølgelig avhenge av levemåten til barnet. Anonymkode: 9cfd1...d1b Nei, du har ikke sjans til og få et barn som ikke forurenser. Anonymkode: 4dd33...00f 2 1
naivsuper Skrevet 3. januar #96 Skrevet 3. januar Bryr meg ikke om flyskam. Jeg pendler mellom to land, bor i et men må jobbe i et annet. Synes det blir helt feil å gå på personer som tar fly for å dra på ferie et par ganger i året eller pga jobb der det ikke finnes andre forbindelser. Kan jo ikke sitte på tog i to dager for en reise som tar tre timer med fly. Kan ikke disse blinde miljøforkjemperne heller banke på døra til alle de rike som tar privatflyet sitt for å å slippe sitte 30 minutter i bil?? Nei, blir vel litt for vanskelig å nå frem der da så gå heller på folk som må reise pga famile og jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #97 Skrevet 3. januar Mr&Ro skrev (7 timer siden): MGD Lan drar på lange oversjøiske flyreiser flere ganger i året, og tar aldri kollektiv transport der det går fly. Så nei, alibiet mitt for å fly er oppførselen til lederen til Norges største miljøparti. Leste for noen år siden at hun og mannen tok tog når de skulle på ferie i Europa og ikke fly Ts Anonymkode: 488a3...a12 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #98 Skrevet 3. januar Null flyskam her. Synes heller ikke eksemplene fra julekortene var mer enn, for meg, et helt normalt reiseår 🤷♀️. Jeg reiser på ferie flere ganger i året og flyr en del i jobbsammenheng i tillegg. Gjør mange andre småtiltak for miljøet i det daglige, men det å reise er for min del selve meningen med livet. Jeg jobber og reiser, noe jeg har gjort i veldig mange år. Kommer til å fortsette med det så lenge jeg har mulighet. Har mistet oversikt over hvor mange land og byer jeg har vært i, men har mye igjen å se i verden før jeg dør. Reiser også på kortere turer for å gå på større konserter. Skriver det ikke i julekort, deler heller aldri bilder på sosiale medier. Men det er fordi jeg tenker at folk ikke er interesserte, ikke fordi jeg skammer meg. Anonymkode: 033b3...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #99 Skrevet 3. januar Jeg prøver å begrense hvor mye jeg flyr, ja. Men ut i fra denne tråden er jeg jo en slags alternativ person som tror på julenissen. Jeg synes det er litt fascinerende hvordan folk alltid unnskylder seg med noe annet eller noen andre folk når de gjør noe som ikke er bra for klima. F.eks «jeg flyr til Asia tre ganger i året, men jeg er jævlig god å kildesortere og jeg kjøpte en brukt sofa en gang, så da er det vel greit», eller «naboen kjøper masse dritt på Temu, og det gjør ikke jeg , så da må jeg i alle fall få lov å ha oppvarmet utebasseng på hytta». Osv. Anonymkode: e6c2a...1c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #100 Skrevet 3. januar Bor på Østlandet, tok studier i Trondheim i fjor og har familie i Nord-Norge. Ble 44 flyturer tur/retur pga studier, men også besøke familie (sykdom, dødsfall, begravelse, påskeferie og sommerferie). Hvis jeg IKKE kunnet ta fly, hadde jeg ikke møtt familien eller fått tatt den utdannelsen (den er kun i Trondheim). Nei, jeg kan faktisk ikke ha flyskam! Heller fly enn å aldri møte familien igjen. For å kjøre 27 timer nordover (en vei) for å møte dem er uaktuelt. Flyene hadde gått uansett om jeg var med dem eller ikke. Anonymkode: 54199...3a8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå