AnonymBruker Skrevet 3. januar #61 Skrevet 3. januar Eh nei ingen flyskam nei. Hvorfor skulle jeg ha det?? Anonymkode: 58838...b68 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #62 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh nei ingen flyskam nei. Hvorfor skulle jeg ha det?? Anonymkode: 58838...b68 Jeg tenker at skam ikke egentlig er en så nyttig følelse, så det er forsåvidt kanskje greit om ikke flere har det. I steden kunne man kanskje håpet på en slags felles ansvarsfølelse? Jeg kan jo fortelle hvorfor jeg opplever flyskam. Ved en tilfeldighet har jeg blitt født i en del av verden hvor jeg lever i overflod, det står så bra til med både natur og økonomi (ikke orkaner etc) at jeg ikke trenger å bekymre meg for om jeg er trygg og har nok å spise. Vårt overforbruk og våre reisevaner bidrar til å ødelegge planeten. De som blir rammet hardest av dette først er de som ikke har vært med på å bidra til problemet i nærheten av like stor grad som meg, folk i fattige land som aldri har flydd, men som pga klimaendringer sliter/vil slite med mattilgang, farligere vær og i verste fall må flytte/flykte. Jeg kan ikke redde verden, Norge kan ikke redde verden, men man kan gjøre sitt for å ikke gjøre problemet større enn det allerede er. Hvis alle hadde kjent på flyskam/kollektiv ansvarsfølelse, så ville jo problemet vært mindre. Mennesker er generelt ganske opptatte av å være normale, så håpet er at om mange nok kjenner på ansvar og handler deretter så vil det til slutt bli normalt. Det gikk med kildesortering av alle ting. Anonymkode: 122b8...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #63 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tenker at skam ikke egentlig er en så nyttig følelse, så det er forsåvidt kanskje greit om ikke flere har det. I steden kunne man kanskje håpet på en slags felles ansvarsfølelse? Jeg kan jo fortelle hvorfor jeg opplever flyskam. Ved en tilfeldighet har jeg blitt født i en del av verden hvor jeg lever i overflod, det står så bra til med både natur og økonomi (ikke orkaner etc) at jeg ikke trenger å bekymre meg for om jeg er trygg og har nok å spise. Vårt overforbruk og våre reisevaner bidrar til å ødelegge planeten. De som blir rammet hardest av dette først er de som ikke har vært med på å bidra til problemet i nærheten av like stor grad som meg, folk i fattige land som aldri har flydd, men som pga klimaendringer sliter/vil slite med mattilgang, farligere vær og i verste fall må flytte/flykte. Jeg kan ikke redde verden, Norge kan ikke redde verden, men man kan gjøre sitt for å ikke gjøre problemet større enn det allerede er. Hvis alle hadde kjent på flyskam/kollektiv ansvarsfølelse, så ville jo problemet vært mindre. Mennesker er generelt ganske opptatte av å være normale, så håpet er at om mange nok kjenner på ansvar og handler deretter så vil det til slutt bli normalt. Det gikk med kildesortering av alle ting. Anonymkode: 122b8...9b7 At du bor her bidrar til å ødelegge planeten. Om du faktisk hadde ønsket å gjøre en forskjell så hadde du flyttet ut. Levd i et klima som ikke krevde så mye ekstra. Et land som ikke krevde så mye infrastruktur. Å legge lista akkurat der du velger å leve er en utrolig umoden tilnærming, uansett hva i livet det gjelder. Anonymkode: 249e5...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #64 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): At du bor her bidrar til å ødelegge planeten. Om du faktisk hadde ønsket å gjøre en forskjell så hadde du flyttet ut. Levd i et klima som ikke krevde så mye ekstra. Et land som ikke krevde så mye infrastruktur. Å legge lista akkurat der du velger å leve er en utrolig umoden tilnærming, uansett hva i livet det gjelder. Anonymkode: 249e5...3d5 Dette synes jeg er interessant, håper du kan hjelpe meg litt videre. Jeg startet med å si at jeg ikke ønsker å påføre andre min flyskam, og så forklarte jeg hvorfor jeg kjenner på skam. Skam er vel ikke en voldsomt rasjonell følelse kanskje, er argumentet ditt at skam er umodent? Eller handler det om hvor man legger lista for hva man skammer seg over? Anonymkode: 122b8...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #65 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sitter og leser over julekortene som jeg har fått til jul, der mange skriver hvor de har vært på ferie i 2025, og for noen er det ikke måte på hvor mange flyturer de har hatt. Feks fra Kari: - Vi startet det nye året med 7 dagers tur i Barcelona -I April var jeg på jentetur til New York -I juli var jeg og mamma i Hellas i 10 dager -I høstferien dro jeg og Kåre til Berlin - Juleferien tilbringes på Maldivene Kort fra Per og Pål: - Per har begynt å pendle og tar fly hver søndag / torsdag mellom Trondheim og Oslo - Var på 4 ukers rundreise i Asia i sommer, der vi brukte mye fly istedenfor tog, slik at vi fikk sett mest mulig på kortrest mulig tid. - I høstferien reiste vi til København - Flyr hjem til Påls familie i Kristiansund til jul Er dette vanlig blant folk nå? Anonymkode: 488a3...a12 Hvorfor skal JEG ha flyskam for å fly med 150 stk andre på 1 fly når det brukes privatfly av rike og myndigheter stadig vekk, ofte bare med 1 passasjer? Slutt med det tullet at alle vi vanlige mennesker med få ressurser skal dra lasset mens de rike og priviligerte med de beste ressurser gjør nada. Det verste som finnes er dere godhets/moralporsørene! Anonymkode: bed8b...99c 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #66 Skrevet 3. januar Jeg flyr mye, til gjengjeld har jeg ikke barn og bil. Faktisk er det bare folk med barn og bil som har prøvd å påføre meg flyskam så langt. Anonymkode: aaaa0...16e 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar #67 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Her redder vi verden ved at bruskorken henger fast i flaska. Da jeg var i et annet, relativt vestlig land, nå i November. Så fikk man 0,2 plastflasker med vann, og hev dem bare ut vinduet når man var ferdig med de - det lå hauger med de overalt. Anonymkode: 249e5...3d5 Det er artig at man aldri kan oppgi hvilket land det er snakk om når det er noe. Anonymkode: 3c99e...f37
AnonymBruker Skrevet 3. januar #68 Skrevet 3. januar Abdolutt ikke flyskam. Den kan de som bruker privatfly, eller flyr like ofte som andre tar buss få ha. Dvs rikfolka. Anonymkode: 5e2bc...a3b 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar #69 Skrevet 3. januar Jeg har ingen flyskam, reiste på 4 tur/retur turer med fly i 2025 og det lever jeg godt med. Anonymkode: 6fee5...d9e 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #70 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er artig at man aldri kan oppgi hvilket land det er snakk om når det er noe. Anonymkode: 3c99e...f37 Det har jeg jo gjort Anonymkode: 249e5...3d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar #71 Skrevet 3. januar Eier ikke litt flyskam engang. Kjendiser som Taylor Swift bruker privatjet for å spare 15 minutter kjøretid. Flere ganger om dagen. Til årets (2025) miljøkonferanse i Brasil reiste omtrent alle lederne i egne helikopter og jeter. Jeg tar min årlige sydentur og familiebesøk med knusende ro, uten skam. Anonymkode: a98f4...25a 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar #72 Skrevet 3. januar Nei, jeg har ingen flyskam. Vi har hus i Spania, og er der 4 mnd i året fordelt på 3 reiser. Blir 4 strekninger totalt på tur/retur hver gang. I fjor henta vi også valp i sør. Så til sammen fløy jeg 14 flyreiser. Kjente ikke på et lite snev av skam. Hadde vi bodd sørpå hadde vi nok brukt bilen mer. Anonymkode: 83e4a...646 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #73 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er artig at man aldri kan oppgi hvilket land det er snakk om når det er noe. Anonymkode: 3c99e...f37 Spania er et typisk sånn land der plastflasker flyter over alt. De har ikke panteordning, og folk slenger søppel over alt. Så snart man kommer ut av bysentrum, der det oftest er rent og pent, flyter søpla rundt. Deriblant en mengde plastflasker. Ironisk nok, så sitter korkene fast på flaskene der også. Hvor er egentlig logikken i det? Anonymkode: 83e4a...646 1
LilleMy_09 Skrevet 3. januar #75 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Absolutt ingen flyskam her what so ever!! Klimahysteriet er en gedigen bløff som bare brukes som pressmiddel av økonomiske og politiske grunner! Jeg tar vare på miljøet rundt meg så godt jeg bare kan, og tar mange valg i dagligdagse situasjoner som jeg tror er bra. Bruker mye gjenbruk, kildesorterer, plukker søppel og bruker ikke giftige kjemikalier osv. Men flyskam? Nei der får politikerene først gå foran med et godt eksempel og slutte med privat fly før jeg begynner å begrense meg. Anonymkode: 17297...81b This 👍
LilleMy_09 Skrevet 3. januar #76 Skrevet 3. januar Kålrota skrev (5 timer siden): Ja, jøss. Det har jo blitt moderne å drite i år miljøet går til h. Mye viktigere å kose seg på tur. For meg er det raskeste og mest behagelige fremkomstmiddel som gjelder. Uaktuelt å sitte mange timer på tog/buss når man kan ta fly
AnonymBruker Skrevet 3. januar #77 Skrevet 3. januar Kina står for over 30 prosent av verdens CO2 forurensning. EU for bare 6 prosent. Norge? Forsvinnende lite. Skal også kineserne skamme seg over å eksistere? Eller skal man legge skylden der den fortjener ligge? Anonymkode: ca077...993 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar #78 Skrevet 3. januar Nei. Jeg har hele familien min på andre siden av landet som jeg ønsker å besøke hver jul og sommer, og flyr med god samvittighet. Jeg har ikke egen bil, shopper veldig lite iløpet av et år, kaster veldig lite mat og er ellers nøysom av meg. Anonymkode: d48ac...b51 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #79 Skrevet 3. januar Går ikke an å ha flyskam når man bor i et langstrakt land der Widerøe er kollektivtransporten i store deler av landet. Standard jobbreise for meg (ca. 4 ganger i året) er 50 minutters flytur, 11 timer i buss eller et døgn på båt hver vei. Familien min bor på en annen kant av landet. Fly: effektiv flytid 2,5 time og flybytte på Gardermoen. Alternativt 3 dagers biltur hver vei. Anonymkode: ac686...93d 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar #80 Skrevet 3. januar Vi bor så avsidesliggende ved å bo i Norge at vi har ingen reelle alternativ til fly. De som bør ha miljøskam er de som handler på billigbutikker, temu og som kjøper plastklær. Og HVERTFALL de som får barn. Anonymkode: a8a33...de1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå