Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt er jo skam i dag 😅 De rike som flyr rundt i verden skal fortelle oss hvordan VI skal leve! Slavene på bunnen skal gjetes.

Anonymkode: 2f183...2e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier ikke skam

Anonymkode: 8bc30...e73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyskam. Flyr litt likevel, men skammer meg veldig. Før vi fikk barn fløy vi ikke på flere år, kjørte land og strand med elbil. Men så fikk vi bilsyke barn og har familie på helt andre siden av landet, så det ble litt håpløst å kjøre. Har tatt en del tog ifm. jobb, men har også der måtte ty til fly av og til, for togene har så mye problemer.

Men jeg er litt av og på med meg selv mtp. hvor mye av dette man som privatperson skal måtte føle på. Tenker det viktigste vi kan gjøre er å stemme på partier som går inn for å kutte mest mulig utslipp nasjonalt, og legge til rette for dette. 

Så noen tok opp temu-skam, der er jeg mer forundret over at folk ikke kjenner på det. Når det er påvist helse- og miljøfarlige stoffer i så mange av varene som er testet, og man har enda mindre sikkerhet enn vanlig mot barnearbeid og slaveri... Jeg vet ikke om jeg synes folk skal trenge å kjenne så mye på flyskam, med mindre de flyr så mye som de som sender julekort til ts, men slår et slag for mer temu-skam i 2026.

Anonymkode: 122b8...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr aldri. Det er jo den absolutt mest forurensende aktiviteten som finnes.

Anonymkode: 9cfd1...d1b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har flyskam. Flyr litt likevel, men skammer meg veldig. Før vi fikk barn fløy vi ikke på flere år, kjørte land og strand med elbil. Men så fikk vi bilsyke barn og har familie på helt andre siden av landet, så det ble litt håpløst å kjøre. Har tatt en del tog ifm. jobb, men har også der måtte ty til fly av og til, for togene har så mye problemer.

Men jeg er litt av og på med meg selv mtp. hvor mye av dette man som privatperson skal måtte føle på. Tenker det viktigste vi kan gjøre er å stemme på partier som går inn for å kutte mest mulig utslipp nasjonalt, og legge til rette for dette. 

Så noen tok opp temu-skam, der er jeg mer forundret over at folk ikke kjenner på det. Når det er påvist helse- og miljøfarlige stoffer i så mange av varene som er testet, og man har enda mindre sikkerhet enn vanlig mot barnearbeid og slaveri... Jeg vet ikke om jeg synes folk skal trenge å kjenne så mye på flyskam, med mindre de flyr så mye som de som sender julekort til ts, men slår et slag for mer temu-skam i 2026.

Begge deler er selvfølgelig skamfullt og unødvendig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist, men sant. Det er nok ikke alle som er med på et felles ansvar å få ned utslippene flytrafikken gjør, mange er dessverre egoistiske. 

Anonymkode: 23082...bf3

På hvilke måter forbruker du mer enn snittet i verden?

Da mener jeg utover det å bo i Norge - med all infrastrukturen som er her - det alene er jo nok til å velte lasset om alle skulle gjort det. 

Anonymkode: 249e5...3d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg flyr aldri. Det er jo den absolutt mest forurensende aktiviteten som finnes.

Nei. Det er faktisk å få barn.

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

👆👆👆 hvorfor Norge tror det er VI som må redde verden forstår ikke jeg. Ei heller hvorfor vi må betale dyre dommer for penger redder ikke klimaet?! Jeg blir helt klå. 

Anonymkode: 379cf...6b0

Det er vel ingen i Norge som tror at Norge skal redde verden. Det handler om å ta sin del av ansvaret. Litt som når du går i skogen, så tar (nesten) alle ansvar for å ikke kaste søppel rundt om, så blir det hyggeligere for alle. Dette lærer vi jo barn når de er små, man kan ikke kontrollere alle andre, men vi må gjøre vår del for at det ikke skal bli fullstendig kaos. Om seksåring din forteller at de tre største guttene i klassen spytter på læreren, så ber vi ikke vårt barn om å fikse de andre, men passer på at barnet oppfører seg selv, slik at det ikke bidrar til problemet. Vi sier heller ikke "åja, men de spytter så mye at om mitt barn bare spytter litt så utgjør ikke det en forskjell, spytt ivei gutten min".

Jeg kommer ikke til å vinne noe norgesmesterskap i analogier med det første, men jeg tror det skal være mulig å ta poenget.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Det er faktisk å få barn.

For noe tull! Det vil selvfølgelig avhenge av levemåten til barnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe tull! Det vil selvfølgelig avhenge av levemåten til barnet.

Nei. Det er det verste mot miljøet. Alternativet er jo at det ikke eksisterer en ekstra forbruker på denne planeten. Det er allerede for mange her. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre. Dette klimahysteriet er helt latterlig. Norge skal være best her, vi må tenke på miljøet osv. Men hva hjelper det at 5 millioner mennesker er gode, når milliarder av mennesker gir blanke f... 

Se på det med å snakke om å kutte oljen. Tror dere Kina, Russland, USA kutter ut det? Om dem da får monopol på dette, så må man jo kjøpe olje og gass fra f.eks Russland. 

Diktaturer vil bli sterkere og sterkere siden dem driter i miljøet. Mens vesten vil bli svakere siden vi skal støtte opp med alt mulig klimadritt.  

Anonymkode: cb91a...086

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Flyr så mye jeg vil, når jeg vil.

Anonymkode: 46004...f20

Nei, av og til blir du forhindret.

Anonymkode: 3c99e...f37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre. Dette klimahysteriet er helt latterlig. Norge skal være best her, vi må tenke på miljøet osv. Men hva hjelper det at 5 millioner mennesker er gode, når milliarder av mennesker gir blanke f... 

Se på det med å snakke om å kutte oljen. Tror dere Kina, Russland, USA kutter ut det? Om dem da får monopol på dette, så må man jo kjøpe olje og gass fra f.eks Russland. 

Diktaturer vil bli sterkere og sterkere siden dem driter i miljøet. Mens vesten vil bli svakere siden vi skal støtte opp med alt mulig klimadritt.  

Her redder vi verden ved at bruskorken henger fast i flaska.

Da jeg var i et annet, relativt vestlig land, nå i November. Så fikk man 0,2 plastflasker med vann, og hev dem bare ut vinduet når man var ferdig med de - det lå hauger med de overalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her redder vi verden ved at bruskorken henger fast i flaska.

Da jeg var i et annet, relativt vestlig land, nå i November. Så fikk man 0,2 plastflasker med vann, og hev dem bare ut vinduet når man var ferdig med de - det lå hauger med de overalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jordan. 

AnonymBruker
Skrevet

Tur/retur med fly til feks Polen koster ofte mye mindre enn tog  tur/retur til feks Vestlandet fra Østlandet. Så hvis folk vil ha en liten ferie men ikke har så god råd så er det billigere å reise med fly utenlands enn å ta tog innenlands. Politikere flyr til klimakonferanser, og andre rike bruker privatfly og store yachter. Tror ikke politikerne tar så mye kollektivt, det blir nok bil, men de kan skryte av å kjøre el-bil med batterier takket være barnearbeid  i gruver i Afrika. Og de har jo gratis parkering også. Så slenger de opp noen vindturbiner som ødelegger naturen samtidig.

Hadde det virkelig vært en «klimakrise» så hadde kollektivtransport vært enten gratis eller veldig billig og politikere som maser om klimakrise hadde ikke tatt fly til en klimakonferanse. 

Anonymkode: 94bd5...eb6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar fly tur/retur 1 gang i året (etter 9 år uten å fly i det hele tatt), så jeg tenker jeg sparer flyskammen til politikere og bemidlede slutter å fly privatfly hit og dit hele tiden.

Klimakonferanser i Brasil, hvor samtlige deltakere deltar via fly eller privatfly, er vanskelig å ta seriøst når det er fullt mulig å ha digitale konferanser. Det er sikkert veldig enkelt å sitte på privatflyet sitt og ha veeeeldig seriøse samtaler om hvordan alle andre må kutte ned på reiser…

Anonymkode: 502a7...73b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har flydd kun en gang etter 2012, så jeg føler ikke på noen flyskam egentlig. Det var i sommer, og da reiste jeg til gjengjeld langt og hadde flybytte underveis.

Men det blir nok år til neste gang.  

Sønnen min derimot, har flydd en del i fjor.... og det blir nok noen turer i år også. Men han har flydd veldig lite i sitt liv før det egentlig.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig i det.. Norge skal ikke ha olje, vi skal ikke skal spise kjøtt, vi får inn masse innvandrere som går på trygd, strøm-systemet vårt ødelegges, det sendes masse penger ut av landet i bistand osv. Kronekursen i Norge er veldig dårlig. Norge blir da tilslutt bare et kaldt mørkt og fattig land fullt av mennesker med jern mangel og ingen som driver business og heller ingen olje.

Anonymkode: 94bd5...eb6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har absolutt flyskam, men må reise en del i jobb og ofte er fly eneste reelle alternativ. Unngår å fly privat. 

Anonymkode: 204d1...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...