Macro Skrevet 29. desember 2025 #61 Skrevet 29. desember 2025 Fordi alle folk som bare her drevet dank, latet seg og aldri gjort noe fornuftig begynte å føre dette opp som utdanning på facebook i sin tid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #62 Skrevet 29. desember 2025 Jeg kunne nok godt ha skrevet at jeg har gått livets harde skole. Jeg har lært av erfaringer livet har gitt meg. Alt fra en oppvekst i fattigdom, seksuelle overgrep utført av en nær nabo i alderen 9-11 år, en psykisk syk mor som manipulerte og løy og lot meg seile min egen sjø fra jeg var 16-17 år gammel, ble da sammen med en 7 år eldre mann som både voldtok, løy og svindlet og så videre og så videre. Likevel så ville jeg jo aldri fortalt dette til noen andre enn min aller aller nærmeste. Jeg har også hatt fokus på utdannelse, og det er den formelle utdannelsen jeg fronter, hvis jeg skal fronte noe som helst. Anonymkode: fdf27...4de 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #63 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kunne nok godt ha skrevet at jeg har gått livets harde skole. Jeg har lært av erfaringer livet har gitt meg. Anonymkode: fdf27...4de Men alle mennesker lærer jo av erfaringer de har fått gjennom livet. Anonymkode: 87969...fa7 2 1
Gaia Skrevet 29. desember 2025 #64 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes ikke aggressiv, du misoppfatter meg. Anonymkode: 1d8c2...339 Siden vi er flere som har misoppfattet deg; kan det ha noe med måten du skrev innlegget ditt på, kanskje? Litt hoverende, og med masse påstander om at vi er dumme, utdanning er bortkastet, siden vi heller kunne hatt det gøy i stedet for å lese? For man greier seg jo så godt uten utdanning? Det er slik innlegget ditt blir tolket, nemlig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #65 Skrevet 29. desember 2025 Syntes livets harde skole,høres ut som man har vært utafor samfunnet hele livet.At man har vært arbeidsløs og kansje narkoman!.Og nå er Ufør.Hadde et par i klassen som jeg ser for meg har gått livets harde skole. Anonymkode: 5e6b4...e3f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #66 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forventer ikke at det går inn, men jeg skal prøve en gang til: FOR MEG hadde det vært fullstendig bortkastet med utdanning av noe slag, iom at jeg har vært begunstiget på flere vis hittil i livet. Jeg hadde da kastet vekk mye tid på utdannelse, da jeg verken trenger det eller hadde brukt det til noe, siden jeg er i den situasjonen jeg er. Anonymkode: 1d8c2...339 Har du ingen interesser? Jeg hadde jo studert selv om det stod 10 mill på konto, for meg handler det om selvutvikling og mental input, ikke om penger. Søsteren min har en god jobb, og tar en master som ikke kommer til å gi henne høyere lønn engang, kun fordi hun er interessert i å lære. Men noe sånt er vel ubegripelig for deg Anonymkode: 7f7d1...79f 2
DesmondMiles Skrevet 29. desember 2025 #67 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 9.13): Da jeg vokste opp hørte jeg ofte om "livets harde skole". Det var en nøytral beskrivelse av å lære gjennom erfaring, å oppleve ting gjennom livet som ga praktisk kunnskap om diverse. "Livets harde skole" var noe alle gikk igjennom, uansett utdanningsnivå. Noen hadde ingen utdanning ut over "livets harde skole", andre hadde denne i tillegg til annen utdanning. De senere årene har jeg sett, spesielt her inne, at "livets harde skole" har blitt noe negativt. Hvorfor? Anonymkode: db500...f44 Det høres ut som du aldri har forstått betydningen av begrepet.
DesmondMiles Skrevet 29. desember 2025 #68 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 9.38): Og litt trist når man tenker over det, at den harde delen skal sees ned på. For noen/mange er faktisk livet en kamp å komme seg gjennom. Anonymkode: fdf27...4de Folk ser i utgangspunktet ikke ned på de som ikke har høyere utdanning. Problemet er når folk uten høyere utdanning, og som gjerne ikke har fullført VGS engang, prater om ting som krever dypere innsikt og forståelse. Da skinner det gjennom at de verken har formell eller selvlært utdannelse; de har bare sett på videoer og lest korte innlegg på Facebook osv. Denne type folk sees ned på av de fleste som ikke faller i gruppen selv… 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #69 Skrevet 29. desember 2025 Jeg synes det er synd at man ikke utnytter seg av at vi i Norge får gratis skolegang ut vgs. Det er den dyreste gaven vi noen gang vil få. Muligheten til å stå på egne bein, som håndtverket eller akademiker. Hva er Livets harde skole? Er det fok under 60 som bruker det, vitner det om at vedkimmende har tatt dårlige valg og ikke benyttet seg av muligheten til en utdannelse. For meg er uttrykket utelukkende negativt. Anonymkode: d3e7d...f33 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #70 Skrevet 29. desember 2025 Livets harde skole "før i tida" var å begynne å jobbe når man var 14-15/etter ungdomskolen. Som ikke var så uvanlig og man levde helt vanlige liv. Etterhvert som de aller fleste enten har VGS eller høyere utdanning, så er livets harde skole de som ikke har noen av delene, eller som jobber ufaglært i "skitjobber". I tillegg kommer psykdom, uføretrygd, rus og alt det der. Man kan være en anstendig "livets harde skole person" idag også, det er bare blitt veldig mye lenger mellom dem. Anonymkode: 62668...87c 1
Blue Balloon Skrevet 30. desember 2025 #71 Skrevet 30. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg kunne nok godt ha skrevet at jeg har gått livets harde skole. Jeg har lært av erfaringer livet har gitt meg. Alt fra en oppvekst i fattigdom, seksuelle overgrep utført av en nær nabo i alderen 9-11 år, en psykisk syk mor som manipulerte og løy og lot meg seile min egen sjø fra jeg var 16-17 år gammel, ble da sammen med en 7 år eldre mann som både voldtok, løy og svindlet og så videre og så videre. Likevel så ville jeg jo aldri fortalt dette til noen andre enn min aller aller nærmeste. Jeg har også hatt fokus på utdannelse, og det er den formelle utdannelsen jeg fronter, hvis jeg skal fronte noe som helst. Anonymkode: fdf27...4de Dette er akkurat slikt her jeg føler at "livets harde skole" EGENTLIG betyr. Problemet er at utrykket har mistet sin troverdighet, fordi mange vanlige folk som har levd helt ordinære liv bruker det. Fordi de har ingenting annet å vise til liksom. (edit: Og håper foresten det går bedre med deg nå!) Endret 30. desember 2025 av Blue Balloon 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #72 Skrevet 30. desember 2025 Gaia skrev (12 timer siden): Siden vi er flere som har misoppfattet deg; kan det ha noe med måten du skrev innlegget ditt på, kanskje? Litt hoverende, og med masse påstander om at vi er dumme, utdanning er bortkastet, siden vi heller kunne hatt det gøy i stedet for å lese? For man greier seg jo så godt uten utdanning? Det er slik innlegget ditt blir tolket, nemlig. Ja, en ser svært ofte her at folk tolker innlegg som fanden leser bibelen. Det er om å gjøre å dra på max, slik at det blir fart i sakene. Og ja, man kan greie seg svært godt uten utdanning. Det er vel det jeg har sagt siden start her... Anonymkode: 1d8c2...339 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #73 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du ingen interesser? Jeg hadde jo studert selv om det stod 10 mill på konto, for meg handler det om selvutvikling og mental input, ikke om penger. Søsteren min har en god jobb, og tar en master som ikke kommer til å gi henne høyere lønn engang, kun fordi hun er interessert i å lære. Men noe sånt er vel ubegripelig for deg Anonymkode: 7f7d1...79f Masse interesser og hobbyer. Men ingen som kan gi noen inntekt. Eller mulig noen kunne, men da blir det jo en jobb og en må konkurrere med alle andre. Dette er uinteressant, hobbyene må forbli hobbyer. Anonymkode: 1d8c2...339
Hmmmmmm Skrevet 30. desember 2025 #74 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 9.27): Det var ok så lenge det bare het livets skole. Så la man til harde, og det endret klang. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å nevne. Alle har vel gått livets skole. Legger man på harde høres man bare bitter ut. Anonymkode: 3065e...e05 Jeg tolker det slik at man må jobbe i de stusselige stillingene hele livet. Som oftest slitsomme, fysiske yrkene. Det folk ikke tenker på er at mange barn pga dårlig barndom, mister mange år av skolen. Ikke så lett å komme seg igjennom vgs da. Mange får ikke karakterer på ungdomskolen engang. De må gå livets harde skole. En normal skolegang er mer behagelig. Gir det mening da?
Blue Balloon Skrevet 30. desember 2025 #75 Skrevet 30. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, en ser svært ofte her at folk tolker innlegg som fanden leser bibelen. Det er om å gjøre å dra på max, slik at det blir fart i sakene. Og ja, man kan greie seg svært godt uten utdanning. Det er vel det jeg har sagt siden start her... Anonymkode: 1d8c2...339 Du skreiv at du har hatt så flaks i livet at du ikke har trengt utdanning. Og så ler du av alle andre som har "kasta bort" tida si på det. Du skjønner at da framstår du som superdust? Ingen her har feiltolka innlegga dine. Om folk får feil oppfatning av deg, så er det du som har formulert deg dårlig. AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 9.54): Ja, som oftest. For meg som har seilt med god medvind gjennom livet hittil uten fnugg av utdannelse, oppfattes det jo annerledes. Jeg ler i skjul av alle dem som har kastet bort tid på utdannelse og slit. 1000-vis av timer en kunne brukt til moro og annet. Men jeg viser det selvfølgelig ikke, da hisser de seg opp. Nå skal det sies at svært få opplever så mye medvind som meg da. Jeg nyter det i fulle drag og det ser ut til å vare. Anonymkode: 1d8c2...339 Endret 30. desember 2025 av Blue Balloon 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #76 Skrevet 30. desember 2025 DesmondMiles skrev (15 timer siden): Det høres ut som du aldri har forstått betydningen av begrepet. Jeg har forstått betydningen av begrepet. Begrepet har jeg fra min bestefar som var omgitt av far og brødre (og søster) med utdanning (jordmor, lærer, prest, og økonom), men som selv valgte å bli fisker og småbruker. Han ble etterhvert reder med 5 fast ansatte, og når noen spurte ham hvilken utdannelse han hadde sa han (i motsetning til sin far og sine søsken) ikke hadde utdanning ut over "livets (harde) skole". (Han hadde lært alt gjennom praktisk erfaring, igjen i motsetning til dem som hadde både teoretisk utdanning og livserfaring) Det er slik jeg er vant til at det er brukt - å beskrive praktisk læring gjennom livet/livserfaring. Anonymkode: db500...f44
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #77 Skrevet 30. desember 2025 Blue Balloon skrev (4 timer siden): Du skreiv at du har hatt så flaks i livet at du ikke har trengt utdanning. Og så ler du av alle andre som har "kasta bort" tida si på det. Du skjønner at da framstår du som superdust? Ingen her har feiltolka innlegga dine. Om folk får feil oppfatning av deg, så er det du som har formulert deg dårlig. På hvilken måte er jeg da en superdust? For meg virker du bare sur fordi jeg ikke har bruk for verken utdannelse eller jobb. Anonymkode: 1d8c2...339
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #78 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): På hvilken måte er jeg da en superdust? For meg virker du bare sur fordi jeg ikke har bruk for verken utdannelse eller jobb. Anonymkode: 1d8c2...339 Jeg for min del tok ikke master fordi jeg måtte, men fordi jeg var interessert i temaet. De fem årene var utrolig lærerike og kjekke og jeg angrer ikke et øyeblikk. I dag har jeg jobb som overhodet ikke er relevant for utdannelsen. Hva du gjør eller ikke gjør i ditt liv bryr ikke jeg meg om. Hvorfor skal jeg det? Så da forstår jeg heller ikke hvorfor du mener så mye om hva andre gjør i sine liv. Anonymkode: 87969...fa7 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #79 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg for min del tok ikke master fordi jeg måtte, men fordi jeg var interessert i temaet. De fem årene var utrolig lærerike og kjekke og jeg angrer ikke et øyeblikk. I dag har jeg jobb som overhodet ikke er relevant for utdannelsen. Hva du gjør eller ikke gjør i ditt liv bryr ikke jeg meg om. Hvorfor skal jeg det? Så da forstår jeg heller ikke hvorfor du mener så mye om hva andre gjør i sine liv. Anonymkode: 87969...fa7 Det er jo nettopp det at jeg bryr meg fint lite om hva andre gjør i livet da... Jeg bare ler. Anonymkode: 1d8c2...339
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #80 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo nettopp det at jeg bryr meg fint lite om hva andre gjør i livet da... Jeg bare ler. Anonymkode: 1d8c2...339 Du bryr deg såpass mye at du har tydelige meninger om det, noe du har skrevet over flere innlegg her inne. Du tror selv du fremstår som bedre og klokere enn andre, men du driter deg bare ut og ender opp med å se ut som en fjott. Anonymkode: 87969...fa7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå