AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #1 Skrevet 28. desember 2025 Da jeg vokste opp hørte jeg ofte om "livets harde skole". Det var en nøytral beskrivelse av å lære gjennom erfaring, å oppleve ting gjennom livet som ga praktisk kunnskap om diverse. "Livets harde skole" var noe alle gikk igjennom, uansett utdanningsnivå. Noen hadde ingen utdanning ut over "livets harde skole", andre hadde denne i tillegg til annen utdanning. De senere årene har jeg sett, spesielt her inne, at "livets harde skole" har blitt noe negativt. Hvorfor? Anonymkode: db500...f44 8 1 3
Kålrota Skrevet 28. desember 2025 #2 Skrevet 28. desember 2025 Jeg har aldri hørt det brukt om den måten du beskriver det, og jeg er født på 70-tallet. Jeg har alltid hørt det brukt negativt og nedlatende, hele mitt voksne liv. 27 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #3 Skrevet 28. desember 2025 Det har alltid vært noe negativt. Mennesker som går rundt og skryter av at de ikke har utdannelse er nesten utelukkende veldig spesielle. Anonymkode: 7f7d1...79f 25 11
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #4 Skrevet 28. desember 2025 Jeg er i 40 årene, da jeg var ung og hørte dette de første gangene, var det fra de som snakket om seg selv. De hadde hatt et tøft liv, lite skolegang, men klart seg likevel. Livet hadde formet dem. Anonymkode: 5ac8e...c7b 23 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #5 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har alltid vært noe negativt. Mennesker som går rundt og skryter av at de ikke har utdannelse er nesten utelukkende veldig spesielle. Anonymkode: 7f7d1...79f Opprinnelig var ikke uttrykket negativt ladet, det betydde først at man hadde mye erfaring gjennom levd liv og gått i mange motbakker i livet. Men senere har det blitt koblet til f.eks. skepsis og mistro til høyere utdanning og forskningsbasert kunnskap over tid, og en holdning om at livserfaring er det samme om ikke bedre enn høyere utdanning. Det er det jo ikke, selv om livserfaring kan være verdifullt i seg selv. Men det krever evne til refleksjon og god kunnskap for å være nyttig. Anonymkode: 1d497...3c9 11 14
exictence Skrevet 28. desember 2025 #6 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har alltid vært noe negativt. Mennesker som går rundt og skryter av at de ikke har utdannelse er nesten utelukkende veldig spesielle. Anonymkode: 7f7d1...79f Handler det om å skryte av det da? Tror ikke det har vært ment sånn. 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #7 Skrevet 28. desember 2025 Det var ok så lenge det bare het livets skole. Så la man til harde, og det endret klang. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å nevne. Alle har vel gått livets skole. Legger man på harde høres man bare bitter ut. Anonymkode: 3065e...e05 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #8 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er i 40 årene, da jeg var ung og hørte dette de første gangene, var det fra de som snakket om seg selv. De hadde hatt et tøft liv, lite skolegang, men klart seg likevel. Livet hadde formet dem. Anonymkode: 5ac8e...c7b Dette ☝️ exictence skrev (2 minutter siden): Handler det om å skryte av det da? Tror ikke det har vært ment sånn. Jo hos mange er det skryt, bare se på facebook. Det er gjerne de som er mot AP, vaksiner, innvandrere og har generell skepsis mot myndighetene - og er stolte av det. Vi andre er idioter som ikke har skjønt det enda. Anonymkode: 23294...f79 9 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #9 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ok så lenge det bare het livets skole. Så la man til harde, og det endret klang. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å nevne. Alle har vel gått livets skole. Legger man på harde høres man bare bitter ut. Anonymkode: 3065e...e05 Ja du sier noe. Høres bitter ut kan vel være velplassert om man har vokst opp på en hard måte. I min mening er det verken positivt eller negativt og betydningen har ikke endret seg. Det kan være en fin person som har vært uheldig med sin familie. Anonymkode: 770a3...db7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #10 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ok så lenge det bare het livets skole. Så la man til harde, og det endret klang. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å nevne. Alle har vel gått livets skole. Legger man på harde høres man bare bitter ut. Anonymkode: 3065e...e05 Helt enig med deg, vi har alle livets skole, mange av oss har bare tatt ordentlig utdannelse i tillegg. Jeg får assosiasjoner til hun karakteren med nakkekrage i Kongsvikseriene. Anonymkode: a1c64...251 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #11 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var ok så lenge det bare het livets skole. Så la man til harde, og det endret klang. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å nevne. Alle har vel gått livets skole. Legger man på harde høres man bare bitter ut. Anonymkode: 3065e...e05 Slik skjønner jeg det også, at livets skole og livets "hare skole" er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 9d2c4...9ae 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #12 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slik skjønner jeg det også, at livets skole og livets "hare skole" er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 9d2c4...9ae Og litt trist når man tenker over det, at den harde delen skal sees ned på. For noen/mange er faktisk livet en kamp å komme seg gjennom. Anonymkode: fdf27...4de 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #13 Skrevet 28. desember 2025 Det ble sånn da høyere utdannede skulle lage seg noe å se ned på. De snudde uttykket til sin fordel. Anonymkode: 1d8c2...339 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #14 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det har alltid vært noe negativt. Mennesker som går rundt og skryter av at de ikke har utdannelse er nesten utelukkende veldig spesielle. Anonymkode: 7f7d1...79f Ja, som oftest. For meg som har seilt med god medvind gjennom livet hittil uten fnugg av utdannelse, oppfattes det jo annerledes. Jeg ler i skjul av alle dem som har kastet bort tid på utdannelse og slit. 1000-vis av timer en kunne brukt til moro og annet. Men jeg viser det selvfølgelig ikke, da hisser de seg opp. Nå skal det sies at svært få opplever så mye medvind som meg da. Jeg nyter det i fulle drag og det ser ut til å vare. Anonymkode: 1d8c2...339
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #15 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Da jeg vokste opp hørte jeg ofte om "livets harde skole". Det var en nøytral beskrivelse av å lære gjennom erfaring, å oppleve ting gjennom livet som ga praktisk kunnskap om diverse. "Livets harde skole" var noe alle gikk igjennom, uansett utdanningsnivå. Noen hadde ingen utdanning ut over "livets harde skole", andre hadde denne i tillegg til annen utdanning. De senere årene har jeg sett, spesielt her inne, at "livets harde skole" har blitt noe negativt. Hvorfor? Anonymkode: db500...f44 Er så enig! Jeg skjønte ingenting da og begynte å omtale det som en måte å se ned på folk. Jeener at det man lærer av livserfaring er veldig viktigere enn det noen skole kan lære deg. Anonymkode: 4cf20...72e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #16 Skrevet 28. desember 2025 Enig i at jeg også assosierer "livets harde skole" med Dunning-Kruger debattanter i meningsutveksliger på SoMe. Endringen er vel i grunn at før så skjemtes folk over sosial status/bakgrunn, og gikk stille i dørene. Det var f.eks. veldig skambelagt å gå på "sosialen". I dag virker det som folk dyrker sin egen "lidelse", og har en fatalistisk tilnærming til livet hvor omstendighetene som har ført til at deres liv ble slik det ble ligger til grunn, og ikke valgene individet har gjort selv. På den annen side har de fleste av oss respekt for folk som lykkes, og det å ta utdannelse har egentlig hatt lite å si for inntekt. Det er jo lett å se på de som virkelig har tjent seg svin-rik på flipping og utleie av leiligheter hvor det eneste som har trengtes er mot nok til å ta opp lån. Til sist er min oppfatning av at vi er i ferd med å gå inn i en periode med forakt for utdannelse, i stor grad grunnet forvitring av akademiske standarder hvor f.eks. subjektive erfaringer blir sett på som "kunnskap", og at store deler av akademia er blitt ideologisk/fått en sterk bias. Anonymkode: e5b49...e52 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #17 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, som oftest. For meg som har seilt med god medvind gjennom livet hittil uten fnugg av utdannelse, oppfattes det jo annerledes. Jeg ler i skjul av alle dem som har kastet bort tid på utdannelse og slit. 1000-vis av timer en kunne brukt til moro og annet. Men jeg viser det selvfølgelig ikke, da hisser de seg opp. Nå skal det sies at svært få opplever så mye medvind som meg da. Jeg nyter det i fulle drag og det ser ut til å vare. Anonymkode: 1d8c2...339 Jeg tror du skal lete lenge for å finne høyt utdannede folk som følte at de "kastet bort tiden sin" på høyere utdanning. De aller fleste har enormt mange gode minner fra studietiden, inkludert meg selv. Jeg er svært takknemlig over å ha en trygg, behagelig og intellektuelt stimulerende jobb, og for at jeg ikke endte opp som mine foreldre som hadde ødelagte arbeiderkropper før de fylte 60. Du skriver jo selv at du har hatt usedvanlig mye flaks og medvind i livet ditt, det er jo de færreste forunt. Jeg hisser meg forresten ikke opp over at du sier du har hatt et godt liv, selv om du ikke har tatt høyere utdanning. Det høres veldig spesielt ut å bli sint fordi noen ikke har tatt høyere utdanning og likevel har det bra. F eks mine foreldre har ikke tatt høyere utdanning de har hatt tøffe arbeidsliv og har nå vonde kropper, men de er likevel lykkelige med storfamilie og god økonomi. Jeg blir jo ikke rasende på dem fordi de har det godt 🤷♂️ Jeg syns forresten det er en skam at de som jobber knallhardt fra de er 19 år har samme pensjonsalder som kontorfolk som først går ut i jobb når de er 25. Og nå er det jo slik at absolutt alle mennesker går livets harde skole. Det er jo bare livserfaring. Men ja, jeg gjenkjenner uttrykket først og fremst fra enkle sjeler på facebook som blamerer seg selv ved å utlevere altfor mye. Anonymkode: c27d6...131 7 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #18 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tror du skal lete lenge for å finne høyt utdannede folk som følte at de "kastet bort tiden sin" på høyere utdanning. De aller fleste har enormt mange gode minner fra studietiden, inkludert meg selv. Jeg er svært takknemlig over å ha en trygg, behagelig og intellektuelt stimulerende jobb, og for at jeg ikke endte opp som mine foreldre som hadde ødelagte arbeiderkropper før de fylte 60. Du skriver jo selv at du har hatt usedvanlig mye flaks og medvind i livet ditt, det er jo de færreste forunt. Jeg hisser meg forresten ikke opp over at du sier du har hatt et godt liv, selv om du ikke har tatt høyere utdanning. Det høres veldig spesielt ut å bli sint fordi noen ikke har tatt høyere utdanning og likevel har det bra. F eks mine foreldre har ikke tatt høyere utdanning de har hatt tøffe arbeidsliv og har nå vonde kropper, men de er likevel lykkelige med storfamilie og god økonomi. Jeg blir jo ikke rasende på dem fordi de har det godt 🤷♂️ Jeg syns forresten det er en skam at de som jobber knallhardt fra de er 19 år har samme pensjonsalder som kontorfolk som først går ut i jobb når de er 25. Og nå er det jo slik at absolutt alle mennesker går livets harde skole. Det er jo bare livserfaring. Men ja, jeg gjenkjenner uttrykket først og fremst fra enkle sjeler på facebook som blamerer seg selv ved å utlevere altfor mye. Anonymkode: c27d6...131 Jeg mente at folk hisser seg opp om jeg signaliserer til dem at de har kastet bort tiden sin. I mine øyne har de det. Men forstår selvsagt at dette er noe de omtrent har måttet gjøre, da de ikke har hatt andre muligheter. Anonymkode: 1d8c2...339
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #19 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mente at folk hisser seg opp om jeg signaliserer til dem at de har kastet bort tiden sin. I mine øyne har de det. Men forstår selvsagt at dette er noe de omtrent har måttet gjøre, da de ikke har hatt andre muligheter. Anonymkode: 1d8c2...339 Det viser jo bare hvor lite du forstår. Anonymkode: 87969...fa7 9 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #20 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mente at folk hisser seg opp om jeg signaliserer til dem at de har kastet bort tiden sin. I mine øyne har de det. Men forstår selvsagt at dette er noe de omtrent har måttet gjøre, da de ikke har hatt andre muligheter. Anonymkode: 1d8c2...339 Hvorfor i alle dager tror du det? Jeg tar utdannelse fordi jeg oppriktig er interessert i emnet og ønsker å lære, det er absolutt ikke noe jeg "må" (utover at det dekker behovet for mental stimuli). Anonymkode: 7f7d1...79f 6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå