Gå til innhold

Hvorfor har "livets harde skole" endret betydning?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg vokste opp hørte jeg ofte om "livets harde skole". 

Det var en nøytral beskrivelse av å lære gjennom erfaring, å oppleve ting gjennom livet som ga praktisk kunnskap om diverse.

"Livets harde skole" var noe alle gikk igjennom, uansett utdanningsnivå.  Noen hadde ingen utdanning ut over "livets harde skole", andre hadde denne i tillegg til annen utdanning.

De senere årene har jeg sett, spesielt her inne, at "livets harde skole" har blitt noe negativt.  

Hvorfor?

Anonymkode: db500...f44

Jeg for min del hørte ikke "ofte" om livets harde skole. Men noen ganger. Første gang jeg hørte utrykket som barn/ungdom, så tenkte jeg at dette utrykket gjaldt for folk som hadde opplevd noe skikkelig vanskelig i livet sitt. Krig eller sult osv. 

Men etter å ha blitt litt eldre og hørt folk som bruker det om seg selv, så føler jeg i blant at det er litt tulle-begrep. "Nei vi hadde ikke slike muligheter når jeg var ung. Jeg gikk livets harde skole jeg." Folk som er 10-20 år eldre enn meg. Føler ikke at jeg er SÅÅÅ mye yngre og at det var SÅÅÅ mye som forandra seg fra 80-90 tallet til 2000. Og jeg har jo ikke noen voldsomt lang og fancy utdannelse, gikk 2 år på yrkesfag før jeg begynte å jobbe som 18-åring.

Føler det er typisk slik ting som litt halv-bitre folk sier på en måte. Hm.. dere skjønner hva jeg mener forhåpentligvis.

Endret av Blue Balloon
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spurte chat gpt: "Begrepet «livets harde skole» brukes om mennesker som mener de har lært mest gjennom egne, ofte tøffe erfaringer i livet, heller enn gjennom formell utdanning eller teori.

Det betyr typisk at man: har opplevd motgang, tap, konflikter eller vanskelige valg eller har lært «på den harde måten» Det legges stor vekt på praktisk erfaring og sunn fornuft og noen kan være skeptisk til akademisk kunnskap eller «boklærdom»

Uttrykket brukes ofte selvironisk: «Jeg har gått livets harde skole» eller kritisk/ironisk: når noen bruker det som en slags erstatning for kunnskap eller kompetanse".

ok så langt er jeg enig. Men det har kommet en bølge av stolthet over folk som "velger å lære på den harde måten". Uføre, NAV'ere, folk som er stolt over sin egen middelmådighet. Det hele gir meg en sur smak i munnen.

Jeg er selv et løvetannbarn, født I 1979. Mitt liv har vært en kamp fra dag en, bare motbakker og meg selv i vegen for egen fremskritt. Jeg har da stolthet og ville aldri skryte av mine egne mangler eller middelmådighet. Jeg er stolt at jeg har overlevd, grodd igjennom asfalten og ønsker et bedre liv for barna, men ikke fader om jeg skryter av mine traumer, sykdommer eller ødelagte muligheter. Jeg velger heller å skryte av ting som har verdi for meg: det å jobbe hardt for å oppnå noe, det å være god mot andre, det å være økonomisk smart og annet som er karakterstyrkende.

Anonymkode: 789b3...211

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

«Livets harde skole» er bare en annen måte å si «null utdanning etter ungdomsskolen».

Anonymkode: 4d47f...7e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det viser jo bare hvor lite du forstår.

Anonymkode: 87969...fa7

Ja, og se hvor mye det plager meg.

Anonymkode: 1d8c2...339

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor i alle dager tror du det? Jeg tar utdannelse fordi jeg oppriktig er interessert i emnet og ønsker å lære, det er absolutt ikke noe jeg "må" (utover at det dekker behovet for mental stimuli).

Anonymkode: 7f7d1...79f

Pga at utdannelse er en stor del av dette med i det hele tatt å få seg en jobb der en tjener penger til livets opphold pr i dag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pga at utdannelse er en stor del av dette med i det hele tatt å få seg en jobb der en tjener penger til livets opphold pr i dag.

Det stemmer sikkert for noen, men absolutt ikke for alle. Jobben min er ikke relatert til utdannelsen min i det hele tatt.

Skrevet

Det beste er de som har gått "Livets knallharde skole". Må være en egen videreutdanning, det.

Anonymkode: 87969...fa7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer sikkert for noen, men absolutt ikke for alle. Jobben min er ikke relatert til utdannelsen min i det hele tatt.

Ok, men det er liksom deg da. De fleste går videre på skole etter grunnskolen og videre der igjen.

Slik er det blitt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, men det er liksom deg da. De fleste går videre på skole etter grunnskolen og videre der igjen.

Slik er det blitt

På universitetet er det mennesker i alle aldre og alle mulige slags livssituasjoner. Halvparten av mine medstudenter på master var godt voksne og hadde allerede en god jobb. Du har et veldig smalt syn på utdannelse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette ☝️

Jo hos mange er det skryt, bare se på facebook. Det er gjerne de som er mot AP, vaksiner, innvandrere og har generell skepsis mot myndighetene - og er stolte av det. Vi andre er idioter som ikke har skjønt det enda.

Anonymkode: 23294...f79

Helt ærlig så er du en idiot når du generaliserer såpass som du selv gjør her. Det er mange som stoler på myndighetene i alt som også er livets harde skole. Men omtrent alle, spesielt under covidtiden som stilte kritiske spørsmål om håndtering av covid ble stemplet som livets harde skole....blant annet til masse annet. 

Skrevet

Jeg mente at folk hisser seg opp om jeg signaliserer til dem at de har kastet bort tiden sin. I mine øyne har de det. Men forstår selvsagt at dette er noe de omtrent har måttet gjøre, da de ikke har hatt andre muligheter.

Det er jo din mening at de har kastet bort tiden sin. Jeg ville ikke blitt operert at en kirug uten utdannelse. Jeg ville ikke hatt en advokat som ikke hadde åpnet norges lover osv. Det er behov for mennesker i yrker som krever høy utdannelse, det er behov for mennesker i yrker du kan jobbe i basert på erfaring eller utdannelse og behov for mennesker i yrker som ikke krever utdannelse. Jeg ser ikke behov for at noen skal uansett utdanning eller jobb skal signalisere at andre har kastet bort tiden sin. Det at du har ett behov for dette sier bare en ting og det er at du har ett behov for å hevde deg. Det er jo ikke du som vet hva ett annet menneske ser på som bortkastet tid, våre liv er forskjellige.

• Nyttig 2
Skrevet

Er mulig det var " tøft" å si det for noen år tilbake.

Idag forbinder jeg det med godt voksne ( 50+) som deler meningene sine ukritisk på facebook og andre kommentarfelt på sosiale medier ( deverre syns jeg fellesnevneren er at de hater NAV  og  innvandring  og tror ikke på klimakrisen)

(Det er fullt mulig å være stolt av å hatt motbør og lite utdanning - og klart seg bra - uten å gjennomsyre omgivelsene sine  med bitterhet)

Anonymkode: 30326...f13

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har gått fra en litt ålreit måte å si «jeg har opplevd litt av hvert og lært av det» til å først og fremst brukes av kommentarfeltkrigere, gjerne med en del konspirasjonsteorier innabords, som bruker det som en slags kontrast til «sånn meningsløs formell utdannelse».

Det å lære seg mye om livet gjennom å gjøre seg egne erfaringer, og bruke sunn fornuft, er selvfølgelig sunt og godt og viktig. Men det er ingen som helst motsetning mellom det og formell utdannelse, og formell utdannelse er selvfølgelig ikke unyttig. 

Anonymkode: 659b3...f4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var en nøytral beskrivelse av å lære gjennom erfaring, å oppleve ting gjennom livet som ga praktisk kunnskap om diverse.

"Livets harde skole" var noe alle gikk igjennom, uansett utdanningsnivå.  Noen hadde ingen utdanning ut over "livets harde skole", andre hadde denne i tillegg til annen utdanning.

De senere årene har jeg sett, spesielt her inne, at "livets harde skole" har blitt noe negativt.  

Hvorfor?

Vel, det ble vel opprinnelig brukt noe selvironisk av de som hadde lite eller ingen utdannelse utover grunnskolen, og brukes nok av noen slik fortsatt.

Men så ble uttrykket kapret av Dunning Kruger-intelligensiaen, som selv i all hovedsak etterplaprer det de har sett på NRK og lest i VG og dermed tror de vet alt, og brukt hånlig om alle de som ikke delte de samme oppfatningene, som regel fullstendig uvitende om hvilken og hvor lang utdannelse den andre personen faktisk har. Og gjerne med tilleggskommentarer om at personen går på NAV og bor i mors kjeller.

Med andre ord, en av mange hersketeknikker for å unngå å faktisk måtte gå inn i det aktuelle temaet og muligens få ens eget bekvemme verdensbilde forstyrret.

Det bør også nevnes at evnen til å stikke fingeren i jorda og finne avvik mellom kart og terreng uten å automatisk konkludere med at terrenget er feil, ikke er noe en bør kimse av.

Skrevet

Hvorfor?

Jeg har alltid forbundet det med rusmisbrukere, fylliker, arbeidsledige osv. Mennesker som ikke har orden på livet sitt og som synes hverdagen er et slit.. 

Anonymkode: 08d9c...395

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Jeg tror mange mennesker dømmer veldig hardt. Det er mitt inntrykk. Vi er alle mennesker, og jeg mener at erfaringene kan være positive, om man kan klare å ta lærdom av det. Det synes jeg er viktig.

Hva er det som gjør at jeg tar de valgene jeg tar?

Det er det viktig å være bevisst på.

Dess flere erfaringer man har på godt og vondt, jo lettere kan det være å sette disse i perspektiv. 

Hvordan jeg velger å se på meg selv, er med på å definere hvem jeg er på godt og vondt. 

Jeg lar ikke andre mennesker få lov til å definere meg. 

Livets harde skole har gitt meg mye innsikt i hvordan jeg kan fungere som menneske. 

For min del er dette utelukkende positivt. 

Utdanningen som jeg holder på med har hjulpet meg enormt i denne prosessen. Jeg vil gå så langt som å si at denne utdanningen reddet livet mitt.

Barnehagelærere er enormt undervurdert i samfunnet. 

Skrevet

Hvis du har «Livets harde skole» på profilen, er det ikke utdanning – det er en advarsel. Det betyr som regel: null kilder, maks selvtillit, og en urokkelig tro på at egen magefølelse slår forskning fordi «jeg har levd litt». Alt som motsier deg er propaganda, alle eksperter er kjøpt, og enhver som ber om dokumentasjon er en sau.

Facebook blir klasserommet der du sitter bakerst og roper fasit i CAPS, mens algoritmen klapper. Anekdoter blir bevis, YouTube blir universitet, og «jeg bare stiller spørsmål» betyr at du allerede har bestemt deg. Å innrømme feil? Aldri. Det ville jo truet hele identiteten.

Kort sagt: «Livets harde skole» er ikke erfaring. Det er stolthet over å aldri ha lært noe – og å være rasende på verden for det.

Anonymkode: 2f166...c59

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er 68, og har samme forhold til begrepet som ts.  Det var mer vanlig å begynne å jobbe etter ungdomsskolen på den tiden, men de fleste tok en form for videregående. Det var yrkesskoler, handelsskoler og gymnas.    Selv fikk jeg ikke lov av mine foreldre til å flytte hjemmefra for å ta høyere utdannelse etter gymnaset, og slett ikke til å ta opp lån.  Myndighetsalderen var 20.  Jeg fikk meg utdannelse etter hvert, ved siden av jobb.   

Jeg misunte fetteren min som bodde i Oslo, for han trengte ikke å flytte for å studere, og det betydde jo mye for mulighetene.

• Liker 1
Skrevet

Det endret seg på grunn av de holdninger som fantes hos disse mennesker som uttalte at de hadde gått livets harde skole. Mennesker uten formell utdanning har gjerne negative holdninger til vitenskap, mangler dybdekunnskap, har et fattig språk og sosiale mangler. For å nevne noen ting. 

Anonymkode: 72bb0...9b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ble sånn da høyere utdannede skulle lage seg noe å se ned på. De snudde uttykket til sin fordel.

Det er ikke de med høyere utdanning som har laget dette ordet eller som bruker det om andre. Det er de uten utdanning som bruker uttrykket om seg selv, og er stolte over det.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, som oftest. For meg som har seilt med god medvind gjennom livet hittil uten fnugg av utdannelse, oppfattes det jo annerledes.

Jeg ler i skjul av alle dem som har kastet bort tid på utdannelse og slit. 1000-vis av timer en kunne brukt til moro og annet. Men jeg viser det selvfølgelig ikke, da hisser de seg opp.

Nå skal det sies at svært få opplever så mye medvind som meg da. Jeg nyter det i fulle drag og det ser ut til å vare.

Javel. Vi med utdanning ler av sånne som deg som ikke har kjent gleden av å studere, gleden av å finne ny kunnskap og erkjennelsen av hvordan ervervelsen av denne nye kunnskap gjør at man blir et mer komplett menneske. 

Jeener at det man lærer av livserfaring er veldig viktigere enn det noen skole kan lære deg. 

Anonymkode: 4cf20...72e

Det man lærer gjennom livet, uansett om det er i form av livserfaring, praktiske eller boklige kunnskaper er verdifullt. Man kan ikke sette det ene over det andre. 

Tenker du at leger skal lære av livserfaring? Enn lærere? Skal vi bare peise på og fortelle elevene våre at de ikke trenger å gå skole, sånn egentlig?

Jeg tror du skal lete lenge for å finne høyt utdannede folk som følte at de "kastet bort tiden sin" på høyere utdanning. De aller fleste har enormt mange gode minner fra studietiden, inkludert meg selv.

Jeg er svært takknemlig over å ha en trygg, behagelig og intellektuelt stimulerende jobb, og for at jeg ikke endte opp som mine foreldre som hadde ødelagte arbeiderkropper før de fylte 60. 

Og nå er det jo slik at absolutt alle mennesker går livets harde skole. Det er jo bare livserfaring. Men ja, jeg gjenkjenner uttrykket først og fremst fra enkle sjeler på facebook som blamerer seg selv ved å utlevere altfor mye. 

Anonymkode: c27d6...131

Det gjenkjenner jeg også. 
Jeg er også oppvokst i en arbeiderklassefamilie, der min mor heldigvis hadde sekretærjobb, men min far jobbet i industrien og var utslitt før fylte 60. Heldig er jeg som har kunnet tatt høyere utdanning og fått både en utdanning og en jobb som beriker meg noe enormt. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mente at folk hisser seg opp om jeg signaliserer til dem at de har kastet bort tiden sin. I mine øyne har de det. Men forstår selvsagt at dette er noe de omtrent har måttet gjøre, da de ikke har hatt andre muligheter.

Hæ?

Men det har kommet en bølge av stolthet over folk som "velger å lære på den harde måten". Uføre, NAV'ere, folk som er stolt over sin egen middelmådighet. Det hele gir meg en sur smak i munnen.

Jeg er selv et løvetannbarn, født I 1979. Mitt liv har vært en kamp fra dag en, bare motbakker og meg selv i vegen for egen fremskritt. Jeg har da stolthet og ville aldri skryte av mine egne mangler eller middelmådighet. Jeg er stolt at jeg har overlevd, grodd igjennom asfalten og ønsker et bedre liv for barna, men ikke fader om jeg skryter av mine traumer, sykdommer eller ødelagte muligheter. Jeg velger heller å skryte av ting som har verdi for meg: det å jobbe hardt for å oppnå noe, det å være god mot andre, det å være økonomisk smart og annet som er karakterstyrkende.

Anonymkode: 789b3...211

Nettopp.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du har «Livets harde skole» på profilen, er det ikke utdanning – det er en advarsel. Det betyr som regel: null kilder, maks selvtillit, og en urokkelig tro på at egen magefølelse slår forskning fordi «jeg har levd litt». Alt som motsier deg er propaganda, alle eksperter er kjøpt, og enhver som ber om dokumentasjon er en sau.

Facebook blir klasserommet der du sitter bakerst og roper fasit i CAPS, mens algoritmen klapper. Anekdoter blir bevis, YouTube blir universitet, og «jeg bare stiller spørsmål» betyr at du allerede har bestemt deg. Å innrømme feil? Aldri. Det ville jo truet hele identiteten.

Kort sagt: «Livets harde skole» er ikke erfaring. Det er stolthet over å aldri ha lært noe – og å være rasende på verden for det.

Anonymkode: 2f166...c59

Beste innlegget i denne diskusjonen så langt. 👍

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...