Gå til innhold

Bunad


Mona32

Anbefalte innlegg

Har ei nordlandsbunad som jeg fikk til konfirmasjonen min. Siden jeg var 15 år har jeg økt i volum i alle retninger :frustrert: Nå syns jeg det er for ille at jeg har en bunad hengende i skapet som jeg ikke kan bruke, så jeg har funnet ut at nå må jeg gjøre noe med dette. Det jeg vurderer er å få sydd inn en kile, slik at vesten blir større, men noen har sagt at dette ikke blir noe pent. Derfor vurderer jeg også å selge den, men har ikke anelse hva man kan få for en brukt bunad... Har mest lyst til å få satt inn en kile, for jeg regner med at det blir billigst... Er det noen andre som har fått satt inn en kile? Hvordan ble resultatet?

Må også ha ny bunadskjorte. Er det noen som har prøvd å brodere den selv? Det ser jo ikke så vanskelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blå bunad

Jeg tror ikke det blir fint med en kile for å gjøre vesten større.

Hadde samme problem som deg for en tre-fire år siden, og fikk rett og slett sydd meg ny vest. Den ble kjempefin, og faktisk ikke bare videre men også et par cm lengre. Har ikke angret på den investeringa, men husker selvsagt ikke hva jeg betalte. Måtte sende mål etc til Husfliden (Mo i Rana) og fikk bunaden ferdigmontert ganske raskt.

Nå venter jeg på at capen skal bli feridg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har ei nordlandsbunad som jeg fikk til konfirmasjonen min. Siden jeg var 15 år har jeg økt i volum i alle retninger  :frustrert: Nå syns jeg det er for ille at jeg har en bunad hengende i skapet som jeg ikke kan bruke, så jeg har funnet ut at nå må jeg gjøre noe med dette. Det jeg vurderer er å få sydd inn en kile, slik at vesten blir større, men noen har sagt at dette ikke blir noe pent. Derfor vurderer jeg også å selge den, men har ikke anelse hva man kan få for en brukt bunad... Har mest lyst til å få satt inn en kile, for jeg regner med at det blir billigst... Er det noen andre som har fått satt inn en kile? Hvordan ble resultatet?

Må også ha ny bunadskjorte. Er det noen som har prøvd å brodere den selv? Det ser jo ikke så vanskelig ut...

Hør med nærmeste husflidsbutikk om hva de mener. De har sikkert erfaring med omsying av bunad og kan fortelle deg hva som er pent og ikke pent å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det blir fint med en kile for å gjøre vesten større.

Hadde samme problem som deg for en tre-fire år siden, og fikk rett og slett sydd meg ny vest. Den ble kjempefin, og faktisk ikke bare videre men også et par cm lengre. Har ikke angret på den investeringa, men husker selvsagt ikke hva jeg betalte. Måtte sende mål etc til Husfliden (Mo i Rana) og fikk bunaden ferdigmontert ganske raskt.

Nå venter jeg på at capen skal bli feridg.

Det var jo kjempelurt! Skal høre med husfliden her i byen. Takker og bukker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfliden får maaange sprøsmål om omsying, få av oss er samme kroppsfasong som da vi var femten år hele livet ;)

Tips om å henvende deg så fort som mulig, april/mai er høysesong på Husfliden pga alle som skal ha tøyet i orden til 17.ami!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...