AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #21 Skrevet 17. desember 2025 Selvsagt er det mye familietid i julen, men det betyr ikke at barna ikke skal få ha det gøy og leke med andre. Anonymkode: 98640...48a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #23 Skrevet 17. desember 2025 Tenker at det trenger vel ikke være enten eller? VI har fri og masse tid til familietid, men synes ungene skal få lov til å ha besøk eller være med venner, ellers blir det fryktelig lange dager om vi "bare" skal være hjemme. De dagene vi har planer om noe, feks middagsbesøk eller en felles tur i skogen så er det selvfølgelig ikke sånn at besøk trumfer planene våre. Anonymkode: 309c9...358 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #24 Skrevet 17. desember 2025 Julaften og 1. juledag er familiedager. Ellers får de ha besøk når de vil. Anonymkode: 26d9a...8f6
Rødvinsfilosofen Skrevet 17. desember 2025 #25 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor i byggefelt, så ofte barn på døren. Er det snø, er "hele" nabolaget ute å aker og leker sammen på formiddagen. Både første juledag og julaften. Sånn har det vært i mange år. Når barna var mindre var det alltid andre foreldre ute og vi tok en kaffe sammen, godt å få ut ungene og en av oss får ordne mat etc i fred 😅 Hadde ikke sendt egne barn på døren til andre, eller avtalt playdates akk de dagene, så sånn sett er det greit å bo i byggefelt der de bare kan løpe ut. Anonymkode: 9a9dd...1ac Støtter! Barna som ringer på dørene til andre barn har ikke nødvendigvis blitt sent av foreldrene heller. 😅 De lurer nok bare på om vennene deres vil være med ut og ake. 🛷 3
hegebeate Skrevet 18. desember 2025 #26 Skrevet 18. desember 2025 Har ikke opplevd barn på døra. Men barn i minsten sin klasse har ringt og spurt om de skal spille playstation (online alternativer). På julaften! Vel så fint altså, men i hauet mitt er julaften tid for familie. Har latt henne spille med klassevennene altså, siden jeg tenker at det er viktig at hun får ha samholdet med klassen sin, julaften eller ei. Så får heller jeg ha de tankene i fred 😂🤣
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #27 Skrevet 18. desember 2025 1.juledag er får barna gå ut å leke med andre som er ute, men de får ikke ringe på hos noen. Formiddagen julaften er hverdag, og de er gjerne ute med venner på formiddagen. Alle andre dager er folk stort sett velkomne hos oss, eller de avtaler noe med sine venner. Våre venner er også velkomne, vi besøker dem eller gjør noe sammen. Anonymkode: 9de66...e69
ChrisTønn Skrevet 18. desember 2025 #28 Skrevet 18. desember 2025 Det hendt de har møttes ute for å leke, men ikke mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #29 Skrevet 18. desember 2025 Ja, ungene får være med andre barn i julen, når vi ikke er opptatt. Synes det er litt sært å kreve at 8-9-åringer skal ha Familietid *hele* julen.. Her sier vi at "akkurat nå passer det ikke med besøk" om unger vil komme på besøk når vi sitter midt i julegrøten eller skal gjøre andre familieting. Men vi setter ikke av hele bidige dagen til Familietid, det er jo bare oppskriften på at alle blir sure og leie her i familien. Vi trenger pause fra hverandre også.. Anonymkode: 6d5d8...63d 1
Dansemamma Skrevet 18. desember 2025 #30 Skrevet 18. desember 2025 De vanlige hverdagene i romjula (ikke rød-dagene) tenker jeg er helt greit. Hvis dere har familieselskap eller det ikke passer, så er det jo bare å si det. Ikke alle barn har søsken i lik alder eller har/er på besøk hos familie som har barn. Jeg tenker det er fint å kunne være med venner i romjulen. Ikke alle barn har det så bra hjemme heller, så kanskje deres hus er et sted barn ønsker å være i stedenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #31 Skrevet 18. desember 2025 Julaften på dagtid har vi gjerne besøk av barn, men ikke på ettermiddagen/kvelden på julaften, da skulle det i så fall vært et barn jeg visste ikke hadde det bra hjemme. Det samme gjelder for 1. juledag, da har vi gjerne familieselskap og full fart med søskenbarn i ulike aldre. Anonymkode: c19d1...848
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #32 Skrevet 18. desember 2025 Her er det og har alltid vært familietid. Anonymkode: b4010...98d
Eva-Lena Skrevet 18. desember 2025 #33 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 11.58): En av mine beste juleminner var da en venninne stakk innom på formiddagen på julaften og vi lå på stuegulvet (vegg-til-vegg-teppe på den tiden) foran TV-en og momset julegodis. Det var morsomt og hyggelig og dele gleden og spenningen som bygger seg opp mot kvelden. Hun var nok ikke på besøk mer enn en times tid og det holdt sikkert. Timene var lange som barn. Spesielt på julaften. Utover det har vi vel bare hatt venner på døra på julaften for å overlevere julegaver. Anonymkode: f95c4...6ec Åh, gamle og gode minner dukket opp akkurat nå. Enten var ei venninne hos meg eller så var jeg hos henne på julaften. Da så vi på TV og spiste godteri. Savnet dette veldig de gangene vi reiste flere timer unna for å feire hele jula med andre slektninger. Da reiste vi og var gjerne borte fra skoleferien begynte og til over nyåret. Gjett om venninnene mine og jeg hadde MYE å snakke om da vi møttes igjen 😂 Jeg bor på boligfelt og da barna var små så var de ute og lekte hver eneste dag i jula. Andre nabobarn var også hjemme og de baser i snøen eller lagde snømann med nisselue på. Nå har jeg barnebarn og for de er nok jula kjedelig uten snø, men de skal nok ut å leke de også i hele ferien.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #34 Skrevet 18. desember 2025 Ungene har alltid masse besøk av venner i jula😀 Det er så koselig. Anonymkode: 7a98a...061
Crazydoglady Skrevet 18. desember 2025 #35 Skrevet 18. desember 2025 Tja, på julaften har vi ikke tid rett og slett, vi skal bort to steder og drar derfor rimelig tidlig hjemmefra og tiden før det går til å ordne seg. Utover det hadde jeg ikke hatt noe i mot besøk ihvertfall sånn tidlig på dagen. Husker selv hvor langdrygt dagene i jula kunne være, så ville heller sett på det som positivt at barna har venner som vil være med dem og motsatt. Send dem ut, la de være med på det som skjer som en del av familien, se film, drikk kakao, ut å ake. Jeg hadde nok ikke selv sendt barnet mitt ut til andre på julaften med mindre vi hadde god tid og vi hadde nære venner der jeg viste at det var helt greit og ikke til bry osv. Tenker det er en fin lærdom til barna og om å ta vare på og inkl
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå