AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #1 Skrevet 17. desember 2025 Pleier jula deres å ha besøk av sine venner i jula? Det har skjedd her men føler det er familietid? Er jeg bare sær, hva gjør dere? Det har ringt på barn på julaften, dagen riktignok. De er 8 og 9 år. Anonymkode: e1139...a17
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #2 Skrevet 17. desember 2025 Er det ikke bare fint at barna kan være litt ute å leke på julaften, da går jo vente tiden fortere Anonymkode: 8537e...d19 18
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #3 Skrevet 17. desember 2025 De har jo 2 uker ferie, så det vil naturligvis bli besøk av venner. Men akkurat julaften pleier vi ikke å ringe på hos andre, eller få besøk. Anonymkode: 75931...edb 10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #4 Skrevet 17. desember 2025 Vi bor i byggefelt, så ofte barn på døren. Er det snø, er "hele" nabolaget ute å aker og leker sammen på formiddagen. Både første juledag og julaften. Sånn har det vært i mange år. Når barna var mindre var det alltid andre foreldre ute og vi tok en kaffe sammen, godt å få ut ungene og en av oss får ordne mat etc i fred 😅 Hadde ikke sendt egne barn på døren til andre, eller avtalt playdates akk de dagene, så sånn sett er det greit å bo i byggefelt der de bare kan løpe ut. Anonymkode: 9a9dd...1ac 9 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #5 Skrevet 17. desember 2025 Julaften er jo en vanlig dag på dagtid, det er jo først etter kl 15 den blir rød. Jeg synes det som er sært med julen er at alle låser seg bak sine egne tuer, det er greit at det er en familie tid men en virker så låst, regid og uvennlig med andre enn sine absolutt nærmeste. Juleferie for barna inkluderer venner og lek med andre barn og raushet med andre som ikke er av biologisk slekt. Vi liker at det er litt løsere rammer også i julen, venner til barna er egentlig alltid velkommen. Selvfølgelig ønsker barna å leke med sine venner i nabolaget også i julen, enten ute eller hjemme hos noen, det er ikke noe problem her. Anonymkode: f2698...26e 7 4 1
Anonym6789 Skrevet 17. desember 2025 #6 Skrevet 17. desember 2025 Akkurat julaften har jeg inntrykk av at alle er opptatt med sitt, men ellers i julen syns jeg det er helt greit. Julen blir lang om vi skal være sammen kun oss hele tiden, og ungene må få bruke ferien til det de ønsker. Finner gjerne på noe hele familien med en annen familie da. Drømmen er såklart snø så ungene kan herje på ute, men har tilgode å ha hvit jul eller at vi fikk barn 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #7 Skrevet 17. desember 2025 Håper da for all del de har tenkt å være sammen med venner i jula. Den er to uker lang. Anonymkode: e8cf7...af9 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #8 Skrevet 17. desember 2025 Om det kommer unger på besøk er det hyggelig, men sender ikke mine unger på døra til andre på spesielle dager. Vil de få/gå på besøk i romjula er det fritt fram men da spør jeg først om det passer (er litt større avstander enn å bare sende de ut) Anonymkode: e82a6...113 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #9 Skrevet 17. desember 2025 En av mine beste juleminner var da en venninne stakk innom på formiddagen på julaften og vi lå på stuegulvet (vegg-til-vegg-teppe på den tiden) foran TV-en og momset julegodis. Det var morsomt og hyggelig og dele gleden og spenningen som bygger seg opp mot kvelden. Hun var nok ikke på besøk mer enn en times tid og det holdt sikkert. Timene var lange som barn. Spesielt på julaften. Utover det har vi vel bare hatt venner på døra på julaften for å overlevere julegaver. Anonymkode: f95c4...6ec 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #10 Skrevet 17. desember 2025 Er litt usikker selv, men tenker at det kanskje er greit på dagtid julaften, og litt utpå ettermiddagen 1. dag. Ellers ingen restriksjoner tenker jeg. Bestevenninnen feirer ikke jul den 24, men på nyttårsaften, så har lekt litt med tanken på å invitere en tur på kvelden julaften.. men er redd det bare blir styr. Så har ikke helt landet enda. Anonymkode: 2f505...a47
Arkana Skrevet 17. desember 2025 #11 Skrevet 17. desember 2025 De får ha så mye besøk de vil så lenge vi ikke er opptatt med noe. Jeg ser ikke problemet. Hvorfor skal ikke barna kunne gjøre det de har mest lyst til i stedet for å bli tvunget til å gjøre det DU har mest lyst til? Jeg tror dessuten mange voksne glemmer at det som er koselig og avslappende familietid for dem er lang og kjedelig ventetid for yngre barn. 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #12 Skrevet 17. desember 2025 Her er det familietid lille julaften, julaften og 1 juledag. Da er barna veldig opptatte med besøk av familie. I romjula blir det masse lek med venner, men da ute i snøen. Ikke så mye besøk inne disse dagene. Anonymkode: ab51a...df1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #13 Skrevet 17. desember 2025 Mine er for små til å ringe på hos folk selv men vi prøver å avtale noen besøk med andre småbarn i jula. Ikke akkurat julaften og 1. dag for vår del men er åpen for at de kan leke med venner da og når de blir eldre og kan klare seg alene. Bare det er utenom de faste familieaktivitetene som hos oss er lunch julaften og frokost med litt felles familietid etterpå 1. juledag. Vokst opp med at jeg lekte med andre barn i jula men akkurat julaften og 1. dag så var vi hjemme med familie som jeg husker, vi reiste ofte bort til besteforeldre og der var det ingen jevnaldrende vi kjente. Men foreldrene var jo opptatt med matlaging og forberedelser, så det var mest at vi så på TV og hang med søsken. Familie-lunch hadde vi. Begynte å feire hjemme da jeg var eldre, da var jeg ofte bortom naboen min en tur på formiddagen julaften, vi byttet julegaver og hang en times tid. Anonymkode: dc15f...907 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #14 Skrevet 17. desember 2025 Julaften er da en ting, men bryr meg lite om de går ut en tur på dagen. Ellers er det jo 2 uker vi er hjemme, skulle bare mangle om ikke barna skulle få ha venner på besøk så lenge vi ikke skal bort eller det kommer annen familie til oss. Anonymkode: 8013b...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #15 Skrevet 17. desember 2025 Vi er borte julaften og på hytta resten av tiden. Har ikke inntrykk av at noen her i nabolaget er hjemme heller. Anonymkode: 23ee3...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #16 Skrevet 17. desember 2025 Helt greit med besøk her, men skjønner andre har det annerledes. Skjønner ikke helt greia med at de skal være sammen bare familien. Så kjedelig. Anonymkode: 0c9df...d43 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #17 Skrevet 17. desember 2025 Her er venner velkommen hver dag så lengene ungene ønsker det. Vi har hatt venner som ser på Disney med oss på julaften fordi de kom innom en tur. Jeg syns det bare er koselig ❤️ Venner er viktig for barna. Familietid har dere vel året rundt. Så jeg gjør ikke forskjell på høytidene. Å inkludere er en fin ting. Anonymkode: ee28d...4e6 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #18 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her er venner velkommen hver dag så lengene ungene ønsker det. Vi har hatt venner som ser på Disney med oss på julaften fordi de kom innom en tur. Jeg syns det bare er koselig ❤️ Venner er viktig for barna. Familietid har dere vel året rundt. Så jeg gjør ikke forskjell på høytidene. Å inkludere er en fin ting. Anonymkode: ee28d...4e6 Ts Det er vel kanskje derfor jeg tenker det er familietid nettopp fordi vi så og si aldri har familietid. Et barn eller en eller to eller tre av oss er alltid på noe annet. Hverdagen går i hundre og alle er ulike steder så har sett fram til jula hvor det er mer oss. Men nå har jeg fått svar på hva folk praktiserer. Anonymkode: e1139...a17
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #19 Skrevet 17. desember 2025 Lillejulaften til 2.juledag er full av aktiviteter med storfamilien, så ingen besøk de dagene. Har hatt vennefamilier på julegrøt 23. noen år da De andre dagene er vi åpne for besøk. Anonymkode: f1bf9...468
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #20 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pleier jula deres å ha besøk av sine venner i jula? Det har skjedd her men føler det er familietid? Er jeg bare sær, hva gjør dere? Det har ringt på barn på julaften, dagen riktignok. De er 8 og 9 år. Anonymkode: e1139...a17 Alltid hatt åpent hus, men når folk sender små barn på døren lille julaften, kl. 08 på 1.juledag.... og 2. juledag... da er det ok å si nei! Anonymkode: 61e75...ad9 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå