Gå til innhold

Bli far som 64 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Arve Tellefsen fikk to barn etter han var 66.

Anonymkode: ae480...697

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tull og visvas det du skriver.  

Anonymkode: dd217...b43

Dessverre er det ikke det. Gjennom jobb har jeg sett en del triste eksempler på akkurat det jeg skriver om. Det er IKKE bra for barn/ungdommer. Far dør/blir dement/havner i rullestol pga hjerneslag, og mor klarer lite pga få ressurser, manglende språkferdigheter, manglende motivasjon (det var ikke dette hun hadde sett for seg).

Anonymkode: 1bcbd...9cc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner ingen som har blitt bestemor i 40 årene - 60 årene er det vanlige

Anonymkode: 7f0f8...3a4

Jeg kjenner mange, meg selv inkludert. 

Anonymkode: fac9a...241

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er da mange aleneforeldre der ute, kvinner drar til Danmark og alt mulig, og det går helt fint. Man slipper iallfall at barnet har 100 halvsøsken. 

Anonymkode: fe9b0...968

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.43):

Kan og kan. Jeg kan også bli gravid nå og røyke og drikke og ta heroin, det betyr jo ikke at det er bra. Menns sædkvalitet synker med alderen, og menn over 40 har mye større sannsynlighet for å få barn med både fysisk og psykisk sykdom. Ikke noe å anbefale mao. 

Anonymkode: 2a649...10d

Det er litt forenklet å fremstille dette som «ikke bra, punktum». Ja, det finnes forskning som viser noe økt risiko for enkelte tilstander med økende farsalder, men økningen er relativ, ikke dramatisk, og gjelder på gruppenivå. For det store flertallet av barn født av fedre over 40, 50 eller 60 er utfallet helt normalt.

Å sammenligne sen farskap med røyking, rus og heroinbruk blir derfor ganske urimelig. Det ene er bevisste handlinger som dokumentert skader fosteret direkte, det andre er en naturlig biologisk variasjon som i praksis ofte gir friske barn.

Dessuten snakker man nesten aldri om fordelene ved eldre fedre: større modenhet, mer stabil økonomi, mindre impulsivitet og ofte mer tilstedeværelse. Foreldrekvalitet handler om langt mer enn statistiske risikoprosenter.

Når det gjelder levealder, så er det mange 30-40-åringer som heller ikke lever til barna er voksne. Livet gir ingen garantier, uansett alder. Det viktigste er om barnet får trygge, omsorgsfulle foreldre mens de er der.

Så det er helt greit å diskutere risiko nyansert, men å fremstille eldre fedreskap som uansvarlig eller «ikke noe å anbefale» blir for kategorisk og lite dekkende for virkeligheten.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 23.35):

At en kan bli, betyr ikke at det er en god ide. Sædkvaliteten går veldig ned med årene. Ikke bare svømmekvaliteten, men dna-kvaliteten.... 

https://www.frontiersin.org/journals/aging/articles/10.3389/fragi.2025.1603916/full

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6993171/

Anonymkode: bf57d...b4b

Et par kommentarer til studiene. Når det gjelder Frontiers-studien: her fant samtidig forskerne ingen betydelig negativ effekt på resultatene fra assistert befruktning (ART-behandlinger) selv om sædkvaliteten var lavere med høyere alder.

Når det kommer til PMC6993171 og liknende forskning, denne type forskning er ekte og finnes i flere publiserte studier, men det er også verdt å vite at effektene er nivå-effekter på populasjonsnivå, de gjelder for store grupper, ikke nødvendigvis for hvert enkelt individ. 

Kort sagt, eldre menn kan ha lavere sædkvalitet og mer DNA-fragmentering, noe som kan påvirke sannsynligheten for å bli gravid og potensielt øke visse risikoer, men dette betyr ikke at alle eldre fedre får syke barn eller at det er «biologisk umulig.»

Det er helt riktig at forskning viser en tendens til lavere sædkvalitet og mer DNA-fragmentering med økende alder hos menn, både i små studier og i større analyser som den som ble delt her. Men det er også viktig å forstå hva det faktisk betyr. For det første er reduksjonen i sædkvalitet med alder en gradvis, statistisk trend, ikke en absoluttsperre. Mange menn over 60 har fortsatt funksjonell sæd og blir fedre uten problemer.

Flere studier, inkludert den nevnte artiklen, fant at høyere alder ikke nødvendigvis ga dårligere resultater i assistert befruktning (f.eks. IVF/ICSI), selv om sædkvaliteten var lavere.

Risikoøkninger som observeres i enkelte studier er generelle mønstre i populasjoner, ikke garantier for at et enkelt barn får sykdom eller alvorlige problemer. Samtidig eksisterer det også forskning som peker på økt risiko for visse sjeldne tilstander med høyere farsalder, men disse effektene er små i absolutte tall og må ses i kontekst.

Å avfeie biologi som irrelevant blir feil, men det å framstille eldre fedre som «dårlig idé» for alle er også en overdreven tolkning. Livet består av mange faktorer som påvirker foreldreskap, og mange eldre fedre er fullt i stand til å gi stabile, kjærlige oppvekstvilkår, selv om sædkvalitet statistisk sett endrer seg med alder.

Ja, forskning viser at enkelte mål på sædkvalitet og DNA-integritet har en tendens til å endre seg med alder, og det er verdt å være informert om det. Men det betyr ikke at eldre fedre er 'biologisk uegnet' eller at resultatene automatisk blir dårlige, risikoene er små i absolutte tall, og mange eldre menn får friske barn. Å bruke dette til å latterliggjøre noen føles ganske urimelig og unyansert.

Anonymkode: becd5...319

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dessverre er det ikke det. Gjennom jobb har jeg sett en del triste eksempler på akkurat det jeg skriver om. Det er IKKE bra for barn/ungdommer. Far dør/blir dement/havner i rullestol pga hjerneslag, og mor klarer lite pga få ressurser, manglende språkferdigheter, manglende motivasjon (det var ikke dette hun hadde sett for seg).

Da mener du gamle, ressurssvake menn som kjøper seg kone i det fjerne østen.

Her hvor vi bor er det veldig mange som har kull nummer to med en ung kone, og jeg kan love deg at disse mødrene verken mangler språkferdigheter, motivasjon eller ressurser. De er høyt utdannede, krevende foreldre, som legger alt til rette for sine små håpefulle. Så er det heller ikke slik at mennene visner bort i en rullestol, de er veldig spreke, i marka på ski eller med joggesko, på hytta på fjellet eller på hytta ved sjøen, de bader, kjører båt og står på vannski, om vinteren reiser hele familien på en ukes skiferie i alpene.

Anonymkode: f5146...1e5

• Liker 2
Skrevet

Det som er forvirrende med sånne generaliseringer er at det slett ikke er helt tilfeldig hvem som får barn sent og tidlig. Generelt vil de som får barn sent ofte være kvinner og menn med mye ressurser selv om du selvsagt og finner det motsatte.

Dette er jo fordi de ofte har brukt tiden på andre ting som utdanning og karriere og reising. Og fordi en del menn som har høy status resirkuleres som Odd Nerdum eller Fredrik Skavlan.

Anonymkode: 56d18...fdc

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at de orker. Helt ærlig. Å gå inn i alderdommen med små barn hjemme, det må være skikkelig slitsomt. 

Anonymkode: 038e0...832

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.24):

Far til en 2 åring i barnehagen er 66 år. Har siden august trodd at det var bestefaren 😅 Helt vilt at en mann på 64 år setter et barn til verden.

Anonymkode: c5867...616

Jeg synes det er litt trist at dette blir møtt med latterliggjøring. At en mann får barn i 60-årene er kanskje uvanlig, men det er verken «vilt» eller umoralsk. Mange blir fedre sent av ulike grunner, f.eks nytt forhold, infertilitet tidligere, eller rett og slett fordi livet tok en annen vei.

Det finnes også mange unge foreldre som ikke er i stand til å gi trygghet, stabilitet eller omsorg, og mange eldre foreldre som nettopp kan.

Eldre fedre har ofte økonomisk trygghet, livserfaring, ro og et bevisst forhold til foreldrerollen. Det burde også være en del av diskusjonen. Barn har først og fremst behov for kjærlighet, stabilitet og tilstedeværelse, ikke foreldre som passer inn i en bestemt aldersmal.

Kanskje vi heller burde vise litt mer respekt for valg som ikke er helt A4.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.26):

Helt enig. Dårlig gjort ovenfor barna.

Anonymkode: b2c00...bd2

Jeg er ikke enig i at det automatisk er «dårlig gjort» ovenfor barna. Det finnes ingen garanti for at unge foreldre lever lenge, er til stede eller er gode omsorgspersoner. Samtidig finnes det mange eldre foreldre som gir barna sine trygghet, stabilitet og mye oppmerksomhet.

Barn har først og fremst behov for kjærlige og ansvarlige foreldre, ikke foreldre innenfor en bestemt aldersgrense. Å redusere foreldreskap til alder alene blir en ganske grov forenkling.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.28):

Regner med mor er asiater?

Anonymkode: 5a45a...a0f

Hva er poenget med den kommentaren? Å trekke inn etnisitet på den måten bidrar bare til fordommer og stempling, og har ingenting med saken å gjøre. Foreldreskap handler om ansvar og omsorg, ikke hudfarge eller opprinnelse.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.45):

Det går helt fint du, det er mer normalt å bli bestemor når man er i 40 årene. 

Anonymkode: 7ca65...d76

Det stemmer ikke helt. De fleste kvinner blir verken mødre eller bestemødre i 40-årene. Gjennomsnittsalder for førstegangsfødende ligger rundt 30, og det er fullt vanlig å få barn også i slutten av 30-årene og begynnelsen av 40-årene.

Poenget her er uansett ikke hvem som er «normal», men at folk får barn på ulike tidspunkt i livet. Å gjøre narr av det bidrar ikke akkurat til en bedre diskusjon.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.24):

Far til en 2 åring i barnehagen er 66 år. Har siden august trodd at det var bestefaren 😅 Helt vilt at en mann på 64 år setter et barn til verden.

Anonymkode: c5867...616

Bra at han tar ansvar for barnet sitt. 

Vi kan liksom ikke innføre tvangssterilisering av alle menn over 50. ✂️ 😅

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fortsatt bare tull det du kommer med.

Anonymkode: dd217...b43

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her hvor vi bor er det veldig mange som har kull nummer to med en ung kone, og jeg kan love deg at disse mødrene verken mangler språkferdigheter, motivasjon eller ressurser. De er høyt utdannede, krevende foreldre, som legger alt til rette for sine små håpefulle. Så er det heller ikke slik at mennene visner bort i en rullestol, de er veldig spreke, i marka på ski eller med joggesko, på hytta på fjellet eller på hytta ved sjøen, de bader, kjører båt og står på vannski, om vinteren reiser hele familien på en ukes skiferie i alpene.

Dette er ofte fasiten.  Min far var 43 år da han fikk meg og 46 år min lillebror.  Fortsatt sprek den dag i dag som 77 åring. Hans foreldre ble begge gamle. Farmor ble 90 og farfar 100. 

Anonymkode: d21a3...336

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm...gitt at mor er normalt ressurssterk, vil hun nok velge en ca jevnaldrende far til barnet sitt, av den enkle grunn at vi ofte tiltrekkes mest av, har mest til felles med og er i samme livsfase som en jevnaldrende mann.

HVIS det er sånn der du bor at det er relativt vanligst kvinner får barn med 15 år eldre menn, vil jeg gjette på at disse eldre herrene tjener mye penger og de yngre damene relativt færre penger, siden de gidder å gå inn I forhold med mye eldre menn. Og ja, 10 - 15 år eldre er mye eldre.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Durancell
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm...gitt at mor er normalt ressurssterk, vil hun nok velge en ca jevnaldrende far til barnet sitt, av den enkle grunn at vi ofte tiltrekkes mest av, har mest til felles med og er i samme livsfase som en jevnaldrende mann.

HVIS det er sånn der du bor at det er relativt vanligst kvinner får barn med 15 år eldre menn, vil jeg gjette på at disse eldre herrene tjener mye penger og de yngre damene relativt færre penger, siden de gidder å gå inn I forhold med mye eldre menn. Og ja, 10 - 15 år eldre er mye eldre.

Kvinner dater oppover, så over normalt intelligente, pene, høyt utdannede, vellykkede kvinner, ønsker menn som er på nivå, eller helst over. Da faller de lett for en moden mann med status, dette handler ikke om penger i form av at de er golddiggere, men i form av makt, status og trygghet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kvinner dater oppover, så over normalt intelligente, pene, høyt utdannede, vellykkede kvinner, ønsker menn som er på nivå, eller helst over. Da faller de lett for en moden mann med status, dette handler ikke om penger i form av at de er golddiggere, men i form av makt, status og trygghet.

Nei, fordi en doktorgrad mot min mastergrad er mindre verdt enn enn jevnaldrende kjæreste med bachelorgrad. Så kynisk er det.

Statistisk vil 15 år eldre mannlig kjæreste medføre en haug med trøbbel (for meg), sammenliknet med litt fattigere og litt mindre statusbefengt kjæreste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, fordi en doktorgrad mot min mastergrad er mindre verdt enn enn jevnaldrende kjæreste med bachelorgrad. Så kynisk er det.

Statistisk vil 15 år eldre mannlig kjæreste medføre en haug med trøbbel (for meg), sammenliknet med litt fattigere og litt mindre statusbefengt kjæreste.

Jeg ønsker en mann på mitt nivå, bevares. Men firer heller på penger og status enn på alder (og attraktrasjonsverdi) enn på alder. Alder er handicap.

Skrevet

Det er hva det er. 

Anonymkode: 27b12...1c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 22.41):

Dæddonorer bør ikke ha bikka 45, og det er nok pga lavere kvalitet på sæden og flere feil. Ca som kvinner, altså. Det kan, eller rettere sagt blir som regel uheldige familiesituasjoner ut av gamle menn som får barn, rett og slett fordi damer med greit liv og nok penger foretrekker jevngamle menn.

Gammel mann og dame med få ressurser og enda færre valg  = dårlige oppvekstvilkår for barnet.

Det er flere problematiske premisser i dette innlegget.

For det første, aldersgrenser for sæddonorer handler om risikominimering i en donorsetting, ikke om at menn over en viss alder «bør» eller «ikke bør» få barn. Det samme gjelder eggdonasjon hos kvinner. Donorregler kan ikke brukes som moralsk eller sosial fasit for privat familiedannelse.

For det andre er påstanden om at det «som regel blir uheldige familiesituasjoner» når eldre menn får barn, rett og slett ikke dokumentert. Det er ingen forskning som viser at fars alder i seg selv gir dårlige oppvekstvilkår. Det som faktisk betyr mest for barn, er stabilitet, omsorg, økonomisk trygghet og relasjonell kvalitet, ikke om far er 35 eller 65.

Når det gjelder antakelsen om at kvinner som får barn med eldre menn «har få ressurser og få valg», så er det en grov og ganske nedlatende generalisering. Mange kvinner velger eldre partnere nettopp fordi de opplever mer stabilitet, modenhet og forutsigbarhet. Å redusere disse kvinnene til «ressurssvake» er verken presist eller respektfullt.

Kort sagt, det er helt legitimt å diskutere biologiske risikoer nyansert. Men å koble høy alder hos far automatisk til dårlige familier, dårlige kvinner og dårlige oppvekstvilkår, blir mer fordommer enn fakta.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.58):

Tenker at penger og status gjør de utroligste ting, som i tilfellet Chaplin, eller Picasso, for den saks skyld. Tror begge to var usannsynlig kule karer, trass i alderen. Sosialister og antifascister begge to, altså herrer med masse penger, høy status OG gode verdier og sjarm.

Den vanlige mannen i gata kan nok ikke drømme om suksess med mye yngre damer, av den enkle grunn at mye yngre damer som regel har mye bedre alternativer, dvs jevnaldrende og relativt kul fyr.

Dette bygger igjen på en del bastante antakelser som ikke stemmer så godt med virkeligheten.

Først, det er riktig at penger og status kan spille en rolle i noen forhold, men å redusere aldersforskjell i parforhold til et slags «kjendisfenomen» blir altfor snevert. De aller fleste par med aldersforskjell er helt vanlige folk, uten spesielt mye penger eller status.

Så er det heller ikke slik at «yngre kvinner som regel har mye bedre alternativer». Hva som er et godt alternativ varierer enormt fra person til person. Mange prioriterer trygghet, modenhet, livserfaring og emosjonell stabilitet høyere enn alder eller «kulhetsfaktor».

Å framstille kvinner som om de alltid velger ut fra et felles hierarki av «beste menn», og menn som enten vinnere eller tapere i et marked, er en veldig forenklet og ganske kynisk måte å se relasjoner på. Folk velger partnere av langt mer komplekse grunner enn penger, status eller alder alene.

Ja, kjendiser er ekstreme eksempler. Men de forklarer ikke, og representerer heller ikke, flertallet av helt vanlige par med aldersforskjell.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 21.59):

Syns det er fryktelig egoistisk å få barn så seint.

Anonymkode: 35815...c8d

Jeg forstår at noen føler det slik, men jeg er uenig i at det automatisk er egoistisk. Folk får barn sent av mange grunner, f.eks nytt forhold, ufrivillig barnløshet tidligere, sykdom, eller fordi livet rett og slett ble annerledes enn planlagt.

Det er heller ikke slik at alder i seg selv avgjør om et valg er egoistisk. Mange eldre foreldre går inn i foreldrerollen svært bevisst, med stabil økonomi, tid og et sterkt ønske om å være gode foreldre. Det er vanskelig å se hvordan det er mer egoistisk enn å få barn veldig tidlig, uplanlagt eller uten forutsetninger for å gi barnet trygghet.

Barn trenger først og fremst kjærlighet, stabilitet og tilstedeværelse, ikke foreldre innenfor en bestemt aldersramme. Å stemple et helt foreldreskap som «egoistisk» på bakgrunn av alder alene blir derfor ganske hardt og lite nyansert.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 22.50):

Kjenner ingen som har blitt bestemor i 40 årene - 60 årene er det vanlige

Anonymkode: 7f0f8...3a4

Ingen? Jeg kjenner mange. Mine foreldre blant annet. Kjenner til og med et par stk som ble besteforeldre i 30 årene.

Anonymkode: b60b4...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...