Gå til innhold

Bli far som 64 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sorry jeg klarte å sitere feil.
Menn som blir fedre i sekstiårene har ikke jevngamle  partnere eller partnere som er et par år yngre.
Det var det jeg mente ikke var reelt og naivt.

Beklager til deg. 💐

Anonymkode: 75937...5b2

Å sånn ja. Da er jeg med

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min mamma ble bestemor som 43 åring😊 

Anonymkode: 5a45a...a0f

Men da var hun tidlig ute med å få barn

• Liker 1
Skrevet

Svogeren min er straks 70, eldste barnet hans er straks 50 og yngste er 7 😅

Anonymkode: f17a9...366

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 22.56):

Jeg kjenner mange, meg selv inkludert. 

Anonymkode: fac9a...241

Ja det er temmelig vanlig å bli bestemor i 40 årene. Mange får barn i 20- årene, og når deres barn igjen er i 20 årene får de barn, og så er man bestemor i 40 årene.

Virkelig ikke uvanlig å få barn i 20 årene. 

Anonymkode: 2005b...ba9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er temmelig vanlig å bli bestemor i 40 årene. Mange får barn i 20- årene, og når deres barn igjen er i 20 årene får de barn, og så er man bestemor i 40 årene.

Virkelig ikke uvanlig å få barn i 20 årene. 

Anonymkode: 2005b...ba9

En del får barn når de er tidlig i 20 årene men de fleste er ikke det nå til dags så det er mindre vanlig å bli bestemor i 40 åra enn i 50 årene, selv om man vet jo så klart det forekommer de som blir bestemødre i 40 åra, men de er ikke i flertall

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her ser det ut til at personlige erfaringer blandes med hva som faktisk er vanlig. At noen blir besteforeldre i 40-årene forekommer, men det er langt fra normalen. Samtidig er det heller ikke korrekt at 60-årene er en slags fast standard for alle.

Statistisk sett skjer førstegangsfødsel senere enn før, og dermed blir også besteforeldreskap senere for de fleste. Enkelterfaringer, enten man kjenner «ingen» eller «mange», sier lite om hva som er typisk i befolkningen.

Poenget i denne tråden burde uansett ikke være å konkurrere i anekdoter, men å erkjenne at familieløp varierer mer enn før, og at alder alene ikke er et godt mål på foreldrekvalitet.

Bernie Ecclestone ble faktisk far med egen sæd, ja. Det er godt dokumentert, selv om det selvsagt er et ekstremt og lite representativt eksempel.

Når det gjelder resten: det er ingen som påstår at biologisk mulighet er det samme som garanti for friske barn, verken for menn eller kvinner. Det forskningen viser, er økt statistisk risiko med økende alder, ikke at barn «som regel» blir syke eller at det er uforsvarlig i seg selv.

Sammenligningen med kvinner på 75 år blir også ganske misvisende. Kvinner kan ikke «bli gravide hele livet» på naturlig vis; slike tilfeller forutsetter omfattende medisinsk behandling og donoregg, og kan ikke sammenlignes med menns gradvise fertilitetsnedgang.

Poenget til Nowayback var nettopp at alder handler om sannsynlighet og risiko, og at mange selv velger å få barn tidligere av den grunn. Men det er noe annet enn å hevde at eldre fedreskap automatisk gir syke barn eller er moralsk galt.

Det går an å diskutere biologi og risiko saklig, uten å bruke ekstreme enkelttilfeller for å latterliggjøre helt reelle livsvalg som mange gjør.

Anonymkode: becd5...319

Siden du tagget min kommentar:

Jeg har ikke sagt noe om at det er vanlig eller ikke. Jeg for min del svarte kun vedkommende som skrev 'jeg kjenner ingen som er besteforeldre i 40 årene', eller noe i den duren. For jeg syntes bare det var godt gjort å ikke kjenne noen i det heletatt som var det.

Selv om jeg selv kjenner flere som ble besteforeldre før 40, vet jeg da at det ikke er vanlig.

Anonymkode: b60b4...16f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.28):

Regner med mor er asiater?

Jeg kjenner til et tilsvarende tilfelle og der er mor norsk, med høy utdanning og partner i selskapet der hun jobber. 

Anonymkode: adf3c...262

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svogeren min er straks 70, eldste barnet hans er straks 50 og yngste er 7 😅

Er han i god form?

Anonymkode: 0787e...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 20.24):

Far til en 2 åring i barnehagen er 66 år. Har siden august trodd at det var bestefaren 😅 Helt vilt at en mann på 64 år setter et barn til verden.

Anonymkode: c5867...616

Jeg støtter denne konstellasjonen ☝️ mer enn IVF eller at foreldre går solo med donor.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (15 timer siden):

Jo så klart har de rett til å velge hvem de vil som partner. Men jeg personlig forstår det ikke men folk må da få gjøre hva de vil... Men de eldre småbarnsfedre e på over 60 har da sjeldent fått barn med ei jevngammel ei. Noen ganger hender det seg at damer på 50 pluss blir gravide men det er ikke ofte

Det er helt greit å si at du personlig ikke forstår det, smak og preferanser varierer, og det er ingen som bestrider det. Problemet oppstår først når personlige preferanser glir over i bastante påstander om hvordan det som regel er.

Det stemmer at mange menn over 60 får barn med kvinner som er noe yngre, men «sjeldent med jevngamle» er også en overdrivelse. Det finnes mange par i 50-årene hvor begge ønsker og får barn sent, enten naturlig eller med medisinsk hjelp. Samtidig er aldersforskjell i seg selv ikke et mål på kvaliteten på forholdet eller foreldreskapet.

At graviditet er sjeldnere etter 50 er også riktig, men sjeldnere betyr ikke umulig, og det sier heller ikke noe om hvorvidt foreldrene er gode eller dårlige valg for barn.

å ikke forstå eller ønske dette selv, er helt greit. Men når vi snakker om andres livsvalg, er det greit å holde fast ved at virkeligheten er mer variert enn det ofte framstilles som i slike diskusjoner.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Denne kommentaren er veldig naiv, og ikke forankret i virkeligheten.

Anonymkode: 75937...5b2

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Poenget var ikke å hevde at dette er det vanligste mønsteret, men å korrigere påstanden om at det nesten aldri forekommer.

At livsløp varierer, og at noen eldre fedre har jevnaldrende eller bare litt yngre partnere, er ikke naivt, det er et faktum. Det er selvsagt mindre vanlig enn at menn i 60-årene får barn med noe yngre kvinner, men «mindre vanlig» er ikke det samme som «uvirkelig» eller irrelevant.

Diskusjonen blir lite fruktbar hvis alt som ikke passer hovedfortellingen avfeies som naivt. Det går an å anerkjenne at noe er sjeldnere, samtidig som man erkjenner at virkeligheten er mer mangfoldig enn én dominerende modell.

Uenighet er helt greit, men da er det bedre å diskutere sannsynlighet og frekvens, enn å avfeie motargumenter som virkelighetsfjerne.

Anonymkode: becd5...319

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er han i god form?

Ja heldigvis foreløpig 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Er ofte gamle rikinger som får barn, så ungen vil nok klare seg fint. 

Anonymkode: dc7a1...623

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

Men da var hun tidlig ute med å få barn

19 år, så litt tidlig ja, men vanlig på den tiden. 

Skrevet
Maleficenta skrev (11 timer siden):

En del får barn når de er tidlig i 20 årene men de fleste er ikke det nå til dags så det er mindre vanlig å bli bestemor i 40 åra enn i 50 årene, selv om man vet jo så klart det forekommer de som blir bestemødre i 40 åra, men de er ikke i flertall

Du skriver at "de fleste 20 får ikke barn" . Vel, ifølge statistikken får over 30%av kvinner i Norge barn i 20 årene. Det er vel rundt 17-18000 barn i året. 

Anonymkode: ac9b8...69b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du skriver at "de fleste 20 får ikke barn" . Vel, ifølge statistikken får over 30%av kvinner i Norge barn i 20 årene. Det er vel rundt 17-18000 barn i året. 

Anonymkode: ac9b8...69b

Men det er ikke de fleste det. Da vil det jo si at de resterende 70 prosent er eldre.... Bortsett fra unntakene som er under 20 da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 22.56):

Jeg kjenner mange, meg selv inkludert. 

Anonymkode: fac9a...241

Du er sikkert nordfra da 😂

Anonymkode: bf8ff...241

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er sikkert nordfra da 😂

Anonymkode: bf8ff...241

Haha! Helt sikkert! 😂

Anonymkode: f5146...1e5

• Liker 1
Skrevet

Personlig ville jeg nok ikke fått barn i seksti-årene i alle fall. 

Man kommer jo til å være godt oppi åtti-årene før barna omsider har flyttet hjemmefra...  

Anonymkode: f850d...5f4

Skrevet
Maleficenta skrev (På 22.12.2025 den 1.20):

Men det er ikke de fleste det. Da vil det jo si at de resterende 70 prosent er eldre.... Bortsett fra unntakene som er under 20 da

Litt klipping og liming fra SSB: 
" Av kvinnene som fylte 30 år i 2022, altså 1992-kohorten, var det 54 prosent som ikke hadde fått barn."
"Av kvinnene som fylte 45 år i 2015, var 13,4 prosent barnløse, og de fikk i gjennomsnitt 2,00 barn."

Så sånn omtrent konklusjon: 

46% av kvinner får første barn innen de fylte 30 år.

13% får aldri barn (for jo, antallet kvinner som får sitt første barn etter 45 år er forsvinnende lavt). 

Det vil si at 41% av kvinnene får sitt første barn etter fylte 30 år, og dermed MINDRETALLET får barn etter 30 år. 

Anonymkode: f8607...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litt klipping og liming fra SSB: 
" Av kvinnene som fylte 30 år i 2022, altså 1992-kohorten, var det 54 prosent som ikke hadde fått barn."
"Av kvinnene som fylte 45 år i 2015, var 13,4 prosent barnløse, og de fikk i gjennomsnitt 2,00 barn."

Så sånn omtrent konklusjon: 

46% av kvinner får første barn innen de fylte 30 år.

13% får aldri barn (for jo, antallet kvinner som får sitt første barn etter 45 år er forsvinnende lavt). 

Det vil si at 41% av kvinnene får sitt første barn etter fylte 30 år, og dermed MINDRETALLET får barn etter 30 år. 

Anonymkode: f8607...d35

Ja men de fleste får ikke barn tidlig i 20 årene. De fleste er nærmere 30 enn 20 og da har de mødre som er nærmere 50 enn 40

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...