AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Svigers og ektemann mener at siden det ikke er deres tur å feire jul med oss i år så skal julegavene spares til de kommer 5.Juledag. Vi feirer annenhvert år med mine og hans foreldre. Vi har to tette som foreløpig ikke forstår konseptet jul. Men jeg tenker fremover. Jeg hadde håpet at barna kunne oppleve en jul, og det er på juleaften. At gleden over å få alle gavene denne dagen kunne være en tradisjon. Men svigers vil se at barnebarna får gavene fra de. Hva er vanlig? Anonymkode: 602d5...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Tenker absolutt det er vanligst å åpne julegavene på julaften. Synes det er egoistisk av svigerforeldrene å kreve en egen julaften. Tror jeg ville vært streng med de å si at gavene er for julaften. Anonymkode: e66fc...33c 26 3 7
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Hvorfor er dette negativt? Tror de fleste barn hadde syntes det var kjekt med 2 jul og 2 runder med gaver. Anonymkode: 6c246...969 11 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden Julaften er EN dag. Hadde ikke gått med på å ha to, med mindre det hadde vært noe helt spesielt, f.eks. sykdom. Anonymkode: 05991...a96 20 2 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden I min oppvekst har jeg aldri vært vant med å åpne gaver fra besteforeldre vi ikke feiret julaften med. Det har heller aldri vært tema fra mine foreldre eller svigers å spare julegaver til vi ses i romjula. Vi feirer også annenhvert år med svigers/mine foreldre. De må faktisk klare å vente til neste år. Da er det dine foreldre som ikke får se barnebarna åpne julegavene. Er det så ille kan dere jo filme når de åpner og sende til dem. Anonymkode: 13d4c...bc7 5 4
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er dette negativt? Tror de fleste barn hadde syntes det var kjekt med 2 jul og 2 runder med gaver. Anonymkode: 6c246...969 Seriøst! Barn synes også det er kjekt å spise sjokolade til frokost hver dag, det betyr ikke at det er rett å spise det + 100 000 andre eksempler. Jeg leste en super interessant artikkel i Aftenposten i dag, foreldre som tenker som barn og samhandler med barna sine som om de selv var barn. Resultat av slik oppdragelse er ikke det som anbefales for å si det forsiktig Anonymkode: 01c3b...d4d 19 4
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I min oppvekst har jeg aldri vært vant med å åpne gaver fra besteforeldre vi ikke feiret julaften med. Det har heller aldri vært tema fra mine foreldre eller svigers å spare julegaver til vi ses i romjula. Vi feirer også annenhvert år med svigers/mine foreldre. De må faktisk klare å vente til neste år. Da er det dine foreldre som ikke får se barnebarna åpne julegavene. Er det så ille kan dere jo filme når de åpner og sende til dem. Anonymkode: 13d4c...bc7 Vi feirer annet hvert år med mine og hans familie, men vi møtes jo selvsagt likevel i løpet av julen, alle sammen. Det er jo bare koselig. Tenker at for barna sin del kan det være like så greit å få åpnet gaver både julaften og 5. juledag. Det blir gjerne alt for overveldende og mange gaver på julaften uansett. Men jeg hadde ikke orket å ordne til to julaften-selskaper, da hadde svigers måtte tatt til takke med annen mat. Anonymkode: 3afea...9c2 4 3
HMK Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden Da er det jo greit at svigersene tar med sine gaver 5 juledag og gir sine gaver da. Dere skal vel sikkert ha en julemiddag. Spiller det så stor rolle hva dere kaller det? Julaften er 24 desember. 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Seriøst! Barn synes også det er kjekt å spise sjokolade til frokost hver dag, det betyr ikke at det er rett å spise det + 100 000 andre eksempler. Jeg leste en super interessant artikkel i Aftenposten i dag, foreldre som tenker som barn og samhandler med barna sine som om de selv var barn. Resultat av slik oppdragelse er ikke det som anbefales for å si det forsiktig Anonymkode: 01c3b...d4d Ærlig talt, er du seriøs? Det å spise sjokolade hver dag er jo ikke litt sammenlignbart med å fordele gaveåpningen på to dager i jula engang.. Anonymkode: 3afea...9c2 6
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden Da vi var sammen feiret vi også annethvert år med hver familie, da de er litt for store å samle. Og da var det en selvfølge at alle gaver ble overlevert i tide så ungene åpnet fra «begge sider» der vi var. Etter at vi gikk fra hverandre har de på en måte fått to julaftener. Det vil si det er bare en julaften, også åpner vi også gaver på dagen de kommer til forelderen de ikke er med på julaften. Når vi ikke lenger er sammen, synes jeg ikke det er naturlig å overlevere gavene våre til svigerfamilien sitt selskap. Men mens vi var sammen, var det helt unaturlig å splitte det opp. Da ble alle gaver åpnet der de var julaften. Anonymkode: 3aac1...aa3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Svigers og ektemann mener at siden det ikke er deres tur å feire jul med oss i år så skal julegavene spares til de kommer 5.Juledag. Vi feirer annenhvert år med mine og hans foreldre. Vi har to tette som foreløpig ikke forstår konseptet jul. Men jeg tenker fremover. Jeg hadde håpet at barna kunne oppleve en jul, og det er på juleaften. At gleden over å få alle gavene denne dagen kunne være en tradisjon. Men svigers vil se at barnebarna får gavene fra de. Hva er vanlig? Anonymkode: 602d5...f1c Vi feirer alltid to julaften. Det er bare julegavene som skal utsettes,hva i alle dager er problemet? Slutt å være så vrang. Anonymkode: 559fd...d19 4 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Det er mange som fordeler julegaver over hele dagen. Jeg synes det er bedre å ta de fleste på julekvelden, og så utveksle gaver med svigerfamilien npr de kommer. Det pkeier uansett å være nok oresanger julekvelden. Anonymkode: 08304...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden Det vanlige er vel at man åpner alt på julaften uavhengig av hvem man feirer med. Iallfall når det er snakk om besteforeldre man bytter på å feire med. Kan skjønne man må ha litt andre opplegg feks i skilsmissefamilier med litt konflikter. Kan dere spørre om et kompromiss der de sparer en stor gave til hvert av barna til besøk og så får de de andre gavene på julaften? Om de gir mer enn 1 gave. Anonymkode: b2410...df5 4
atropos Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden De kan jo bare vente med å gi gavene til de kommer? Jeg er skilsmissebarn, har vokst opp med to julaftener uansett. Og hverken min mors eller fars side har vært veldig opptatt av å få gavene frem til julaften, så for meg var det helt normalt å få gaver litt utover romjula. Det er først etter at jeg ble gift at jeg så en annen side av julefeiring. Min manns familie poster gaver og passer på at alt kommer frem til jul. Hyggelig det altså, men i dette tilfelle ville jeg tekkes svigers. 7
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden Uaktuelt å feire julaften mer enn en dag ! Anonymkode: ea6bf...bd8 5 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden Når jeg vi var barn så åpnet vi julegaver fra far eller mor, alt ettersom hvem sin tur det var. Både jeg og mine søskene synes at det var stas. Anonymkode: c8fa0...28b
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Svigers og ektemann mener at siden det ikke er deres tur å feire jul med oss i år så skal julegavene spares til de kommer 5.Juledag. Vi feirer annenhvert år med mine og hans foreldre. Vi har to tette som foreløpig ikke forstår konseptet jul. Men jeg tenker fremover. Jeg hadde håpet at barna kunne oppleve en jul, og det er på juleaften. At gleden over å få alle gavene denne dagen kunne være en tradisjon. Men svigers vil se at barnebarna får gavene fra de. Hva er vanlig? Anonymkode: 602d5...f1c Det eneste jeg kan godta med to julaftener er hvis man har skilte foreldre. Jeg har vært med på et par sammen med med nieser da de var mindre slik at de var litt flere, og før jeg fikk egne barn. Men svigerinna mi var sånn når lik sønn var liten. Skulle gi i romjulen når vi samles. Noe jeg ikke syns noe om siden vi feirer jul hjemme annenhvert år, hvor vi inviterer svigerfamilien. Og vi ser de ofte nok til at gaver utveksles før 24. Jeg har også sagt til mannen at så lenge vi er sammen, så skal mini feire jul, med gaver og god mat, den 24. Anonymkode: b3f34...1a4 2
Brunello Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Det er flere pågående tråder som handler om at pakkene tar for mye tid på julaften, at det er dårlig tid mellom mat og legging og diverse. Et av rådene som går igjen er å ikke pakke opp alle gavene på julaften. Så det er ganske vanlig å ikke pakke opp alt på julaften. 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Vi må heller ikke glemme gavehysteriet. For det er nok mange som kjøper mengder med gaver til de minste! Anonymkode: b3f34...1a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Ts her. Må nevne at vi er små familier på begge sider. Synes derfor det er litt trist at ungene når de blir eldre ikke kan få oppleve den store spennende kvelden med pakker fra alle som har tenkt på dem samtidig. Den gode, overveldende følelsen. Det blir i år kun julegave fra oss foreldre, gjenlevende bestemor på min side og et vennepar som vil gi barna. Skulle derfor ønske man kunne samle alle gavene på det som er juleaften. Neste år skal min mor bort og hun vil allikevel at ungene skal få julegaven på juleaften, og at hennes behov for å se reaksjon går under barnets juleaften. Ja, skal lage julemiddag på nytt 5. juledag. Samtidig mener jeg at samme middag (de er veldig glad i den middagen) ikke skal bety at vi må repetere selve juleaften. Ingen sykdom, turnus eller skilsmisse å ta hensyn til. Anonymkode: 602d5...f1c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå