DesmondMiles Skrevet 9. desember 2025 #41 Skrevet 9. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): At sosiale medier er fordummende, er det lite tvil om, men man bør heller ikke glemme hva utviklingen i teknologien fører til; kan ikke huske at det var så mange som stirret på en Nokia 3310 mens de gikk på fortauet i motsetning til dagens smarttelefonzombier, og fotografering av andre i dusjen etter gymtimen var heller ikke et problem før man fikk kameramobiler til en overkommelig pris, slik at hele skolen plutselig begynte å ta bilder i tide og utide. Anonymkode: 5e7f3...83a Det var ingen som gikk og stirret i smarttelefonene før sosiale medier gjorde sitt skikkelige inntog heller. Fotografering i dusjen er selvfølgelig en uting, men jeg opplever at problemstillingen er overdrevet. På midten og slutten av 2000-tallet gikk mange i min omgangskrets rundt med et digitalkamera rundt håndleddet til enhver tid.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2025 #42 Skrevet 9. desember 2025 Forstår ikke hvorfor dette er en problemstilling? Hvorfor har en niåring smarttelefon i det hele tatt? Anonymkode: 72a05...719
Kålrota Skrevet 9. desember 2025 #43 Skrevet 9. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 19.58): Oi.. stakkars fjortis sier nå jeg. Anonymkode: 81a41...4f9 Fordi hen har foreldre som tør å sette grenser? Skal se det er det som slår best ut i det lange løp. En ni-åring skal selvsagt ikke ha snap. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2025 #44 Skrevet 9. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her hadde hele klassen Snapchat så da sa jeg ja. Men går igjennom chatter og ventelister hver kveld. Anonymkode: 9fb2b...ba5 Den unnskyldingen er jo tidenes beste ansvarsfraskrivelse. "alle andre fikk lov, så da..." men da er det jo for seint... slikt slettes jo. For å ikke snakke om hva de eksponeres for på story. Noen syns det er så fryktelig vanskelig å være forelder i dag. Skremmende at man ikke tør å stå på sine egne prinsipper. Anonymkode: 81a41...4f9 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #45 Skrevet 11. desember 2025 Min fikk lov å ha Snap når han ble 11. Mne det var når Telefonen min starta å klikke, fordi eg hadde innlogget snap på Pcen som eg får varsel på. også sa eg at han får KUN lov til å legge til venner på Snap framtil han er 13 år. om ikke så tok eg fra han telefonen. Han er 12 år gammel nå, og har fortsatt kun meg, far, familie og noen venner på snap. Anonymkode: 7a456...1f4
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #46 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 11.19): Min fikk lov å ha Snap når han ble 11. Mne det var når Telefonen min starta å klikke, fordi eg hadde innlogget snap på Pcen som eg får varsel på. også sa eg at han får KUN lov til å legge til venner på Snap framtil han er 13 år. om ikke så tok eg fra han telefonen. Han er 12 år gammel nå, og har fortsatt kun meg, far, familie og noen venner på snap. Anonymkode: 7a456...1f4 Hva i all verden bruker han snap til? Har du skrudd av Stories og Spotlight? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #47 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (2 timer siden): Hva i all verden bruker han snap til? Har du skrudd av Stories og Spotlight? Har ikke skrudd av Stories. Men som sagt, det var når telefonen min var ødelagt og på reperasjon. Så da hadde han ingen andre måter å kontakte meg på annet enn Snap.. Anonymkode: 7a456...1f4
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #48 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke skrudd av Stories. Men som sagt, det var når telefonen min var ødelagt og på reperasjon. Så da hadde han ingen andre måter å kontakte meg på annet enn Snap.. Anonymkode: 7a456...1f4 SMS fungerer ikke….?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #49 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (1 time siden): SMS fungerer ikke….? Sist eg sjekka har eg ikke SMS på PC................ Anonymkode: 7a456...1f4
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #50 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sist eg sjekka har eg ikke SMS på PC................ Anonymkode: 7a456...1f4 Du kan absolutt ha meldingstjenesten på PC jo, det barnet ikke har tilgang på alt mølet på Snapchat. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #51 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (11 minutter siden): Du kan absolutt ha meldingstjenesten på PC jo, det barnet ikke har tilgang på alt mølet på Snapchat. Som hva da?, eneste eg vet om er Facebook Messenger og Diskård eller hva det nå heter som han kaller det. han får ikke lov til å ha Facebook enda. og eg har ikke Diskård. Anonymkode: 7a456...1f4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #52 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 18.48): Barna mine får ikke sånt før dem er 13 😊 de er 9 og 6. Litt rart det skal være så stort "press" på 9åringer. Å bli holdt utenfor så ung på grunn av sosiale medier de opprinnelig er for unge for, er jo helt tullete. Ville kanskje tatt en prat med foreldrene å hørt og fortalt litt om hva din datter opplever. Anonymkode: c7535...e48 Har ei som snart blir 10, masse venner, alle har en mobil. INGEN andre apper ebb telefon og vanlig melding. Ingen maser om noe mer, her er det ingen som driver med det. Merkelig å fortsatt opprette ulovlige snap-kontoer for barna sine nå synes jeg. Man blir sett på som mindre oppegående… Anonymkode: 144ad...aac 1
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #53 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ei som snart blir 10, masse venner, alle har en mobil. INGEN andre apper ebb telefon og vanlig melding. Ingen maser om noe mer, her er det ingen som driver med det. Merkelig å fortsatt opprette ulovlige snap-kontoer for barna sine nå synes jeg. Man blir sett på som mindre oppegående… Anonymkode: 144ad...aac Ulovlig?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #54 Skrevet 12. desember 2025 Missforstå meg rett, men kanskje like greit å blir "fryst ut" av disse typer venner? For det kommer til å ende på omegle. Snakker av erfaring. Anonymkode: a0f37...5d1 2 1
Comfy Pysjamas Skrevet 12. desember 2025 #55 Skrevet 12. desember 2025 RIMELIG spesielt av foreldre å tillate snapchat når aldersgrensen faktisk er 13 år. Det er en grunn til at den aldersgrensen er der. Grensen er altfor lav spør du meg. 13 er kanskje den værste alderen de kunne tilatt snapchat, mtp at man ofte begynner å leve et "hemmelig liv" som tenåring. Men 9 år? Det kan umulig være så mange på ekte rundt barnet ditt, men den ene eller de to barna som har fått lov er nok veldig store i munnen å får det til å være mye større enn det er 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #56 Skrevet 12. desember 2025 Nå er mitt barn fortsatt i barnehagen men når den tid kommer har ikke jeg så mye imot sosiale medier egentlig. Når jeg var liten hadde jeg både Instagram, Facebook, Tiktok (*Musicaly) og Snapchat. Posta på alle disse, men på privat bruker hvor bare venner fulgte meg. Husker det som en morsom tid hvor vi eksperimenterte mye med bilder, filtere og musikk. Så jeg kommer ikke til å være hysterisk på saken, men ni år er kanskje akkurat litt ungt. Mener jeg fikk Snap rundt 10-11 år. Og jeg overlevde, og er mangemillionær. Var det fordi jeg fikk Snapchat ung? Neppe. Men jeg tror det ligger noe i at foreldrene mine var så avslappede. De lyttet alltid ordentlig til meg og lot meg teste og eksperimentere litt selv i livet. Dermed holdt jeg aldri mange hemmeligheter som tenåring og fikk stor frihet til å tenke og erfare selv. Ligger litt verdi i det også. Anonymkode: 1ba65...efd
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #57 Skrevet 12. desember 2025 Haha. Jeg er absolutt ikke imot mobil, begge mine barn, 9 og 11, har mobiltelefoner. Men SoMe har de ikke 😅 Ikke Snapchat, ikke Facebook, ikke Instagram, ingen 😜 Det kan umulig være at det er vanlig at niåringer er på Snapchat? I så fall trenger de andre aktiviteter.. Anonymkode: 057c2...499
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #58 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (1 time siden): Ulovlig? Ja, det er 13 års aldersgrense såvidt jeg vet. Anonymkode: 72a05...719
DesmondMiles Skrevet 13. desember 2025 #59 Skrevet 13. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det er 13 års aldersgrense såvidt jeg vet. Anonymkode: 72a05...719 Det er forskjell på en privat aldersgrense, og noe som er ulovlig. Forhåpentligvis blir det snart lovregulert, men per i dag er det opp til foreldre.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2025 #60 Skrevet 13. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 23.41): Jeg har verken Snapchat eller Tiktok, ikke mannen min, heller. Og vår femteklassing har ikke telefon og skal selvfølgelig ikke være på sosiale medier på mange år enda. Anonymkode: f0a97...036 Om 10-åringen ikke skal ha telefon på mange år, så kommer han til å slite med å invitert med på ting etterhvert. Det er ingen som gidder å stikke innom han for å banke på døra når alle de andre har avtalt at de skal møtes på fotballbana. AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 12.47): Her vi bor har ingen barn vi kjenner smarttelefon eller ipad. . Noen har klokke, de fleste har ikke. Alle jeg har snakket med vil vente til barna er 15 år, etter anbefalinger av myndighetene og faginstanser. Det er opprettet en egen foreldregruppe på skolen som informerer og holder fast i dette. Anonymkode: 4837f...e32 Ingen barn under 15 år som har hverken telefon eller pad? Er det en gated community du lever i eller? Høres helt sykt ut. AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 17.04): En kan kun velge regler i sitt eget hjem. Det vil alltid være noen. Vi har valgt å stå i det. Det er fremdeles 3 jenter i klassen til frøkna som ikke har snap og de går i 7.klasse. Vår må vente til hun fyller 13 og da får hun kun, dersom jeg har tilgang til å ta en sjekk med jevne mellomrom. Vi kaller det opplæring. Anonymkode: ffcaf...261 Det hjelper egentlig lite å ha den regelen på snapchat, siden alt slettes fortløpende. 😇 Anonymkode: 6cbc2...982 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå