Gå til innhold

9 åring og snap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jeg så lei. Barnet mitt på 9 år maser om snap hele tiden. Dette fordi enkelte andre venner har det og at hun begynner å bli holdt utenfor fordi hun ikke har det. De samme vennene er også opptatt av posering på bilder, sminke og korte topper.

Av prinsipp så står jeg på mitt. En 9 åring har ingenting med snap å gjøre, og det er en grunn til at aldersgrensa er satt som den er. Sminke i hverdagen, kropp og utseendefiksering hos barn er jeg også helt i mot. De blir tidsnok ungdommer og voksne. Hva gjør andre i slike situasjoner? 

Anonymkode: c9a2d...bc6

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier foreldrene? 

Anonymkode: 4e3ea...a53

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er jeg så lei. Barnet mitt på 9 år maser om snap hele tiden. Dette fordi enkelte andre venner har det og at hun begynner å bli holdt utenfor fordi hun ikke har det. De samme vennene er også opptatt av posering på bilder, sminke og korte topper.

Av prinsipp så står jeg på mitt. En 9 åring har ingenting med snap å gjøre, og det er en grunn til at aldersgrensa er satt som den er. Sminke i hverdagen, kropp og utseendefiksering hos barn er jeg også helt i mot. De blir tidsnok ungdommer og voksne. Hva gjør andre i slike situasjoner? 

Du står i det. Det har 13-årsgrense, og du er forelderen. Ferdig snakka.

Ingen på denne jord har behov for Snapchat, og spesielt ikke et så ungt barn. 

Anonymkode: 6421d...7ce

• Liker 20
  • Nyttig 13
Skrevet

Barna mine får ikke sånt før dem er 13 😊 de er 9 og 6. Litt rart det skal være så stort "press" på 9åringer. Å bli holdt utenfor så ung på grunn av sosiale medier de opprinnelig er for unge for, er jo helt tullete. Ville kanskje tatt en prat med foreldrene å hørt og fortalt litt om hva din datter opplever. 

Anonymkode: c7535...e48

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du står i det. Det har 13-årsgrense, og du er forelderen. Ferdig snakka.

Ingen på denne jord har behov for Snapchat, og spesielt ikke et så ungt barn. 

Anonymkode: 6421d...7ce

Ja jeg står i det og ingenting kan snu det. Skulle ønske alle foreldre tenkte det samme og satte grenser rundt det.

Det er jo ikke snapchat i seg selv som er så viktig for henne, men følelsen av at hun blir utenfor.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva sier foreldrene? 

Anonymkode: 4e3ea...a53

Kjenner bare noen, men de sier ingenting på det

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi står i det, og sier nei. Har sagt at han kan få snap når han er 13år. (Evt 15 om reglene endres). Jeg er heller ikke for at alle skal ha like regler, eller at man skal bry seg med hva andre foreldre gjør, men jeg sa faktisk ifra til en mamma i klassen der sønnen jar fått snap. Jeg var litt usikker på om hun egentlig visste det, og sa at dere gjør dere, men han trenger ikke mase på min, og sende han invitasjonslinker etc for det ble så mye mas, og grensen ble nådd  når jeg så meldinger der han sa hvordan han kunne laste det ned og lure systemet og oss..  

Anonymkode: 9a01f...694

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Her er det bare å stå på ditt, men også prøve å finne ut hvor mange det egentlig er snakk om. Jeg har også 9-åring, og hen har ikke telefon enda. Vi er enig om smarttelefon er mange å frem, og vi har en enighet med flere foreldre om at vi venter. 

Anonymkode: dfa84...92e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barna mine får ikke sånt før dem er 13 😊 de er 9 og 6. Litt rart det skal være så stort "press" på 9åringer. Å bli holdt utenfor så ung på grunn av sosiale medier de opprinnelig er for unge for, er jo helt tullete. Ville kanskje tatt en prat med foreldrene å hørt og fortalt litt om hva din datter opplever. 

Ja må nok det. Men begynner jo å lure på om det hjelper når de i utgangspunktet synes det er greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja må nok det. Men begynner jo å lure på om det hjelper når de i utgangspunktet synes det er greit.

Ja jeg leste nå at de sletter kontoer av de som er under 13 år, så da må vel de ha jukset litt med alder eventuelt.  For min del henger jeg meg ikke oppi hva andre gjør, men når det blir utestengelse er det gått for langt 🙈  får håpe det løser seg da, det er jo ikke ordentlig gode venner om de holder på sånn

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bare å holde på ditt. Min også har masa noe fryktelig. Hjalp å si tydelig å sette en tydelig aldersgrense. F.eks 13 år fordi det er 13 år. Maser mye mindre nå. Jeg har også sagt at om alderen øker til 15 år så fåes det ikke før man er 15 år. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hvorfor har 9-åringen din smarttelfon??? 

Anonymkode: 3808e...70c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Her må du bare ta kampen!! En 9åring har overhodet ingenting på Snap å gjøre!! Selv som voksen ser jeg nå en lei utvikling på snap og det at de kopierer tiktok sin måte å vise innhold basert på hva man har sett før. Håper inderlig Snap blir betaling og at folk kutter det ut.... Stories er jeg helt sluttet å se. Det er jo mer reklame mellom stories enn selve innholdet som blir lagt ut....

Anonymkode: a7f7a...f40

• Nyttig 4
Skrevet

9 åringen har ikke mobil engang. Skjer ikke. Snap får ikke engang fjortissen har. Jeg sier bare nei. Og hvis det hadde blitt mas fra fjortissen hadde det blitt en samtale om at mas utelukkende ville ført til at mobilen tok seg en pause. 

Anonymkode: 9c06e...376

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

9 år?? Min 9-åring har ikke telefon engang. I klassen er det to som har, resten har klokke eller ingenting. 

Søstrene fikk snap da de var 13, men jeg håper grensa økes til 15 i Norge.

Helt, fullstendig uaktuelt at min 9-åring skal ha snap. Og telefon, for den saks skyld. 

Anonymkode: 2c059...895

• Liker 5
Skrevet

Du står i det selvsagt. 

Dette er noe man som forelder bare kan vende seg til med en gang. Det finnes alltid en venn som får lov til ting tidligere enn andre, men da er det bare å stå stødig i egne avgjørelser. 

Nå er det spørsmål om snap, så kommer Tiktok, Instagram, oslotur, innetid etc.. 
De kan bare lære først som sist at alle familier har forskjellige regler, og at masing ikke lønner seg. 

Her hadde jeg sagt at om hun ikke sluttet å mase, så hadde jeg tatt telefonen hennes.

Anonymkode: 81a41...4f9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

9 åringen har ikke mobil engang. Skjer ikke. Snap får ikke engang fjortissen har. Jeg sier bare nei. Og hvis det hadde blitt mas fra fjortissen hadde det blitt en samtale om at mas utelukkende ville ført til at mobilen tok seg en pause. 

Oi.. stakkars fjortis sier nå jeg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier nei! Det er svært få som gir 9åringer snap?? ungdomskolen ok. Men skulle vel bli 15år no?

Anonymkode: e8a6c...0a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Oi.. stakkars fjortis sier nå jeg. 

Nei. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Ikke la en 9 åring bruke Snap. Det er så mye skummelt der.

Anonymkode: 40c78...b24

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Åtteåringen min spurte om hun kunne få snapchat. 

Jeg forklarte at Snapchat er ikke for barn. Det er også en snarvei til satans hånd. Hun godtok det ganske kjapt.

Man må bare være ærlig med dem for det er en plattform som gjerne misbrukes, og det er virkelig ikke bra. Vi bruker Snapchat med familien istede og hun har det gøy slik. 

Anonymkode: 3d2aa...a33

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...