Gå til innhold

Epilepsi og diskriminering av arbeidsgiver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg føler meg så såret, skuffet og nedverdiget. Jeg har siste året hatt en del sykdom , jeg jobber i et yrke der man er veldig utsatt for sykdom, desverre det siste året har jeg vært mer syk en noensinne.

Jeg har alltid trodd at jeg har hatt et ok forhold til leder, da han aldri har gitt utrykk for noe annet. Jeg har epilepsi, noe jeg er åpen om, aldri tidligere i noen av mine jobber har jeg hatt anfall på jobb. I en samtale der leder sa han ville snakke med meg angående oppfølging av sykefravær, som han sa»jeg vil snakke med deg for å se om jeg kan hjelpe deg med noe» 

Hele samtalen var ekstremt ubehagelig og jeg ble helt tatt på sengen, hadde jeg vist at samtalen (som kom helt brått på uten at jeg fikk vite noenting av hvordan jeg skulle bli skjelt ut) så sier han: ja , du har jo denne diagnosen din, som han sier der og da han ikke husker navnet på, kanskje du ikke har helse til å jobbe i dette yrket. Jeg synes jo det er rart at sjefen har så mye i mot denne diagnosen som han liksom ikke husker hva heter engang. 

jeg forstår jo at det er epilepsien han sikter til og jeg kjente bare hjerte synke ned i magen, aldri før har noen av arbeidsgiverne diskriminert meg pga den lidelsen. Stress er noe som påvirker min epilepsi og jeg begynte å bli livredd for å få et anfall på jobb, hver dag i ukesvis gikk jeg med hjertebank, angstanfall og fikk høyt blodtrykk, helt til det selvfølgelig kom et anfall på jobb. Jeg vil presisere at jeg jobber i et yrke der det ikke er fare for å skade andre, det skal heller ikke være noe problem å tilrettelegge for meg men nå merker jeg at arbeidsgiver vil ha meg ut! Det har blitt gjort flere useriøse og åpenbare måter de har letet etter «sykdom» hos meg og omtrent presset på meg at jeg må være sykemeldt. De vil ikke ha meg der er det jeg opplever. Jeg spurte om verdens enkleste tilrettelegging (som egentlig er samme som alle andre har) en tilrettelegging som ikke hadde gått utover noen og som da hadde gjort at jeg kunne i det minste fått jobbet redusert i stedenfor full sykemelding. Så min følelse av at de vil ha meg vekk er reelt, hadde de ville hatt meg der så hadde de lett gitt meg tilrettelegging. Når det er sagt, jeg har de beste skussmål både fra kollegaer i denne jobbe og tidligere jobber. Men denne gangen (etter anfallet) så forandret ting seg. Jeg opplevde leder og avd leder som plutselig snudde på flisen og ga meg en kald skulder. 

Jeg er sykemeldt og jeg trenger ro og å få roet både sykdom, angst og det som hører med. Jeg trenger å slutte å være redd hele tiden. 

ble langt innlegg og beklager det. Jeg er bare såret og i sjokk. 

Så, det jeg lurer på er om vi er flere som har blitt diskriminert pga epilepsi? 

Anonymkode: 4ef14...20c

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en tillitsvalgt på din arbeidsplass? Begynn å ta med denne på møter, be om skriftlig referat, og du kan godt koble inn nav om at du ikke får tilrettelagt for din sykdom. 
Skjønner godt at dette er vondt, dessverre så er det ikke plass til mennesker i arbeidslivet lenger, de skal være umenneskelig og aldri være syke. 

Anonymkode: f7a20...b50

• Nyttig 2
Skrevet

Her peker du på hvorfor mange kronisk syke ikke forteller om diagnosene sine. 

Anonymkode: 22b29...731

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med fagforening med en gang. Du kan også kontakte for eksempel epileisiforeningen for å diskutere saken, det er godt mulig at de eller andre interesseorganisasjoner har innsikter som kan være nyttig. Som en annen påpeker, jeg ville også begynt å ta med meg noen på møter, krevd agenda på forhånd og sørget for at det skrives referat.

Anonymkode: 25907...6a5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

TS her. Tusen takk for svar. Neste møte skal jeg ha med meg en venn. Siste samtalen så skrev leder referat, men det referatet var IKKE slik som samtalen var. Ordene mine ble vrengt på slik som leder stort sett gjør.

Alt det stygge som ble sagt til meg var selvfølgelig ikke med og jeg ble fremstilt som «hun som ikke makter jobben» jeg har hatt et møte etter den første samtalen og tok da med meg tillitsvalgt! Leder nektet for at han hadde  sagt det han sa. Det er fryktelig vanskelig å stå opp for meg da jeg totalt blir overkjørt av leder i samtale og jeg blir så ekstremt satt ut av at en person kan lage seg sin egen historie og at den er vridd kun til egen fordel. 

Leder satt og løy. Jeg kan ikke huske å ha fått tilsendt det referatet men skal be leder om å sende det til meg så jeg kan skrive hvordan den samtalen virkelig foregikk. 

Til deg som skrev at derfor vil ikke folk være åpen om kroniske lidelser, jeg forstår deg. Men epilepsi er viktig å fortelle om, det kan være skremmende for andre å se GTK anfall og det kan hjelpe de og forstå hvordan de skal gå frem og at det stort sett ikke er farlig. 

Jeg har vanligvis et 2-3 GTK anfall i året, jeg hadde mindre før denne jobben og det stresset de utsetter meg for. Jeg presiserer at jeg ikke blir stresset av jobben. Men jeg blir stresset av å være så redd for et anfall på jobb slik at det skal bli brukt mot meg. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her peker du på hvorfor mange kronisk syke ikke forteller om diagnosene sine. 

Anonymkode: 22b29...731

Desverre, og jeg forstår de så godt. Men epilepsi kan se og virke veldig skummelt for de som er vitne til det. Jeg velger å være åpen fordi at jeg ønsker at de rundt meg skal føle seg trygge. Jeg er kanskje naiv, men jeg kan ikke gi slipp på mine verdier og tro på det gode i mennesker pga enkelte er dømmende. Jeg har full arbeidskapasitet, jeg har ingen problem med å utføre jobben. Men ja, jeg har epilepsi og det synes enkelte er «for mye å tilrettelegge for» og derfor vil de ha meg ut! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg ville tatt kontakt med fagforening med en gang. Du kan også kontakte for eksempel epileisiforeningen for å diskutere saken, det er godt mulig at de eller andre interesseorganisasjoner har innsikter som kan være nyttig. Som en annen påpeker, jeg ville også begynt å ta med meg noen på møter, krevd agenda på forhånd og sørget for at det skrives referat.

Jeg kontaktet Utdanningsforbundet, epilepsiforeningen og arbeidsrett advokat. Alle var på min side selvfølgelig. Men så falt dette litt ut i sanden, ble på en måte skjøvet under teppe. Og nå, etter det siste anfallet er så det blitt jobbet i kulissene for å ha en «sak» mot meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kontaktet Utdanningsforbundet, epilepsiforeningen og arbeidsrett advokat. Alle var på min side selvfølgelig. Men så falt dette litt ut i sanden, ble på en måte skjøvet under teppe. Og nå, etter det siste anfallet er så det blitt jobbet i kulissene for å ha en «sak» mot meg. 

Forstår ikke hva du mener med "så falt dette litt ut i sanden, ble på en måte skjøvet under teppe"?

• Nyttig 1
Skrevet

Du blir ikke diskriminert pga epilepsi.

Leder er bare lei av det høye sykefraværet ditt.

Anonymkode: 49203...181

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke hva du mener med "så falt dette litt ut i sanden, ble på en måte skjøvet under teppe"?

Litt kronglete av meg, beklager. Etter første samtalen der leder sa jeg ikke egner meg i yrket pga epilepsi så var jeg på ny samtale med tillitsvalgt og leder. Her ble jeg bare totalt overkjørt og referatet hun leste opp var bare vridd og vrengt på og det var selvfølgelig ikke skrevet ned noe av det han sa som var diskriminerende og rett ut stygt. Jeg var bare utmattet og dagene gikk no videre. Så kom anfallet og den situasjonen jeg er i nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du blir ikke diskriminert pga epilepsi.

Leder er bare lei av det høye sykefraværet ditt.

Anonymkode: 49203...181

Er ikke det en artig tanke? Hadde det bare vært så vell. Jeg kunne ØNSKE det var sånn. Det er bare det at mitt sykefravær er ikke høyere enn andres på den jobben. Så da kan du selv tenke deg hvor vondt det gjør og bli så stigmatisert pga epilepsien. For jeg har kun hatt en og en halv dag vekke fra jobb pga epilepsi. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Adiladi skrev (2 minutter siden):

Litt kronglete av meg, beklager. Etter første samtalen der leder sa jeg ikke egner meg i yrket pga epilepsi så var jeg på ny samtale med tillitsvalgt og leder. Her ble jeg bare totalt overkjørt og referatet hun leste opp var bare vridd og vrengt på og det var selvfølgelig ikke skrevet ned noe av det han sa som var diskriminerende og rett ut stygt. Jeg var bare utmattet og dagene gikk no videre. Så kom anfallet og den situasjonen jeg er i nå. 

Hvis du vil ta kampen, må du komme på banen igjen, og det raskt.

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis du vil ta kampen, må du komme på banen igjen, og det raskt.

Ja. Det var det da! Har jeg egentlig krefter og er jeg frisk nok til den kampen? Samtidig tenker jeg jo på andre med epilepsi/helse utfordringer, de som virkelig har det mye verre enn meg. Enkelte med epilepsi har daglige anfall, hver uke! Jeg har et par ganger i året. Men samtidig så er jo det noe i meg som sier at sånn som dette skal ingen måtte finne seg i. Jeg skal uansett ha med meg en venn på møte fremover og vennen min skal skrive referat så jeg vet at denne gangen stemmer referatet med det som faktisk ble sagt. 

Skrevet

Forstår ikke ut fra hovedinnlegg hvordan du ble diskriminert? 

Anonymkode: 62ec3...eb0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Det var det da! Har jeg egentlig krefter og er jeg frisk nok til den kampen? Samtidig tenker jeg jo på andre med epilepsi/helse utfordringer, de som virkelig har det mye verre enn meg. Enkelte med epilepsi har daglige anfall, hver uke! Jeg har et par ganger i året. Men samtidig så er jo det noe i meg som sier at sånn som dette skal ingen måtte finne seg i. Jeg skal uansett ha med meg en venn på møte fremover og vennen min skal skrive referat så jeg vet at denne gangen stemmer referatet med det som faktisk ble sagt. 

Du må få fagforeningen i ryggen, det er ikke nok å "ha med en venn" på møter, og at denne vennen skriver referater. Her er det viktig at alt gjøres etter boka.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har siste året hatt en del sykdom , jeg jobber i et yrke der man er veldig utsatt for sykdom, desverre det siste året har jeg vært mer syk en noensinne.

Jeg er sykemeldt og jeg trenger ro og å få roet både sykdom, angst og det som hører med. Jeg trenger å slutte å være redd hele tiden. 

Lederen din har egentlig rett. Du er mye syk og nå er du sykemeldt, igjen. Og du har tydeligvis også pådratt deg angst i tillegg..... 

Flott at lederen din forsøker å følge opp ansatte som er mye borte fra jobb og også snakke om at man kanskje ikke har helse til den jobben man har, men heller bør omplasseres. At du velger å møte dette med å bli sykemeldt og få angst. Det sier vel det meste. 

Anonymkode: d3d64...45b

• Liker 2
Skrevet

Lederen din har egentlig rett. Du er mye syk og nå er du sykemeldt, igjen. Og du har tydeligvis også pådratt deg angst i tillegg..... 

Flott at lederen din forsøker å følge opp ansatte som er mye borte fra jobb og også snakke om at man kanskje ikke har helse til den jobben man har, men heller bør omplasseres. At du velger å møte dette med å bli sykemeldt og få angst. Det sier vel det meste. 

Jeg blir skuffet når jeg leser sånne svar som det du gir meg. Jeg har som nevnt over ikke mer sykefravær enn andre og epilepsien har ingenting med det sykefraværet og gjøre. Men, epilepsien blir brukt mot meg. Synes du det er ok? Skal lærere slutte i jobben pga epilepsi? Skal alle epileptikere plasseres på et kontor ? Sånn i tilfelle det kommer et anfall ? Hva er dette for en måte og tenke på? Jeg fikk mitt første anfall helt utav det blå i voksen alder. Det trengs gjerne en påminnelse at dette kan også ramme deg. Angst er en av vanlige sykdommer som kan følge med epilepsi. Dette skal behandles og møtes med respekt. Jeg håper verken du, eller om du har barn får epilepsi. Men kanskje det er det som trengs når man er så trangsynt som det du fremstår. 

For øvrig, jeg skal bare ha en sak klingende klart JEG har ikke sykemeldt meg selv. Jeg er sykemeldt av lege. Tror du jeg hadde tatt denne diskusjonen om jeg ikke hadde en vilje til å bli frisk og ta tak i saken? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må få fagforeningen i ryggen, det er ikke nok å "ha med en venn" på møter, og at denne vennen skriver referater. Her er det viktig at alt gjøres etter boka.

Ja det er helt riktig. Tusen takk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg blir skuffet når jeg leser sånne svar som det du gir meg. Jeg har som nevnt over ikke mer sykefravær enn andre og epilepsien har ingenting med det sykefraværet og gjøre. Men, epilepsien blir brukt mot meg. Synes du det er ok? Skal lærere slutte i jobben pga epilepsi? Skal alle epileptikere plasseres på et kontor ? Sånn i tilfelle det kommer et anfall ? Hva er dette for en måte og tenke på? Jeg fikk mitt første anfall helt utav det blå i voksen alder. Det trengs gjerne en påminnelse at dette kan også ramme deg. Angst er en av vanlige sykdommer som kan følge med epilepsi. Dette skal behandles og møtes med respekt. Jeg håper verken du, eller om du har barn får epilepsi. Men kanskje det er det som trengs når man er så trangsynt som det du fremstår. 

For øvrig, jeg skal bare ha en sak klingende klart JEG har ikke sykemeldt meg selv. Jeg er sykemeldt av lege. Tror du jeg hadde tatt denne diskusjonen om jeg ikke hadde en vilje til å bli frisk og ta tak i saken? 

Hvorfor er du så mye syk da? Du skriver at du har vært mye syk det siste året. Klart at arbeidsgiver må ta tak i dette. Høyt sykefravær er ikke bra. Og nå er du sykemeldt igjen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forstår ikke ut fra hovedinnlegg hvordan du ble diskriminert? 

Anonymkode: 62ec3...eb0

Beklager om det var vanskelig å forstå. Hele situasjonen handler om hvordan denne situasjonen er blitt tatt tak i og holdninger og kommentarer angående epilepsien min. Det er vanskelig for meg å forklare sånn konkret. Men når jeg ikke kan få tilrettelegging (som virkelig burde være null problem, da det hadde ikke vært merkbart for de andre, og da ikke får jobbe, så ja! Da er det diskriminering. Det er ingen annen grunn enn epilepsien, og om det er pga annet sykefravær ved sesongbaserte sykdommer, influensa, spysyken osv så er det ikke noe med saken og gjøre for mitt sykefravær er ikke høyere enn andres og sykefravær pga min epilepsi er så og si ikke eksisterende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...